coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

هشدار کارشناسان امنیت سایبری درباره قابلیت جدید ریکال مایکروسافت

مایکروسافت در حال آماده‌سازی ویژگی جدیدی به نام “ریکال” (Recall) است که به وسیله هوش مصنوعی از تمامی وفعالیت‌های کاربران اسکرین‌شات می‌گیرد. آنطور که گزارش شده قابلیت جدید ریکال مایکروسافت قرار است به طور پیش‌فرض بروی سری جدید کامپیوترهای کوپایلوت پلاس فعال باشد. این خبر باعث شد تا کارشناسان امنیت سایبری نسبت به این قضیه حساس شده و آن را مورد بررسی قرار دهند. پس از بررسی‌های انجام شده از سوی برخی از کارشناسان امنیت سایبری، نقص‌های امنیتی مهمی از این قابلیت کشف  شد که باعث نگرانی‌های جدی‌ای به دنبال داشت.


بیشتر بخوانید:


ریکال مایکروسافت ؛ قابلیت یا یک فاجعه امنیتی

قابلیت جدید ریکال به کمک مدل‌های هوش مصنوعی از هر چیزی که کاربر با کامپیوترش در حال انجام یا تماشاست، اسکرین‌شات می‌گیرد؛ مایکروسافت هم این مسئله را تائید کرده و گفته که این اطلاعات بر روی دستگاه کاربر ذخیره می‌شود اما برای مدل‌های هوش مصنوعی استفاده نمی‌شوند!  با این وجود، کوین بومونت، کارشناس امنیت سایبری، که سابقاً در مایکروسافت فعالیت داشته، نقص‌های امنیتی مهمی در این قابلیت شناسایی کرده است.

بومونت هشدار داده که ریکال اطلاعات را در یک پایگاه داده ساده ذخیره می‌کند و دسترسی آن را برای هکرها راحت می‌کند. او توضیح داده که اسکرین‌شات‌ها به صورت خودکار توسط هوش مصنوعی بررسی و سپس در پایگاه داده SQLite ذخیره می‌شوند. این پایگاه داده شامل تمامی فعالیت‌های کاربر بر روی کامپیوتر است و می‌تواند هدف جذابی برای بدافزارها و مهاجمان سایبری باشد

علاوه بر بومونت، دیگر کارشناسان امنیتی نیز نگرانی‌های مشابهی را در رابطه با ریکال مایکروسافت بیان کرده‌اند. پاتریک تی‌کت از شرکت Keeper Security اشاره کرده که این ویژگی می‌تواند اطلاعات حساس کاربران را بدون رعایت پروتکل‌های امنیتی مناسب ذخیره کند و امنیت سایبری و حتی هویت کاربران را به خطر بیندازد. جیک مور، مشاور جهانی امنیت سایبری در ESET، نیز اظهار کرده که این قابلیت می‌تواند به عنوان یک “کی‌لاگر” در ویندوز عمل کند و مسیر جدیدی برای حملات سایبری ایجاد کند.

مایکروسافت در واکنش به این نگرانی‌ها اعلام کرده که کاربران می‌توانند این ویژگی را غیرفعال کنند یا از گرفتن اسکرین‌شات از وب‌سایت‌ها و برنامه‌های خاص جلوگیری کنند. همچنین این ویژگی اسکرین‌شات‌هایی از جلسات مرور خصوصی در مرورگر مایکروسافت اج یا مطالب حفاظت‌شده با مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) نمی‌گیرد. با این حال، کارشناسان معتقدند که ذخیره‌سازی محلی اسکرین‌شات‌ها همچنان خطرات زیادی دارد و ممکن است استانداردهای امنیتی و حفظ حریم خصوصی را نقض کند

در نهایت، اگرچه مایکروسافت تلاش کرده تا اطمینان دهد که ریکال به صورت امن و رمزنگاری‌شده عمل می‌کند، اما همچنان نگرانی‌های گسترده‌ای درباره امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران وجود دارد. به همین دلیل، کارشناسان به کاربران توصیه می‌کنند که هنگام استفاده از این ویژگی، اقدامات احتیاطی لازم را رعایت کنند.

بیشتر بخوانید: 

منابع: scmagazine و theregister

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر