coinex
otetmarket
propification.com

دادگاه پاریس دلایل بازداشت بنیان‌گذار تلگرام را توضیح داد؛ همکاری در ذخیره و توزیع محتوای CSAM و پولشویی

تلویزیون فرانسه (TF1) گزارش داد که دلایل بازداشت بنیان‌گذار تلگرام مربوط به عدم وجود فرآیندهای کافی برای نظارت و مدیریت محتوا در تلگرام و همچنین عدم همکاری این اپلیکیشن با نیروهای امنیتی است. این مشکلات به ویژه در مواردی مانند قاچاق مواد مخدر، پول‌شویی و توزیع محتوای سوءاستفاده جنسی از کودکان (CSAM) به چشم می‌خورد.

بازداشت پاول دوروف، بنیان‌گذار و مدیرعامل اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام، در تاریخ 24 اوت توسط مقامات فرانسوی انجام شد. در ابتدا، این مقامات از اظهارنظر در مورد این بازداشت خودداری کردند، چرا که حفظ محرمانگی تحقیقات مقدماتی یکی از اصول مهم در سیستم قضایی فرانسه است.

دادگاه کیفری پاریس که مسئول این پرونده است، احتمالاً انتظار نداشت که این بازداشت توجه زیادی را به خود جلب کند و به موضوعی جنجالی تبدیل شود. ایلان ماسک، مالک میلیاردر شبکه اجتماعی X، با هشتگ “#FreePavel” (پاول را آزاد کنید) از این موضوع حمایت کرد. ادوارد اسنودن، افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا و فعال حقوق حریم خصوصی، نیز این بازداشت را به عنوان یک تصمیم سیاسی از سوی رئیس‌جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، مطرح کرد.

همچنین در واکنش به این موضوع امارات متحده عربی نیز واکنش نشان داده و از دولت فرانسه درخواست کرده تا فورا خدمات کنسولی در اختیار پاول دوروف قرار گیرد.


بیشتر بخوانید:


دلایل بازداشت بنیان‌گذار تلگرام چیست؟

با توجه به اینکه تلگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در روسیه و اوکراین است و این اتفاق باعث شده تا این پلتفرم با افزایش دانلود در سراسر جهان مواجه شود،  این موضوع به یکی از مباحث داغ برای مقامات روسی و مخالفان دولت روسیه نیز تبدیل شد.

در پی این جنجال‌ها، دادگاه تصمیم گرفت بیانیه‌ای رسمی منتشر کند و اتهامات و دلایل بازداشت بنیان‌گذار تلگرام  را به صورت عمومی اعلام نماید. طبق این بیانیه، دفتر دادستان عمومی پاریس در تاریخ 8 ژوئیه یک تحقیق مقدماتی علیه دوروف را با هدف مبارزه با جرایم سایبری آغاز کرده است.

مرکز مبارزه با جرایم سایبری (C3N) و دفتر ملی ضد تقلب (ONAF) نیز در این تحقیقات دخیل بوده‌اند. در مجموع 12 اتهام علیه “شخصی نامشخص” مطرح شده است؛ این اصطلاح قضایی معمولاً به فردی اشاره دارد که در حال حاضر مسئولیت تلگرام را بر عهده دارد.

دلایل بازداشت بنیان‌گذار تلگرام
دلایل بازداشت بنیان‌گذار تلگرام

دلایل بازداشت بنیان‌گذار تلگرام به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  1. بنیان‌گذار تلگرام به همکاری در ذخیره و توزیع محتوای CSAM، تسهیل قاچاق مواد مخدر و تسهیل تقلب سازماندهی شده و سایر معاملات غیرقانونی متهم شده است.
  2. دادگاه ادعا می‌کند که تلگرام از همکاری با نیروهای انتظامی در هنگام درخواست رسمی اطلاعات یا اسناد خودداری می‌کند.
  3. دورف با چندین اتهام مرتبط با ویژگی‌های رمزنگاری تلگرام که رسماً به مقامات فرانسوی اعلام یا تایید نشده‌اند، روبرو است. به گفته پروفسور حقوق، فلورنس جهل، این موارد به نظر جرایم جزئی هستند.
  4. دورف به شرکت در «انجمن جنایی با هدف ارتکاب جرم یا تخلفی که می‌تواند به 5 سال یا بیشتر زندان محکوم شود»، و همچنین پول‌شویی متهم شده است.

این اتهامات هم در عین گستردگی و هم از لحاظ فنی پیچیده به نظر می‌رسند. بدون دسترسی به تحقیقات کامل، دقیقاً مشخص نیست که این اتهامات به چه مبنایی دارند.

اتهامات مربوط به محتوای CSAM، قاچاق مواد مخدر و تقلب احتمالاً به فرآیندهای نظارتی تلگرام مرتبط است. به یاد داشته باشید که تلگرام در حال حاضر 950 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و ابزارها و فرآیندهای نظارتی کمی دارد. در مصاحبه‌ای با تکر کارلسون، دورف بیان کرد که تنها 30 مهندس بر روی این اپلیکیشن اجتماعی کار می‌کنند.

در مورد اتهام پول‌شویی، تلگرام ماه گذشته یک ارز دیجیتال به نام ستاره‌ها را معرفی کرد. این ارز می‌تواند برای خرید محتوای دیجیتالی از کاربران دیگر استفاده شود. اما ستاره‌ها همچنین می‌توانند به تون‌کوین، ارز دیجیتالی که تلگرام برای ویژگی‌های پولی مختلف استفاده می‌کند، تبدیل شوند.

تلگرام همچنین یک کیف پول دیجیتالی داخلی دارد و تون‌کوین‌ها می‌توانند در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف معامله شوند و به حساب بانکی منتقل شوند.

بر اساس اتهامات امروز، به نظر می‌رسد محققان مظنون هستند که تلگرام در برآورده کردن الزامات «مشتری خود را بشناسید» در برخی از ویژگی‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال خود، کوتاهی کرده است، که می‌تواند پول‌شویی را تسهیل کرده باشد.

اتهام ششم در فهرست دادستان به خصوص دشوار است. دادستان لور بکواو نوشت: «همدستی در فراهم‌کردن، فروش یا فراهم‌آوردن تجهیزات، ابزارها، برنامه‌ها یا داده‌هایی که بدون دلیل موجه طراحی شده‌اند یا برای دستیابی به سیستم‌های پردازش داده‌های خودکار و آسیب به عملکرد آنها قابل تطبیق هستند.»

در پرتو این فهرست اتهامات، یک چیز قطعی است؛ دورف به دلیل یک تحقیق جنایی دستگیر شده است.

دستگیری او ارتباطی به قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA) یا سایر قوانین تخصصی فناوری ندارد. اجرای قوانین حاکمیت آنلاین اتحادیه اروپا نمی‌تواند منجر به دستگیری مالک یک پلتفرم شود. (نکته: شبکه اجتماعی ایکس متعلق به ماسک نیز از دسامبر تحت تحقیق DSA قرار دارد و هیچ تهدیدی وجود ندارد که این کارآفرین فناوری اگر هواپیمای جتش در خاک اتحادیه اروپا فرود آید، دستگیر شود.)

ماکرون همچنین به صورت رسمی اعلام کرده که دستگیری دورف یک حرکت سیاسی نبوده است. در مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس، رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد که سیستم قضایی از قدرت اجرایی مستقل است.

ماکرون نوشت: «این وظیفه قوه قضائیه است که با استقلال کامل قانون را اجرا کند. دستگیری رئیس تلگرام در خاک فرانسه به عنوان بخشی از یک تحقیق قضایی در حال انجام صورت گرفته است. این در هیچ وجه یک تصمیم سیاسی نیست. قضاوت در این زمینه به عهده قضات است.»

پس چه اتفاقی برای دورف خواهد افتاد؟ مقامات فرانسوی می‌توانند تا 96 ساعت بنیان‌گذار تلگرام را بازداشت و بازجویی کنند و این مهلت به سرعت رو به پایان است. بعد از آن، دادگاه باید تصمیم بگیرد که آیا او رسماً به برخی یا همه اتهامات ذکر شده متهم خواهد شد یا خیر.

بیشتر بخوانید:

منبع: techcrunch

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر