;
coinex

اولین جیلبریک iOS 8.4 در دسترس است

تنها چند روز پس از رونمایی از iOS 8.4 اولین جیلبریک برای سیستم عامل موبایل اپل در دسترس قرار گرفته است. یک گروه توسعه دهنده چینی به نام TaiG از آن رونمایی کرده است.

تنها چند روز پس از رونمایی از iOS 8.4، اولین جیلبریک برای سیستم عامل موبایل اپل در دسترس قرار گرفته است. یک گروه توسعه دهنده چینی به نام TaiG از آن رونمایی کرده است.

این تیم چینی که اواخر ماه ژوئن جیلبریکی با همین نام را برای iOS 8.3 آماده کرده بود، اکنون از این نسخه جدید رونمایی کرده. با کمک نسخه 2.2.0 قفل تمام دستگاه هایی که با نسخه iOS 8.1.3 تا 8.4 کار می کنند، باز می شود. جیلبریک iOS 8.4  ظاهرا از همان حفره های ایمنی استفاده می کند که TaiG پیش از این برای از پیش رو برداشتن مکانیزم امنیتی سیستم عامل iOS 8.3 به کار گرفته بود، تا نصب برنامه های دلخواه فروشگاه نرم افزار سیدیا Cydia را امکان پذیر کند. از این طریق کاربران می توانند به اپلیکیشن هایی دست پیدا کنند که در فروشگاه اپلیکیشن اپل یافت نمی شود.

TaiG به کاربران گفته است که پیش از نصب جیلبریک اول کد قفل ورود به گوشی و خدمات “find my iPhone/iPad” را غیر فعال کنند. برای اینکه این ابزار درست عمل کند، باید طبق معمول، آی تیونز روی دستگاه نصب شود. اگر جیلبریک پس از اولین استارت کار نکرد، ممکن است غیر فعال کردن سیستم وایرلس مشکل را بر طرف کند. ممکن است حتی کاربران مجبور شوند، دستگاه را به حالت اولیه factory reset برگردانند. TaiG 2.2.0 تا کنون فقط برای ویندوزدر دسترس بوده است. این جیلبریک حتی پس از استارت مجدد دستگاه iOS هم فعال می ماند (untethered).

درکنار ابزار هایی مانند SBSettings که در فروشگاه سیدیا از واجبات برای کاربران محسوب می شود، بیش از هر چیز نرم افزار های امنیتی برای حفاظت از حریم خصوصی نزد کاربران محبوب شده اند. با نرم افزار هایی مانند Protect my Privacy (PMP) و Privacy می توان علاقه شدید جمع آوری اطلاعات توسط اپلیکیشن ها که تبدیل به یک عمل رایج شده است را محدود کرد. این دو ابزار برای حفاظت از اطلاعات خصوصی امکانات بیشتری را از آنچه اپل در iOS 8.4 ادغام کرده است، ارائه می دهند. تعداد زیادی از کاربران همچنین به اپلیکیشن iFile علاقه دارند که امکان نامحدود دسترسی به تمام دستگاه های یو اس بی متصل را می دهد. برای دستگاه هایی که “جیلبریک شده اند” ابزار هایی جهت جلوگیری از تبلیغات مزاحم نیز وجود دارد. همچنین کاربران قادر خواهند بود که اپلیکیشن Siri را با Google Now جایگزین کنند.

طبیعتا استفاده از جیلبریک با افزایش خطر ورود بد افزار ها یا نرم افزار های مخرب به دستگاه همراه است. البته تا کنون هیچ برنامه زیان آوری در فروشگاه سیدیا کشف نشده است، در عوض استفاده از فروشگاه های اپلیکیشن چینی خطرات بزرگی را در بر خواهد داشت. در این میان مجرمین سایبری راهی پیدا کرده اند تا دستگاه هایی را که قفلشان توسط جیلبریک شکسته نشده است هم با بد افزار ها آلوده کنند. با آمدن iOS 9 کار جیلبریک ها سخت تر خواهد شد. زیرا طبق شایعات، اپل همراه با عرضه عمده سیستم عامل خود، از یک سیستم امنیتی در سطح هسته اصلی با نام Rootless استفاده خواهد کرد. این سیستم امنیتی از ورود بد افزار ها جلوگیری می کند، امنیت ارتقا دهی را افزایش می دهد و از اطلاعات خصوصی بهتر محافظت می کند. حتی کاربرانی که از درجه ادمینیستریتور برخوردارند هم دیگر به برخی از داده های مشخص دستگاه های اپل دسترسی نخواهند داشت.

اپل در خصوص جیلبریک ها هشدار داده است. این قفل شکن ها ممکن است مشکلات زیادی را برای دستگاه های هک شده ایجاد کنند، مثلا عدم ثبات، مشکلات امنیتی، قطع شدن تماس های تلفنی، اتصال تبادل داده غیر قابل اعتماد و مدت زمان متفاوت دوام باتری. تولید کننده آی فون همچنین اعتقاد دارد که جیلبریک شرایط مجوز او را نادیده گرفته و بر خلاف قوانین US Digital Millennium Copyright Act عمل می کند.این تولید کننده همچنین این حق را برای خود محفوظ نگه می دارد که از خدمات رسانی به کاربرانی که از نرم افزار های بدون مجوز استفاده می کنند، خود داری کند. اداره US Copyright Office در سال 2010 رایی بر این مبنا صادر کرده که می گوید شکستن قفل آی فون به منظور نصب نرم افزار های دلخواه کاملا قانونی است. این رای در طی مراسم پروسه بازنگری و اصلاح US Digital Millennium Copyright Act که هر سه سال یکبار به درخواست Electronic Frontier Foundation (EFF) برگزار می شود، صادر شده است. علاوه بر این، به کاربران اجازه داده شده است که برای برطرف کردن قفل سیم ارائه دهندگان شبکه های تلفنی، عملیات Unlock را بر روی گوشی های خود انجام دهند. دادگاه عدالت اروپا هم چنین نظری دارد و در ژانویه اطلاع داده است که دور زدن سیستم های امنیتی به منظور نصب برنامه های مختلف، با قانون مغایرت ندارد. تنها برداشتن حق چاپ وانتشار محتویات که دارای حق کپی رایت می باشند، ممنوع خواهد بود.

.

منبع: cnet


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر