coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

تشخیص سکته مغزی در ثانیه‌های ابتدایی با هوش مصنوعی؛ فناوری جدید در خدمت سلامت

دانشمندان موفق به توسعه ابزاری شده‌اند که مبتنی بر هوش مصنوعی عمل کرده و تشخیص سکته مغزی را در ثانیه‌های اول آسان‌ می‌‌کند. در واقع این ابزار که می‌توان آن را تحولی در پزشکی اورژانس دانست به امدادگران کمک می‌کند که تشخیص دهند واقعا بیمار دچار سکته مغزی شده یا نه. همانطور که می‌دانید، زمان برای بیمارانی که دچار سکته مغزی می‌شوند اهمیت زیادی دارد و هر چه سریع‌تر تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرند، احتمال اینکه بتوان از عواقب آن جلوگیری کرد بیشتر است.

علائم سکته مغزی غالبا نامحسوس و مبهم هستند. در چنین مواردی، بیماران باید پس از رسیدن به بیمارستان از طریق یک سری آزمایش‌ها ارزیابی شوند. اگر این آزمایش‌ها نشان دهد که سکته مغزی رخ داده، درمان واقعی آغاز می‌شود.

با این حال، اگر پزشکان بدانند که بیماری که به بیمارستان منتقل می‌شود، قبلاً تایید شده که دچار سکته مغزی شده است، درمان می‌تواند بلافاصله پس از رسیدن بیمار آغاز شود؛ در اینجا ابزار آزمایشی موبایل وارد می‌شود.


بیشتر بخوانید:


تشخیص سکته مغزی با هوش مصنوعی

نرم‌افزار تشخیص سکته مغزی که توسط تیمی از دانشمندان دانشگاه RMIT استرالیا توسعه یافته از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تحلیل ویدیویی از چهره بیمار در حال خنده استفاده می‌کند. اگر حرکات عضلات صورت بیمار بیش از حد نامتقارن باشد، نرم‌افزار به کاربر هشدار می‌دهد که بیمار به تازگی دچار سکته مغزی شده است.

این سیستم از سیستم موجود “کدگذاری عمل صورت” (Facial Action Coding System) استفاده می‌کند که در آن، حالت‌های چهره به اجزای جداگانه‌ای از حرکات عضلات به نام “واحدهای عمل” تجزیه می‌شوند.

گیلرمه کامارگو د الیویرا، دانشجوی دکتری و دانشمند اصلی این پروژه، می‌گوید:

 “یکی از پارامترهای کلیدی که بر افراد دچار سکته مغزی تأثیر می‌گذارد، این است که عضلات صورت آنها معمولاً به صورت یک‌جانبه عمل می‌کنند، بنابراین یک طرف صورت رفتار متفاوتی نسبت به طرف دیگر دارد. ما ابزارهای هوش مصنوعی و پردازش تصویری داریم که می‌تواند تغییرات عدم تقارن در خنده را تشخیص دهد – این کلید تشخیص در مورد ماست.”

به گفته‌ی محققان این ابزار توانست با دقت 82 درصدی سکته مغزی را در بین افرادی که دچار سکته و داوطلبان سالم تشخیص دهد؛ که البته باید این عدد با توسعه بیشتر این فناوری بهبود پیدا کند.

اکنون برنامه‌هایی برای تبدیل این ابزار به یک اپلیکیشن وجود دارد که امدادگران می‌توانند از آن برای تشخیص سریع سکته مغزی در عرض چند ثانیه استفاده کنند. در واقع، دانشمندانی از دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا و دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نیز اپلیکیشن‌های مشابهی را توسعه داده‌اند. باید توجه داشت که در همه موارد، آزمایش‌های جامع‌تری مانند سی‌تی‌اسکن در نهایت در بیمارستان انجام خواهد شد.

یک مقاله در مورد این تحقیق اخیراً در مجله “روش‌ها و برنامه‌های کامپیوتری در پزشکی” منتشر شده است؛ منبع: دانشگاه RMIT از طریق EurekAlert

بیشتر بخوانید: 

منبع: newatlas

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر