coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

چرا اپل در رویداد رونمایی از آیفون ایکس از اندروید و اکوسیستم آن حرفی نزد؟

چرا اپل در رویداد رونمایی از آیفون ایکس از اندروید و اکوسیستم آن حرفی نزد؟

اپل 4 روز پیش یک رویداد برگزار کرد تا از محصولاتش رونمایی کند اما در آن هیچ حرفی از اندروید نزد؛ در این نوشتار به بررسی علت این امر پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه شوید.

آیفون ایکس، آیفون 8، اپل واچ 3 و اپل تی وی 4 کی (4K) تنها برخی از محصولاتی بودند که اپل در رویداد خود آن‌ها را معرفی کرد. گوشی‌هایی که در این رویداد معرفی شدند محور اصلی برگزاری این رویداد بودند.

این محصولات ویژگی‌های جدیدی را در خود داشتند؛ البته اپل در ساخت آن‌ها از چند ویژگی دیگر هم که برای مدت زمان زیادی در اکوسیستم اندروید مورد استفاده قرار می‌گرفتند، استفاده کرده بود. این ویژگی‌ها در مجموع زمان معرفی زیادی را به خود اختصاص دادند اما نکته عجیب این است که اپل در رویداد خود هیچ اشاره‌ای به گوگل، سامسونگ یا اندروید نکرد. به همین دلیل این سوال مطرح می‌شود که چرا کوپرتینو از انجام این کار خودداری کرده است؛ در این مطلب سعی کرده‌ایم تا به این سوال پاسخ دهیم.

آیفون اپل در برابر اندروید

آیفون ایکس این فرصت را به اپل داد تا خود را مطرح کند اما نباید این نکته را نیز فراموش کرد که بسیاری از ویژگی‌هایی که در این گوشی هوشمند به کار رفته‌اند، در اکوسیستم اندروید خلق شده‌اند. اپل تا قبل از برگزاری رویداد جدیدش عادت نداشت که برای توصیف یک ویژگی از صفت‌هایی مثل “انقلابی”، “جادویی” یا “جدید” استفاده کند مخصوصا اگر که آن ویژگی در گذشته در چند محصول از برندهای دیگر استفاده شده باشد، اما در رویداد رونمایی از آیفون ایکس این عادت خود را زیر پا گذاشت.

یکی از ویژگی‌هایی که این ادعا را برجسته می‌کند استفاده از صفت سوپر “Super” برای معرفی نمایشگرهای سوپر رتینا دیسپلی (Super Retina Display) بود. این نمایشگرها در واقع همان پنل‌های سوپر AMOLED هستند که سازنده آمریکایی از سامسونگ خرید تا در ساخت گوشی‌های جدیدش از آن‌ها استفاده کند و حال نکته‌ای که باعث برجسته شدن این عادت شده استفاده از صفت “Super” در معرفی این نمایشگرها با یک نام دیگر است که کمی نظر منتقدان را به اپل جلب می‌کند.

یکی دیگر از مثال‌های مشابه در این زمینه به فناوری کیو آی وایرلس شارژینگ (Qi Wireless Charging) مربوط می‌شود؛ اپل در ساخت این فناوری از یک معیار مرسوم اما سودمند استفاده کرده است. بسیاری از کاربران، سیستم‌های شارژ سریع سیمی را به نوع وایرلس ترجیح می‌دهند، اما این امر که اپل ترجیح داده از محصولات تایید شده وایرلس کیو آی استفاده کند برای کاربران واقعا سودمند است؛ اگرچه که این سازنده هیچ گونه تشکری از سازندگان سخت افزارهای اندروید برای عرضه محصولات کیو آی از سال 2012 میلادی به بازار نکرد.

اپل به گونه‌ای مشابه در زمینه حذف کلید هوم هم مطلبی را در رویداد خود بیان نکرد؛ در این زمینه باید به این امر اشاره کرد که سازندگان اندروید توانستند در سال 2011 میلادی این کار را انجام دهند؛ مورد دیگر ترکیب منو تنظیمات سریع و اعلان‌ها (Quick Settings and Notifications) در یک قالب است که گوگل در سال 2012 میلادی آن را ابداع کرد و اپل هیچ اشاره‌ای را نیز به این امر نداشت.

در هر دو مورد فوق به نظر می‌رسد که راهکار ارائه شده توسط گوگل در مقایسه با ابتکار اپل کارآمدتر بوده است؛ زیرا نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که از یک طرف ارائه یک کلید نرم افزاری هوم و یک کلید نرم افزاری چندکاره سریع‌تر از سیستم فرمان پذیری حرکتی آیفون ایکس بوده و از طرف دیگر نحوه عملکرد منو تنظیمات سریع و اعلان‌ها در اندروید بهتر از راهکار اپل برای نشان دادن منوی کنترل مرکزی (Control Center) در یک سمت گوشی و نمایش دادن اعلان‌ها در سمت دیگر است.

فیس آی دی (Face ID) اپل

فیس آی دی (Face ID) اپل

اپل در رویداد خود زمان بسیاری را به صحبت کردن در مورد ویژگی‌ها و ماهیت فناوری تشخیص چهره فیس آی دی به کار رفته در آیفون جدید خود اختصاص داد و باید اعتراف کرد که اگر مطالب گفته شده در مورد ویژگی‌های امنیتی این قابلیت صحت داشته باشند، سازنده آمریکایی حقیقتا توانسته است یک قابلیت بسیار خوب را ارائه کند؛ زیرا این فناوری بیشتر در گذشته ماهیتی ظاهری داشته اما این سازنده آمریکایی، هم‌اکنون به گفته خودش توانسته آن را به یک ویژگی امنیتی واقعی تبدیل کند.

فیس آی دی هرگز نمی‌تواند از نظر سادگی و سرعت عملکرد با اسکنرهای اثر انگشت برابری کند، به همین دلیل اپل ناگزیر است که بالاخره اسکنر اثر انگشت تاچ آی دی (Touch ID) خود را دوباره بازگرداند. اما ارائه این فناوری در این زمان که همه راهکارهای موجود نتوانسته‌اند عملکرد خوبی را از خود نشان دهند، برای کوپرتینو یک برگ برنده طلایی محسوب می‌شود و علاوه بر این، شکست‌های سازندگان اندروید را نیز در این زمینه برجسته‌تر نشان می‌دهد؛ هرچنداپل در این رابطه هم هیچ اشاره‌ای به اندروید یا گوگل نکرد!


بیشتر بخوانید:

بررسی تفاوت های تشخیص چهره فیس آی دی اپل و اسکنر عنبیه سامسونگ


آیا اپل ترسیده است؟

با درنظرگرفتن موارد فوق می‌توان گفت که اپل احتمالا از واکنش سریع سازندگان اندروید ترسیده است و به همین دلیل هیچ یک از ویژگی‌های گوشی جدید خود را که در اکوسیستم اندروید تقریبا استاندارد شده‌اند، “انقلابی” توصیف نکرده است، مخصوصا با توجه به این که بسیاری از این قابلیت‌های جدید ممکن است که عملکرد قابلیت‌های ارائه شده در گوشی‌های اندروید را نداشته باشند.

پد ایر پاور (AirPower) نیز یکی از این ویژگی‌ها است. این قابلیت می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد، مخصوصا زمانی که کاربر می‌خواهد چند وسیله را در کنار یکدیگر شارژ کند؛ اما نمی‌توان منکر این قضیه شده که فناوری شارژ سریع وایرلس هنوز کارآمدیِ فناوری شارژ سریع سیمی را دریافت نکرده‌اند. این نکته را نیز باید در نظر داشت که تغییرات نرم افزاری جدید آی او اس (iOS) بهتر از تغییرات جدیدی که در سیستم عامل اندروید اعمال شده نیست و استفاده از نمایشگرهای سوپر آمولد هم تازگی ندارد.


بیشتر بخوانید:

بررسی تفاوت‌های تکنولوژی‌های صفحه نمایش آمولد و پولد (AMOLED vs POLED)


فیس آی دی تا امروز توانسته اعتبار خود را حفظ کند اما این احتمال وجود دارد که این فناوری، امنیتی را که اپل از آن حرف زده است، نداشته باشد؛ البته غول کوپرتینو در این زمینه تاکید کرده که حتی ماسک‌های بسیار واقعی هم نتوانسته‌اند این فناوری و توانایی شناسایی آن را فریب دهند.

این احتمال هم وجود دارد که اپل نترسیده باشد و تنها خواسته است که در رویداد رونمایی از دهمین آیفون خود تا جایی که می‌تواند اعتماد به نفس خود را نشان دهد. این اعتماد به نفس می‌تواند یک حرکت تدافعی از طرف اپل باشد که آن را قادر می‌سازد تا در یک زمان مناسب، از فناوری‌های جدید خود در برابر سازندگان اندروید دفاع کند. در هر حال اپل به خوبی توانسته است به کمک آیفون ایکس شهرت خود را بیشتر کند، اما باید صبر کرد و دید که آیا بررسی‌هایی که برروی این محصول انجام می‌شوند هم این موضوع را تایید می‌کنند یا خیر.

.

منبع: phonearena

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر