coinex
راهنمای خرید تکراتو

کاهش قیمت لوازم خانگی تا 10 درصد ؛ آیا لوازم خانگی ارزان می‌شود؟

آیا لوازم خانگی ارزان خواهد شد؟ این سوال بسیاری از مردمی است که برای خرید لوازم خانگی به بازار مراجعه می‌کنند. کاهش قیمت لوازم خانگی تا 10 درصد وعده‌ای است که وزیر صنعت آن را عملی می‌داند.

رضا رحمانی در نشست مشترک با تولید کنندگان و تشکلهای صنفی حوزه لوازم خانگی با اشاره به بالا رفتن قیمت مواد اولیه تولید افزود: با برنامه ریزی انجام شده دلال ها حذف شده و قیمت فولاد و پتروشیمی و .. هم حتما کاهش می‌یابد .

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پتانسیل های موجود در صنعت لوازم خانگی و برنامه ریزی برای توسعه تولیدات این صنعت تصریح کرد: هماهنگی های خوبی انجام شده است و امیدوارم با کاهش قیمت ها شاهد رونق در بازار باشیم.

فعالان صنعتی هم ضمن استقبال از نشست مشترک با وزیر صمت و توجه به مشکلات و چالش های صنعت لوازم خانگی گزارشی از ظرفیت ها و توانمندی های تولیدکنندگان این صنعت ارایه داده و بر کاهش قیمت لوازم خانگی برای افزایش تقاضا در بازار تاکید کردند.

کاهش قیمت لوازم خانگی تا 10 درصد

شاتا به نقل از رضا رحمانی، خبر از کاهش 10 درصدی قیمت لوازم خانگی می‌دهد، اما حقیقتا لوازم خانگی چند درصد گران شد که اکنون با کاهش 10 درصدی قیمت‌ها بتوان به بازار آن رونق داد؟

از اوایل سال 97 با بالا رفتن قیمت دلار و رکوردزنی های بی سابقه آن، قیمت همه اجناس گران شد. افزایش بی سابقه ای در قیمت ها بوجود آمد و حتی برخی نگران بوجود آمدن ابرتورم در ایران شدند.

بیشتر بخوانید: ابرتورم چیست ؛ بررسی تاریخچه ابر تورم در کشورهای مختلف

یکی از محصولاتی که با بالا رفتن قیمت دلار، قیمت آن هم سر به فلک کشید، بازار لوازم خانگی بود. افزایش قیمت ها به آرامی از اوایل امسال آغاز شد و زمزمه هایی به گوش می‌رسید که تولید کنندگان قصد دارند قیمت ها را تا 10 درصد افزایش دهند. این به معنای آن بود که خریدار یک کالای 2 میلیون تومانی حداکثر باید افزایش قیمت 200 هزار تومانی را تجربه می‌کرد.

تفاوت بین بالا رفتن و پایین آمدن قیمت لوازم خانگی چقدر است؟

در اردیبهشت ماه 97، برترین ها به نقل از روزنامه هفت صبح با عنوان “قیمت لوازم خانگی پس از گران شدن دلار چه تغییری کرد؟” به این موضوع می‌پردازد که با بالا رفتن قیمت دلار، شاهد افزایش قیمت چندانی در بازار لوازم خانگی نبودیم. نویسنده به سراغ این بازار رفته و با یک گزارش میدانی قیمت های لوازم خانگی در اردیبهشت سال 97 را با مدت مشابه قبل یا چند ماه گذشته مقایسه می‌کند.

جالب اینجاست که مدل های قیمت گرفته شده از برندهای ایرانی لوازم خانگی هستند. به عنوان مثال یکی از پرفروش ترین ها در بخش اجاق گاز، سینجر مدل SG-2X90FST است که در بهار سال گذشته حدود یک میلیون و 700 هزار تومان قیمت داشت و در آن زمان (اواخر اردیبهشت 97) این محصول با کمی افزایش قیمت، حدود یک میلیون و 800 هزار تومان فروخته می‌شد.

پس از آن و با شتاب رو به بالای ارزش دلار در برابر ریال ، قیمت لوازم خانگی باز هم بالاتر رفت تا جایی که در مردادماه 97 برخی از خبرگزاری ها از افزایش 100 درصدی قیمت لوازم خانگی خارجی و از بالا رفتن 40 درصدی برندهای ایرانی خبر دادند.

یکی از مهمترین دلایلی که برای گران شدن قیمت های لوازم خانگی عنوان می‌شد، این بود که دلار 4200 تومانی یا به اصطلاح همان چیزی که به دلار جهانگیری معروف شد، به وارد کنندگان لوازم خانگی تعلق نمی‌گیرد.

با همین استدلال نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی در اواخر خرداد 97 به اقتصاد آنلاین می‌گوید:

دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان لوازم خانگی تعلق نگرفته بنابراین با احترامی که برای وزیر صنعت قائلم، مخالف تاکید ایشان درباره بالا نرفتن قیمت لوازم خانگی هستم

چند روز پس از این گفتگو، در اوایل تیرماه 97، لیست شرکت های دریافت کننده دلار 4200 تومانی اعلام شد و جالب اینکه در این لیست علاوه بر نام واردکنندگان انواع میوه، حبوبات، چای، برنج، جو، ذرت، گوشت گوساله و گوسفندی و همچنین کاغذ، کود شیمیایی، قطعات خودرو، تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ و لوازم تأسیساتی، نام وارد کنندگان لوازم خانگی و برقی نیز به چشم می‌خورد.

اما داستان به همینجا ختم نمی‌شود. اکنون در حالی وعده کاهش قیمت لوازم خانگی آن هم تا 10 درصد داده می‌شود که خریداران در برخی از محصولات شاهد افزایش 300 درصدی و شاید حتی بیشتر بوده‌اند.

اجازه دهید از همان اجاق گاز سینجر مدل SG-2X90FST آغاز کنیم که در اردیبهشت ماه حدود 1 میلیون و 800 هزار تومان قیمت داشت. این اجاق گاز اکنون در حدود 3 میلیون تومان قیمت دارد.

در بازار یخچال فریزر نیز وضعیت حتی بدتر است. یخچال فریزر ساید بای ساید میدیا مدل HC683WEN در مهر سال 96 قیمتی حدود 3 میلیون و 690 هزار تومان داشت ولی در اردیبهشت 97 با قیمت 3 میلیون و 750 هزار تومان معامله می‌شد. این یخچال فریزر هم اکنون حدود 9 میلیون تومان قیمت دارد.

در بخش ماشین لباسشویی، شاید بتوان اینورتر پاکشوما 9 کیلویی مدل WFI – 90429WT را مثال زد که در تیر 96 با قیمت 2 میلیون و 200 هزار تومان وارد بازار شد، در اردیبهشت 97 با قیمت دو میلیون و 220 هزار تومان معامله می‌شد و اکنون در وب‌سایت pakshomacenter با قیمت 5 میلیون 350 هزار تومان قابل خریداری است. این رقم به معنای 240 درصد ازفایش قیمت است و اکنون وعده کاهش قیمت لوازم خانگی تا 10 درصد داده می‌شود.

اگرچه همین کاهش قیمت لوازم خانگی می‌تواند برای برخی خبر خوشایندی باشد، اما همچنان توصیه اکید می‌شود که در صورت نیاز به خرید جدید نداشتن، به هیچ عنوان محصول جدیدی نخرید. قیمت های بازار را رابطه عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. بد نیست در این رابطه مطلب ” افزایش قیمت سکه در بازار ایران ؛ خود کرده را تدبیر نیست! ” را مطالعه کنید.

موضوع کاهش قیمت لوازم خانگی درست به مانند استراتژی برای کاهش قیمت خودرو است. وزیر جدید صمت درباره قیمت گذاری خودروهای داخلی توسط خودروسازان به این نکته اشاره کرد که قیمت خودرو پایین می‌آید، اما قیمت گذاری آن بر مبنای حاشیه بازار است.

با این شیوه قیمتگذاری و برای رساندن قیمت کارخانه به حاشیه بازار، برخی مدل های ایران خودرو مانند پژو پارس دنده اتومات تا 30 میلیون تومان گرانتر شد، اما واقعا قرار است با این روش شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم؟!

اکنون کاهش قیمت لوازم خانگی در دستور کار است. قیمت ها از 100 تا 300 درصد افزایش یافته و در حال حاضر صحبت از کاهش 10 درصدی است.

قیمت دلار آزاد در کانال 10 هزار تومان است و عنوان می‌شود که شرکت های تولید کننده و یا وارد کننده از مواهب دریافت ارز دولتی بهره‌مند هستند، اما با این وجود قیمت ها همچنان سرسام آور است. به نظر نمی‌رسد که این قبیل استراتژی های جدید وزارت صمت برای ارزان شدن کالاها راه به جایی ببرد. شما چگونه فکر می‌کنید؟

اخبار داخلی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر