coinex
otetmarket
propification.com

رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات و پرچرب، که به عنوان روشی برای کاهش وزن شهرت یافته‌اند، ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 20 درصد افزایش دهند. تیم پژوهشی که این تحقیق را انجام داده، تأکید می‌کند که برای حفظ سلامت بدن، مصرف یک رژیم غذایی متعادل ضروری است.

به‌گزارش newatlas، در سطح جهانی، به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته، علیرغم تلاش‌های زیادی که در زمینه بهداشت عمومی انجام شده میزان شیوع دیابت نوع 2 (T2D) همچنان در حال افزایش است.

راهنمای خرید تکراتو

ارتباط بین مصرف رژیم غذایی ناسالم و افزایش خطر دیابت نوع 2 مدتی است که شناخته شده، اما تأثیر رژیم‌های کم‌کربوهیدرات و پرچرب بر این خطر موضوعی است که محققان دانشگاه‌های موناش و RMIT در ملبورن تصمیم گرفتند در قالب یک مطالعه بلندمدت بررسی کنند.

نتایج پژوهش درباره رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات

پروفسور باربورا دو کورتن، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه و از اعضای دانشکده پزشکی دانشگاه موناش و دانشکده علوم بهداشتی و زیست‌پزشکی دانشگاه RMIT، توضیح می‌دهد: «می‌دانیم که رژیم‌های پرکربوهیدرات که شامل غذاهای فرآوری‌شده، کم فیبر و سرشار از قندهای تصفیه‌شده هستند، می‌توانند منجر به افزایش وزن شوند. علاوه بر این، مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده می‌تواند باعث افزایش ترشح انسولین و مقاومت به انسولین شود که هر دو از عوامل اصلی دیابت نوع 2 هستند.»

وی در ادامه افزود: «مطالعه‌های قبلی بیشتر بر تأثیرات مثبت رژیم‌های کم‌کربوهیدرات برای مدیریت یا حتی بهبود دیابت نوع 2 تمرکز داشته‌، اما این پژوهش نشان می‌دهد که این رژیم‌ها ممکن است در بلندمدت به دلیل افزایش چربی و مصرف غذاهای کم‌فیبر، خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهند.»

محققان برای انجام این پژوهش داده‌های مربوط به 39,185 بزرگسال 40 تا 69 ساله از مطالعه «همکارانه کوهورت ملبورن» (MCCS) را مورد بررسی قرار دادند. این افراد بین سال‌های 1990 تا 1994 در این مطالعه ثبت‌نام کرده و تا 17 سال پیگیری شدند.

محققان ارتباط بین امتیاز رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات (LCD) و احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در طول زندگی را تحلیل کردند. امتیاز LCD بر اساس درصد انرژی دریافت‌شده از کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها در رژیم غذایی افراد محاسبه شد. رژیم‌های با امتیاز LCD بالا نمایانگر الگوهای غذایی کم‌کربوهیدرات، پرپروتئین و پرچربی بودند.

رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

نتایج نشان داد افرادی که تنها 38 درصد از انرژی خود را از کربوهیدرات‌ها دریافت می‌کردند، 20 درصد بیشتر از افرادی که 55 درصد انرژی خود را از کربوهیدرات‌ها دریافت می‌کردند، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند. همچنین مشخص شد که ارتباط بین امتیاز LCD و دیابت نوع 2 به شدت تحت تأثیر چاقی قرار دارد و شاخص توده بدنی (BMI) عامل 76 درصد از این ارتباط است.

محققان بیان کردند: «در این مطالعه نشان دادیم که رژیم‌های کم‌کربوهیدرات می‌توانند در بلندمدت خطر دیابت نوع 2 را افزایش دهند و این رابطه عمدتاً توسط چاقی ایجاد می‌شود. این موضوع ممکن است به دلیل محتوای بالای چربی در این رژیم‌ها باشد، به‌ویژه چربی‌های اشباع‌نشده.»

بر اساس این یافته‌ها، محققان بر لزوم مصرف یک رژیم غذایی متعادل تأکید کرده و پیشنهاد کردند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است گزینه‌ای مناسب برای پیشگیری از دیابت نوع 2 باشد.

محدودیت‌های مطالعه بر رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات

یکی از محدودیت‌های این تحقیق، قدیمی‌بودن داده‌های آن است؛ چرا که اطلاعات تغذیه‌ای مورد استفاده در این پژوهش مربوط به 16 سال پیش و به‌صورت خوداظهاری توسط شرکت‌کنندگان ارائه شده بود. با این حال، پژوهشگران معتقدند که این داده‌ها همچنان ارزشمند هستند. این محدودیت‌ها باید در کنار نقاط قوت مطالعه، مانند حجم بالای نمونه‌ها و مدت زمان طولانی پیگیری، مدنظر قرار گیرد. برای تأیید این نتایج، مطالعات بیشتری، از جمله آزمایش‌های بالینی در زمینه تأثیر رژیم‌های کم‌کربوهیدرات با منابع مختلف کربوهیدرات، ضروری است.

این مطالعه در مجله «Diabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews» منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر