coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

آرتروز جدید به نام آرتروز شست پا ؛ علائم و علت بروز بیماری [+ درمان]

آیا از بیماری آرتروز شست پا چیزی می‌دانید و یا تاکنون به این عارضه مبتلا شده‌اید؟ راه درمان آرتریت شست پا را چه؟ می‌دانید چطور باید آن را درمان کرد؟ با ما باشید تابه تمام این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

فرقی نمی‌کند در کدام نقطه از بدنتان احساس درد کنید؛ در هر صورت این درد زندگی شما را مختل خواهد کرد. یکی از قسمت‌هایی که ممکن است با درد شدیدی همراه شود، شست پا است. عملاً درد شدید در مفصل شست پا را که مدتها ادامه دارد را آرتروز شست پا می‌نامند. این نوع بیماری با سائیدگی و پارگی غضروف انتهای دو استخوان تشکیل‌دهنده مفصل شست پا به وجود می‌آید.

آرتریت شست پا در ایران شناخته شده نیست و بسیاری حتی نمی‌دانند که آرتروز ممکن است در شست پا هم بوجود آید. اما بهتر است بدانید که این عارضه در آمریکا آمار بالایی دارد و حداقل 40 درصد از همه مردم این کشور دچار آن هستند.

به تازگی فردی در ایران به دلیل محدودیت‌های حرکتی در شست پا به یکی از بیمارستان‌های کشور مراجعه کرده و پزشکان پس از بررسی متوجه شدند که این فرد به آرتروز شست پا مبتلا شده است.گفتنی‌ست که درد ناشی از این بیماری به قدری شدید است که زندگی فرد را مختل کرده و درنهایت توسط پزشکان متخصص ارتوپد تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: استفاده از پله به جای آسانسور خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می‌دهد

آرتروز شست پا چیست و راه درمان آن چگونه است

غضروف مفصلی است که که ممکن است دجار فرسودگی و سابیدگی شود. این نوع سابیدگی و فرسودگی درنهایت منجر به آرتروز می‌شود. البته عواملی متفاوتی ممکن است منجربه به فرسودگی شود و از انواع آن می‌توان به بیماری‌های خودایمنی و وراثتی اشاره کرد. این نوع بیماری حدود 40 درصد از تمامی اهالی ایالات متحده آمریکا را گرفتار کرده است.

دلایل بروز آرتروز یا آرتریت شست پا

آرتریت شست پا چند دلیل عمده دارد که عبارتنداز:

  • اختلالات التهابی: آرتریت روماتوئید یکی از عواملی است که می‌تواند آرتروز شست پا را در افراد ایجاد کند.
  • آسیب پا: ورزشکاران اصلی‌ترین گروهی هستند که به این بیماری دچار می‌شوند. مخصوصاً ورزشکارانی که از ضایعه استئوکندرال رنج می‌برند. هرنوع ضربه به شست پا نیز از علل بروز این بیماری است.
  • پوکی استخوان: پوکی استخوان که بیشتر در افراد مسن ایجاد می‌شود نیز در آماری بالا می‌تواند آرتریت شست پا را بوجود آورد.
  • نقرس: یکی از شایع‌ترین قسمت‌ها برای آرتریت نقرسی شست پا است. به این عارضه نقرس نیز می‌گویند.

آرتروز شست پا چیست و راه درمان آن چگونه است

علائم ایجاد آرتروز شست پا

علائم این بیماری شامل 3 مرحله می‌شود و در هر مرحله نیاز است که فوراً به پزشک مراجعه کنید.

  • مرحله نخست: در مرحله اول ین بیماری، شست پا خم و درد زیادی به فرد منتقل می‌شود. این درد هرچه که مفصل گرم‌تر شود، بیشتر خواهد شد.
  • مرحله دوم یا متوسط: در این مرحله جرمت فرد دچار اختلال شده و غضروف آسیب می‌بیند. شرایط آب و هوای سرد و مرطوب می‌تواند سفتی و درد در مفصل را تشدید کند.
  • مرحله آخر یا پیشرفته: در مرحله پیشرفته اندازه شست پا بزرگ می‌شود. این مورد درد بسیاری شدیدتری ایجاد می‌کند و فرد نمی‌تواند کفش بپوشد.

روش درمان آرتروز شست پا

در حالت کلی دو نوع روش درمان برای آرتریت شست پا وجود دارد که شامل عمل و جراحی و درمان‌های غیرجراحی می‌شود.

در روش اول فرد تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد. در این خصوص دکتر ابراهیم اکبری، متخصص ارتوپدی بیمارستان امام خمینی (ره) اسفراین می‌گوید:

«روند عمل به این صورت است که مفصلی که دچار آرتروز شدید شده، برش داده می‌شود و دو استخوان مفصل به هم متصل می‌شوند و مفصلی که به علت نداشتن یا ساییدگی غضروف دچار آرتروز شده بود، حذف و انگشت در حالت خاصی فیکس می‌گردد.»

آرتروز شست پا چیست و راه درمان آن چگونه است

روش دوم که به درمان‌های خانگی و غیرجراحی اشاره می‌کند، 3 نوع کلی شامل موارد زیر است:

  1. پوشیدن کفش مناسب: کفش‌ باید جنسی با رویه نرم داشته باشد و همچنین قسمت جلوی آن پهن باشد. البته کفی کفش باید نیمه سفت یا سفت باشد.
  2. حمام آب گرم پا: این کار توسط بسیاری از بیماران انجام می‌شود و به نوعی یک روش تسکین‌دهنده درد است. همچنین پس از یک فعالیت می‌توانید برای تسکین درد و آرامش از یخ و حمام آب سرد برای پا استفاده کنید.
  3. تغییرات سبک زندگی: وزن فرد باید همواره مناسب باشد و انجام حرکت‌های ورزشی که تأثیر کمی بر پا دارد مانند دوچرخه‌سواری یا شنا می‌تواند قدرت مفاصل را کاهش داده و علائم را بهبود دهد. درحالت ملی باید از حرکات مستقیم مفصلی بپرهیزید چراکه این عمل علائم بیماری را رشد می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درخصوص این بیماری چیست؟ آیا در بین خانواده و اقوامتان فردی به این بیماری مبتلا شده است؟ لطفاً نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر