coinex
otetmarket
propification.com

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو ؛ بزرگترین تغییراتی که منتظر آنها هستیم

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو در این مطلب نشان می‌دهد که کدام مدل ارزش خرید بیشتری دارد و سری جدید آیفون پرو چه تغییراتی نسبت به نسل قبل دارد.

اگر آیفون 15 پرو دارید یا قصد انتخاب بین این گوشی و آیفون 16 پرو را دارید، مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو می‌تواند برای شما مفید باشد. با وجود اینکه هنوز حدود یک ماه با رونمایی از سری آیفون 16 فاصله داریم، خیلی از مشخصات احتمالی این گوشی فاش شده‌اند. بر اساس این اطلاعات و شایعات، آیفون 16 پرو به غیر از تغییرات همیشگی مثل ارتقای چیپ‌ست، یکسری قابلیت جدید هم خواهد داشت.

این گوشی اپل، نمایشگری بزرگتری خواهد داشت و سیستم Apple Intelligence هم در ترکیب با چیپ‌ست A18 پرو آن را از نظر نرم‌افزاری هوشمندتر و پیشرفته‌تر خواهد کرد. البته این موارد تنها تغییرات این سری نسبت به نسل قبل نیستند و در ادامه مطلب، تغییرات و پیشرفت‌های این سری را به صورت مفصل‌تر بررسی می‌کنیم.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو

آیفون 15 پرو جزء محبوب‌ترین پرچمدارهای یک سال گذشته بود. این گوشی هم نسبت به نسل قبل خودش تغییرات قابل توجهی داشت؛ از جمله بدنه تیتانیم، چیپ‌ست قدرتمندتر A17 پرو، حسگر اصلی بزرگتر و تکنولوژی پردازش تصویر قوی‌تر. از نظر طراحی هم اپل در این سری تغییرات مهمی ایجاد کرده بود؛ مثل جایگزین کردن پورت لایتنینگ با پورت USB-C و اضافه شدن دکمه اکشن جدید که یک سری میانبر خاص را فعال می‌کند.

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو
مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو

قطعاً مثل این گوشی، مشخصات آیفون 16 پرو هم نسبت به نسل قبل تغییر خواهد کرد. اما اینکه تغییرات این سری در چه سطحی هستند و رضایت کاربران اپل را به همراه خواهند داشت یا خیر؛ پس از رونمایی از سری آیفون 16 و قطعی شدن مشخصات و امکانات گوشی‌های این سری مشخص می‌شود. قبل از آن، این مقایسه گوشی آیفون 16 پرو با 15 پرو که بر اساس اطلاعات و افشاگری‌های انجام شده تا به امروز تهیه شده، می‌تواند سرنخ‌هایی از سری جدید آیفون پرو و امکانات آن به شما بدهد.

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو از نظر طراحی

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو را با نگاهی به طراحی احتمالی 16 پرو شروع می‌کنیم. در سری قبل، شرکت اپل با جایگزین کردن بدنه استیل گوشی با تیتانیم، تغییر مهمی در طراحی مدل‌های پرو ایجاد کرد. استفاده از این فلز علاوه بر افزایش مقاومت، به کاهش وزن آیفون 15 پرو هم کمک کرده بود. انتظار می‌رود که آیفون 16 پرو هم با چنین فریمی ساخته شود.

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو

تغییر مهم بعدی در مشخصات iPhone 15 Pro از نظر طراحی، اضافه شدن دکمه جدید اکشن بود که جایگزین دکمه سایلنت مدل‌های قبلی می‌شد. با فشار طولانی‌تر دکمه اکشن، گوشی وارد حالت سایلنت می‌شود اما می‌توانید در قسمت تنظیمات گوشی، میانبرهای دیگری را به این دکمه اختصاص دهید. البته هر بار فقط یک میانبر قابل تنظیم است.

بر اساس آنچه که از مشخصات iPhone 16 Pro می‌دانیم، ممکن است اپل یک دکمه جدید به نام دکمه کپچر را هم به این گوشی اضافه کند. می‌توانید از دکمه کپچر به عنوان یک کلید میانبر برای گرفتن عکس یا ویدیو استفاده کنید. این دکمه قابلیت تشخیص میزان فشار وارد شده را هم دارد و مثلاً فشار دادن آرام آن باعث فوکوس تصویر شده و فشار طولانی‌تر، مثل دکمه شاتر کار می‌کند.

این احتمال هم وجود دارد که اپل این دکمه را به صورت کاملاً لمسی طراحی کند. این شایعه سال قبل هم درباره مشخصات آیفون 15 پرو مطرح شده بود؛ بنابراین نمی‌توان کاملاً نسبت به صحت آن مطمئن بود.

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو

یکی دیگر از شایعات مطرح شده درباره طراحی آیفون 16 Pro، احتمال پیاده‌سازی حسگرهای فیس آی‌دی زیر نمایشگر این گوشی است. احتمال درست بودن این ادعا کم است اما چنین پیاده‌سازی، نیاز به برش تصویر را در قسمت داینامیک آیلند از بین می‌برد. همچنین با وجود اینکه یک طرح از آیفون 16 پرو با برش دوربین دایره‌ای شکل منتشر شده اما منبع این خبر هم مطمئن نیست که این طراحی در آیفون 16 پرو پیاده‌سازی شود.

بیشتر بخوانید

ویژگی های آی او اس 18 ؛ هرآنچه باید درباره سیستم‌عامل جدید آیفون و تاریخ انتشار آن بدانید

Apple Intelligence چیست ؟

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو از نظر نمایشگر

از زمان آیفون 12 پرو، همیشه اندازه نمایشگر مدل‌های پروی آیفون به 6.1 اینچ محدود بوده اما بر اساس آنچه که از مشخصات فنی آیفون 16 پرو می‌دانیم، ممکن است در این نسل شرایط تغییر کند. بر اساس یکی از شایعات، اپل قصد دارد برای آیفون 16 پرو و پرو مکس از نمایشگر بزرگتری استفاده کند و احتمالاً اندازه نمایشگر آیفون 16 پرو به 6.3 اینچ می‌رسد.

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو

اپل سطح روشنایی نمایشگر آیفون 15 پرو را تغییر نداده بود و حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی در نور روز، 2000 نیت بود. این احتمال وجود دارد که برای آیفون 16 پرو از نمایشگر بزرگتری استفاده شود و بر اساس یکی از شایعات، برای آیفون 16 پرو از پنل‌های جدید ساخت سامسونگ استفاده خواهد شد. تکنولوژی خاص به کار رفته در این پنل‌ها، بهره‌وری انرژی آنها را ارتقاء داده است.

یکی دیگر از شایعات منتشر شده درباره مقایسه آیفون 15 پرو با آیفون 16 پرو این است که تصویر آیفون امسال حدود 20 درصد روشن‌تر خواهد بود که تغییر چشمگیری محسوب می‌شود. علاوه بر این، ممکن است استفاده از فرایندی به نام «ساختار کاهش حاشیه» باعث باریک‌تر شدن حاشیه‌های تصویر گوشی شود.

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو از نظر دوربین

اندازه حسگر دوربین iPhone 15 Pro نسبت به نسل گذشته افزایش یافته بود و اپل برای این گوشی قابلیت‌هایی مثل حالت شب، پرتره و SmartHDR را ارتقاء داده بود. بنابراین، ممکن است این طور تصور شود که دوربین گوشی‌های آیفون پرو جای پیشرفت دیگری ندارد. اما این احتمال وجود دارد که دوربین آیفون 16 پرو هم ارتقاء یافته و مجهز به یکی از قابلیت‌هایی شود که قبلاً مختص آیفون 15 پرو مکس بود.

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو

احتمالاً لنز تله فوتوی این گوشی با طراحی tetraprism ساخته می‌شود تا قابلیت زوم از فاصله طولانی‌تر را پیدا کند. دوربین آیفون 15 پرو قابلیت زوم 3x را داشت و مدل پرو مکس این سری، مجهز به لنز تله فوتوی جدیدی شده بود که امکان زوم 5x را فراهم می‌کرد. یکی از پرتکرارترین شایعات شنیده شده درباره مشخصات فنی iPhone 16 Pro این است که این قابلیت به 16 پرو هم راه پیدا می‌کند.

البته تغییرات سخت‌افزار دوربین iPhone 16 Pro محدود به این مورد نیست بلکه ممکن است این گوشی به جای حسگر اولتراواید 12 مگاپیکسلی، با حسگر 48 مگاپیکسلی ساخته شود و این که مواد مورد استفاده در ساخت این لنز طوری تغییر پیدا کرده که پدیده لنز فلر (Lens Flare) در محیط‌های پرنور کاهش پیدا می‌کند. همچنین با اینکه حسگر اصلی گوشی به ظاهر تغییر چشمگیری ندارد اما ممکن است به جای حسگر قبلی، از یک حسگر جدید تولید سامسونگ استفاده شود که کیفیت کلی بهتری دارد.

این احتمال هم وجود دارد که حسگر سلفی آیفون 16 پرو نسبت به نسل قبل تغییر نکرده باشد و تغییرات بزرگتر این حسگر در آیفون 17 پیاده‌سازی شوند – از 12 مگاپیکسل به 24 مگاپیکسل.

بیشتر بخوانید

آموزش کار با آیفون برای تازه کارها

ترفندهای آیفون 13

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو از نظر عملکرد

مقایسه آیفون 16 پرو با 15 پرو را با نگاهی به سخت‌افزار پردازشی این دو گوشی ادامه می‌دهیم. به احتمال بسیار زیاد، آیفون 16 Pro مجهز به یک چیپ‌ست جدید می‌شود و این چیپ‌ست هم مثل تراشه A17 پروی آیفون 15 پرو، بر اساس فرایند 3 نانومتری ساخته شده است. تراشه‌های تولید شده با این فرایند، در مقایسه با تراشه‌های تولید شده با فرایند 4 نانومتری مثل اسنپدراگون 8 نسل 3 بهره‌وری انرژی و عملکرد بهتری دارند. آنچه که این بار نسبت به همیشه تغییر کرده این است که احتمالاً همه مدل‌های آیفون 16 مجهز به این چیپ‌ست خواهند بود – البته مدل‌های پرو، با نسخه‌ای پیشرفته‌تر از این تراشه ساخته می‌شوند.

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو

با در نظر گرفتن مشخصات فنی iPhone 15 Pro این گوشی اولین گوشی اپل بود که ظرفیت حافظه داخلی آن از 256 گیگابایت شروع می‌شود. این احتمال وجود دارد که حافظه داخلی آیفون 16 پرو بیشتر باشد؛ هر چند ممکن است حافظه بیشتر، جزء ویژگی‌های مختص آیفون 16 پرو مکس باشد.

نتایج تست‌های بنچمارک منتشر شده درباره A18 پرو نشان می‌دهد که عملکرد این تراشه نسبت به نسل قبل کمی ارتقاء یافته و این تراشه در تست گیک‌بنچ حدود 10 درصد بهتر عملکرد کرده است. یکی دیگر از آمار فاش شده درباره نتایج تست‌های بنچمارک گیک‌بنچ نشان می‌دهد که A18 Pro در این تست‌ها به امتیاز 3570 رسیده؛ در حالی که امتیاز کسب شده توسط A17 پرو در همین تست 2890 است. شاید اختلاف این اعداد چندان چشمگیر به نظر نرسد اما ظاهراً NPU (واحد پردازش عصبی) تراشه A18 که مسئولیت قابلیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی را برعهده دارد، بسیار قوی است.

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو از نظر ماندگاری شارژ و باتری

شایعات زیادی درباره طرح‌های شرکت اپل برای باتری iPhone 16 Pro شنیده شده که البته چندان دور از انتظار نیستند. معمولاً شرکت اپل حتی پس از عرضه محصولاتش درباره ظرفیت باتری آنها صحبت نمی‌کند. بنابراین دقیقاً مشخص نیست که باتری این سری از باتری iPhone 15 Pro با ظرفیت 3274 میلی‌آمپرساعت بزرگتر است یا خیر. در عین حال بر اساس بعضی از شایعات، باتری آیفون 16 پرو 2 درصد بزرگتر است که این تغییر در کنار بهره‌وری انرژی بیشتر چیپ‌ست جدید، می‌تواند باعث افزایش ماندگاری شارژ این گوشی شود.

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو

در حال حاضر، ماندگاری شارژ آیفون 15 پرو زیاد است و به حدود 11 ساعت می‌رسد. انتظار می‌رود که بهره‌وری انرژی سری پروی جدید به دلیل استفاده از چیپ‌ست A18 و نمایشگر کم مصرف‌تر، ارتقاء پیدا کند.

یکی از نکات مهم‌تر درباره مشخصات آیفون 16 پرو سرعت شارژ باسیم این گوشی است. اپل، سری آیفون 15 را مجهز به پورت USB-C کرده بود اما این گوشی‌ها بالاترین سرعت شارژ قابل پشتیبانی توسط این پورت را نداشتند. بر اساس شایعات و اطلاعات به دست آمده تا به امروز، ممکن است آیفون 16 پرو سرعت شارژ بیشتری داشته باشد و سرعت شارژ باسیم این گوشی به 40 وات برسد.

بر اساس همین اخبار و شایعات، ممکن است سیستم شارژ مگ سیف اپل هم در این نسل ارتقاء پیدا کند.

بیشتر بخوانید

بهترین اپلیکیشن های هوش مصنوعی برای اندروید و آیفون

مقایسه آیفون 15 با آیفون 15 پرو ؛ بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌ها

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو از نظر نرم‌افزار

در این بخش از مقایسه آیفون 16 پرو با 15 پرو نگاهی به نرم‌افزار این دو گوشی داریم. به احتمال بسیار زیاد، آیفون 16 پرو با سیستم عامل iOS 18 در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. البته این نکته جزء مزایای این گوشی محسوب نمی‌شود چون آیفون 15 پرو هم این آپدیت را دریافت می‌کند. اما ممکن است بعضی از قابلیت‌ها و امکانات iOS 18 مختص سری آیفون 16 باشند.

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو

به ویژه، قرار است در این نسخه ابزارهای هوش مصنوعی زیادی داشته باشیم؛ از جمله هوش مصنوعی مولد روی خود گوشی. با توجه به رونمایی Apple Intelligence در کنفرانس توسعه دهندگان اپل، در جریان هستیم که چه قابلیت‌های هوش مصنوعی در حال حاضر مختص آیفون 15 پرو و پرو مکس هستند. جای تردید نیست که این قابلیت‌ها در آیفون 16 پرو هم در دسترس باشند و وجود چیپ‌ست جدیدتر هم باعث می‌شود که این قابلیت‌ها در آیفون 16 پرو با سرعت بیشتری اجرا شوند.

در عین حال، مشخص نیست که قابلیت‌های هوش مصنوعی خاصی مختص سری آیفون 16 باشند یا خیر.

مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو از نظر قیمت و دسترسی

در پایان مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو به ارزیابی قیمت و تاریخ رونمایی این گوشی می‌پردازیم. به احتمال بسیار زیاد، این گوشی در سپتامبر 2024 یعنی اواخر شهریور امسال رونمایی می‌شود.

قیمت iPhone 15 Pro از حدود 999 دلار شروع می‌شد و ممکن است که قیمت iPhone 16 Pro هم در همین سطح باشد. با توجه به اینکه قیمت آیفون 15 پرو مکس به 1199 دلار رسیده و ممکن است اپل در سال 2024 آیفون 16 اولترا را با قیمت بیشتری رونمایی کند، احتمال حفظ قیمت آیفون 16 پرو در همین سطح وجود دارد.

در عین حال، نباید فراموش کرد که قیمت قطعات افزایش پیدا کرده و از آنجایی که اپل به مدل‌های پرو قابلیت‌های پیشرفته‌تری اضافه کرده تا اختلاف این گوشی‌ها با مدل‌های معمولی افزایش پیدا کند، احتمال بالا رفتن قیمت این گوشی وجود دارد. در هر صورت برای تعیین دقیق قیمت این گوشی، باید منتظر رونمایی از آن بمانیم.

جمع‌بندی

با توجه به اینکه چند هفته‌ای با رونمایی از سری آیفون 16 فاصله داریم، این احتمال وجود دارد که تا آن زمان اخبار بیشتری درباره تفاوت‌های آیفون 16 پرو و آیفون 15 پرو منتشر شوند. بدون شک، آیفون 15 پرو یکی از بهترین مدل‌های موجود آیفون است و اگر به دنبال خرید یک گوشی پیشرفته و خوب هستید، هیچ دلیلی برای عدم خرید این گوشی وجود ندارد. اما اگر دسترسی به امکانات جدیدتری مثل لنز تله فوتوی قوی‌تر و هوش مصنوعی برای شما مهم است، بهتر تا اواخر تابستان و رونمایی از سری آیفون 16 منتظر بمانید.

امیدواریم که مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو برای شما مفید بوده باشد.

سوالات پرتکرار

آیفون 16 پرو چه فرقی با آیفون 15 پرو دارد؟

احتمالاً این گوشی دارای ابعاد بزرگتر، چیپ‌ست جدیدتر، دوربین قوی‌تر، دکمه‌های جدیدتر، سرعت شارژ بیشتر و باتری بزرگتر خواهد بود.

قیمت آیفون 16 پرو چقدر با قیمت آیفون 15 پرو اختلاف دارد؟

قیمت iPhone 15 Pro از حدود 999 دلار شروع می‌شد و ممکن است قیمت iPhone 16 Pro هم در همین سطح باشد. در عین حال، احتمال بالا رفتن قیمت این گوشی به دلیل گران‌تر شدن قطعات وجود دارد.

دوربین آیفون 16 پرو چه فرقی با دوربین آیفون 15 پرو دارد؟

احتمالاً لنز تله فوتوی این گوشی با طراحی tetraprism ساخته می‌شود تا قابلیت زوم از فاصله طولانی‌تر را پیدا کند. ممکن است این گوشی به جای حسگر اولتراواید 12 مگاپیکسلی، با حسگر 48 مگاپیکسلی ساخته شود و این که مواد مورد استفاده در ساخت این لنز طوری تغییر پیدا کرده که پدیده لنز فلر در محیط‌های پرنور کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره مقایسه آیفون 16 پرو با آیفون 15 پرو چیست؟ دیدگاه خود را با بخش راهنمای خرید و سایر کاربران به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر