coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

بررسی گلکسی M14 فایوجی ؛ موشکافی سیستم، دوربین، باتری و عملکرد

در این مطلب با بررسی گلکسی M14 فایوجی همراه شما هستیم؛ یک گوشی اقتصادی از سامسونگ با اتصال فایوجی، قدرت پردازشی بهتر از سطح متوسط و ماندگاری شارژ طولانی.

همین چند سال پیش بود که اولین گوشی فایوجی سامسونگ روانه بازار شد. این گوشی یعنی گلکسی S10 فایوجی، قیمت بسیار زیادی داشت و عرضه آن محدود بود.

حالا پس از گذشت چند سال، تقریباً همه پرچمدارهای گلکسی با قابلیت پشتیبانی از اینترنت فایوجی ارایه می‌شوند و البته تعداد بسیار زیادی از گوشی‌های میان رده سامسونگ هم قابلیت پشتیبانی از اینترنت نسل پنجم را دارند. تلاش‌های سامسونگ برای تولید گوشی‌های فایوجی مقرون به صرفه‌تر بسیار موفقیت آمیز بوده که گلکسی M14 هم یک مورد از آنهاست.

در ادامه مطلب، با بررسی گلکسی M14 فایوجی همراه شما هستیم و پس از بررسی جنبه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این گوشی، ارزش خرید آن را ارزیابی می‌کنیم.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


بررسی گلکسی M14 فایوجی

فهرست مشخصات ام 14 فایوجی بسیار قابل توجه است. این گوشی مجهز به تکنولوژی فایوجی 13 باند (بدون نسخه LTE) و چیپ‌ست اگزینوس است که علاوه بر داشتن بهره‌وری انرژی خوب، از نظر عملکردی هم قوی است. سایر مشخصات فنی M14 5G عبارتند از: نمایشگر 90 هرتزی، دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، باتری 6000 میلی‌آمپرساعتی و پشتیبانی از شارژ 25 واتی.

بررسی گلکسی M14 فایوجی
بررسی گلکسی M14 فایوجی

اما اینکه عملکرد این گوشی در استفاده‌های واقعی به چه صورت است، در ادامه مطلب مشخص خواهد شد.

بررسی گلکسی M14 فایوجی مشخصات فنی ام 14 فایوجی
طراحی و ساختار
  • 166.8 × 77.2 × 9.4 میلی‌متر
  • وزن 206 گرم
  • تک سیم‌کارت (نانو سیم) یا دو سیم‌کارت (نانو سیم، dual stand by)
  • پنل جلو شیشه‌ای (گوریلا گلس 5)، پنل پشت و فریم پلاستیکی
  • رنگ بندی آبی روشن، سورمه‌ای، نقره‌ای
نمایشگر
  • PLS LCD، نرخ نوسازی 90 هرتز
  •  6.6 اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه حدود 81.5 درصد
  • رزولوشن 2408× 1080 پیکسل، تراکم پیکسل حدود 400 ppi
نرم‌افزار
  • اندروید 13 با رابط کاربری One UI core 5.1
تراشه
  • اگزینوس 1330 (تولید شده با فرایند 5 نانومتری)
  • پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای شامل 2 هسته 2.4 گیگاهرتزی کورتکس A78 و 6 هسته 2 گیگاهرتزی کورتکس A55
  • پردازنده گرافیکی Mali-G68 MP2
رم و حافظه داخلی
  • رم 4 گیگابایتی با حافظه داخلی 64 گیگابایتی
  • رم 4 گیگابایتی با حافظه داخلی 128 گیگابایتی
  • رم 6 گیگابایتی با حافظه داخلی 128 گیگابایتی
  • درگاه حافظه microSDHC
دوربین اصلی
  • 50 مگاپیکسل، لنز واید، PDAF، دیافراگم f/1.8
  • 2 مگاپیکسل ماکرو با دیافراگم f/2.4
  • 2 مگاپیکسل تشخیص عمق با دیافراگم f/2.4
  • فلش ال‌ای‌دی، پانوراما، HDR
  • قابلیت ضبط ویدیوی  1080 پیکسل با نرخ 30 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی
  • 13 مگاپیکسل واید، دیافراگم f/2.0
  • قابلیت ضبط ویدیوی 1080 پیکسل با نرخ 30 فریم بر ثانیه
باتری
  • غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمر با ظرفیت 6000 میلی‌آمپر ساعت
  • شارژ باسیم 15 وات برای نسخه بین‌المللی
  • شارژ باسیم 25 وات برای نسخه هند
صدا
  • اسپیکر استریو
  • جک هدفون 3.5 میلی‌متری
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  • Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو باند، وای فای دایرکت
  • بلوتوث نسخه 5.2، A2DP ،LE
  • NFC دارد
  • رادیو نامشخص
  • GPS, GLONASS, GALILEO, BDS, QZSS, NavIC
  • USB Type-C 2.0
  • اینترنت 5G
سنسورها
  • اثر انگشت (کنار گوشی)، شتاب‌سنج، قطب نما، مجاورت، ژیروسکوپ
قیمت M14 5G حدود 9 میلیون تومان (در زمان نگارش این مقاله)

بیشتر بخوانید

بهترین گوشی های گیمینگ 2024

بهترین گوشی های شیائومی 2024

بررسی گلکسی M14 فایوجی از نظر طراحی

نقد و بررسی گلکسی M14 را با نگاهی به طراحی این گوشی شروع می‌کنیم. در چند سال اخیر، شاهد تغییر چشمگیر کیفیت ساخت و طراحی گوشی‌های میان رده سامسونگ بودیم، اما گوشی‌های اقتصادی این شرکت – یا گوشی‌هایی با مشخصات خوب و قیمت اقتصادی مثل M14 5G – از نظر طراحی جذابیت زیادی نداشتند. گلکسی M14 طراحی و ظاهر بدی ندارد و سامسونگ آن را به رنگ‌های متنوع تولید و ارایه کرده اما از طرفی، هیچ ویژگی متفاوت و خاصی در این گوشی مشاهده نمی‌شود.

بررسی گلکسی M14 فایوجی

این نکته در رابطه با ظاهر و حس و حال ام 14 فایوجی صدق می‌کند. قسمت پشت این گوشی، پلاستیکی است که البته چندان عجیب نیست. این قسمت رویه صافی دارد اما در دست سر نمی‌خورد. همچنین با وجود استفاده از باتری 6000 میلی‌آمپرساعتی، وزن این گوشی سامسونگ کاملاً سبک است.

دکمه پاور گلکسی M14 5G مجهز به یک حسگر اثرانگشت است که عملکرد خیلی خوبی دارد. این گوشی سامسونگ یک جک هدفون 3.5 میلی‌متری دارد اما در جعبه این گوشی خبری از شارژر یا هندزفری نیست و به جز خود گوشی، فقط یک کابل USB-C در اختیار شما قرار می‌گیرد. اگر از قبل شارژر 25 واتی نداشته باشید، برای اینکه به سرعت شارژ بهینه دسترسی داشته باشید، باید چنین شارژری را تهیه کنید.

بررسی گلکسی M14 فایوجی از نظر نمایشگر

نمایشگر M14 5G حاشیه‌های پهنی دارد اما وجود چنین حاشیه‌های پهنی برای محصولی با قیمت ام 14 فایوجی دور از انتظار نیست. تصویر پنل 6.6 اینچی LCD فول اچ دی پلاس این گوشی کمی حالت رنگ پریده دارد و حداکثر روشنایی این نمایشگر برای روزهای آفتابی زیاد نیست.

بررسی گلکسی M14 فایوجی

نمایشگر M14 دارای نرخ نوسازی 90 هرتز است که همین ویژگی باعث شده پیمایش رابط کاربری و انیمیشن‌ها در این نمایشگر به صورت بسیار روان انجام شود. سامسونگ برای M13 فایوجی از گوریلا گلس 3 استفاده کرده بود و حالا نمایشگر M14 مجهز به گوریلا گلس 5 شده است.

بیشتر بخوانید

بهترین گوشی های سامسونگ 2024

بهترین گوشی های پوکو 2024

بررسی گلکسی M14 فایوجی از نظر نرم‌افزار

بررسی گوشی گلکسی M14 را با نگاهی به نرم‌افزار این گوشی ادامه می‌دهیم. همانطور که در جدول مشخصات M14 5G مشاهده می‌کنید، این گوشی با اندروید 13 و رابط کاربری One UI Core 5.1 در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. معمولاً One UI Core نسخه‌ای محدودتر از One UI است که این نکته در رابطه با M14 فایوجی هم صدق می‌کند.

بررسی گلکسی M14 فایوجی

بررسی M14 5G نشان می‌دهد که این گوشی هم یکسری از قابلیت‌های استاندارد و پرکاربرد این سیستم‌عامل را دارد مثل والت سامسونگ (که قبلاً با نام سامسونگ پی شناخته می‌شد)، پوشه امن، کوئیک شیر، موزیک شیر، گیم لانچر و غیره. بیشتر قابلیت‌های عمومی اندروید 13 هم در این سیستم‌عامل وجود دارند. البته امکاناتی مثل رکوردر داخلی و بیکسبی در این گوشی موجود نیستند.

سامسونگ وعده داده که این گوشی دو آپدیت اصلی سیستم‌عامل و چهار سال آپدیت امنیتی را دریافت می‌کند. اولین آپدیت مهم این گوشی، اندروید 14 و One UI 6.0 است و انتظار می‌رود که این آپدیت حدود یک سال پس از انتشار آن برای گوشی‌های پرچمدار و میان رده سامسونگ برای ام 14 فایوجی منتشر شود.

بررسی گلکسی M14 فایوجی از نظر عملکرد

بررسی گلکسی ام 14 فایوجی از نظر عملکردی نشان می‌دهد که این گوشی دارای ترکیبی از ویژگی‌های خوب و بد است. در واقع عملکرد گلکسی M14 فایوجی نسبت به قیمت آن خوب است اما مثل بیشتر گوشی‌های اقتصادی، این گوشی هم گاهی اوقات دچار افت سرعت می‌شود. حتی در بعضی مواقع، واکنش نشان دادن گوشی به هر لمس چند ثانیه زمان می‌برد. چنین تأخیری زیاد مشاهده نمی‌شود اما به اندازه‌ای هست که نشان دهد انتخاب رم 4 گیگابایتی تصمیم خوبی نیست. توصیه می‌شود که مدل 6 گیگابایتی این گوشی را انتخاب کنید؛ مگر اینکه بودجه محدودی داشته باشید.

بررسی گلکسی M14 فایوجی

در صورت حفظ تنظیمات گرافیکی پیش فرض برای بازی‌هایی مثل پابجی یا کال آف دیوتی، عملکرد گلکسی M14 فایوجی می‌تواند رضایت بخش باشد. همچنین این گوشی هنگام اجرای بازی‌ها بیش از حد داغ نمی‌شود اما اگر گیمر مجرب‌تری هستید و انتظار عملکردی نزدیک به گوشی‌هایی مثل گلکسی A33/A34 یا A53/A54 را دارید، این گوشی سامسونگ شما را ناامید خواهد کرد.

بیشتر بخوانید

بهترین گوشی های هواوی 2024

بهترین گوشی های وان پلاس 2024

بررسی گلکسی M14 فایوجی از نظر کیفیت صدا و اسپیکرها

بررسی گوشی گلکسی M14 نشان می‌دهد که این گوشی هم همان مشکلات سایر مدل‌های غیرپرچمدار سامسونگ را دارد یعنی نه صدای گوشی و نه اسپیکر به اندازه لازم بلند نیست. اگر در محیطی آرام و ساکت باشید، صداها را می‌شنوید اما در محیط بیرون خیر. به همین دلیل، قابلیت Voice Focus که سعی دارد نویز تماس‌ها را به حداقل برساند، کاملاً غیرضروری است مگر وقتی که برای تماس‌ها از ایرفون استفاده کنید.

بررسی گلکسی M14 فایوجی

اسپیکر M14 هم برای گیمینگ یا تماشای ویدیوها مناسب نیست. حداکثر بلندی صدای این گوشی به هیچ وجه کافی نیست و این گوشی کیفیت صدای خوبی هم ندارد. اما کیفیت صدای M14 5G از طریق هدفون یا اسپیکرهای بلوتوث کاملاً خوب است؛ به خصوص هنگام فعال کردن تکنولوژی دالبی اتموس.

بررسی گلکسی M14 فایوجی از نظر باتری و شارژ

ماندگاری شارژ باتری ام 14 فایوجی بسیار چشمگیر است و به گفته سامسونگ، این گوشی دو روز ماندگاری شارژ دارد. حتی ممکن است ماندگاری شارژ M14 فایوجی به بیشتر از دو روز هم برسد. معمولاً ماندگاری شارژ بیش از دو روز تنها در صورت استفاده سبک تا متوسط ممکن است اما این گوشی حتی برای استفاده‌های سنگین (از جمله چندین ساعت استفاده از شبکه فایوجی) به راحتی تا بیشتر از یک روز ماندگاری شارژ دارد.

بررسی گلکسی M14 فایوجی

حتی در صورت استفاده از شارژر 25 واتی، شارژ باتری M14 5G تا 100% حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد. نیم ساعت شارژ گوشی هم سطح شارژ را به حدود 35% می‌رساند. در صورت استفاده از شارژر 15 واتی، برای شارژ 100% گوشی باید بیشتر از دو ساعت منتظر بمانید.

بیشتر بخوانید

بهترین گوشی های ویوو 2024

بهترین گوشی های اوپو 2024

بررسی گلکسی M14 فایوجی از نظر دوربین

نقد و بررسی گلکسی M14 را با نگاهی به کیفیت و عملکرد دوربین این گوشی پیش می‌بریم. با توجه به وجود سه دوربین در قسمت پشت گوشی، شاید این طور به نظر برسد که دوربین ام 14 فایوجی عملکرد خوبی دارد اما واقعیت این طور نیست. دلیل این ضعف عملکرد این است که از 2 دوربین اضافه پشت، یکی مخصوص تشخیص عمق برای عکس‌های پرتره و دوربین بعدی، یک دوربین ماکرو با رزولوشن محدود 2 مگاپیکسلی است.

بررسی گلکسی M14 فایوجی

بهتر بود که به جای دوربین تشخیص عمق از یک دوربین اولتراواید استفاده شود چون امکان پیاده‌سازی جلوه بوکه به روش نرم‌افزاری هم وجود دارد و برای چنین تصاویری لزوماً نیازی به استفاده از یک حسگر اختصاصی نیست.

حذف دوربین ماکرو هم می‌توانست به کاهش قیمت این گوشی سامسونگ کمک کند؛ چون کیفیت دوربین ماکروی این گوشی به هیچ وجه مطلوب نیست.

دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی گوشی چندان بد نیست. تصاویر این دوربین M14 5G جزئیات زیاد، نویز کم و محدوده پویای خوبی دارند اما در حالت پیش فرض، این تصاویر با استفاده از تکنولوژی ترکیب پیکسل و با حجم 12 مگاپیکسل ثبت می‌شوند.

عکاسی با رزولوشن کامل 50 مگاپیکسلی توصیه نمی‌شود؛ چون جزئیات اضافه شده به تصویر، نسبت به حجم اضافه شده به فایل‌ها توجیه‌پذیر نیستند.

هنگام عکاسی در فضاهای سرپوشیده با نور مصنوعی، M14 از نظر کنترل نویز خوب عمل می‌کند اما تصویر نهایی کمی صاف است. برای محیط‌های بیرونی با نور کم، بهتر است همیشه از حالت Night استفاده کنید چون تصاویری که با حالت معمولی ثبت می‌شوند، نویز زیادی دارند.

کیفیت ضبط ویدیوی گلکسی M14 هم چندان چشمگیر نیست. می‌توانید با این گوشی حداکثر با رزولوشن فول اچ دی و نرخ 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنید و با وجود کنترل مناسب نویز، دوربین این گوشی جزئیات زیادی را ثبت نمی‌کند. همچنین، سیستم دوربین ام 14 فایوجی لرزشگیر نوری ندارد و پیشگیری از تار شدن تصویر، مستلزم تلاش زیادی است.

اپلیکیشن دوربین M14 5G خیلی از حالت‌ها را ندارد و گزینه‌هایی مثل hyperlapse و حرکت آهسته در آن وجود ندارند. بر خلاف انتظار، این اپلیکیشن یک حالت پروی کامل دارد که با استفاده از آن کنترل کاملی بر سرعت شاتر دوربین دارید که می‌تواند برای عکاسی با نورپردازی طولانی در محیط‌هایی با نور کم مناسب باشد. گزینه‌های بعدی پرتره، پانوراما، حالت شب و حالت مخصوص غذا هستند.

بررسی M14 5G نشان می‌دهد که کیفیت تصویر دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی این گوشی برای انتشار عکس در شبکه‌های اجتماعی خوب است اما در محیط‌هایی با نور مصنوعی، این دوربین کیفیت مطلوبی ندارد. با وجود بیشتر شدن تعداد مگاپیکسل، کیفیت این دوربین گلکسی M14 بیشتر از دوربین 8 مگاپیکسلی گلکسی M12 یا M13 نیست.

جمع‌بندی

در پایان بررسی گلکسی M14 فایوجی می‌توان گفت که این گوشی نسبت به سایر محصولات سامسونگ در این سطح قیمت کیفیت بهتری دارد. اگر به دنبال یک گوشی با اتصال فایوجی، عملکردی بهتر از سطح متوسط و ماندگاری شارژ طولانی و قیمت مناسب هستید، خرید این گوشی برای شما توصیه می‌شود. اما اگر نمایشگر بسیار باکیفیت، عملکرد قوی و سیستم دوربین مجهز برای شما در اولویت قرار دارند، سایر گزینه‌های موجود در بازار را به شما توصیه می‌کنیم.

برای مثال M13 فایوجی برای اشخاصی که به دنبال سرعت بالاتر هستند انتخاب خوبی است؛ اما نسخه اندروید این گوشی قدیمی‌تر و رزولوشن نمایشگر آن کمتر است.

سوالات پرتکرار

قیمت M14 5G چقدر است؟

قیمت این گوشی در بازار ایران و در زمان نگارش این مقاله حدود 9 میلیون تومان است.

دوربین گلکسی M14 چند مگاپیکسلی است؟

این گوشی دارای یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، دوربین ماکروی 2 مگاپیکسلی، دوربین تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی است.

نسخه اندروید ام 14 فایوجی چند است؟

این گوشی با اندروید 13 و رابط کاربری One UI Core 5.1 در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره بررسی گلکسی M14 فایوجی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر