coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

2 واکسن جدید به واکسیناسیون ملی اضافه شد [+نکاتی درباره واکسن روتاویروس]

معاون بهداشت وزارت بهداشت از اضافه شدن 2 واکسن جدید به واکسیناسیون ملی با هدف ایمن‌سازی کشور خبر داد. کارایی این واکسن‌ها چیست؟

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته توسط سیزدهم در حوزه سلامت گفت که قرار است 2 واکسن جدید به واکسیناسیون ملی افزوده شود. به گفته وی در دولت سیزدهم تعداد مراکز سلامت روان و مراقبت‌های اجتماعی به 79 عدد رسیده است و این مهم تا آخر سال به 100 عدد خواهد رسید.

پیشرفت‌های وزارت بهداشت و آموزش پزشکی در این دولت برای نوزادان به حدی رسیده که به زودی قرار است دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک برای واکسیناسیون نوزادان در درمان بیماری‌های اسهال و بیماری‌های ریوی بکار گرفته شود. در ادامه نکاتی کلیدی درخصوص واکسن روتاویروس بیان می‌کنیم که بهتر است بدانید.

بیشتر بخوانید: آرتروز جدید به نام آرتروز شست پا ؛ علائم و علت بروز بیماری [+ درمان]

2 واکسن جدید در واکسیناسیون ملی اضافه می‌شود

به نقل از ایسنا؛ دکتر حسین فرشیدی، درباره عملکرد دولت سیزدهم در حوزه سلامت گفت: «دولت شهید رییسی نسبت به سایر دولت‌ها با حوزه سلامت بیشتر مانوس بود. بررسی‌ها بیانگر این است ایشان حداقل ماهی یکبار در برنامه‌های سلامت چه در عرصه درمان، بهداشت و آموزش حضور داشت. دولت سیزدهم، بیمارستان‌ها و دانشکده‌های متعددی را افتتاح کرده است.»

فرشیدی ضمن اشاره به برنامه دولت در حوزه روان در دولت سیزدهم افزود:

«در دولت دوازدهم، تعداد مراکز سلامت روان و مراقبت‌های اجتماعی (سراج) 22 عدد بود و این مهم در دولت سیزدهم به 79 مرکز رسیده است و برنامه داریم که تا آخر سال این مراکز به 100 عدد برسد.»

2 واکسن جدید در واکسیناسیون ملی اضافه می‌شود
2 واکسن جدید

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: «پس از شهادت رییس‌جمهور، یک مرکز سراج در شهر مشهد به تازگی افتتاح کرده‌ایم. بررسی تعداد مراکز سراج حاکی از آن است که دولت سیزدهم به موضوع سلامت روان توجه کرده است.»

وی از دیگر اقدامات دولت سیزدهم به افزایش تعداد نیروی انسانی اشاره کرد و گفت:

«بیش از 6 هزار نیروی انسانی  4هزار بهورز در حوزه‌های مختلف در طی 2 سال جذب شده‌اند.»

وی درباره ایجاد ظرفیت در حوزه شبکه نظام سلامت گفت: «براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۴۴۰۰ فضای جدید ایجاد یا اورهال می‌شوند. در حال حاضر، ۳هزار فضای جدید ایجاد شده؛ بنابراین می‌توان گفت سالانه ۱۰۰۰ مورد به سیستم سلامت اضافه کرده‌ایم. همچنین ۵۰۰ دستگاه آمبولانس شاسی‌بلند در مناطق روستایی و ۵هزار موتورسیکلت به شبکه اورژانس کشور اضافه کرده‌ایم.»

فرشیدی با بیان اینکه دو واکسن «پنوموکوک» و «روتاویروس» به سبد واکسیناسیون کشور اضافه شده، خاطرنشان کرد:

«اگرچه گسترش واکسیناسیون کشور هزینه زیادی دارد اما برنامه ایمن‌سازی کشور را با ۲ واکسن «روتاویروس» و «پنوموکوک» گسترش داده‌ایم. واکسن‌های روتاویروس و پنوموکوک وارداتی هستند و تامین بودجه واردات این واکسن‌ها به همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نیاز داشت که با دستور شهید رییسی، بودجه مورد نیاز تامین شد.»

وی گفت: «واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس می‌تواند موجب کاهش مرگ‌ومیر نوزادان به دلیل ابتلا به بیماری‌های ریوی و اسهال شود.»

2 واکسن جدید در واکسیناسیون ملی اضافه می‌شود

نکاتی درباره واکسن روتاویروس

روتاویروس عامل عفونت دستگاه گوارش در نوزاردان و خردسالان است به نوعی شایع‌ترین ویروس اسهال در این اقشار در کل جهان محسوب می‌شود. این واکسن در 2، 4 و 6 ماهگی همزمان با واکسن‌های دیگری این گروه سنی تزریق می‌شود.

  • تزریق واکسن روتاویروس در 2 ماهگی: این واکسن در ماه دوم به همراه واکسن‌های فلج اطفال خوراکی، هپاتیت ب، هموفیلوس، آنفولانزا و پنوموکوک تزریق می‌شود.
  • تزریق واکسن روتاویروس در 4 ماهگی: روتاویروس در 4ماهگی به همراه واکسن‌های فلج اطفال خوراکی، فلج اطفال تزریقی، 4گانه و پنوموکوک تزریق می‌شود.
  • تزریق واکسن روتاویروس در 6 ماهگی: اما روتاویروس در 5 ماهگی به همراه واکسن‌های فلج اطفال خوراکی، فلج اطفال تزریقیو 5گانه تزریق می‌شود.

علائم روتاویروس در بین کودکان بسیار شدیدتر از بزرگسالان است. این ویروس علاوه بر اسهال مشکلاتی دیگری مانند التهاب معده و روده، همراه درد در ناحیه شکم، تب و استفراغ به وحود می‌آورد که باعث کم شدن آب بدن هم می‌شود.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت، روتاویروس از دو روز از ظهور علائم در مدفوع بیمار یافت می‌شود و از طریق مدفوعی _ دهانی و تماس نزدیک بین افراد منتقل می‌شود. بیماری از فرد بیمار، ناقل سالم (فردی که آلوده به میکروب است اما علائم بیماری ندارد) و همچنین اشیا آلوده شده با ترشحات بدن، قابل انتشار است. این ویروس می‌تواند روی سطوحی که ضد عفونی نشده‌اند برای هفته‌ها یا ماه‌ها زنده بماند.

بیماری روتاویروس در بین کودکان 3 ماهه تا 3 ساله‌ای ایجاد می‎شود که واکسن آن را دریافت نکرده‌اند. روتاویروس در افراد بزرگسال به ویژه کهنسالان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز رخ می‌دهد.2 واکسن جدید در واکسیناسیون ملی اضافه می‌شود

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص اضافه شدن این دو دارو به واکسیناسیون ملی چیست؟ لطفاً نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر