coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

کدهای مخفی اندروید ؛ معرفی بهترین و کاربردی‌ترین کدها برای گوشی‌های اندروید

در این مطلب با همه کدهای مخفی اندروید آشنا می‌شوید از جمله کد مخفی کردن شماره، عیب یابی سرویس‌های گوگل سرویس، تشخیص پشت خطی و ده‌ها کد مفید دیگر.

راهنمای خرید تکراتو

در منوی تنظیمات اندروید می‌توانید اپلیکیشن‌ها را مدیریت کرده، وضعیت سلامت باتری را بررسی کرده، مشکلات شبکه را تشخیص داده و ویروس و بدافزارهای روی گوشی را پیدا کنید. این منو، جزئیاتی مثل نام دستگاه، نسخه نرم‌افزار و حجم حافظه را نشان می‌دهد. می‌توانید برای دسترسی فوری به این قابلیت‌ها، از کدهای مخفی اندروید هم استفاده کنید.

با استفاده از این کدها، کافیست یک شماره خاص را با گوشی بگیرید تا یک کار خاص اجرا شده یا به یک منوی مخفی دسترسی پیدا کنید. قبل از ادامه، لازم به ذکر است که بعضی از این کدها روی همه گوشی‌های اندروید کار می‌کنند و بعضی دیگر محدود به پوسته‌های اندروید شخص ثالث مثل One UI مورد استفاده در گوشی‌های سامسونگ هستند.

کدهای مخفی اندروید

با استفاده از کدهای مخفی گوشی های موبایل می‌توانید به منوها یا قابلیت‌های مخفی گوشی دسترسی پیدا کنید. می‌توانید با گرفتن این شماره‌ها، یکسری قابیت خاص را تست کرده، مشکلات گوشی را شناسایی کرده یا اطلاعات مربوط به گوشی را بررسی کنید. این کدها از طریق دو پروتکل کار می‌کنند یعنی USSD و MMI که هر دو شبیه به هم هستند و برای استفاده از آنها، باید شماره‌های خاصی را با گوشی بگیرید.

کدهای مخفی اندروید

این کدهای مخفی گوشی های موبایل ساختار مشابهی دارند و خیلی از آنها با ستاره شروع شده و به # ختم می‌شوند. بین این دو علامت هم یکسری عدد و نماد خاص قرار می‌گیرند. برای گرفتن این کدهای اندروید باید وارد قسمت تماس شده و کد مربوطه را شماره گیری کنید. در ادامه با تفاوت‌های این دو پروتکل و کدهای کاربردی موبایل طراحی شده بر اساس آنها آشنا می‌شوید.

تفاوت پروتکل‌های USSD و MMI

هدف و کاربرد این پروتکل‌ها متفاوت است. با پروتکل USSD گوشی شما با کامپیوترهای اپراتور ارتباط برقرار می‌کند و این کامپیوترها هم درخواست شما را پردازش کرده و به آن پاسخ می‌دهند. این پروتکل امکان ارسال کدهای مخفی را فراهم می‌کند که یکسری سرویس خاص مثل بررسی موجودی و غیره را بدون نیاز به دسترسی به اینترنت فراهم می‌کنند. پروتکل MMI هم از کدهای مخفی پشتیبانی می‌کند که شما را به قسمت تنظیمات و قابلیت‌های داخلی گوشی هدایت می‌کنند. این یعنی گوشی می‌تواند کدهای وارد شده را بدون ارسال درخواست به اپراتور شبکه پردازش کند.

بیشتر این کدهای کاربردی موبایل روی همه دستگاه‌های اندروید اجرا می‌شوند اما بعضی از آنها مختص یکسری شرکت خاص هستند. اگر یک کد خاص روی گوشی شما کار نمی‌کند، این یعنی تولید کننده دستگاه از آن پشتیبانی نمی‌کند. تمرکز ما در ادامه مطلب، کدهای عمومی است که روی بیشتر گوشی‌های اندروید کار می‌کنند. با استفاده از این کدهای مخفی اندروید می‌توانید بدون نیاز به ترفندهای مختلف، مشکلات گوشی را شناسایی کنید. بعد از بررسی این کدهای مخفی گوشی های اندروید ، نگاهی به کدهای اختصاصی سامسونگ، موتورولا و وان پلاس داریم.

توجه: بعضی از کدهای مخفی اندروید روی دستگاه‌های اپل کار نمی‌کنند چون سیستم عامل این گوشی‌ها متفاوت است. بنا به دلایل امنیتی، اپل ممکن است عملکرد این کدها را در دستگاه‌های iOS محدود کند.

1. پیدا کردن شماره IMEI دستگاه

شناسه جهانی تجهیزات سیار یا به اختصار کد IMEI دستگاه، یک عدد 15 رقمی منحصربفرد است که در شبکه GSM به گوشی‌ها اختصاص پیدا می‌کند. اگر دستگاه شما گم شده یا به سرقت برود، می‌توانید از شماره IMEI آن برای مسدود کردن دستگاه استفاده کنید. به این ترتیب، سارق یا شخصی که دستگاه را پیدا کند، امکان دسترسی به مخاطبان، پیام‌ها و سایر اطلاعات شخصی شما را نخواهد داشت.

کدهای مخفی اندروید

معمولاً این شماره روی جعبه محصول قرار دارد. می‌توانید از طریق منوی تنظیمات هم به این گزینه دسترسی پیدا کنید اما دسترسی به آن با این کدهای اندروید سریع‌تر است. کافیست شماره #06#* را با گوشی بگیرید تا شماره IMEI ظاهر شود.

بیشتر بخوانید: کد عیب یابی گوشی شیائومی

2. نمایش آمار استفاده و اطلاعات گوشی

یکی از مفیدترین کدهای مخفی اندروید *#*#4636#*#* است. این کد اطلاعات گوشی، آمار استفاده و جزئیات مربوط به وای فای را نمایش می‌دهد. با استفاده از این کد، می‌توانید اطلاعات مربوط به استفاده از باتری و جزئیات وای فای را مشاهده کرده و گزینه‌هایی برای تنظیم نوع شبکه دلخواه پیدا کنید. همچنین، با این کد تست گوشی اندروید می‌توانید تست‌های پین اجرا کنید.

کدهای مخفی اندروید

3. پیدا کردن مقادیر SAR و برچسب‌های مقرراتی

نرخ جذب ویژه (SAR) دستگاه، نشان دهنده میزان امواج رادیویی است که بدن شما از گوشی جذب می‌کند. گوشی‌های موبایل عمدتاً انرژی‌های غیریونساز منتشر می‌کنند که نسبت به انرژی‌هایی مثل اشعه ایکس، کمتر کشنده هستند. این انرژی قدرت لازم را برای در هم شکستن اتم و مولکول‌های بدن شما ندارد.

کدهای مخفی اندروید

در عین حال، بهتر است که جانب احتیاط را رعایت کنید. در اختیار داشتن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا میزان قرار گرفتن در معرض چنین اشعه‌هایی را کاهش دهید. برای پیدا کردن مقدار SAR دستگاه و سایر اطلاعات مقرراتی کد #07# را با دستگاه شماره گیری کنید.

4. اطلاعات مربوط به سخت‌افزار و نرم‌افزار

یکی دیگر از کدهای مخفی گوشی های اندروید #396*12580#* است که با استفاده از آن می‌توانید اطلاعات مربوط به سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی را بدون نیاز به رفتن به بخش تنظیمات پیدا کنید.

5. پیدا کردن مک آدرس

مک آدرس، یک عدد 12 رقمی است که دستگاه شما آن را برای شناسایی خودش به مودم‌ها، سوئیچ‌ها و نقاط دسترسی شبکه ارسال می‌کند. اگر چند دستگاه به مودم شما متصل شده‌اند، می‌توانید با پیدا کردن مک آدرس‌های ناشناس، دستگاه‌های غیرمجاز وصل شده به شبکه خودتان را پیدا کرده و حذف کنید. این کد برای مواقعی که با پشتیبانی شبکه تماس می‌گیرید هم مفید است. برای به دست آوردن مک آدرس دستگاه، شماره *#*#232338#*#* را بگیرید.

بیشتر بخوانید: کد عیب یابی گوشی سامسونگ

6. مشاهده اطلاعات تقویم

این کد اطلاعات همه تقویم‌های گوگل لینک شده به گوشی شما را بررسی می‌کند. کافیست کد *#*#225#*#* را با گوشی شماره گیری کنید تا اطلاعاتی مثل رویدادها، تعطیلات و تولدها را روی تقویم خودتان را ببینید.

کدهای مخفی اندروید

7. اجرای عیب یابی سرویس‌های گوگل

اگر سرویس‌های گوگل پلی در گوشی شما درست کار نمی‌کنند، کد *#*#426#*#* را شماره گیری کنید تا سیستم عیب یابی Firebase Cloud Messaging (به اختصار FCM) اجرا شود. FCM یکی از سرویس‌های گوگل است که امکان ارسال پیام و اعلان را بین سرورها و دستگاه‌های مختلف فراهم می‌کند. با اجرای این کد تست گوشی اندروید وضعیت فعلی سرویس‌های گوگل از جمله متصل بودن یا نبودن آن را مشاهده کرده و می‌توانید متوجه شوید که این سرویس تنها در گوشی شما دچار مشکل شده یا یک مشکل سرتاسری است.

کدهای مخفی اندروید

8. اجرای تست جی‌پی‌اس

سرویس جی‌پی‌اس یک سرویس موقعیت یاب جهانی است. وقتی این سرویس دچار اختلال شود، اپلیکیشن‌های مسیریابی جهت درست را نشان نداده، فاصله‌ها را اشتباه محاسبه می‌کنند و تخمین زدن لوکیشن شما هم به کندی انجام می‌شود. برای تست سریع این سرویس و تشخیص وجود مشکل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری، از کد *#*#1472365#*#* استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ترفند های شیائومی ؛ آموزش تصویری قابلیت ها و کدهای مخفی MIUI 14

9. فعال یا غیرفعال کردن شناسه تماس گیرنده

اگر مایل نیستید که هنگام تماس گرفتن با دیگران، شماره شما مشخص شود، از کد مخفی #31* استفاده کنید. برای فعال کردن دوباره این قابلیت، کافیست همین کد را شماره گیری کنید.

کدهای مخفی اندروید

10. تشخیص پشت خطی

برای تشخیص اینکه حین گفتگوی تلفنی با یک نفر شخص دیگری با شما تماس گرفته، از کد #43* استفاده کنید. به این ترتیب، هر زمان که شخصی پشت خط باشد، یک صدای تماس پخش شده و می‌توانید انتخاب کنید که به تماس دریافتی پاسخ دهید یا آن را رد کرده و تماس فعلی را ادامه دهید. برای غیرفعال کردن این قابلیت دوباره از همین کد استفاده کنید.

کدهای مخفی اندروید

11. وضعیت سلامت باتری

یکی دیگر از کدهای مخفی اندروید #0228#* است. این کد منبع برق، ولتاژ فعلی، اطلاعات شارژ، آمار سلامت باتری و جزئیات دیگر را نمایش می‌دهد و برای مواقعی مفید است که ماندگاری شارژ باتری کاهش پیدا کرده و نیاز به بررسی وضعیت آن پیدا می‌کنید.

12. بررسی مشخصات سخت‌افزاری دوربین

با اجرای کد ##34971539## می‌توانید راجع به دوربین‌های جلو و پشت گوشی اطلاعات کسب کنید. با کمک این اطلاعات، می‌توانید مشخصات سخت‌افزاری، تعداد دوربین‌ها، حداکثر میزان زوم و سایر قابلیت‌های گوشی را بررسی کنید.

13. محدود کردن پردازش‌های پس زمینه

خیلی از اپلیکیشن‌ها در پس زمینه اجرا شده و حتی ممکن است تصور کنید که آنها را بسته‌اید. این اپلیکیشن‌ها پردازنده، رم، باتری و سایر منابع گوشی را مصرف می‌کنند. با محدود کردن چنین پردازش‌هایی، می‌توانید منابع گوشی را آزاد کرده و عملکرد آن را بهبود ببخشید. می‌توانید با گرفتن کد ##0283## همه پردازش‌های پس زمینه در حال اجرا روی گوشی را تعلیق کنید. این کد مخفی برای گوشی‌های قدیمی‌تر مفیدتر است چون معمولاً این گوشی‌ها نرم‌افزار قدیمی یا سخت‌افزار ضعیف‌تری دارند.

بیشتر بخوانید: ترفند های سامسونگ ؛ آموزش تصویری قابلیت ها و کدهای مخفی OneUI 6

14. بررسی قدرت سیگنال

یکی دیگر از مفیدترین کدهای مخفی اندروید کد #12345#3001* است. این کد برای مواقعی مفید است که سیگنال شبکه دچار مشکل شده و نیاز به بررسی قدرت سیگنال دارید. این کد مخفی اندروید، قدرت سیگنال را بر حسب واحد dBm نمایش می‌دهد.

15. بررسی وضعیت هدایت تماس‌ها

قابلیت هدایت یا دایورت کردن تماس‌ها برای انتقال تماس‌های دریافتی به یک شماره دیگر یا یک صندوق صوتی کاربرد دارد. در صورت فعال بودن این قابلیت، تماس‌های دریافتی خط شما به سمت شماره تعیین شده هدایت می‌شوند. می‌توانید برای بررسی فعال بودن یا نبودن این قابلیت در گوشی، از کد #67#* استفاده کنید.

کدهای مخفی اندروید

16. ریست فکتوری

برای حذف همه اطلاعات روی گوشی و برگشتن آن به تنظیمات کارخانه، از کد *#*#7780#*#* استفاده کنید. این کار باعث حذف همه اطلاعات روی دستگاه خواهد شد. تنها زمانی از این قابلیت استفاده کنید که نسبت به انجام این کار اطمینان دارید؛ مثل وقتی که قصد فروش یا تعویض دستگاه را داشته باشید.

سایر کدهای مخفی اندروید

کدهای مخفی اندروید محدود به موارد ذکر شده نیستند و یکسری کد دیگر هم برای افشای اطلاعات مخفی در گوشی وجود دارد. می‌توانید این کدها را روی دستگاه‌های سامسونگ و گوگل اجرا کنید. ممکن است بعضی از این کدها روی بعضی از گوشی‌ها کار نکنند.

*#*#2664#*#* نسخه نمایشگر و تست آن
*#*#232339#*#* تست شبکه وای فای
*#*#0588#*#* تست حسگر مجاورت
*#*#0842#*#* تست ویبره و نور پس‌زمینه
*#*#34971539#*#* نمایش اطلاعات دوربین
*#*#3264#*#* بررسی نسخه رم
*#*#2486#*#* حالت مهندسی (برای دستگاه‌های موتورولا)
#888#* حالت مهندسی (وان پلاس)
*#*#2947322243#*#* پاکسازی حافظه داخلی (وان پلاس)
ستاره مربع صفر ستاره مربع باز کردن ابزار عیب یابی سخت‌افزاری (گلکسی سامسونگ)
#0228#* نمایش اطلاعات باتری (سامسونگ)
#0808#* تنظیمات USB (سامسونگ)
#9090#* ابزارهای عیب یابی پیشرفته (سامسونگ)

جمع‌بندی

حفظ کردن همه کدهای مخفی اندروید کار سختی است اما بعید است که به همه این کدها نیاز پیدا کنید. برای دسترسی راحت‌تر، می‌توانید این کدها را در فهرست مخاطبان خودتان ذخیره کرده و بر اساس عملکردشان، نامگذاری کنید. قبل از پایان مطلب، یک بار دیگر لازم به ذکر است که ممکن است بعضی از این کدها روی هر دستگاهی کار نکنند.

سوالات پرتکرار

آیا گرفتن کد *#9900# بی خطر است؟

این کد برای عیب یابی از دستگاه‌های سامسونگ توسط مهندسان و کارشناسان طراحی شده و حتماً باید برای ایجاد تغییر در گوشی با استفاده از این منو، اطلاعات لازم را درباره آن داشته باشید.

کد *#7353# چه کاری انجام می‌دهد؟

این کد منوی تست فوری را باز کرده و با استفاده از آن می‌توان به سرعت بعضی اجزای گوشی را تست کرد.

کاربرد کد *31# چیست؟

اگر مایل نیستید که هنگام تماس گرفتن با دیگران، شماره شما مشخص شود، از کد مخفی *31# استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کدهای مخفی اندروید چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو و سایر کاربران به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر