;
coinex

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی ؛ معرفی ترفندهای جالبی که باید از آنها استفاده کنید!

اگر کاربر اندروید هستید، حتماً برای استفاده حداکثری از پتانسیل‌های گوشی خودتان، این قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی را امتحان کنید.

وجود انواع قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی باعث شده که این گوشی‌ها جزء بهترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار باشند. بعضی از این قابلیت‌ها به صرفه‌جویی در زمان کمک می‌کنند و بعضی، شامل ابزارهای بسیار حرفه‌ای مخصوص توسعه‌دهندگان هستند؛ در مجموع، ترفندهای گوشی های اندرویدی بسیار زیاد هستند.

در ادامه مطلب، نگاهی به بعضی از قابلیت‌های مخفی در گوشی‌های اندروید داریم که احتمالاً تا به حال از وجود آنها بی‌خبر بوده‌اید. سیستم عامل اندروید سابقه‌ای طولانی دارد اما بعید است که همه کاربران با تک تک این امکانات آشنا باشند.

قبل از ادامه، بهتر است که برای اطمینان از دسترسی به همه قابلیت‌های زیر، حتماً جدیدترین نسخه اندروید را روی دستگاه خودتان نصب کنید. با ما همراه باشید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

رقابت بین آیفون و اندروید سابقه‌ای طولانی دارد؛ اما نکته‌ای که در این بین کاملاً مسلم است، این است که گوشی‌های اندروید، نسبت به دستگاه‌های اپل قابلیت تنظیم بسیار بیشتری دارند. با نگاهی به تنظیمات و منوهای اندروید، می‌توان انواع ویژگی های مخفی اندروید را پیدا کرد که در این مطلب با 17 مورد از آنها آشنا می‌شوید.

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی
قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

قبل از بررسی قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی ، لازم به ذکر است که این گوشی‌ها انواع، مدل‌ها و برندهای بسیار متنوعی دارند؛ در نتیجه ممکن است پیدا کردن قابلیت‌هایی که در همه این گوشی‌ها به شکل کاملاً یکسان داشته باشند، غیرممکن باشد و احتمال متفاوت بودن جزئیات هر یک از این ترفندها در بعضی از گوشی‌های اندرویدی وجود دارد.

در حال حاضر، مهم‌ترین قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی عبارتند از:

1. فعال کردن Developer Options

یک گزینه برای دسترسی به بیشتر تنظیمات گوشی‌های اندرویدی وجود دارد که بسیاری از کاربران از وجود آن بی‌خبر هستند. پس از فعال کردن این گزینه، می‌توانید ویژگی‌هایی مثل حداکثر تعداد دستگاه‌های بلوتوثی قابل اتصال به صورت همزمان را تغییر داده یا محدودیت پردازش‌های پس‌زمینه را مشخص کنید تا از افت عملکرد و سرعت دستگاه جلوگیری کنید. Developer options یکی از مهم‌ترین امکانات مخفی اندرویدی است که با استفاده از آن، کنترل کاملی بر دستگاه خواهید داشت. اما از دستکاری گزینه‌های ناآشنا خودداری کنید، چون ممکن است تغییر بعضی از تنظیمات باعث به هم خوردن عملکرد دستگاه شود.

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

  1. settings را باز کرده و روی گزینه about phone ضربه بزنید. حالا 7 بار روی شماره ساخت (build number) دستگاه ضربه بزنید.
  2. رمز گوشی را وارد کرده و دوباره به تنظیمات برگردید. حالا System Settings و بعد Developer Options را انتخاب کنید.

(برای دسترسی به این مورد از قابلیت های مخفی گوشی سامسونگ ، در این گوشی‌ها گزینه Software information را انتخاب کرده و بعد 7 بار روی شماره ساخت دستگاه ضربه بزنید).

بیشتر بخوانید:

دیلیت اکانت توییتر

آموزش دیلیت اکانت روبیکا

2. حذف کوکی‌ها

تبلیغات شخصی سازی شده، یکی از بدترین عوامل مزاحمت در دنیای مجازی هستند که حتی ممکن است در بهترین گوشی های اندرویدی هم با آنها برخورد داشته باشید. حذف کامل چنین تبلیغاتی ممکن نیست؛ اما پاک کردن کوکی‌های گوشی، جزء بهترین راه‌های حفاظت از حریم خصوصی کاربران است.

شاید کوکی‌ها به ظاهر بی‌خطر به نظر برسند اما در اصل، کدهایی برای ابزارهای پیگیری فعالیت کاربران محسوب می‌شوند که داده‌های مربوط به نحوه استفاده از دستگاه را جمع‌آوری می‌کنند. خوشبختانه یکی از قابلیت های گوشی های اندرویدی امکان حذف کوکی‌های گوگل کروم است.

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

  1. در کروم، روی سه نقطه گوشه برنامه ضربه بزنید و بعد گزینه history را انتخاب کنید. حالا روی گزینه Clear browsing data ضربه بزنید.
  2. برای حذف همه کوکی‌ها، کادر مربوط به بازه زمانی را انتخاب کرده و روی All time ضربه بزنید. حالا، تیک باکس Cookies and site data را انتخاب کرده و روی Clear data ضربه بزنید.

3. محدود کردن داده‌های پس‌زمینه

محدود کردن مصرف داده‌ها در پس‌زمینه، یکی از ترفندهای گوشی های اندرویدی است که به افزایش ماندگاری شارژ باتری و صرفه‌جویی در مصرف اینترنت کمک می‌کند.

تعداد زیادی از اپلیکیشن‌هایی که هر روز از آنها استفاده می‌کنیم، دائماً در پس‌زمینه حال نوسازی و تلاش برای پیدا کردن اتصال وای‌فای هستند. غیرفعال کردن این قابلیت، راه بسیار خوبی برای افزایش ماندگاری شارژ گوشی است. در صورت فعال کردن این قابلیت، اعلان‌های اپلیکیشن‌هایی مثل واتساپ را دریافت نمی‌کنید، مگر اینکه وارد اپلیکیشن شوید. برای فعال کردن این قابلیت، مراحل زیر را دنبال کنید:

ترفند های گوشی های اندرویدی
ترفند های گوشی های اندرویدی
  1. تنظیمات را باز کرده و بعد به ترتیب گزینه‌های Mobile Network و data usage را انتخاب کنید.
  2. روی Data saving ضربه زده و بعد این گزینه را فعال کنید.
  3. برای استثناء کردن بعضی از اپلیکیشن‌ها، گزینه Unrestricted apps را انتخاب کرده و بعد اپلیکیشن‌های موردنظر را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

دیلیت اکانت پینترست

پاک کردن اکانت واتساپ

4. تقسیم تصویر نمایشگر

تقسیم کردن تصویر نمایشگر، یکی از بهترین ویژگی های مخفی اندروید است که می‌تواند برای انجام همزمان چند کار بسیار مفید باشد. البته بیشتر توصیه می‌شود که این کار را با بهترین گوشی های اندرویدی انجام دهید تا تصویر واضح و خوانایی داشته باشید. همچنین، همه اپلیکیشن‌ها با این قابلیت سازگار نیستند.

برای تقسیم کردن تصویر نمایشگر، مراحل زیر را دنبال کنید.

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

  1. صفحه را از پایین به بالا بکشید تا سینی اپلیکیشن‌ها باز شود.
  2. روی دکمه منو ضربه بزنید و بعد گزینه Split Screen را انتخاب کنید.
  3. روی یک اپلیکیشن دیگر ضربه زده و حاشیه‌های آن را بکشید تا این تقسیم‌بندی را دقیق‌تر تنظیم کنید.

5. مشاهده همه شبکه‌های وای‌فای ذخیره شده

مشاهده همه شبکه‌های وای‌فای ذخیره شده در گوشی به صورت یک جا یکی از بهترین قابلیت های گوشی های اندرویدی است. اگر شبکه‌ای دچار مشکل شده یا دیگر امکان استفاده از آن را ندارید، می‌توانید با طی کردن مراحل زیر، این شبکه‌های اضافه را حذف کنید.

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

  1. Settings را باز کرده و گزینه وای‌فای را انتخاب کنید.
  2. روی سه نقطه ضربه زده و تنظیمات پیشرفته (Advanced settings) را انتخاب کنید.
  3. روی Saved networks ضربه بزنید تا شبکه‌های قبلی را مشاهده و مدیریت کنید.

بیشتر بخوانید:

از کجا بفهمیم واتساپ هک شده ؟

آموزش ساخت نظرسنجی در واتساپ

6. مشاهده تاریخچه اعلان‌ها

یکی از امکانات مخفی اندرویدی ، قابلیت مشاهده اعلان‌هایی است که در 24 ساعت اخیر برای گوشی شما ارسال شده‌اند. برای استفاده از این قابلیت، مراحل زیر را دنبال کنید:

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی
قابلیت های گوشی های اندرویدی
  1. گزینه Settings را انتخاب کرده، سپس روی Notifications ضربه زده و More settings را انتخاب کنید.
  2. روی Notification history ضربه زده و آن را فعال کنید. به این ترتیب دفعه بعد که اعلانی را دریافت کنید، این اعلان تا 24 ساعت باقی می‌ماند.

7. استفاده از دستگاه با یک دست

اگر تلفن همراه شما چندان کوچک نیست اما سعی دارید که همه کارها را با یک دست کنترل کنید، یکی از ترفندهای گوشی های اندرویدی به شما برای انجام این کار کمک می‌کند. این قابلیت در اکثر بهترین گوشی های اندرویدی وجود دارد. تنها با یک بار کشیدن صفحه، رابط کاربری طوری تغییر می‌کند که دسترسی به گزینه‌ها بسیار راحت‌تر باشد. به خصوص این قابلیت برای کاربرانی با دست‌های کوچک، بسیار مفید است. برای فعال کردن این قابلیت:

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

  1. اپلیکیشن Settings را باز کرده و روی System Settings ضربه بزنید.
  2. روی One-handed mode ضربه زده و گزینه مربوطه را فعال کنید.
  3. برای استفاده از حالت یک دستی، قسمت پایین صفحه را به پایین بکشید.

بیشتر بخوانید:

دیلیت اکانت اسنپ چت

آموزش دیلیت اکانت ایتا

8. اشتراک گذاشتن پسورد وای‌فای از طریق کد QR

در این بخش از بررسی قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی نگاهی به قابلیت به اشتراک گذاری پسورد وای‌فای به روشی بسیار راحت داریم. با استفاده از این روش، نیازی نیست که مثلاً رمز وای‌فای را برای تک تک مهمان‌ها تکرار کنید و می‌توانید به راحتی با استفاده از یک کد QR این رمز را به اشتراک بگذارید.

برای استفاده از این ویژگی، کافیست یک دستگاه اندروید داشته باشید که قبلاً به شبکه موردنظر وصل شده باشد تا دیگران بتوانند با دستگاه‌های خودشان آن را اسکن کرده و مستقیماً به شبکه وصل شوند.

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

  1. منوی وای‌فای را باز کرده و روی آیکن چرخ دنده کنار شبکه ضربه بزنید.
  2. روی کد QR یا گزینه Share ضربه بزنید.

9. ترجمه متن

ترجمه متن یکی از بهترین قابلیت های اندروید 12 و سایر نسخه‌های این سیستم عامل است. به خصوص این قابلیت برای مواقعی که در سفر هستید و نیاز به ترجمه فوری دارید، بسیار مفید است. برای استفاده از این قابلیت اندروید:

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی
قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی
  1. در کروم، روی آیکن دوربین کنار نوار جستجو ضربه بزنید تا گوگل لنز باز شود.
  2. در پایین صفحه، گزینه translate را انتخاب کرده؛ دوربین را به سمت متن موردنظر گرفته و از آن عکس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

دیلیت اکانت تلگرام

مخفی کردن شماره در تلگرام

10. زیرنویس زنده

زیرنویس زنده هم یکی دیگر از قابلیت های گوشی های اندرویدی است که برای کاربران ناشنوا یا کم شنوا بسیار مفید است و زیرنویس گفتگوها را به صورت زنده تولید می‌کند. این قابلیت برای یادداشت برداری و ذخیره رکوردی از گفتگوها هم بسیار مفید است. حتی می‌توانید یک میانبر به صفحه اضافه کنید تا هر زمان نیاز بود، به صورت فوری به این قابلیت دسترسی داشته باشید.

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

  1. Settings را باز کرده و سپس Accessibility و بعد Live Transcribe را انتخاب کنید.
  2. اگر می‌خواهید یک بار از این سیستم استفاده کنید، روی گزینه Open Live Transcribe ضربه بزنید. اگر قرار است دائماً از این قابلیت استفاده کنید، گزینه Live Transcribe shortcut را فعال کنید (به این ترتیب، پایین صفحه یک میانبر برای زیرنویس زنده اضافه می‌شود).

11. بازی دایناسور گوگل کروم

بازی دایناسور گوگل کروم یکی دیگر از امکانات مخفی اندرویدی است که البته ارتباطی به ارتقای بهره وری ندارد بلکه بیشتر جنبه سرگرمی دارد. این بازی در گوگل کروم یک ویجت مخصوص دارد که می‌توانید برای دسترسی فوری، آن را به صفحه اصلی اضافه کنید.

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

  1. انگشتتان را روی یک قسمت خالی از صفحه نگه داشته و بعد گزینه Widgets را انتخاب کنید.
  2. در قسمت کروم، گزینه Chromium Dino را انتخاب کرده؛ سپس این ویجت را به قسمت دلخواه کشیده و بعد، روی Done ضربه بزنید.
  3. حالا برای شروع بازی، روی ویجت ضربه بزنید.

بیشتر بخوانید:

آموزش ساخت نظرسنجی در تلگرام

از کجا بفهمیم تلگرام هک شده ؟

12. قفل هوشمند

قفل گوشی، جزء مهم‌ترین تنظیمات و قابلیت های گوشی های اندرویدی است اما گاهی اوقات مثلاً وقتی که از خانه کار می‌کنید، ممکن است نیازی به این قابلیت نداشته باشید. خوشبختانه یکی از قابلیت های اندروید 13 و سایر نسخه‌های جدید این سیستم عامل، امکان غیرفعال کردن قفل صفحه در لوکیشن‌هایی است که در آنها احساس امنیت دارید. لازم به ذکر است که این قابلیت بر اساس گوگل مپز کار می‌کند بنابراین باید در لوکیشن موردنظر به اینترنت دسترسی داشته باشید.

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی
امکانات مخفی اندرویدی
  1. در اپلیکیشن Settings گزینه password and security را انتخاب کرده و بعد روی System security ضربه بزنید.
  2. روی Smart Lock ضربه بزنید و بعد Trusted places را انتخاب کنید.
  3. گزینه Add trusted places و سپس مکان امن موردنظر را انتخاب کنید.

13. تنظیم محدودیت برای مصرف اینترنت

با توجه به اینکه امروزه همه ما از انواع اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های استریمینگ و اپلیکیشن‌های آنلاین مختلف دیگر استفاده می‌کنیم، مصرف بسته‌های اینترنت هم از همیشه بسیار بیشتر شده است. یکی از قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی ، امکان تنظیم حداکثر میزان مصرف روزانه و ماهیانه اینترنت است که در ادامه نحوه استفاده از این قابلیت را بررسی می‌کنیم.

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

  1. Settings را انتخاب کرده، سپس گزینه Mobile network و بعد Data usage را انتخاب کنید.
  2. روی Data usage limit ضربه زده و محدودیت مصرف روزانه یا ماهیانه را انتخاب کنید.
  3. میزان مصرف مجاز روزانه/ماهیانه اینترنت را انتخاب کنید و بعد مشخص کنید که آیا پس از رسیدن به حد مجاز، مایل به دریافت اعلان هستید یا خیر.

بیشتر بخوانید:

چگونه بفهمیم گوشی هک شده ؟

حل مشکل ساعت شیائومی

14. تنظیم اطلاعات پزشکی برای مواقع اضطراری

یکی دیگر از قابلیت های مخفی گوشی شیائومی و سایر گوشی‌های اندرویدی، ذخیره اطلاعات پزشکی برای اشخاصی است که قرار است در شرایط اضطراری به شما کمک کنند. با قابلیت ذخیره اطلاعات پزشکی در قالب Medical info، هر شخصی که شما را در شرایط اضطراری پیدا کند، در صفحه تماس اضظراری به اطلاعات حیاتی مثل فشار خون یا حساسیت‌های شما دسترسی خواهد داشت. تنظیم این قابلیت که جزء ترفندهای گوشی های اندرویدی است، تنها چند لحظه زمان می‌برد اما می‌تواند نجات بخش زندگی شما باشد!

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

  1. Settings را باز کرده و روی Safety & Emergency ضربه بزنید.
  2. روی Medical info ضربه بزنید و گزینه add را انتخاب کنید.
  3. اطلاعات را در کادرهای مناسب وارد کنید.

15. مسدود کردن پیامک‌های ناخواسته

هیچ کدام از ما مایل به دریافت پیام‌های هرز و مزاحم نیستیم. چنین پیام‌هایی می‌توانند آزاردهنده و حتی خطرناک باشند. خوشبختانه، یکی از قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی ، امکان محدود کردن دریافت پیام‌های اسپم است. البته هیچ راهکاری برای حذف کامل پیام‌های ناخواسته وجود ندارد؛ اما این قابلیت برای کاهش تعداد پیام‌های اسپم دریافتی بسیار مفید است. قبل از بررسی مراحل فعال‌سازی این قابلیت، دقت داشته باشید که هرگز نباید روی لینک‌های ارسال شده در چنین پیام‌هایی کلیک کرده یا اطلاعات درخواست شده را برای آنها ارسال کنید.

قابلیت های اندروید 14
قابلیت های اندروید 14
  1. اپلیکیشن Messages را باز کرده، روی آیکن سه نقطه کلیک کرده و Settings را انتخاب کنید.
  2. گزینه Spam protection را انتخاب کنید.
  3. گزینه Enable spam protection را فعال کنید.

بیشتر بخوانید:

حل مشکل گوشی شیائومی

حل مشکل هنگ گوشی شیائومی

16. فعال سازی حداکثر نرخ نوسازی تصویر

یکی دیگر از قابلیت های مخفی گوشی هواوی و سایر گوشی‌های اندرویدی، امکان استفاده از حداکثر نرخ نوسازی تصویر است که تصویر را به روان‌ترین حالت ممکن نمایش می‌دهد. فعال کردن این قابلیت، باعث افزایش مصرف شارژ باتری می‌شود اما با استفاده از آن، ویدیوهای یوتیوب و بازی‌ها به روان‌ترین شکل ممکن نمایش داده خواهند شد.

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

  1. اپلیکیشن settings را باز کرده و سپس Developer settings را انتخاب کنید.
  2. روی گزینه Force peak refresh rate ضربه بزنید.

17. پین کردن اپلیکیشن‌ها

بررسی قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی را با آموزش نحوه پین کردن اپلیکیشن‌ها به پایان می‌بریم. قابلیت پین کردن اپلیکیشن‌ها، برای مواقعی مفید است که گوشی خودتان را مثلاً برای دیدن یک عکس در اختیار شخص دیگری قرار می‌دهید اما مایل نیستید که شخص مقابل، امکان دسترسی به سایر اپلیکیشن‌ها را داشته باشد. با استفاده از این قابلیت که یکی از بهترین ویژگی های مخفی اندروید است، شخص موردنظر در اپلیکیشن دلخواه شما قفل شده و امکان استفاده از سایر اپلیکیشن‌ها را نخواهد داشت. برای پایان دادن به این حالت، کافیست صفحه را به بالا کشیده و رمز گوشی را تایپ کنید.

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

  1. اپلیکیشن Settings را باز کرده و بعد گزینه Security & privacy و سپس More security settings را انتخاب کنید.
  2. گزینه App pinning را انتخاب کرده و آن را فعال کنید.
  3. برای پین کردن یک اپلیکیشن، اپلیکیشن‌های فعلی را باز کرده، روی آیکن بالای اپلیکیشن ضربه زده و pin را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب با فهرستی از انواع قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی آشنا شدید. لازم به ذکر است که خیلی از گوشی‌های اندرویدی قابلیت‌های منحصربفردی دارند که ممکن است در این مطلب به آنها اشاره نشده باشد چون ممکن است بررسی قابلیت های مخفی گوشی وان پلاس یا قابلیت های مخفی گوشی ریلمی و سایر برندها، هر کدام نیاز به یک مطلب مفصل مجزا داشته باشد.

در پایان، توصیه می‌کنیم که حتماً قابلیت‌های معرفی شده در این مطلب را امتحان کنید تا از همه پتانسیل‌های گوشی هوشمند خودتان بهره ببرید.

سوالات متداول

منوی مخفی در اندروید، چه منویی است؟

همه گوشی‌های اندروید یک منوی دولوپر مخفی دارند که با فعال کردن آن، به امکانات زیادی دسترسی خواهید داشت. در ابتدای این مطلب نحوه فعال کردن این قابلیت را توضیح دادیم.

اسم دکمه مخفی اندروید چیست؟

این قابلیت Quick Tap نام دارد که بر اساس یک حسگر به نام شتاب سنج کار می‌کند و تغییرات نسبی موقعیت گوشی را برای تخمین حرکات و ضربه زدن به گوشی، ارزیابی می‌کند.

اندروید 14 چه قابلیت‌هایی دارد؟

از جمله قابلیت های اندروید 14 می‌توان به ارتقای کیفیت عکس‌ها، تم‌ها و وال‌پیپرهای جدید تولید شده توسط هوش مصنوعی، آپدیت‌های حریم خصوصی برای داده‌ها، امنیت و سلامت و ارتقای امکانات مربوط به دسترس پذیری (accessibility) اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    آخه کجای این تنظیمات مخفی هستند. به غیر از گزینه اول،
    بقیه تمامن داخل منو قابل دسترسی هستند .
    لطفن چرند نگید

    پاسخ

    سلام گوشی من به وای فای وصل نمیشه مشکلش چیه
    شیامی poco x3

    پاسخ

    چجوری از حالت Developer در بیام؟

    پاسخ

    ای کاش این مطالب را با متن فارسی مینوشتی چون ممکن است کسانی به زبان انگلیسی مسلط نباشندیعنی به جای setting مینوشتی تنظیمات چون اکثر گوشی ها به فارسی هستند

    پاسخ