coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

بررسی‌های جدید نشان می‌دهند، تتو کردن خطر ابتلا به سرطان لنفوم را تا 21 درصد افزایش می‌دهد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که داشتن تتو یا تتو کردن ، صرف نظر از اندازه آن، خطر ابتلا به لنفوم را تا ۲۱ درصد افزایش می‌دهد. محققان اعلام کرده‌اند که قصد ندارند مردم را از انجام تتو منصرف کنند، بلکه هدفشان اطمینان از ایمن بودن این فرآیند است.امروزه تتو کردن بسیار رایج‌تر از دو دهه گذشته شده است. بر اساس آمار مرکز تحقیقات پیو، ۳۲ درصد از بزرگسالان آمریکایی حداقل یک تتو دارند و ۲۲ درصد از آنها بیش از یک تتو دارند. با افزایش مقبولیت اجتماعی تتو، اکنون همه – از ستارگان پاپ تا سیاستمداران – به نظر می‌رسد که به تتو علاقه‌مند شده‌اند.


بیشتر بخوانید:


تتو کردن باعث رسوب جوهر در گره‌های لنفاوی می‌شود

همزمان با افزایش جهانی محبوبیت تتو، موارد ابتلا به لنفوم بدخیم (نوعی سرطان سیستم لنفاوی) بدون دلیل قابل فهمی بیشتر شده است. در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه لوند در سوئد این دو موضوع را بررسی کردند تا ببینند آیا ارتباطی وجود دارد یا خیر.

کریستِل نیلسِن، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه لوند و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: “ما افراد مبتلا به لنفوم را از طریق ثبت‌نام‌های جمعیتی شناسایی کرده‌ایم. این افراد با یک گروه کنترل از همان جنس و سن، اما بدون لنفوم، مقایسه شدند. شرکت‌کنندگان در مطالعه به پرسشنامه‌ای درباره عوامل سبک زندگی پاسخ دادند تا مشخص شود که آیا تتو دارند یا خیر.”

سیستم لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن است که سطح مایعات بدن را در تعادل نگه می‌دارد و از بدن در برابر عفونت دفاع می‌کند. دو نوع اصلی سرطان که سیستم لنفاوی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، لنفوم غیرهوچکین (NHL) و لنفوم هوچکین هستند. حدود ۹۰ درصد از لنفوم‌ها را لنفوم غیرهوچکین تشکیل می‌دهد. NHL یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در ایالات متحده است و می‌تواند در هر سنی رخ دهد.

این مطالعه شامل ۱۱,۹۰۵ نفر سوئدی بود که ۲,۹۳۸ نفر از آنها بین ۲۰ تا ۶۰ سالگی مبتلا به لنفوم بودند (موردها). از این شرکت‌کنندگان، ۵۴ درصد به پرسشنامه درباره تتو پاسخ دادند؛ ۴۷ درصد از گروه کنترل نیز همین کار را کردند. شیوع تتو در میان افراد مبتلا به لنفوم ۲۱ درصد و در گروه کنترل ۱۸ درصد بود.

نیلسن افزود: “پس از در نظر گرفتن سایر عوامل مرتبط، مانند سیگار کشیدن و سن، ما دریافتیم که خطر ابتلا به لنفوم در بین افرادی که تتو داشتند ۲۱ درصد بیشتر بود. اکنون باید نتایج این مطالعه در تحقیقات دیگر تایید و بررسی شوند و چنین تحقیقاتی در حال انجام است.”

محققان قبل از تحلیل داده‌ها فرض کردند که تتو بزرگ‌تر ممکن است خطر لنفوم را افزایش دهد، اما اینطور نبود؛ خطر بدون توجه به اندازه تتو باقی ماند.

نیلسن توضیح داد: “ما هنوز نمی‌دانیم چرا اینطور بود. فقط می‌توان حدس زد که تتو، صرف نظر از اندازه، باعث التهاب خفیف در بدن می‌شود که به نوبه خود می‌تواند باعث سرطان شود. تصویر این مسئله پیچیده‌تر از آن چیزی است که در ابتدا فکر می‌کردیم.”

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که ذرات جوهر تتو و حتی نانوذرات فلزی از سوزن تتو می‌توانند به گره‌های لنفاوی منتقل شوند.

نیلسن گفت: “ما قبلاً می‌دانستیم که وقتی جوهر تتو به پوست تزریق می‌شود، بدن آن را به عنوان چیزی خارجی تفسیر می‌کند که نباید در آنجا باشد و سیستم ایمنی فعال می‌شود. بخش زیادی از جوهر از پوست به گره‌های لنفاوی منتقل می‌شود و در آنجا رسوب می‌کند.”

محققان اکنون در حال بررسی این هستند که آیا ارتباطی بین تتو و سایر انواع سرطان‌ها و بیماری‌های التهابی وجود دارد یا خیر. آنها توصیه‌های زیر را ارائه می‌دهند:

نیلسن اظهار داشت: “مردم همچنان به تتو کردن علاقه‌مند هستند و از آن برای بیان هویت و شخصیت خود استفاده می‌کنند. بنابراین، جامعه باید تضمین کند که فرآیند تتو کردن به صورت ایمن و بدون خطر انجام شود. همچنین، افرادی که تتو دارند باید آگاه باشند که تتو می‌تواند بر سلامت آنها تأثیر بگذارد و در صورت مشاهده هرگونه علائمی که ممکن است ناشی از تتو باشد، به پزشک مراجعه کنند.”

این مطالعه در مجله eClinical Medicine منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: 

منبع: newatlas

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر