coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

خودروهای برقی به زودی در 10 دقیقه شارژ می‌شوند؛ پیشرفت چشمگیر BYD و CATL

زمان طولانی شارژ خودروهای برقی همواره به عنوان یکی از معایب اصلی این نوع وسایل نقلیه در مقایسه با خودروهای بنزینی مطرح بوده است. با این حال، احتمالا این وضع بزودی تغییر خواهد کرد چراکه شرکت‌های بزرگ چینی تولید کننده باتری، BYD و CATL، در آستانه عرضه باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) فوق سریع هستند که به طور تئوری می‌توانند در عرض تنها 10 دقیقه به طور کامل شارژ شوند.آینده شارژ خودروهای برقی به سمت زمان‌های شارژ سریع‌تر در حال حرکت است. هرچند همچنان نیاز به به‌روزرسانی زیرساخت‌ها و حل چالش‌های فنی وجود دارد، اما پیشرفت‌های BYD، CATL و سایر شرکت‌ها در زمینه تکنولوژی باتری، راه را برای تجربه‌ای راحت‌تر و زمان‌برتر در مالکیت خودروهای برقی هموار می‌کنند.


بیشتر بخوانید:


اهمیت بهبود زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی

تکنولوژی باتری‌ها به سرعت در حال پیشرفت است و در سال‌های اخیر بهبودهای چشمگیری در زمینه برد و سرعت شارژ خودروهای برقی مشاهده می‌شود. باتری‌های جدید BYD و CATL نمونه‌ای از این تحولات هستند که می‌توانند زمان‌های شارژ را به طور اساسی تغییر دهند.

این شرکت‌ها قرار است باتری‌های فوق سریع LFP خود را تا پایان امسال معرفی کنند که احتمالا نیاز به توقف‌های طولانی مدت برای شارژ در سفرهای جاده‌ای را حذف می‌کند.

راز شارژ فوق سریع در فناوری 6C

کلید این زمان‌های شارژ فوق سریع در نرخ شارژ 6C نهفته است که در باتری‌های Blade 2.0 BYD و Qilin 2.0 CATL به کار رفته است. به زبان ساده، عدد “6” نشان دهنده این است که سرعت شارژ شش برابر ظرفیت باتری است. برای مثال، یک باتری با ظرفیت 100 آمپر ساعت می‌تواند با جریان عظیم 600 آمپر شارژ شود.

خودروهای برقی به زودی در 10 دقیقه شارژ می‌شوند؛ پیشرفت چشمگیر BYD و CATL

جزئیات فنی و توسعه زیرساخت‌ها

جزئیات دقیق باتری‌های 6C جدید از BYD و CATL هنوز اعلام نشده است. اما گزارش‌ها حاکی از آن است که شارژرهای سریع DC موجود برای باتری‌های 4C (چهار برابر سرعت شارژ نسبت به ظرفیت) می‌توانند تا 480 کیلووات توان و حداکثر 615 آمپر جریان ارائه دهند. دستیابی به شارژ سریع‌تر نیازمند افزایش ولتاژ یا جریان (یا هر دو) خواهد بود. هرچند از نظر فنی امکان‌پذیر است، اما تجهیز هزاران شارژر سریع DC به چنین اتصالات برقی با ظرفیت بالا نیازمند سرمایه‌گذاری مالی قابل توجهی خواهد بود.

چالش‌های پیش رو

با این حال، برای بهره‌مندی کامل از این تکنولوژی، باید زیرساخت‌های شارژ به‌روزرسانی شوند. بدون به‌روزرسانی شبکه‌های شارژ، صاحبان این باتری‌های پیشرفته نمی‌توانند از تمامی امکانات آنها بهره‌مند شوند و محدود به گزینه‌های شارژ کندتر خواهند بود. همچنین باید به خاطر داشت که باتری‌ها نمی‌توانند در طول کل سیکل شارژ با حداکثر سرعت شارژ شوند. بنابراین، تبلیغات استراتژیک حول این باتری‌های جدید، بر روی بازه‌های خاص شارژ، مانند 10 درصد تا 80 درصد در 10 دقیقه، تمرکز خواهد کرد. مدل 2024 Zeekr 001 با باتری 5C خود نمونه‌ای از این رویکرد است که زمان شارژ 11.5 دقیقه‌ای را برای این بازه به دست آورده است.

پیشرفت‌های تدریجی

هرچند پیشرفت‌ها تدریجی است، اما در حال انجام است. چین اوایل امسال اولین شارژرهای سریع 600 کیلوواتی خود را توسط هواوی به کار گرفت. علاوه بر این، شرکت Li Auto، تولید کننده خودروی Mega minivan که می‌تواند در 10 دقیقه 310 مایل برد را به دست آورد، برنامه‌هایی برای نصب 5000 شارژر سریع 5C تا سال آینده دارد.

در مقایسه، شبکه سوپرشارژر تسلا که بزرگ‌ترین شبکه شارژ سریع DC در ایالات متحده است، توان حداکثری 250 کیلووات از دکه‌های V3 خود ارائه می‌دهد. هرچند قابل توجه است، اما هنوز جای پیشرفت وجود دارد، به خصوص با توجه به ارائه‌دهندگان دیگر در ایالات متحده. Electrify America دکه‌هایی با توان تا 350 کیلووات ارائه می‌دهد و هاب Gravity Charging در نیویورک توان حیرت‌انگیز 500 کیلووات برای هر خودرو متصل را دارد.

بیشتر بخوانید: 

منبع: gizmochina

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر