coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

آخرین وضعیت آئین نامه توزیع اینترنتی دارو ؛ اعتراض پلتفرم‌ها نتیجه داد

نزدیک به 1 ماه می‌شود که آئین نامه توزیع اینترنتی دارو برای اجرای آزمایشی ابلاغ شده اما خبری از عمومی شدن آن نیست. حال کسب و کارهای اینترنتی به دو وزیر تاخته و نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌اند.

حدود 1 ماه پیش بود که بالاخره وزارت ارتباطات با آئین نامه توزیع اینترنتی دارو موافقت کرد و قرار شد که فروش اینترنتی دارو از طریق سکوهای ایرانی به صورت آزمایشی آغار شود. حال ظاهراً این روند وضعیت مشخصی ندارد و کسب‌وکارها نسبت به همین مورد به دو وزیر ارتباطات و بهداشت اعتراض کرده‌اند. د

در متن اعتراض سکوهای اینترنتی آمده است که دو وزیر 1 هفته مهلت دارند که استان‌های واجد شرایط یا پایلوت را معرفی تا مشخص شود که توزیع آنلاین دارو از کجا و به چه طریقی انجام شود. جزئیات اظهاریه کسب‌وکارهای آنلاین را در ادامه مطلب بخوانید.

به‌روزرسانی خبر: 2 هفته پیش بود که پلتفرم‌های توزیع آنلاین دارو به عمومی نشدن توزین آنلاین دارو اعتراض کرده و دو وزارتخانه بهداشت و ارتباطات را تحت فشار گذاشتند. حال به نظر می‌رسد که این اعتراض نتیحه داده و معاونت حقوقی ریاست جمهوری، دو وزارتخانه ذکر شده را مکلف به ثبت آئین‌نامه توزیع آنلاین دارو در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار کرده است.


بیشتر بخوانید:


آئین نامه توزیع اینترنتی دارو باید عمومی شود

انجام مراحل آزمایشی توزیع دارو به صورت اینترنتی، آنظور که مشخص است رویه مشخصی ندارد و به کلافی سردرگم شباهت دارد. قرار بر این شده بود که سکوها و پلتفرم‌های اینترنتی مسئولیت فروش اینترنتی دارو به عهده بگیرند؛ اما این مهم فعلاً عمومی نشده و خبری هم تاکنون از آخرین وضعیت طرح به دست نرسیده است.

لازم به ذکر است که طرح فروش آنلاین و توزیع اینترنتی دارو بارها توسط وزارت بهداشت مطرح شده و بارها از سمت و سوهای مختلف با مخالفت روبرو شده است. پس از مخالفت‌های شدید که یک پای آن وزارت ارتباطات بود، بالاخره زارع‌پور و وزارتخانه متبوعش به اجرا شدن این طرح رضایت دادند. درنهایت مقرر شد که این طرح به مدت 6 ماه به صورت آزمایشی اجرا و پس از آن به صورت رسمی در سراسر کشور به کار گرفته شود.

حالا 1 ماه است که تصمیم بر اجرای آزمایشی توزیع اینترنتی دارو گرفته شده و هیچ خبری از اجرای آن نیست. مسئولین نیز به طرز عجیبی سکوت کرده و علت این سکوت معنادار را کسی نمی‌داند.

آئین نامه توزیع اینترنتی دارو باید عمومی شود

در اظهارنامه‌ جدیدی که خطاب به دو وزیر ارتباطات و بهداشت از سمت کسب‌وکارهای اینترنتی نوشته شده، پس از یادآوری دستورات ابلاغی قانونی و رسمی مرتبط با دستورالعمل حمل و عرضه دارو از طریق پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی آمده است:

«علی‌رغم وجود تکالیف قانونی متعدد مبنی بر لزوم انتشار دستورالعمل در پایانه قوانین و مقررات جهت اجرایی شدن آن و با گذشت بیش از ۲۰ روز از ابلاغ دستورالعمل فوق، هنوز این دستورالعمل در پایگاه مربوطه ثبت نشده و رئیس محترم سازمان غذا و دارو نیز با گذشت بیش از 3 هفته از ابلاغ دستورالعمل مذکور، تاکنون نسبت به اعلام استان‌های منتخب و انتشار عمومی آن اقدام مؤثری انجام نداده‌اند.»

آئین نامه توزیع اینترنتی دارو باید عمومی شود
آئین نامه توزیع اینترنتی دارو

در صورتی که نسبت به این اظهارنامه بی‌توجهی صورت گیرد، کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند این تخلف اداری را از طریق نهادهای مربوطه پیگیری کنند.

اعتراض پلتفرم‌هی توزیع دارو نتیجه داد

در متن اعتراضیه این پلتفرم‌ها به دو وزارتخانه بهداشت و ارتباطات، یک هفته مهلت داده شده بود تا آئین‌نامه توزیع و حمل دارو را به صورت عمومی اعلام و استان‌های منتخب را معرفی کنند.

حال به نظر می‌رسد که این پلتفرم‌ها برنده بازی شده‌؛ چراکه معاونت حقویق ریاست جمهوری در نامه‌ای دو وزارتخانه ذکر شده را مکلف به ثبت آئین‌نامه توزیع آنلاین دارو در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار کرده است.

این معاونت در نامه خود گفته است:

«آیین‌نامه مذکور به قید فوریت در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار درج و نسخه‌ای نیز به این معاونت ارسال شود.»

جزئیات دستور معاونت حقوقی ریاست جمهوری را می‌توانید در نامه زیر مطالعه کنید:

آئین نامه توزیع اینترنتی دارو باید عمومی شود
آئین نامه توزیع اینترنتی دارو

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص فروش اینترنتی دارو از بستر سکوهای اینترنتی چیست؟ به نظر شما چرا دولت نسبت به انجام این موضوع سکوت کرده است؟ لطفاً نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر