coinex
راهنمای خرید تکراتو

آشنایی با دیجی‌دکی درالکامپ 97 ؛ تعمیرات موبایل در هرزمان و هرمکان

دیجی‌دکی یک یک استارتاپ ایرانی است که سعی دارد خدمات تعمیرات موبایل را در محل برای کاربران خود مهیا کند. در این گزارش از نمایشگاه الکامپ تهران 97 به سراغ غرفه دیجی‌دکی رفتیم و با آنها مصاحبه کردیم و از چند و چون کسب و کار آنها با خبر شدیم.

تا به حال پیش آمده که اسمارت‌فونتان با مشکل مواجه شود و برای رفع مشکل به سراغ نمایندگی‌ها و یا مراکز تعمیرات موبایل بروید؟ مطمئنا بسیاری از ما با هزینه‌های استاندارد تعمیرات موبایل آشنایی نداریم و در بازار تعمیرات موبایل امروز هم بسیار پیش آمده که از تفاوت قیمت‌‌های میان مراکز مختلف انگشت به دهان بمانیم.

از این‌ها گذشته تنها بخاطر یک گوشی ده، بیست سانتی می‌بایست ساعت‌ها از کار و زندگی خود بزنیم و حجم عظیم آلودگی و ترافیک را به جان بخریم. سوال! چرا به سراغ تکنولوژی نرویم؟ … چگونه؟ نمایشگاه الکامپ تهران برای پاسخ به همین دست پرسش‌ها و آشنایی بیشتر با استارتاپ‌های جدید است. با این نوشتار تکراتو همراه باشید.


اختصاصی تکراتو/ ساخت مجسمه‌ای از جواب منفی سرمایه‌گذاران ؛ ایده جدید جذب سرمایه برای یک استارتاپ!


برای حل این مشکل استارتاپی پدید آمده است به نام “دیجی‌دکی”. به قول خودشان “آمده‌ایم تا تجریه‌ای متفاوت را لمس کنیم.” حوزه کسب و کار دیجی‌دکی تعمیرات موبایل در محل مشتریان را شامل می‌‌شود. آنها نخستین سرویس خود را سال 94 در محل انجام دادند و اکنون که در سومین سال فعالیت‌شان به سر می‌برند، بیش از  4389 مشتری داشته‌‌اند.

آنطور که در وبسایت دیجی‌دکی نوشته شده است، این استارتاپ تاکنون 38 تعمیرکار متعهد داشته است. به علاوه نزدیک به 5 هزار فالوئر در شبکه اجتماعی اینستاگرام نشان می‌دهد که آنها کار خود را به خوبی انجام داده‌اند.

آشنایی با استارتاپ دیجی‌دکی در نمایشگاه الکامپ 97 تهران

در وبسایت دیجی دکی، این استارتاپ خود را تیمی از تمعیرکاران معرفی می‌کند که با حضور در محل منجر به کاهش هزینۀ کمتر، اتلاف وقت کمتر، امنیت بیشتر، آسودگی زیادتر و راحتی خیال کاربران و مشتریان می‌شود. در وب‌سایت دیجی‌دکی آمده است:

ما با خلق دیجی‌دکی برای راحت‌تر زیستن شما گرد هم آمده‌ایم. در روزگاری که استفاده از ابعاد مختلف تکنولوژی در زندگی روزمرۀ همۀ ما هر روز بیشتر از روز قبل ریشه می‌دواند، کاستن از دغدغه‌های شما در این زمانه هدف غایی ماست. بارزترین شکل گسترش حضور تکنولوژی در زندگی روزمره، موبایل‌های ما هستند. همۀ ما دست‌کم یک بار گوشی همراه خود را به زمین انداخته‌ایم. شاید صفحۀ نمایش‌اش شکسته باشد،‌ شاید هم نه. اگر صفحۀ نمایش موبایلتان بشکند چه می‌کنید؟

یا حتی بدتر از شکستن صفحۀ نمایش، خرابی‌های عمیقتری در تعمیرات موبایل است که هر لحظه ممکن است بیخ گلویمان را بگیرد. آن وقت است که عذاب اینکه چگونه، کجا و به چه کسی برای تعمیرات موبایل مراجعه کنیم بر سرمان نازل خواهد شد. اینکه باید در بهترین شرایط یک روز قید گوشی خود را بزنیم تا تعمیرات انجام شود اولین دغدغۀ ذهنی خواهد بود.

اینکه اطلاعات شخصی و حیاتی خود را از گوشی برداریم تا به دست افراد نااهل نیافتد و بعد از تعمیرات موبایل دوباره تمام آن اطلاعات را به گوشی بازگردانیم هم مکافات عجیبی است. بهترین راهی که ما به نظرمان رسید این بود که تعمیرکار را نزد شما بیاوریم!

استارتاپ دیجی‌دکی در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند؟

در غرفه دیجی‌دکی به سراغ احمد مرادی، از اعضای تیم، رفتیم. او در پاسخ به این پرسش که کسب و کار دیجی‌دکی در چه حوزه‌ای است، گفت:

ما کارمان تعمیرات موبایل است. پس از آنکه کاربران ثبت درخواست را به صورت تحت وب انجام دادند، این درخواست در میان شبکه تعمیرکاران در سطح شهر پخش می‌شود. بر اساس موقعیت و نوع گوشی کاربر، درخواست دریافت می‌شود و تعمیرکار با کاربر مورد نظر تماس می‌‌گیرد. اگر مشکل کاربر نرم‌افزاری باشد، مشاوره رایگان نرم‌افزاری دیجی‌دکی‌ را خواهند داشت. تا الان 80 هزار دقیقه مشاوره رایگان نرم‌افزاری توسط متخصصان انجام شده است.

اما اگر مشکل سخت‌افزاری باشد، بنابر نوع مشکل، تخمین خرابی و تخمین خرابی زده می‌شود. اگر هزینه به تایید متقاضی برسد، محل ملاقات تعیین می‌شود. این محل می‌توان خانه متقاضی، کافی‌شاپ، محل‌کار و یا هر جای دیگری باشد. متخصصین به محل آمده و گوشی را در حضور فرد تعمیر می‌کند. قطعاتی که تعویض می‌شوند 30 روز گارانتی دیجی‌دکی را شامل می‌شوند، به این دلیل که تیم ما خود تامین‌کننده قطعات است.

مرادی می‌گوید نزدیک به 40 تعمیرکار تحت عنوان دیجی‌تک با تیم دیجی‌دکی فعالیت می‌کنند. متقاضیان همکاری با دیجی‌دکی می‌توانند به صفحه مربوط به اپلای‌ کردن در وبسایت مراجعه کنند. همچنین در وب‌سایت ما بخش آموزش نیز وجود دارد و افرادی که مایلند می‌توانند از این آموزش‌ها استفاده کنند و دیجی‌تک شوند. این شغل به هیچ‌ عنوان شغل کاذبی نیست و کاملا تخصصی و رسمی به حساب می‌آید.

دیجی‌دکی در الکامپ 97
غرفه استارتاپ دیجی‌دکی در نمایشگاه الکامپ تهران 97 (اعتبار تصویر : تکراتو)

به علاوه مرادی اشاره می‌کند که دیجی‌تک‌ها می‌بایست از فیلترهای اخلاقی و تخصصی این تیم عبور کنند. استارتاپ دیجی‌دکی تنها تهران و کرج را تا امروز تحت پوشش خود قرار داده است. مطابق گفته‌های این عضو دیجی‌دکی بیش از 80 هزار دقیقه مشاوره، بیش از 6 هزار درخواست، 15 هزار کیلومتر مسافت طی شده توسط دیجی‌تک‌ها و 50 هزار عدد پیچ بازشده (!) از جمله آمارهای جالب توجه این استارتاپ است.

مرادی می‌گوید که دیجی‌دکی 2.5 سال است که فعالیت خود را شروع کرده و مهم‌ترین ضعف آن اطلاع‌رسانی و شناساندن خود به کاربران است. وی ادامه می‌دهد:

عمدتا در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های مختلف تبلیغات انجام داده‌ایم. ولی متاسفانه تاکنون تبلیغات محیطی نداشته‌ایم. از نظر تبلیغات ضعف‌هایی داشته‌ایم، اما با این وجود بیشترین میزان جذب مشتری ما به صورت اطلاع‌رسانی دهان به دهان بوده است. سعی ما بر این است تا به بهترین نحو ممکن به مشتری سرویس‌دهی کنیم تا بدین‌وسیله او برای تبلیغات ما در میان سایرین مشتاق شود.

این عضو تیم دیجی‌دکی وب‌سایت را تنها بستر ارتباط با این استارتاپ معرفی کرد. مرادی بیان داشت که در صورت خرابی گوشی‌ موبایل دیگر امکان دسترسی به اپلیکیشن مهیا نیست، بنابراین به سراغ این بستر ارتباطی نرفته‌اند. ولی با این وجود در تلاشیم تا اپلیکیشن خود را توسعه دهیم.

دیجی‌دکی در میان رقبا یکه‌تازی می‌کند!

مرادی تیم دیجی‌دکی را فاقد سرمایه‌گذاری و پشتیبانی مالی معرفی می‌کند. او در پاسخ به این سوال که غیر از روش مرسوم مراکز تعمیر موبایل آیا رقبای دیگری نیز برای دیجی‌دکی وجود دارد، بیان داشت:

زمانی که ما این سرویس‌دهی را شروع کردیم، تنها نمونه‌های خارجی مثل iCrack در آمریکا و یک استارتاپ در هند وجود داشتند. با این اوصاف ما اولین استارتاپ این حوزه در ایران هستیم. اما پس از ما سیستم‌های دیگری نیز وارد عمل شدند، برخی شکست خوردند و برخی هنوز به کار ادامه می‌دهند. اما براساس امتیازهایی نظیر حضور در محل و گارانتی 30 روزه قطعات که ما برای مشتری قایل هستیم، می‌توان گفت رقبا حرف چندانی برای گفتن ندارند.

برخی قطعات مانند ال‌سی‌دی به شکل‌های مختلف گارانتی می‌شوند. اگر مشتری مشکل فلت، پیکسل و یا حتی رنگ داشته باشد، ما محصول را برگشت می‌زنیم. به علاوه نه در مرتبه نخست و نه برای گارانتی به هیچ عنوان هزینه ایاب و ذهاب از مشتری گرفته نمی‌شود.

اعتماد به دیجی‌دکی راحت‌تر از مراکز تعمیر موبایل است!

مرادی در خصوص ایده‌های اولیه شروع این کسب و کار و مزیت تعمیرات به شیوه مدرن دیجی‌دکی نسب به مراکز تعمیر به خبرنگار تکراتو گفت:

به همراه چندتن از دوستان به ایده‌پردازی در حوزه کسب و کار مشغول بودیم که نخستین بار آقای طاهری ایده دیجی‌دکی را مطرح کردند. گوشی این دوست‌مان به مشکل خورده و او به مرکز علاءالدین مراجعه کرده‌ بود. در حالی که بر روی گوشی او تنها آثار یک چسب دیده می‌شد، اما قیمت تعویض کامل یک قطعه برای او منظور شده بود. جرقه‌های اولیه این استارتاپ در آنجا زده شد که می‌بایست سرویسی در این حوزه وارد شود.

بازار موبایل بازاری است که خیلی اعتماد میان تعمیرکار و مشتری در آن وجود ندارد. به علاوه اینکه کار تخصصی است و مشتری اطلاعی ندارد که کدام قطعه تعویض شده و تعمیرکار دقیقا چه کاری انجام داده است. مخفی بودن عمده تعمیرات موبایل نیز منجر به بروز سوء‌تفاهمات بیشتری می‌شود. همچنین احتمال به خطر افتادن حریم خصوصی موجود در گوشی افراد، نظیر شماره‌تلفن‌ها، تصاویر و فیلم‌ها، اکانت‌های مختلف و … نیز وجود دارد. بر همین اساس سپردن گوشی به مدت دو، سه روز به تعمیرکار نگرانی‌هایی را در پی دارد.

بیشتر بخوانید :

.

منبع: techrato

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    تعمیرات موبایل به این شکل واقعا یک نیاز هست.

    پاسخ