;
coinex

موزیلا تغییرات عمده ای در فایرفاکس ایجاد کرد که آن را بیشتر شبیه کروم می کند

موزیلا تغییرات اساسی عمده ای را برای مرورگر مشهور خود، با تأکید ویژه بر ساخت افزونه ها آغاز می کند (به نام افزودنیهای فایرفاکس) که در میان مرورگرها سازگار است.

موزیلا تغییرات اساسی عمده ای را برای مرورگر مشهور خود، با تأکید ویژه بر ساخت افزونه ها آغاز می کند (به نام افزودنیهای فایرفاکس) که در میان مرورگرها سازگار  و قابل اجراست. این تجدید اصلاحات تغییرات دیگری نیز به تابع اساسی فایرفاکس وارد، و در عمل آن را بیشتر شبیه گوگل کروم کرده است.

از منظر افزودنی ها، موزیلا یک API جدید،به نام WebExtensions، منتشر کرده است که باعث می شود افزودنی های فایرفاکس تا حد زیادی با افزودنی های مرورگرهای کروم و اپرا، سازگار شوند.

با این حال، این بدان معنا است که توسعه دهندگان، نیاز به بازنویسی افزودنی های موجود فایرفاکس دارند. به محض این که این کار انجام شود، انتقال افزونه ها تقریبا در سراسر تمام مرورگرهای بزرگ – فایرفاکس، کروم و اپرا – بسیار آسان تر خواهد شد و توسعه دادن های ممکن بین این پلت فرم ها، تنها نیاز به تغییرات جزئی دارند. از آنجا که پشتیبانی از فرمت های آینده برای مایکروسافت اج تا حد زیادی بر اساس مدل کروم می باشد، این مرورگر باید افزونه هایی را که در اکتبر توسط این نسخه مایکروسافت عرضه می شود نیز، در خود اضافه کند و از فرمت های آن پشتیبانی کند.

در تلاش برای بهبود امنیت، این شرکت یک سیاست جدید نیز معرفی کرده است که پیرو آن باید تمام افزونه های شخص ثالث، توسط موزیلا اعتبارسنجی، بررسی و تایید شوند تا مطمئن شود که این افزونه ها باعث عدم اجرای آن نخواهد شد. این مورد با فایر فاکس 41 که (در ماه آینده منتشر می شود) آغاز می شود.

همراه با آن، موزیلا نیز یک تکنولوژی به نام الکترولیز اتخاذ کرده است که باعث می شود عملیات فایرفاکس بسیار شبیه به کروم باشد. هر تب (و احتمالا افزونه) روند خود را دارد که به فرایند “اصلی” فایرفاکس پیوند خواهد داشت. البته، این کار، باعث می شود این مرورگر با ثبات تر و امن تر شود. در حالی که این شرکت وعده بهبود عملکرد را با این تغییر که کروم هم در سال های اخیر آن را داشته، داده است، با این حال احتمالا به این بدنام می شود که کارایی و رم را – با توجه به اجرای این سیستم چند پروسه ای (multi-process) – به اجبار به دست می آورد، بنابراین مشاهده هر گونه دست آوردی در این کارایی، نیاز به زمان دارد.

تصویب این پیاده سازی موجوب شکستن سازگاری با برخی از الحاقات، نیز خواهد شد و دوباره توسعه دهندگان نیاز به بازنویسی کد خود خواهند داشت. از آنجا این مرورگر درصدد امتحان اجرای چنین برنامه های افزودنی در حالت سازگاری به بهترین شکل ممکن، خواهد بود، این شرکت در حال تشویق توسعه دهندگان به شروع آشنایی با الکترولیز و استفاده از API WebExtensions می باشد.

به طور کلی، به دلیل اینکه این اصلاحات این امکان را فراهم می کنند که توسعه دهندگان یک کد را برای پلت فرم مرورگرهای مختلف، استفاده کنند، بهبود قابل توجهی هم برای کاربران و هم توسعه دهندگان محسوب می شود و پس از آن، کاربران نیز از طیف گسترده ای از محتوا و افزودنی هایی که در سراسر پلت فرم های مختلف در دسترس خواهد بود، بهره مند می شوند.

.

منبع: neowin


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر