;
coinex

نگاه نزدیک به اپل تی وی

اپل تی وی. همانطور که انتظار می رفت اپل دیروزیک نسخه ی بروز شده از اپل تی وی را اعلام کرد.

همانطور که انتظار می رفت اپل دیروز یک نسخه ی بروز شده از اپل تی وی را اعلام کرد و حال می خواهیم کمی بیشتر درباره ی این اپل تی وی جدید صحبت کنیم.

خب اول از همه باید گفت که به لحاظ فیزیکی، این اپل تی وی با مدل قدیمی تر آن تفاوت چندانی نکرده است – فقط کمی بلندتر شده است و دارای ابعاد ۳۵ در ۹۵ در ۹۸ میلی متر و وزن ۴۲۵ گرمی می باشد – اما ریموت و رابط آن کاملا جدید هستند.

این ریموت یک کنترل بلندی است (به ابعاد ۱۲۴ در ۳۸ در ۶.۳ میلی متر) که شامل یک تاچ پد در قسمت بالایی، کلیدهای منو، صفحه اصلی (home)، سیری و کلید های مربوط به صدا و یک قابلیت حسگر حرکتی (کنترلر بازی) می باشد. همانطور که مشاهده می شود، این میکروفن سیری در قسمت بالا قرار می گیرد، اما لازم نیست برای اینکه این میکروفن کار کند، آن را در مقابل صورت خود نگه دارید. لازم به ذکر است که تاچ پد لمسی آن شیشه ای می باشد. در قسمت بالای آن یک پورت IR (اینفرارد) برای ارسال دستورات صوتی به تلویزیون و در قسمت پایین آن یک پورت لایتنینگ (Lightning) برای شارژ شدن – این باتری پس از هر بار شارژ شدن ۳ ماه کار می کند- وجود دارد. اگرچه هیچ دکمه ی روشن/خاموشی روی آن وجود ندارد، اما تلویزیون شما را  از طریق پشتیبانی از درگاه HDMI CEC- که اکثر تلویزیون های جدید از آن پشتیبانی می کنند ولی مدل های قدیمی تر این قابلیت را ندارند- کنترل می کند. این باکس اپل تی وی برای اتصال به ریموت از بلوتوث ۴ و پورت IR (مادون قرمز، اینفرارد) بهره می برد. گفتنی است که این ریموت ۴۷ گرم وزن دارد.

این ریموت یک کنترل بلندی است (به ابعاد ۱۲۴ در ۳۸ در ۶.۳) که شامل یک تاچ پد در قسمت بالایی، کلیدهای منو، صفحه اصلی (home)، سیری و کلید های مربوط به صدا و یک قابلیت حسگر حرکتی (کنترلر بازی) می باشد.

.

این تاچ پد که بر روی ریموت قرار دارد بسیار سریع می باشد و کار با آن خیلی راحت و جالب می باشد، همچنین هیچ اشاره گری بر روی این صفحه نمایش وجود ندارد و فقط کافیست که بین برنامه های مختلف سوایپ کرد و جابه جا شد. هنگامی که  بر روی یک آیکون قرار می گیرید، همزمان که انگشتتان روی تاچ اسکرین تکان می خورد، آن هم به همان نسبت تکان می خورد و توسط جابه جا شدن آیکون ها متوجه خواهید شد که در کجا قرار دارید. این ویژگی بسیار جالب اما قطعا متفاوت است و قطعا مدت زمانی طول می کشد تا به کار با آن عادت کنید.

در قسمت بالای آن یک پورت IR (اینفرارد) برای ارسال دستورات صوتی به تلویزیون، و در قسمت پایین آن یک پورت لایتنینگ (Lightning) برای شارژ شدن – این باتری پس از هر بار شارژ شدن ۳ ماه کار می کند- وجود دارد.

.

جدای از بحث بالا، رابط کاربری این تی وی جدید بسیار شبیه به رابط کاربری قدیمی می باشد و فقط با یک پس زمینه ی سفید به جای پس زمینه ی مشکی که در مدل فعلی وجود دارد، ارائه شده است. اکثر برنامه های iOS برای سیستم عامل جدیدی که اپل آن را “tvOS” نامگذاری کرده، بروزرسانی شده اند و در حالی که هیچ برنامه ای جدید نیست، همه تا حدودی شسته و رفته تر به نظر می رسند. این یک تغییر خوشایند نسبت به رابط های قبلی می باشد.

Craig Federighi گفت: “tvOS”، نود و پنج درصد مشابه همان iOS می باشد که رابط کاربری آن برای پشتیبانی از این ریموت جدید و نمایش بر روی صفحه نمایش تلویزیون در فاصله ی ۱۰ فوت دورتر از یک اتاق نشیمن، تنظیم شده است. او می گوید اپل، iOS، OS X، tvOS و watchOS همه با چارچوب هسته ای و ایده های مشابه ساخته شده اند، بنابراین هر زمانی که آنها بروز شوند، با یکدیگر همگام می مانند. او همچنین گفت، انتظار می رود توسعه دهندگان برنامه های خود را برای این پلتفرم – که اولین و بهترین آن ها، برای کار با این ریموت محسوب می شود – توسعه دهند. هیچ صحبتی از اینکه آیا این پلتفرم از ریموت های چندگانه پشتیبانی می کند یا خیر، نیست.

بزرگترین تغییر این رابط کاربری، اضافه شدن صفحات جستجوی یونیورسال (جهانی) است که یک کارت زیبا و سفارشی (هر کدام از آیکون های اپلیکیشن ها و یا نتایجی که آن ها را مورد جستجو قرار دادیم را کارت می گویند) برای هر نمایش و فیلمی که ممکن است آن را جستجو کنید به همراه یک لیست از سرویس هایی که به شما این امکان را می دهد که آن محتوا را استریم کنید، نشان می دهد. این واضح است که این اقدام، تلاشی برای ایجاد یک مفهوم رابط کاربری اصلی جدید می باشد.

سیستم عامل تی وی او اس از طریق سیری کنترل دستگاه را در اختیار کاربر قرار می دهد. سیری و جستجوی جهانی در حال حاضر در آیتونز (iTunes)، نتفلیکس (Netflix)، هلو (Hulu)، شوتایم (Showtime) و HBO کار می کنند و اپل می گوید که به زودی برنامه های بیشتری پشتیبانی می شوند – البته این مشخص نیست که آیا توسعه دهندگان اپلیکیشن، خود می توانند این پشتیبانی را اضافه کنند و یا اپل می بایستی این کار را انجام دهد.

به لحاظ عملکرد، این پلتفرم در این دموی محدودی که اجرا کردند، به طور شگفت انگیزی عالی می باشد. اپل برای این سیستم عامل جدید تی وی او اس یک فروشگاه اختصاصی راه اندازی کرده است. این اپ استور هنوز به صورت زنده در اختیار نیست و این دمو، یک صفحه نمایش ساختگی را نشان می دهد، اما بازی ها به سرعت و به صورت هموار در حال اجرا می باشند و البته ویدئوها هم به صورت بی وقفه استریم می شوند.

از زبان نویسنده سایت theverge که از نزدیک آن را بررسی کرده می گوید: “من Asphalt 8 را بازی کردم و اجرای آن عالی بود، اما این کنترل ها بر روی این ریموت تا حدودی نا آشنا هستند – تا حدودی برای گرفتن در دو دست کوچک می باشد و هیچ کدام از کلیدهای آن تا زمانی که آن را به صورت افقی نگیرید تنظیم نمی شوند و در واقع برای استفاده از قابلیت کنترلر بازی این ریموت می بایستی آن را به صورت افقی نگه دارید. اپل می گوید که هر کنترلر بازی MFi با این تلویزیون جدید اپل تی وی کار می کند و اگر شما برای بازی واقعی بر روی این تی وی برنامه ریزی کرده اید، ممکن است لازم باشد که یکی از آن ها را خریداری کنید.”

این نویسنده در باره برنامه های اپل تی وی می گوید: “من با برنامه ی Gilt کار کردم، اما اگر بخواهم صادقانه بگویم، این برنامه فقط حس یک برنامه ی گوشی هوشمند غول پیکر را در من القا کرد. این برنامه ی ایده ی خوبی برای اولین بار می باشد اما هر چیزی فرای از برنامه ها و بازی های استریم، نیاز به دلیل قانع کننده ای برای اجرا بر روی تلویزیون دارند اما Gilt و  Zillow واقعا این احساس واقعی و قانع کننده را القا نمی کنند.”

به طور کلی، این یک ارتقای خوشایند از اپل تی وی می باشد ولی هیچ چیزی که در نگاه اول ما را بر آن دارد که تحولی در دنیای تلویزیون به وجود آمده است در آن وجود ندارد. اپل با این باکس، نسل چهارم اپل تی وی را وارد رقابت با رقبای خود از جمله گوگل، آمازون، راکو (Roku) و بقیه کرده است.

.

.

منبع: theverge


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر