coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

OpenAI مدل مدل ارزان‌تر و هوشمندتر GPT را عرضه کرد

شرکت OpenAI مدل سبک‌تر و ارزان‌تر هوش مصنوعی GPT-4o Mini را برای توسعه‌دهندگان عرضه کرده است. این مدل به مراتب ارزان‌تر از مدل‌های کامل است و گفته می‌شود که توانایی بیشتری نسبت به GPT-3.5 دارد.ساخت اپلیکیشن‌ها با استفاده از مدل‌های OpenAI هزینه‌های زیادی به همراه دارد. توسعه‌دهندگانی که توان مالی برای آزمایش این مدل‌ها را ندارند، ممکن است به مدل‌های ارزان‌تر مانند Google’s Gemini 1.5 Flash یا Anthropic’s Claude 3 Haiku روی بیاورند. اکنون، OpenAI وارد عرصه مدل‌های سبک شده است.


بیشتر بخوانید:


هوش مصنوعی GPT-4o Mini نسخه GPT-3.5 را کنار زد

اولیویه گودمان، مدیر پلتفرم API، به The Verge گفت: «فکر می‌کنم GPT-4o Mini به خوبی به مأموریت OpenAI برای دسترسی بیشتر به هوش مصنوعی کمک می‌کند. اگر می‌خواهیم هوش مصنوعی به نفع همه جهان، تمام صنایع و تمام کاربردها باشد، باید آن را بسیار مقرون به صرفه‌تر کنیم.»

از امروز، کاربران ChatGPT در برنامه‌های Free، Plus و Team می‌توانند به جای GPT-3.5 Turbo از هوش مصنوعی GPT-4o Mini استفاده کنند و کاربران Enterprise هفته آینده دسترسی خواهند داشت. این به معنای آن است که GPT-3.5 دیگر برای کاربران ChatGPT در دسترس نخواهد بود، اما همچنان از طریق API برای توسعه‌دهندگانی که نمی‌خواهند به GPT-4o Mini مهاجرت کنند، در دسترس خواهد بود. گودمان اعلام کرد که GPT-3.5 در نهایت از API بازنشسته خواهد شد، هرچند هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.

ویژگی‌های هوش مصنوعی GPT-4o Mini

مدل جدید، سبک و چندمنظوره بوده و از ورودی و خروجی‌های چندرسانه‌ای مانند متن و تصویر پشتیبانی می‌کند و به زودی شامل ویدیو و صدا نیز خواهد شد. این مدل می‌تواند به عنوان دستیارهای مجازی هوشمندتر که قادر به درک برنامه‌های سفر و ارائه پیشنهادات هستند، مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، این مدل برای وظایف ساده طراحی شده است و کسی انتظار ساخت Siri ارزان را ندارد.

GPT-4o Mini در آزمون Measuring Massive Multitask Language Understanding (MMLU) که شامل حدود 16000 سوال چندگزینه‌ای در 57 موضوع علمی است، امتیاز 82 درصد را کسب کرده است. در مقایسه، GPT-3.5 امتیاز 70 درصد و GPT-4o امتیاز ۸۸.۷ درصد را کسب کرده‌اند و Google مدعی است که Gemini Ultra با امتیاز 90 درصد بالاترین امتیاز را دارد. مدل‌های رقیب Claude 3 Haiku و Gemini 1.5 Flash به ترتیب امتیاز 75.2 درصد و 78.9 درصد را کسب کرده‌اند.

هوش مصنوعی GPT-4o Mini
هوش مصنوعی GPT-4o Mini

شایان ذکر است که محققان به آزمون‌های بنچمارک مانند MMLU با دیده تردید می‌نگرند، زیرا نحوه اجرای آن‌ها از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است و این مسئله مقایسه امتیازات مدل‌های مختلف را دشوار می‌کند. همچنین، امکان دارد هوش مصنوعی پاسخ‌های این سوالات را در دیتاست خود داشته باشد که به نوعی تقلب محسوب می‌شود و معمولاً ارزیابی‌کنندگان شخص ثالث در این فرآیند حضور ندارند.

برای توسعه‌دهندگانی که به دنبال ساخت اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی با هزینه کمتر هستند، عرضه GPT-4o Mini ابزاری جدید به ارمغان می‌آورد. OpenAI به استارتاپ فناوری مالی Ramp اجازه داد تا این مدل را آزمایش کند و با استفاده از GPT-4o Mini ابزاری برای استخراج داده‌های هزینه از رسیدها ساخت. به جای وارد کردن دستی اطلاعات، کاربر می‌تواند تصویری از رسید خود را آپلود کند و مدل آن را پردازش می‌کند. شرکت Superhuman نیز از GPT-4o Mini برای ایجاد ویژگی پیشنهاد خودکار پاسخ‌های ایمیل استفاده کرد.

هدف از ارائه این مدل، فراهم کردن چیزی سبک و ارزان برای توسعه‌دهندگان است تا بتوانند اپلیکیشن‌ها و ابزارهایی که با مدل‌های بزرگتر و گران‌تر نمی‌توانستند بسازند، ایجاد کنند. بسیاری از توسعه‌دهندگان پیش از پرداخت هزینه‌های بالای محاسباتی مدل‌های پیشرفته، به مدل‌هایی مانند Claude 3 Haiku یا Gemini 1.5 Flash روی می‌آورند.

گودمان در این باره گفت: «فکر می‌کنم هوش مصنوعی GPT-4o Mini بسیار محبوب خواهد شد، هم توسط اپلیکیشن‌های موجود که از هوش مصنوعی OpenAI استفاده می‌کنند و هم توسط بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که قبلاً به دلیل قیمت‌گذاری قادر به استفاده نبودند.»

بیشتر بخوانید:

منبع: theverge

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر