coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

دانشمندان راز ساخت اهرام مصر کشف کردند؛ شاخه‌ای گم‌شده از رود نیل

دانشمندان طی تحقیقات خود راز ساخت اهرام مصر را کشف کرده‌اند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که مردم مصر برای ساخت مقبره فراعنه از رودخانه‌ای که حالا گمشده کمک گرفته‌اند. طی این تحقیقات دانشمندان باستان‌شناس شواهدی پیدا کرده‌اند که بر شاخه‌ای ناشناخته از رود نیل دلالت دارد.به نظر می‌رسد این شاخه از رود نیل که در ساخت اهرام مصر از آن کمک گرفته می‌شده به فاصله‌ی نزدیکی ده‌ها از اهرام عبور می‌کرده و بلوک‌های سنگی از آن طریق جابجا می‌شدند.

مسئله چگونگی جابجایی سنگ‌های عظیم توسط یک تمدن باستانی برای ساخت بناها هزاران سال است که ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است. حمل این بلوک‌ها روی قایق‌ها در رودخانه یکی از فرضیات معقول و پرطرفدار است، اما یک مشکل وجود دارد: نیل کنونی چندین کیلومتر با محل ساخت اهرام فاصله دارد.


بیشتر بخوانید: 


احرامات (Ahramat) در ساخت اهرام مصر نقش داشت

طبق مطالعه‌ای جدید، این رودخانه زمانی بسیار نزدیک‌تر بوده، اما این شاخه مدت‌هاست که خشک شده است. پژوهشگران با استفاده از ترکیبی از تصاویر ماهواره‌ای، بررسی‌های ژئوفیزیکی و تحلیل نمونه‌های رسوبی، نقشه‌ای از این شاخه باستانی رود نیل را ترسیم کرده‌اند. آن‌ها این شاخه را “احرامات” (Ahramat) نامگذاری کرده‌اند که در زبان عربی به معنای اهرام است.

بر اساس این مطالعه، شاخه احرامات حدود 64 کیلومتر در جهت شمال-جنوب به صورت موازی با نیل مدرن ولی در فاصله 2.5 تا 10.25 کیلومتری غرب آن، امتداد داشت. این رودخانه عمقی بین 2 تا 8 متر و عرضی بین 200 تا 700 متر داشته که ابعاد آن مشابه رود نیل کنونی است.

نکته مهم این است که این رودخانه قدیمی از کنار ده‌ها محل ساخت هرم عبور کرده است. بسیاری از این اهرام مسیرهایی داشتند که به سازه‌های کوچکی در محل‌هایی که احتمالا ساحل رود احرامات بوده، ختم می‌شدند، که نشان می‌دهد این سازه‌ها به عنوان اسکله استفاده می‌شده‌اند.

احرامات (Ahramat) در ساخت اهرام مصر نقش داشت
نقشه ای که مکان پیشنهادی شاخه تازه کشف شده نیل را نشان می دهد

پروفسور ایمان غنیم، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: “بسیاری از ما که به مصر باستان علاقه داریم می‌دانیم که مصریان برای ساخت بناهای عظیم خود مانند اهرام و معابد دره‌ای از یک آبراه استفاده کرده‌اند، اما هیچ‌کس از موقعیت، شکل، اندازه یا نزدیکی این آبراه به محل اهرام مطمئن نبود. تحقیقات ما اولین نقشه از یکی از شاخه‌های اصلی رود نیل در این مقیاس بزرگ را ارائه می‌دهد و آن را با بزرگترین میدان‌های هرمی مصر مرتبط می‌کند.”

اما چه اتفاقی برای احرامات افتاد؟ پاسخ کوتاه این است که زمان آن را تغییر داده است – بیش از 2000 سال از ساخت آخرین هرم در این منطقه می‌گذرد و این مدت زیادی برای جابجایی رودخانه به سمت شرق است. بادهای مداوم ممکن است شن‌ها را به داخل کانال رودخانه رانده باشند، سیلاب‌ها رسوبات دیگری را به آن افزوده باشند یا تغییرات تکتونیکی آن را به مسیر کنونی هدایت کرده باشند.

این کشف می‌تواند تصویری دقیق‌تر از زندگی در مصر باستان ارائه دهد، زمینه‌ای برای توضیح سازه‌ها یا متون ناشناخته بیافریند و تیم‌های باستان‌شناسی را به سایت‌های جدید هدایت کند.

بیشتر بخوانید:

منبع: newatlas

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر