;
coinex

سیگنال های وای فای افراد را ازپسِ دیوارها شناسایی می کنند

سیگنال های وای فای. سیگنال های وای فای افراد را ازپس دیوارها شناسایی می کنند

یک تیم تحقیقاتی در آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی (CSAIL) دانشگاه MIT مدت زیادی بر این باور بودند که سیگنال های بی سیم مانند وای فای را می توان برای دیدن چیزهایی که با چشم غیر مسلح قادر به دیدن آنها نیستیم و نامرئی هستند، مورد استفاده قرار داد.

از سال ۲۰۱۳ این محققان در حال توسعه ی یک نکنولوژی هستند که از سیگنال های بی سیم به منظور پیگیری حرکت انسان استفاده می کند. در حال حاضر این تیم یک تکنولوژی جدید معرفی کرده که نه تنها قادر به تشخیص شبح انسان از طریق دایوارهاست بلکه می تواند افراد را از یکدیگر متمایز سازد.

این دستگاه که RF Capture نامگذاری شده است، به وسیله ی ارسال و دریافت سیگنال های بی سیم کار می کند که از دیواره ها عبور می کند. هنگامی که این تابش بی سیم با بدن انسان روبرو می شود، آنها را منعکس کرده و این سیگنال های دریافت شده ضبط و تجزیه و تحلیل می شوند. بنا به گفته ی این تیم، این تابش استفاده شده، خیلی کم است و حدود یک از ۱۰۰۰۰ تابش داده شده توسط یک تلفن هوشمند استاندارد می باشد.

از آنجایی که این سیگنال ها به تمام قسمت های بدن انسان اعمال می شوند، این تیم باید با دقت سیگنال های دریافتی را به روشی پردازش کند تا قسمت های مختلف بدن را از هم تمییز دهد. این روش با در نظر گرفتن این واقعیت که محققان تنها می توانند دیتای قابل استفاده ی کمی از این سیگنال های منعکس شده دریافت کنند، سخت تر هم می شود.

Dina Katabi، مدیر مرکز Wireless@MIT می گوید، “با این وجود، ما سیگنال های معنی دار را از طریق یک سری از الگوریتم هایی که توسعه داده ایم، استخراج می کنیم که این نویز رندوم تولید شده توسط این انعکاس ها را مینیمم می کند”.

این دستگاه اول از همه، اسکن های سه بعدی از کل فضا به منظور شناسایی اشیاء در محیط از جمله افرادی که درون محیط هستند، ایجاد می کند. هنگامی که افراد در محیط حرکت می کنند، این دستگاه بر این سیگنال های منعکس شده از بدن افراد  نظارت می کند. سپس این انعکاس ها را در طول زمان برای بازسازی شبح فرد به هم متصل می کنند. این تیم برای تمایز بین افراد مختلف این دستگاه را برای استفاده از فاکتورهایی مانند شکل بدن و ارتفاع برای ایجاد اثر انگشت خاص برای هر فرد آموزش می دهند.

در حال حاضر گزارش شده است که این دستگاه قادر به ردیابی دست یک شخص مادامی که او می نویسد، حتی از پس دیوارها و درهای بسته می باشد. این دستگاه می تواند با دقت ۹۰ درصدی تفاوت بین ۱۵ فرد را تشخیص دهد.

کاربردهای بالقوه ی این تکنولوژی شامل گیمینگ، واکنش های اضطراری و حتی ضبط حرکت در فیلم سازی می باشد.

فاضل ادیب دانشجوی دکتری و نویسنده ی اصلی این پژوهش می گوید: RF Capture قادر به ضبط حرکات بدون سنسور بدن می باشد و می تواند حرکات را حتی در پشت مبلمان و دیوار دنبال کند.

خانه های هوشمند و یا برای مراقبت از سالمندان از دیگر مناطقی هستند که این دستگاه می تواند مفید واقع شود.

Katabi می گوید: ما در حال کار بر روی تبدیل این تکنولوژی به یک دستگاه موجود در خانه هستیم که اگر اعضای خانواده در یک اتفاق ناخوداگاه بیفتد می تواند با مراکز اورژانسی و مهم، تماس بگیرند. هم چنین می توانید برای روشن کردن لامپ ها و تلویزیون ها و یا برای تنظیم حرارت و گرمای خانه با نظارت بر جایی که در آن هستید، از آن استفاده نمایید.

از دیگر کاربردهایی که می توانیم در اینجا ذکر کنیم، این است که یک مادر با استفاده از این تکنولوژی می تواند بر تنفس نوزاد خود نظارت کند و یا یک آتش نشان می تواند دریابد که بعد از یک سانحه ی آتش سوزی در یک ساختمان بازمانده ای وجود دارد یا خیر.

در حال حاضر این تیم در پی تجاری کردن این فناوری از طریق یک محصول به نام زمرد (Emerald) می باشند که برای تشخیص و جلوگیری از سقوط سالمندان طراحی شده است.

مقاله ی این تیم در خصوص RF Capture در کنفرانس SIGGRAPH Asia پذیرفته شد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: MIT


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر