coinex
راهنمای خرید تکراتو

بررسی اپلیکیشن ایران صدا ؛ پخش زنده رادیو، کتاب گویا،‌ قرآن و موسیقی

اپلیکیشن ایران صدا یک برنامه اندروید و آی‌اواس است که امکان شنیدن برنامه‌های رادیویی در شبکه‌های مختلف رادیو صداوسیما را فراهم می‌کند. امکانات دیگری نیز مانند کتاب صوتی و موسیقی در این اپلیکیشن و جود دارد.

بیش از صد سال از اختراع رادیو به دست گولیلمو مارکنی (یا بنابه نظر دیگری تسلا) می‌گذرد. سال‌ها می‌گذرد از زمانی که رادیو یکی از جنبه‌های پیشرفته فناوری در زندگی مردم به شما می‌رفت. از آن زمان تاکنون تکنولوژی با چنان سرعتی پیشرفت کرده است که به جرات می‌توان ابزارهایی نظیر رادیو را یکی از جنبه‌های سنتی زندگی تصور کرد. اگر نگارنده یک کارگردان سینما بود برای نمایش یک زندگی سنتی حتما از یک رادیو کلاسیک در صحنه‌ای شامل پنجره‌های رنگی، حوض آبی وسط حیاط و یک فرش قدیمی روی تخت کنار حوض استفاده می‌کرد.

شاید هرچه نمودهای تکنولوژی در عصر حاضر بیشتر می‌شود، ابزارهایی نظیر رادیو بیشتر رخ می‌بازند، اما نیاز انسان به آنها از میان نمی‌روند. البته که تا خداحافظی با رادیو راه طولانی باقی مانده است، اما ظهور پادکست‌ها و بسترهای انتشار آهنگ‌ها و برنامه‌های صوتی در اینترنت کار را برای رادیو سخت کرده است. در این نوشتار به بررسی اپلیکیشنی می‌پردازیم که در این میان به یاری رادیو آمده است تا از خداحافظی با یکی از خاطره‌انگیز‌ترین ابزار‌های جلوگیری کند.

نحوه دانلود و بررسی اپلیکیشن ایران صدا

اپلیکیشن ایران صدا یک برنامه چندپلتفرمی متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی است. برنامه ایران صدا بیش از 100 هزار بار در کافه‌بازار و حدود 10 هزار بار از گوگل‌پلی دریافت شده است. برای دانلود اپلیکیشن ایران صدا برای اندروید و آی‌او‌اس می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید. همچنین می‌توانید از نسخه تحت وب ایران صدا استفاده کنید.

دانلود ایران صدا از کافه بازار | دانلود ایران صدا از مایکت | دانلود ایران صدا از گوگل‌پلی 

دانلود ایران صدا از وبسایت این اپ | دانلود ایران صدا برای IOS از اپ‌استور

در وبسایت اپلیکیشن ایران صدا قابلیت‌های برجسته این برنامه را به طور خلاصه اینگونه ذکر کرده است:

  • کیفیت دیجیتال و قابل دریافت بر بستر ضعیف ترین اینترنت همراه – GPRS
  • امکان مکث (تایم شیفت)
  • مدیریت اپلیکیشن های مختلف رادیو و ایجاد میانبر اختصاصی (IPRADIO، موسیقی، کتاب گویا ، برنامه های رادیویی و …)پخش زنده تصویری رادیو نما
  • دسترسی به آرشیو زمانی و آرشیو برنامه ای
  • بهینه سازی در مصرف بسیار پایین باتری
  • امکان مدیریت فایل های صوتی دانلود شده به صورت آفلاین و پخش آنها بدون نیاز به اینترنت

در اپلیکیشن ایران صدا به جز پخش زنده و آرشیو رادیو، امکانات دیگری نیز وجود دارد. در بخش کتاب گویا ایران صدا “آرشیو مفصل و متنوعی از کتاب های صوتی و شنیداری تحت نام انحصاری کتاب گویا در قالب روایی و نمایشی و ژانر های داستانی متعدد و جذاب” فهرست شده است. در بخش آزمایشی موسیقی ایران صدا “آرشیو متنوع و زیادی از قطعات و آلبوم های موسیقی همراه امکان جستجو در متن و شعر قطعات موسیقی  و آهنگ ها” وجود دارد.

پخش زنده آرشیو رادیوی ایران صدا

پخش زنده رادیوی ایران صدا تقریبا همه‌ رادیوهای داخلی را پشتیبانی می‌کند. پخش زنده خود مشتمل بر سه قسمت است:

  • رادیو سراسری
  • رادیو استانی
  • رادیو نما

در قسمت رادیو سراسری تمامی رادیوهای سراسری قابل شنیدن هستند. رادیو آوا، رادیو اقتصاد، رادیو ایران، رادیو پیام، رادیو تلاوت، رادیو قرآن، رادیو جوان، رادیو سلامت، رادیو ورزش، رادیو گفتگو، رادیو فرهنگ، رادیو صبا، رادیو نمایش، رادیو تهران، رادیو معارف، رادیو عربی، رادیو انگلیسی لیست موجود در این قسمت است. ویژگی‌های برجسته این قسمت به طور خلاصه به شرح زیر است:

  • پخش زنده شبکه‌های رادیویی سراسری با کیفیت بالا
  • دسترسی به آرشیو زمانی و برنامه‌ای
  • دسترسی به رادیو نما
  • دسترسی به جدول پخش شبکه‌های رادیویی
  • دسترسی به اطلاعات و شناسنامه برنامه‌ها

به علاوه در قسمت رادیو استانی رادیوهای اختصاصی تمامی استان‌ها را می‌توان شنید، بدون در نظر گرفتن مکان جغرافیایی. در قسمت رادیو نما نیز امکان شنیدن نماهنگ‌های رادیوها فراهم شده است.

پخش زنده رادیو ایرن صدا
پخش زنده رادیو در اپلیکیشن ایران صدا (اعتبار : اسکرین شات)

با انتخاب هر رادیو، برنامه در حال پخش، مدت زمان، توضیحات و راه‌های ارتباط با آن نوشته شده است. به علاوه امکان دسترسی به آرشیو همه برنامه‌ها، جدول پخش و برنامه‌های هر رادیو نیز موجود است.به علاوه می‌توان هر برنامه را دانلود و بعدا به صورت آنلاین گوش داد.

کتاب گویا ایران صدا ؛ با چشمان بسته کتاب بخوانید !

بسیاری از کاربران این روز‌ها با ای‌بوک‌ها و کتاب‌های صوتی ارتباط برقرار کرده‌اند. پادکست‌هایی نظیر “کانال بی‌ پلاس” نیز کاملا به همین موضوع اختصاص دارد. در بخش صدای کتاب اپلیکیشن ایران صدا می‌توانید به فهرست قابل ذکری از کتاب‌ها دسترسی داشته باشید. “کتاب‌هایی که باید شنید”، “کتاب‌های نمایشی” و “کتاب‌های روایی” از جمله لیست‌های کتاب این قسمت است.

اپلیکیشن ایران صدا
کتاب‌های گویا در اپلیکیشن ایران صدا (اعتبار : اسکرین شات)

به طبقه‌بندی موضوعی کتاب‌ها نیز می‌توان دسترسی داشت. این طبقه‌بندی بر این قرار است : افسانه‌ها، تاریخی، دفاع مقدس، دینی-مذهبی، شخصیت، طنز، عاشقانه، علمی‌-تخیلی، مجموعه داستان، مشهور جهان (غیرایرانی)، معمایی-پلیسی-جنایی، ورزشی، کهن-قدیمی و سایر. با انتخاب هر فهرست کتاب‌های موجود در آن به همراه اطلاعاتی نظیر نام گوینده و مدت زمان به نمایش در می‌آید. آنچه به طور خلاصه از ویژگی‌های کتاب‌ گویا ایران صدا در وب‌سایت این اپلیکیشن آمده است :

  • پخش آنلاین و دریافت رایگان کتاب گویا
  • شناسنامه، تصویر و اطلاعات تکمیلی جامع
  • کیفیت محتوایی و فنی بالا
  • دریافت کتاب در فصل‌های مجزا و صدای کل کتاب
  • قابل دسترس در نسخه‌های وب و اپلیکیشن تلفن همراه

پس از آنکه روی یک کتاب کلیک کردید، جدا از امکان شنیدن، اطلاعات آن نیز به نمایش در می‌آید. تعداد قطعات، نام نویسنده، نام راوی، قالب کتاب، دسته‌بندی، تعداد دریافت، خلاصه رسمی کتاب، توضیحات ایران صدا در مورد این کتاب، امتیاز کاربران، فصل‌های کتاب و شناسنامه کتاب از جمله ای موارد هستند. به علاوه در قسمت “از همین گوینده” به سایر کتاب‌های خوانده شده توسط گوینده کتاب ارجاع داده می‌شوید.

پایگاه قرآن ایران صدا

پایگاه قرآن ایران صدا امکان دیگری است که در این اپلیکیشن وجود دارد و با استفاده از آن می‌توان در متن آیات و ترجمه‌های قرآن کریم جستجو کرد. همچنین امکان شنیدن قرائت‌های قاریان مشهور (شعیشع، ابوالقاسمی، احمد نعینع، رزیقی، صالح، فردی، شاکرنژاد، صحاف، حسین فردی، حسین کرمی،‌ شریف،‌ زامل و …) مهیا شده است. امکان جستجو میان جزء‌ها و سوره‌های قرآن وجود دارد.

اپلیکینش ایران صدا
پایگاه قرآن در اپلیکیشن ایران صدا (اعتبار : اسکرین شات)

به طور خلاصه در وب‌سایت ایران صدا در مرود این بخش آمده است:

  • تلاوت های ماندگار قاریان بزرگ جهان اسلام
  • ترجمه فارسی گویای قرآن (صوتی)
  • ترتیل های جزء خوانی دلنشین
  • برنامه های آموزشی با کارشناسی اساتید باتجربه کشور
  • شامل: تجوید، روخوانی، صوت و لحن و حفظ

در بخش “شاهکارهای تلاوت” فایل‌های صوتی مربوط به تلاوت‌های برجسته سوره‌هایی خاص از قاریانی نظیر عبد‌الحکیم، بهتیمی، علی البناء و … فهرست شده است. در بخش “به تفکیک قاریان” تقریبا همه آثار موجود قاریان مطرح وجود دارد. “تلاوت ترتیل قاریان ایرانی”، “تلاوت ترتیل قاریان غیرایرانی” و “برنامه‌های آموزشی” نظیر آموزش تجوید، آموزش روخوانی و روان‌خوانی، آموزش صوت و لحن و آموزش وقف و ابتدا از دیگر بخش‌های این قسمت است.

پایگاه موسیقی ایران صدا

سخت است که از شنیدن صحبت به میان بیاید ولی چیزی از موسیقی گفته نشود. بخش پایگاه موسیقی ایران صدا به آهنگ‌های هنرمندان مختلف داخل ایران اختصاص داده شده است. این قسمت مشتمل بر تب‌های مختلفی است. البته برای کاربرانی که خود را تنها به موسیقی داخل کشور محدود نمی‌کنند، پایگاه موسیقی ایران صدا چندان قابل قبول نخواهد بود.

موسیقی ایران صدا
پایگاه موسیقی اپلیکیشن ایران صدا. (اعتبار : اسکرین شات)

طبقه‌بندی موضوعی : در این بخش می‌توان از میان موسیقی اقوام (2248 اثر)، پاپ (2813 اثر)، خاطره‌انگیزها (776 اثر)، سرود و مارش (755 اثر)، سنتی یا کلاسیک ایرانی (3518 اثر)، موسیقی فیلم و سریال (253 اثر)، ویژه مناسبتی (2134 اثر) و موسیقی کلاسیک (139 اثر) به جستجوی موضوع مورد نظر پرداخت. در قسمت اقوام موسیقی‌های زبان‌های مختلف ایرانی (ترکی،‌کردی،‌لری و …) وجود دارد.

برترین‌ها : در این تب بهترین موسیقی‌های هر طبقه موضوعی وجود دارد. این عناوین از نظر تعداد دریافت مردم لحاظ شده است.

تازه‌ها : در بخش تازه‌ها، می‌توان جدیدترین قطعات عرضه شده توسط هنرمندهای مختلف را شنید.

بسته‌های موسیقی : در این تب مجموعه‌هایی از موسیقی‌هایی که در سبک خاصی قرار دارند،‌ فهرست شده‌اند. آوای انقلاب، زیر پوست ترانه، ساعت ترافیک، پلک ترانه و غیره از جمله بسته‌های موسیقی موجود در این قسمت است.

تهیه‌کنندگان : در این قسمت قطعات بر اساس تهیه‌کنندگان اثر فهرست شده‌اند. نام تهیه‌کنندگانی از جمله ستاره نقدی، محسن کریمی، علی فوتمی و غیره در این تب به چشم می‌خورند.

هنرمندان :‌ در این قسمت می‌توانید موسیقی‌های مختلف را بر اساس نوع هنرمند (خواننده، آهنگ‌ساز و ترانه‌سرا) فیلتر کنید.

با انتخاب هر اثر، جدا از امکان شنیدن آن، متن آهنگ، مشخصات اثر و تعداد دریافت و مشاهده آن قابل مشاهده است. به طور خلاصه در وب‌سایت ایران صدا در مورد این بخش آمده است :

  • ده ها هزار قطعه موسیقی فاخر ایرانی
  • بسته‌های موسیقی جذاب (پادکست)
  • دسترسی به اطلاعات و شناسنامه آلبوم های موسیقی
  • پخش قطعات موسیقی در ژانرهای گوناگون و کیفیت های متعدد
  • صفحات اختصاصی هنرمندان بزرگ موسیقی

در قسمت تنظیمات مربوط به اپلیکیشن می‌توانید کیفیت صدا (32، 64، 128 کیلوبایت بر ثانیه) و مسیر دانلود فایل‌ها (حافظه داخلی یا جانبی) را شخصی‌سازی کنید. به علاوه با استفاده از دانلودمنیجر موجود در اپلیکیشن می‌توان به فایل‌های از پیش دانلود شده به صورت آفلاین گوش داد. امکان دیگری که در اپلیکیشن ایران صدا وجود دارد، “پخش در پس زمینه” است.

نسخه تحت وب اپلیکیشن ایران صدا

با مراجعه به این لینک می‌توانید از نسخه تحت وب ایران صدا استفاده کنید. تمامی قابلیت‌های ذکر شده از جمله پخش زنده، کتاب‌ گویا،‌ پایگاه قرآن و موسیقی ایران صدا در نسخه تحت وب نیز وجود دارند. مطابق بررسی ظاهر نسخه تحت وب به مراتط از آنچه در اپلیکیشن می‌بینیم جذاب‌تر است.

اخبار اپلیکیشن را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : techrato

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر