coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

داروی رشد مجدد دندان‌ ها از شهریور ماه بر روی انسان آزمایش می‌شود

آزمایش انسانی داروی رشد مجدد دندان‌ ها برای اولین بار در جهان بزودی آغار می‌شود. این خبر کمتر از یک سال پس از موفقیت این دارو در حیوانات منتشر شده و راه را برای تجاری شدن این دارو تا سال 2030 هموار می‌کند.این آزمایش از شهریور ماه در بیمارستان دانشگاه کیوتو آغاز و تا مرداد 2025 ادامه خواهد داشت. در این مرحله، 30 مرد بین 30 تا 64 سال که حداقل یک دندان آسیاب را از دست داده‌اند، تحت درمان قرار خواهند گرفت.

این درمان به صورت تزریق وریدی انجام می‌شود و قرار است تأثیر آن بر دندان‌های انسان بررسی شود. این دارو قبلاً در مدل‌های حیوانی مانند موش‌ها و راسوها موفق به رشد دندان‌های جدید شده و هیچ عوارض جانبی قابل توجهی نداشته است.


بیشتر بخوانید:


فروش داروی رشد مجدد دندان‌ ها بزودی ممکن خواهد شد

دکتر کاتسو تاکاهاشی، سرپرست تحقیق و رئیس بخش دندانپزشکی و جراحی دهان در بیمارستان کیتانو، گفت: “ما می‌خواهیم به کسانی که از دست دادن یا نبود دندان رنج می‌برند، کمک کنیم. تاکنون هیچ درمان دائمی وجود نداشته، اما احساس می‌کنیم که انتظار مردم برای رشد دندان‌ها بسیار بالاست.”

پس از این مرحله 11 ماهه، محققان قصد دارند این دارو را روی بیمارانی بین 2 تا 7 سال که به دلیل نقص مادرزادی حداقل چهار دندان خود را از دست داده‌اند، آزمایش کنند. این نقص مادرزادی که حدود 1% از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، هدف مرحله دوم آزمایش خواهد بود و تیم تحقیقاتی هم‌اکنون در حال جذب شرکت‌کنندگان برای این مرحله هستند.

محققان همچنین در حال بررسی گسترش این آزمایش به کسانی هستند که به دلایل محیطی یک تا پنج دندان دائمی خود را از دست داده‌اند. شیوع این مشکل در کشورهای مختلف متفاوت است، اما تخمین زده می‌شود حدود 5% از آمریکایی‌ها دندان‌های خود را از دست داده باشند و این میزان در میان افراد مسن‌تر بیشتر است.

این دارو با غیرفعال کردن پروتئین USAG-1 که رشد دندان‌ها را مهار می‌کند، عمل می‌کند. مسدود کردن تعامل USAG-1 با پروتئین‌های دیگر، سیگنال‌دهی پروتئین‌های مورفوژنیک استخوان (BMP) را تشویق می‌کند که باعث تولید استخوان جدید می‌شود.

خبر مهم: داروی رشد مجدد دندان‌ها از شهریور ماه وارد فاز آزمایش انسانی می‌شود
آغاز فاز آزمایش انسانی داروی رشد مجدد دندان‌ ها

این روش منجر به ظهور دندان‌های جدید در دهان موش‌ها و راسوها شده است؛ گونه‌هایی که خواص USAG-1 آنها نزدیک به انسان است.

محققان اشاره کرده‌اند که پروتئین USAG-1 هم‌خوانی آمینواسیدی 97% بین گونه‌های حیوانی مختلف از جمله انسان‌ها، موش‌ها و سگ‌های بیگل دارد. البته هنوز خبری از آزمایش روی سگ‌های بیگل نیست.

دکتر تاکاهاشی، زیست‌شناس مولکولی و دندانپزشک، از سال 2005 در حال کار بر روی بازسازی دندان‌ها است و امیدوار است این درمان نه تنها برای شرایط مادرزادی بلکه برای هر کسی که دندان‌هایش را از دست داده، در هر سنی، قابل استفاده باشد.

این درمان در صورت موفقیت می‌تواند ظرف شش سال برای افرادی که دندان‌های دائمی خود را از دست داده‌اند، در دسترس باشد.

بیشتر بخوانید: 

منبع: newatlas

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر