coinex
راهنمای خرید تکراتو

گسترش مردم آزاری ویروسی از طریق پیامک ؛ ماجرای کد ورود به سرویس های ایرانی چیست؟

شاید بد نباشد اینگونه بگوییم که نوعی مردم آزاری ویروسی از طریق پیامک در فضای سایبری گسترش یافته که به شدت شما را بد آزاد می‌دهد. آیا شما در سرویس‌های ایرانی ثبت‌نام کرده‌اید یا بدافزاری برای شما کد ارسال می‌کند؟ با ما باشید تا چندوچون ماجرا را برایتان واکاوی کنیم.

فضای سایبری پر شده از انواع مردم‌آزاری‌هایی که به یکباره و بدون اینکه کاری انجام داده باشیم، فارغ از پیام‌هایی که حاوی لینک‌های مخرب هستند و با هدف خالی کردن حساب بانکی افراد تشکیل شده است.

اخیراً در تعطیلات نوروز 1403 شاهد یک نوع مردم آزاری ویروسی از طریق پیامک (به تعبیر ما) هستیم که حقیقتاً افراد را آزاد می‌دهد. درخصوص این نوع پیامک‌ها که حاوی کد ورود به پلتفرم‌های ایرانی مانند دیوار، شیپور، تاکسی‌های اینترنتی و غیره هستند ،باید بگوییم که نیازی نیست نگران باشید. این پیامک‌ها فقط آزاردهنده بوده و حاوی هیچگونه لینک و یا فایل مخرب نیستند؛ پس بهتر است به آنها توجه نکرده و کار خود را انجام ندهید. حال میلاد نوری، برنامه‌نویس و فعال حوزه تکنولوژی در کانال تلگرام خود به این موارد اشاره و توضیحاتی ارائه کرده است که در ادامه مطلب آنها را در اختیار شما گذاشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: هشدار؛ مراقب لینک‌ های آلوده ای که برایتان پیامک می‌شود، باشید

رواج مردم آزاری ویروسی از طریق پیامک در ایران

میلاد نوری ضمن اشاره به بی خطر بودن این پیامک‌ها در کانال تلگرام خود چنین نوشته است:

«شاید برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده باشد به صورت هم‌زمان تعداد زیادی تماس/پیامک کد ورود/فعالسازی از سرویس‌های آنلاین مختلف مثل دیوار، اسنپ، تپسی، گپ، ترب، زرین‌پال، دیجی‌پی، دیجی‌استایل و حتی سرویس‌های کمتر شناخته دریافت کرده باشید.

از آنجایی که ممکن است شما در خیلی از این سرویس‌ها عضو هم نباشید، ممکن است دریافت هم زمان این تعداد پیامک باعث نگرانی شما شود.

این روش صرفاً نوع جدیدی از مردم‌آزاری است و فرد مزاحم، با استفاده از روش‌های نرم‌افزاری شماره موبایل شما را به وب‌سرویس‌های عضویت/ورود/فراموشی رمز سرویس‌های آنلاینی که از شماره موبایل کاربر برای احراز هویت استفاده می‌کنند، ارسال می‌کند و شما فارغ از اینکه در یک سرویس عضو باشید یا خیر، در لحظه تعداد زیادی پیامک حاوی کد فعال‌سازی از سرشماره متعلق به این سرویس‌ها دریافت می‌کنید. در صورتی که ممکن است حتی اسم برخی از این سرویس‌ها را نشنیده باشید.

رواج مردم آزاری ویروسی از طریق پیامک در ایران

دریافت پیامک‌های متعدد مشابه، صرفاً یک روش مردم‌آزاری‌ست و مشکل خاصی برای کاربر ایجاد نمی‌کند.

از آنجایی که این روش برای فرد مزاحم کمترین هزینه‌ای ندارد، روشی رو به گسترش است.

باید مراقب باشید که پس از دریافت این پیامک‌ها، از روی نگرانی، کنجکاوی، پرسشگری و… اسکرین‌شات این کدها را برای کسی ارسال نکنید و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارید. کدهای فعال‌سازی در برخی سرویس‌ها دارای زمان انقضا نمی‌باشد یا برای مدت زمان طولانی‌ای قابل استفاده است و به اشتراک‌گذاری آن‌ها می‌تواند منجر به ورود به حساب شما و سواستفاده شود.

در صورتی که از قبل اپلیکیشن مخرب/بدافزاری با دسترسی دریافت و خواندن اس‌ام‌اس (چیزی مشابه اپلیکیشن‌های معرفی شده در پیامک‌های جعلی سامانه ثنا و…) نصب کرده باشید هم پیامک‌های دریافتی از سرویس‌های مختلف می‌تواند منجر به سواستفاده از حساب کاربری شما شود

متاسفانه برخی برنامه‌نویس‌ها برای سهولت این مردم‌آزاری، اقدام به انتشار سورس کد مرتبط و حتی راه‌اندازی بات تلگرام هم کرده‌اند.

با توجه به این اینکه درخواست ارسال کد برای شماره شما به هر سرویس یک‌بار ارسال می‌شود، محدودیت‌ها و ریت‌لیمیت‌های (Rate Limit) تعریف شده از سمت این سرویس‌ها روی شماره همراه یا آی‌پی درخواست‌دهنده هم نمی‌تواند جلوی این روش را بگیرد.»

بیشتر بخوانید:

آیا شما نیز از اینگونه پیامک‌ها دریافت کرده‌اید؟ آیا برای شما نیز آزاردهنده است؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر