coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

بهترین لپ تاپ برای معماری ؛ راهنمای خرید لپ تاپ مناسب آرشیتکت‌ها

این راهنمای خرید تکراتو به شما کمک می‌کند تا بهترین لپ تاپ برای معماری را انتخاب کنید که قابلیت اجرای پردازش‌های سه بعدی و نرم‌افزارهای طراحی را با سرعت بالا داشته باشد.

راهنمای خرید تکراتو

بهترین لپ تاپ‌ها برای معماری، مدل‌هایی هستند که قدرت لازم را برای انجام طراحی و پردازش طرح‌های 3 بعدی داشته باشد. با استفاده از چنین لپتاپ‌هایی، می‌توانید نرم‌افزارهای طراحی سنگین (مثل اتوکد، 3Ds Max و اسکچ‌آپ) را اجرا کرده و پروژه‌های خودتان را با جزئیات کامل تصویرسازی کنید. همچنین این لپ تاپ‌ها طوری طراحی شده‌اند که می‌توان آنها را به راحتی حمل کرده و در منزل، استودیو، محل پروژه و مسیر رفت و آمد از آنها استفاده کرد.

در این مطلب با راهنمای خرید لپ تاپ برای معماری همراه شما هستیم و مدل‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که از نظر عملکرد، کیفیت نمایشگر، قابلیت حمل و ماندگاری شارژ جزء بهترین لپ تاپ های 2024 هستند و می‌توانند نیازهای بیشتر معماران را رفع کنند. اگر در جستجوی بهترین لپ تاپ برای معماری هستید، با ما همراه باشید.

معیارهای انتخاب بهترین لپ تاپ برای معماری

معماران در جریان هستند که باید برای به تصویر کشیدن طراحی‌های خودشان از بهترین نرم‌افزارهای معماری استفاده کنند و داشتن یک لپ تاپ قدرتمند برای اجرای سریع کارها، رسم مدل‌های سه بعدی پیچیده، کار با نرم‌افزارهای طراحی معماری و رندر کردن پروژه‌ها و طرح‌های سنگین برای این افراد لازم است. به همین دلیل، هنگام انتخاب بهترین لپ تاپ برای معماری باید به ویژگی‌های مختلفی توجه داشته باشید که تأثیر زیادی بر عملکرد، بهره‌وری و قابلیت شما برای اجرای کارهای سنگین دارند.

بهترین لپ تاپ برای معماری
بهترین لپ تاپ برای معماری

ویژگی‌هایی که باید برای انتخاب لپ تاپ مناسب معماری در نظر داشته باشید، عبارتند از:

قدرت پردازشی: معمولاً اجرای نرم‌افزارهای طراحی معماری نیاز به قدرت پردازشی زیادی دارد. به همین دلیل، مهم‌ترین قطعه لپ تاپ برای معمارها پردازنده آن است. هر چقدر پردازنده سریع‌تر باشد، سیستم شما نرم‌افزارهای ادوبی و مدل سازی‌های سه بعدی را سریع‌تر اجرا می‌کند. به همین دلیل، حداقل باید یک پردازنده 4 هسته‌ای با سرعت کلاک 2.4 گیگاهرتز داشته باشید.

رم: رم هم یکی از قطعات بسیار مهم برای انتخاب لپ تاپ مناسب معماری است، چون در تعیین تعداد نرم‌افزارهای قابل اجرا به صورت همزمان نقش دارد. نرم‌افزارهای ادوبی، Rhino و V-Ray همگی رم زیادی مصرف می‌کنند. بنابراین بهترین لپ تاپ برای رندر معماری مدلی است که حداقل 16 گیگابایت رم داشته باشد.

حافظه داخلی: بهترین لپ تاپ برای آرشیتکت ها مدلی است که به جای HDD در آن از SSD استفاده شده باشد، چون SSD سرعت بیشتری برای دسترسی به داده‌ها دارد و باعث افزایش سرعت بارگذاری نرم‌افزارها و واکنش سیستم می‌شود.

گرافیک: لپ تاپ مخصوص معمارها باید گرافیک اختصاصی داشته باشد. خیلی از نرم‌افزارهای معماری برای دستیابی به بالاترین سرعت از سیستم شتاب دهنده سخت‌افزاری جی‌پی‌یو استفاده می‌کنند. برای رسیدن به بالاترین سرعت، لپ تاپی را انتخاب کنید که یک جی‌پی‌یوی اختصاصی با رم کافی (حداقل 2 گیگابایت) داشته باشد.

کیفیت و رزولوشن نمایشگر: بهترین لپ تاپ برای معماری، مدلی است که نمایشگری با رزولوشن بالا یعنی فول اچ دی (1920×1080 پیکسل) یا بالاتر داشته باشد. همچنین بهتر است پنل لپ تاپ از نوع IPS یا OLED باشد چون چنین لپ تاپ‌هایی زاویه دید وسیع‌تر، رنگ‌هایی دقیق‌تر و نسبت کنتراست بهتری دارند. اندازه نمایشگر هم برای کارهای معماری باید بزرگ مثلاً در حد 15 اینچ یا بیشتر باشد تا فضای لازم را برای انجام همزمان چند کار یا کار کردن روی طرح‌های پیچیده در اختیار شما قرار دهد.

قابلیت توسعه و پورت‌ها: لپ تاپی را انتخاب کنید که پورت‌های مختلفی از جمله پورت USB، HDMI، DisplayPort یا تاندربولت 3 داشته باشد. اگر زیاد عکس می‌گیرید، اسلات کارت SD هم می‌تواند برای شما مفید باشد، چون امکان اتصال راحت به دستگاه‌های دیگر و انتقال آسان‌تر داده‌ها را بین دستگاه‌ها فراهم می‌کند.

1. Apple MacBook Pro 16-inch (2023)

بهترین لپ تاپ برای معماری

  • پردازند: اپل M2 پرو (12 هسته‌ای) (معماری M2 Max هم موجود است)
  • گرافیک: جی‌پی‌یوی 19 هسته‌ای ادغام شده (موتور عصبی 16 هسته‌ای) (قابل ارتقاء تا 38 هسته‌ای)
  • رم: 16 گیگابایت (تا 96 گیگابایت با M2 Max)
  • نمایشگر: 16.2 اینچی لیکوئید رتینای XDR
  • حافظه داخلی: 1 ترابایت SSD (تا 8 ترابایت)
  • ابعاد: 33.57 × 24.81 × 1.68 سانتی متر
  • شروع قیمت: 2699 دلار
  • دلایل خرید: قدرت پردازشی چشمگیر، نمایشگر باکیفیت، ماندگاری شارژ طولانی
  • دلایل اجتناب از خرید: مشکلات سازگاری، قیمت بالا

مک بوک پروی اپل یک لپ تاپ بسیار قدرتمند است که به دلیل داشتن قدرت پردازشی چشمگیر، می‌تواند بهترین لپ تاپ برای رندر معماری باشد.

این لپ تاپ 3 مدل پایه دارد که همگی قابل شخصی سازی هستند، اما در مجموع مدل میانی با قیمت 2699 دلار از نظر تعادل بین قیمت و قدرت پردازشی خام بهترین گزینه است.

تراشه M2 پروی اپل، قابلیت اجرای هر کاری را دارد و حتی هنگام کار کردن با باتری هم افت چشمگیری در عملکرد این لپ تاپ مشاهده نمی‌شود.

این لپ تاپ که از بهترین لپ تاپ های اپل 2024 حساب می‌آید، ماندگاری شارژ خوبی دارد و همانطور که در مشخصات رسمی این مک بوک اعلام شده، ماندگاری شارژ آن به 20 ساعت می‌رسد. همانطور که اشاره شد، بر خلاف خیلی از لپ تاپ‌ها عملکرد این مک بوک هنگام کار کردن با باتری دچار افت نمی‌شود که این ویژگی برای معمارانی که همواره در حال رفت و آمد هستند، اهمیت زیادی دارد.

درایو مدل میانی این لپ تاپ یک SSD با ظرفیت 1 ترابایت است که برای نصب نرم‌افزارهای طراحی و مدل سازی سه بعدی محبوب کفایت می‌کند. زمان بارگذاری نرم‌افزارها در این مک بوک هم بسیار عالی است. این ویژگی‌های مهم باعث شده که مک بوک پروی اپل تبدیل به بهترین لپ تاپ برای معماری شود.

نمایشگر Retina XDR این مک بوک برای مدل سازی 3 بعدی بسیار مناسب است چون نرخ نوسازی 120 هرتز آن باعث شده که تصاویر در این نمایشگر کاملاً روان به نظر برسند. یک مدل 14 اینچی هم از این لپتاپ وجود دارد اما مدل 16 اینچی آن برای معمارها مناسب‌تر است؛ چون با استفاده از آن، بهتر می‌توانند طراحی‌های بزرگ‌تر را پیمایش کنند.

مشخصات M2 پرو قابل ارتقاء است و مثلاً می‌توانید آن را با حداکثر 32 گیگابایت رم داشته باشید. مدل M2 مکس این لپتاپ هم حداکثر 96 گیگابایت حافظه رم دارد اما برای این مدل باید 200 تا 400 دلار بیشتر هزینه کنید. البته در این حالت باید برای پردازنده هم هزینه بیشتری پرداخت کنید.

در واقع، پردازنده M2 مکس دو برابر M2 پرو پهنای باند حافظه یکپارچه دارد. هر دو مدل را می‌توانید با حداکثر 8 ترابایت SSD تهیه کنید که البته این ارتقاء هم هزینه زیادی دارد.

به غیر از هزینه بالای مک بوک پرو، این لپتاپ‌ها مشکل سازگاری هم دارند. با وجود اینکه نسخه مک خیلی از نرم‌افزارهای معماری محبوب مثل اتوکد وجود دارد، اما سایر نرم‌افزارهای معماری مثل Autodesk 3ds Max فقط مخصوص ویندوز هستند.

خوشبختانه حالا جدیدترین نسخه از Parallels پشتیبانی بهتری از OpenGL داشته و امکان اجرای نسخه مجازی سازی شده نرم‌افزارهایی مثل VariCAD، Deswik.CAD و Vectorworks Vision در مک فراهم شده است. در عین حال، اگر تصمیم به خرید مک بوک گرفتید، اول مطمئن شوید که نرم‌افزارهای مورد نظرتان کاملاً با macOS سازگار هستند.

2. Razer Blade 16

بهترین لپ تاپ برای معماری

  • پردازند: نسل 13 پردازنده 5.5 گیگاهرتزی اینتل Core™ i9-13950HX
  • گرافیک: انویدیا جی فورس RTX 4090 (با 16 گیگابایت VRAM GDDR6)
  • رم: 32 گیگابایت DDR5-5600MHz
  • نمایشگر: 16 اینچی UHD+ با نسبت ابعاد 16:10 (رزولوشن 3840 × 2400 WQUXGA) فول اچ‌دی پلاس با نسبت ابعاد 16 به 10 (رزولوشن 1920×1200 WUXGA)
  • حافظه داخلی: 1 ترابایت + 1 ترابایت (2 ترابایت) PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD
  • ابعاد: 22 × 24.44 × 35.5 سانتی متر
  • شروع قیمت: 4299.99 دلار
  • دلایل خرید: حالت دو نمایشگره، گرافیک بسیار قدرتمند، چند گزینه برای شارژ
  • دلایل اجتناب از خرید: قیمت خیلی بالا، ماندگاری شارژ نسبتاً کم

راهنمای خرید لپ تاپ برای معماری را با ریزر بلید 16 ادامه می‌دهیم که جزء بهترین لپ تاپ های ریزر 2024 است. سری بلید لپتاپ‌های ریزر در اصل سیستم‌های گیمینگ پیشرفته محسوب می‌شوند اما چنین سیستم‌هایی که عملکرد گرافیکی فوق العاده‌ای دارند، امکان اجرای نرم‌افزارهای طراحی سنگین و طراحی مدل‌های پیچیده را فراهم می‌کنند.

این لپ تاپ ریزر با پردازنده اینتل ساخته شده و این یعنی می‌توانید جدیدترین نسخه ویندوز 11 را روی آن اجرا کنید، در نتیجه امکان اجرای بیشتر نرم‌افزارهای معماری را خواهید داشت.

قابلیت تنظیم و شخصی سازی ریزر بلید 16 هم در انتخاب آن به عنوان بهترین لپ تاپ برای معماری نقش دارد. معمولاً خرید مدل 16 اینچی این لپ تاپ بیشتر توصیه می‌شود اما می‌توانید این لپ تاپ را با نمایشگر 18 اینچی هم تهیه کنید. نمایشگر ریزر بلید 16 از نوع مینی ال‌ای‌دی است که از حالت دو گانه هم پشتیبانی می‌کند. این یعنی این لپ تاپ ریزر قابلیت پردازش محتوای 120 هرتزی 4K و 240 هرتزی 1080 پیکسلی را دارد. به این ترتیب هر تصویر، مدل و رندرینگ سه بعدی در این نمایشگر با جزئیات کافی نمایش داده می‌شود.

نرخ نوسازی تصویر نمایشگر هم بسیار بالاست و معمولاً برای دستیابی به چنین سرعت و کیفیت گرافیکی نیاز به خرید یک مانیتور اکسترنال مجزا دارید. تنها ایراد ریزر بلید 16 این است که برای جابجایی بین حالت‌های مانیتور باید از اپلیکیشن اختصاصی خود ریزر استفاده کرده و سپس لپ تاپ را ریبوت کنید.

می‌توان ریزر بلید 16 را با انواع کارت‌های گرافیک شخصی سازی کرد. خرید این لپ تاپ، با گرافیک انویدیا جی فورس RTX 4090 و 16 گیگابایت GDDR6 VRAM ترجیح داده می‌شود؛ چون این امکانات برای اجرای انواع نرم‌افزارهای مدل سازی و کد مدرن کفایت می‌کنند. همچنین با استفاده از رم 32 گیگابایتی هم می‌توانید از در اختیار داشتن حداکثر قدرت پردازشی مطمئن شوید.

قطعاً اجرای پردازش‌های سنگین باعث تخلیه زودهنگام باتری می‌شود. این لپتاپ ریزر هم حدود 5 ساعت ماندگاری شارژ دارد اما می‌توانید به روش‌های مختلف از جمله پورت USB-C یا تاندربولت این لپ تاپ را شارژ کنید.

ریزر بلید 16 با 2 عدد NVMe SSD که هر کدام 1 ترابایت ظرفیت دارند ارایه شده که سرعت خواندن و نوشتن آنها از ساتا بسیار بیشتر است و برای طراحی‌های معماری کفایت می‌کند. همچنین، مجزا بودن این درایوها یعنی اینکه می‌توانید از یکی از آنها برای بارگذاری سیستم عامل و از دیگری برای آرشیو کردن فایل‌های قدیمی استفاده کنید.

وزن Razer Blade 16 حدود 2.45 کیلوگرم است؛ در نتیجه نسبت به مک بوک پرو و اولترابوک‌های امروزی لپتاپ سنگینی محسوب می‌شود. در عین حال، بدنه آلومینیومی این لپ تاپ باعث شده که این محصول ریزر مقاومت زیادی در برابر ضربه و سقوط داشته باشد.

مهم‌ترین ایراد این لپتاپ، قیمت بالای آن است که حتی از لپ تاپ‌های اپل هم بیشتر است. اگر به این سری از لپ تاپ‌های ریزر علاقه مند هستید اما بودجه محدودتری دارید، ریزر 15 هم انتخاب خوبی است و بسیاری از امکانات و ویژگی‌های بهترین لپ تاپ برای آرشیتکت ها را دارد.

3. Dell XPS 13 Plus (2023)

بهترین لپ تاپ برای معماری

  • پردازند: نسل 13 پردازنده Core™ i7-1360P اینتل (18 مگابایت کش، 12 هسته‌ای تا 5 گیگاهرتز توربو)
  • گرافیک: اینتل Iris Xe
  • رم: 32 گیگابایت LPDDR5 ، 6000 MT/s (آنبورد، دو کانال)
  • نمایشگر: 13.4 اینچی، UHD+ با نرخ نوسازی 60 هرتز لمسی با رزولوشن 3840 × 2400 پیکسل
  • حافظه داخلی: 1 ترابایت 2, PCIe NVMe, SSD
  • ابعاد: 19.9 × 29.5 × 1.52 سانتی متر
  • شروع قیمت: 1949 دلار
  • دلایل خرید: قیمت مناسب، قدرت کافی، سرعت شارژ بالا
  • دلایل اجتناب از خرید: کوتاه بودن ماندگاری شارژ، نداشتن جی‌پی‌یوی اختصاصی

XPS 13 Plus از بهترین لپ تاپ های دل 2024 است و نسبت به XPS 13، قدرت سخت‌افزاری بیشتر و طراحی بهتری دارد.

این لپ تاپ مناسب معماری هم چندین حالت پیکربندی دارد اما همگی با پردازنده اینتل i7-1360P ارایه شده‌اند که برای اجرای هر نرم‌افزار معماری کفایت می‌کند. گرافیک ادغام شده این لپتاپ هم اینتل Xe است.

شاید نداشتن کارت گرافیکی اختصاصی باعث شود که بعضی از معمارها نسبت به خرید این لپ تاپ دچار تردید شوند، اما تست‌های بنچمارک نشان داده که این لپ تاپ دل عملکرد خیلی خوبی دارد. در واقع سرعت پردازنده این لپ تاپ، حدود یک سوم از مدل قبلی بیشتر است.

از نظر عملکرد کلی، این لپ تاپ به امتیاز 1510 دست پیدا کرده است. برای مقایسه بهتر لازم به ذکر است که مک بوک پروی 2023 که قبل از این به عنوان بهترین لپ تاپ برای معماری معرفی کردیم، امتیاز 1800 دارد.

متأسفانه حتی وقتی که کارهای سنگینی مثل بازی را با این لپ تاپ انجام نمی‌دهید ماندگاری شارژ آن حدود 7 ساعت است که برای معمارانی که دائماً در حال جابجایی و فعالیت در محل اجرای پروژه‌ها هستند، کافی نیست. در مقابل، این لپ تاپ دل سرعت شارژ بالایی دارد که از طریق پورت تاندربولت 4 انجام می‌شود. این لپ تاپ از نظر قیمت، بهترین لپ تاپ برای آرشیتکت ها محسوب می‌شود اما قدرت آن در سطح مدل‌های قبلی نیست.

جمع‌بندی

در دنیای پویای معماری، در اختیار داشتن ابزارهای مناسب تأثیر قابل توجهی دارد. چه یک معمار مجرب باشید و چه یک دانشجوی تازه کار که به تازگی وارد این حوزه شده، داشتن لپ تاپی قدرتمند، کارآمد و مجهز برای شما الزامی است. این راهنما هم با هدف معرفی بهترین لپ تاپ برای معماری و انجام کارهایی مثل طراحی و تصویرسازی‌های معماری تهیه شده بود. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

سوالات پرتکرار

آیا 16 گیگابایت رم برای لپ تاپ معماری کافی است؟

نرم‌افزارهای ادوبی، Rhino و V-Ray همگی رم زیادی مصرف می‌کنند. بنابراین بهترین لپ تاپ برای رندر معماری مدلی است که حداقل 16 گیگابایت رم داشته باشد.

برای معمارها کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ؟

این موضوع کاملاً سلیقه‌ای و شخصی است و اینکه آیا قرار است دائماً سر پروژه و محل‌های مختلف از کامپیوتر خودتان استفاده کنید یا یک محل ثابت.

بهترین لپ تاپ برای معماری چه مدلی است؟

مک بوک پروی 16 اینچی اپل از نظر قدرت پردازشی، ریزر بلید 16 برای کاربرانی که به دنبال لپتاپ ویندوزی هستند و دل XPS 13 پلاس برای کاربرانی که بودجه محدودی دارند، بهترین لپ تاپ برای معماری هستند.

منبع: techradar

نظر شما درباره بهترین لپ تاپ برای معماری چیست؟ نظرات خود را در کامنت‌ها با بخش راهنمای خرید در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر