coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

ریال دیجیتال از 3 تیر در جزیره کیش اجرایی می‌شود؛ [+ قوانین جدید رمزارزی در ایران]

پروزه ریال دیجیتال که 3 سال پیش توسط بانک مرکزی معرفی شد، به فاز عملیاتی رسیده و به زودی جایگزین کارت‌های بانکی و پول نقد خواهد شد. البته این به معنای پایان آنها نیست.

فاز آزمایشی پروژه ریال دیجیتال که توسط بانک مرکزی پی‌ریزی شد، به مرحله عملیاتی درآمده و مشتریان بانکها از اوایل تیرماه می‌توانند بدون استفاده از پول نقد و کارتهای بانکی و با استفاده از اسکن بارکد خرید کنند. البته این امکان برای انتقال وجه به دیگر مشتریان نیز وجود دارد؛ اما به مانند سابق نیست و وجه مورد انتقال به کیف پول وی واریز می‌شود.

ضمناً ریال الکترونیکی، پروژه NFC نیست و افراد نباید این دو را به یکدیگر اشتباه بگیرند. پیش‌تر اعلام شد که استفاده از NFC در گوشی‌های هوشمند می‌تواند جایگزین کارت‌های بانکی شود؛ بدین صورت که با نزدیک کردن گوشی به دستگاه کارتخوان می‌توان مبلغ خرید را حساب کرد. اما شیوه کار ریال الکترونیکی بدین صورت است که شما باید بارکد مخصوص را اسکن کنید و پس از آن مبلغ خرید پرداخت می‌شود.

به‌روزرسانی خبر: رئیس کل بانک مرکزی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت ضمن اشاره به قوانین جدید رمزارزی در ایران، اعلام کرد که پروژه ریال دیجیتال از 3 تیرماه اجرایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: کلیات سند ملی هوش منصوعی تصویب شد [+ جزئیات]

ریال دیجیتال از تیرماه عملیاتی می‌شود

مراحل توسعه فاز آزمایشی پروژه ریال دیجیتال در جزیره کیش در حال نهایی شدن است و اعلام شده که مردم از تیرماه می‌توانند بدون استفاده از پول کاغذی با کارت‌های بانکی و با استفاده از کیف پول مخصوص خریدهای خود را حساب کرده و یا به کیف پول افراد دیگر انتقال وجه دهند. در این خصوص نرم‌افزار مخصوص نیز ارائه خواهد شد.

بانک مرکزی گفته است: «بعد از طی مراحل مطالعاتی اولیه، طراحی پروژه ریال دیجیتال از سال 1400 و پس از اخذ مجوزهای لازم از شورای پول و اعتبار در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و متعاقباً اجرای فاز پیش‌آزمایشی از ابتدای سال 1401 آغاز گردید که پس از بررسی دستاوردهای فاز پیش آزمایشی، فاز آزمایشی محدود این پروژه از خرداد ماه 1402 آغاز شد. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، با مشارکت فعال شبکه بانکی، و همکاری‌های لازم در شبکه پرداخت کشور، از تیرماه سال 1403 با مشارکت دو بانک ملت و تجارت پروژه یادشده وارد مرحله گسترده فاز آزمایشی با امکان بهره‌برداری عمومی خواهد شد.»

همنطور که گفته شد، این پروژه در جزیره کیش آزمایش شده و گردشگران و مسافران از تیرماه می‌توانند به جای روش‌های مرسوم خرید، از ریال الکترونیکی استفاده نمایند. بدیهی است که این پروژه در صورت موفقیت به زودی در سراسر کشور گسترش خواهد یافت.

ریال دیجیتال از تیرماه عملیاتی می‌شود

در خصوص اینکه ریال دیجیتال چیست و با چه هدفی گسترش یافته، پیش‌تر مطلبی کار کرده‌ایم که می‌توانید از اینجا تمامی اطلاعات لازم را دریافت کنید. همچنین در این مطلب به ویزگی‌های این پروژه نیز اشاره شده است؛ اما در پایین اشاره‌ای کوتاه خواهیم کرد.

ویژگی‌‌های پروژه ریال دیجیتال

این پول ظرفیت‌های لازم برای توسعه پول قابل برنامه‌ریزی را دارد. این امر قطعاً می‌تواند بر اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک مؤثر باشد. همچنین پس از عملیاتی شدن، بانکها می‌تواند ابزارهای نوین پرداخت بر بستر ریال الکترونیکی را توسعه دهند. این شیوه قطعاً منجربه به پدیدار شدن شیوه‌های نوین مالی خواهد شد.

ریال دیجیتال از 3 تیرماه در کیش اجرایی می‌شود

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیئت‌دولت گفت:

«طرح رمزریال از یکشنبه، 3 تیر 1403 در جزیره کیش اجرایی می‌شود. رمزریال پول بانک مرکزی است که به‌صورت الکترونیکی منتشر می‌شود تا نیازهای خرد جامعه را تأمین کند.»

وی افزود: «درخصوص قوانین جدید ارزهای دیجیتال در یانک مرکزی مشغول تهیه سندی هستیم که به محض اتمام مفاد آن را اعلام خواهیم کرد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درخصوص پروژه ریال الکترونیکی یا دیجیتال چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر