;
coinex

دانشمندان شاهد تولد یک سیاره هستند

دانشمندان شاهد تولد یک سیاره هستند

در حال حاضر دانشمندان شاهد به وجود آمدن یک سیاره هستند که به دور ستاره ای با فاصله ی 450 سال نوری از زمین می گردد. نتایج این مشاهدات می تواند پاسخ سوالاتی مانند چگونگی شکل گیری سیارات در مدار ستاره های دیگر را به همراه داشته باشد.
بررسی روند رشد این سیاره ی بیگانه به نام LKCa15b نشان می دهد که در نهایت مشابه سیاره ی مشتری خواهد بود.
کیت فولیت محقق فوق دکترا در دانشگاه استنفورد و یکی از نویسندگان اصلی این مقاله در ژورنال Nature می گوید :” بدون شک این اولین تصویر شکل گیری و پروسه ی ایجاد یک سیاره است، که به آن سیاره ی اولیه می گویند.” تحقیقات فولیت در نهایت تصویر دیجیتالی از سیاره ی LKCa 15 b را نشان می دهد که در حال درخشش در اثر گازهای فوق داغ هیدروژن است.
در نهایت نتایج مشاهدات کیت فولیت با اطلاعات تحقیقات استف سالوم در یک مقاله ترکیب و جمع بندی شده است. استف سالوم یکی از نویسندگان اصلی مقاله ی مشابه و فارغ التحصیل دانشگاه آریزونا، به طور مستقل و همزمان در حال مشاهده و بررسی این سیاره با یک تکنیک متفاوت و مکمل بوده است.
این سیاره در یک صفحه ی مدور که دارای حرکت انتقالی می باشد در حال شکل گرفتن است، در واقع یک حلقه به شکل دونات که از گردوخاک و خرده سنگ تشکیل شده و در حال چرخش به دور ستاره ی خود به نام LKCa 15 می باشد. اعتقاد بر این است که فضای خالی مرکزی این صفحه ی مدور انتقالی در اثر شکل گیری سیاره به وجود آمده، که در واقع ذرات غبار و گازهای صفحه را در طی حرکت انتقالی آنها جمع آوری می کند. زمان زیادی است که دانشمندان در حال تحقیق روی این حفره ها هستند و انتظار داشتند که به کشف یک سیاره ی اولیه منجر شود. اما به هر حال تماشای شکل گیری این جهان تازه، بسیار چالش برانگیز بوده است.
برای این مطالعات جدید دانشمندان روش جدیدی نیز در پیش گرفته اند، و با طراحی یک ابزار تصویرسازی می توانند حالت های شکل گیری سیاره ی خاص را تماشا کنند. پروسه ی تشکیل یک سیاره از یک هسته ی سنگی یا یخی و تبدیل آن به یک توده ی گازی بالغ به طور شگفت انگیزی هیجان انگیز می باشد. زمانیکه گازهیدروژن در حال خروج از صفحه ی مدور و حرکت به سمت هسته ی سیاره ی اولیه است، گرم می شود و مانند لامپ های فلوئورسنت می درخشد. به انتشار این طول موج خاص و نور قابل مشاهده ، “هیدروژن آلفا” یا “H-alpha” می گویند.
دانشمندان توانستند با استفاده از تلسکوپ ماژلان دانشگاه آریزونا که در شیلی قرار دارد ، به سایه هایی از نور قرمز “هیدروژن آلفا” که از LKCa 15 b سرچشمه می گیرد دسترسی داشته باشند.
فولیت می گوید :” زمانیکه به این نتایج رسیدم بسیار شگفت زده شدم با اینحال قصد داشتم محتاطانه عمل کنم. تقریبا مطمئن بودم که کشف جالبی داشته ام اما در زمینه ی کاری ما همیشه همه چیز در لبه ی اطمینان و شک قرار دارد. در عین حال مساله ی جالب این است که همه ی آزمون ها موفقیت آمیز بوده و ما مطمئن شدیم که این مساله حقیقت دارد. ”
کرم شب تاب و برج فانوس دریایی
برای تحقق این کشفیات دانشمندان نور منتشر شده از ستاره ی میزبان را از روی تصاویر حذف کردند تا بتوانند نور بسیار ضعیف سیاره را تفکیک کنند. این سیاره ی اولیه به ستاره ی خود بسیار نزدیک است و اگر این فاصله کمتر باشد ستاره ی LK Ca 15 تمام نور سیاره را از بین می برد.
فولیت می گوید: ” تفاوت درخشندگی و روشنایی یک ستاره و سیاره ی جوان مدار آن مانند تفاوت نور یک کرم شب تاب در مقایسه با نور برج فانوس دریایی ست. از زاویه ی دید ما، تفکیک نور یک سیاره در حالیکه نور ضعیفی داشته باشد و نزدیک به ستاره است بسیار کار مشکلی خواهد بود. اما در این پروژه تمرکز ما روی یک رنگ خاص قرار دارد که سیاره آن را پر رنگ تر ساتع می کند بنابراین سیگنال های دریافتی در این روش قویتر از روش عادی ست.
تصاویر به دست آمده با استفاده از جلوه های بصری تطابق بهتری با واقعیت یافتند و انحنای نور آنها که در اثر عبور از اتمسفر زمین به وجود می آید، اصلاح شد. سیستم جلوه های بصری ماژلان اولین تلسکوپ ساخته شده است که یک دوربین برای ثبت نورهای مرئی و البته توانایی ثبت تصاویر هیدروژن آلفا را دارد. این دوربین در پشت تلسکوپ قرار گرفته است. این یک تکنیک برای کشفیات سیارات دیگر بسیار موثر خواهد بود.
پروفسور بروس مکینتاش، استاد فیزیک دانشگاه استنفورد می گوید ” این روش ثبت تصاویر به فضانوردان اجازه می دهد که کاملا از چرخه ی به وجود آمدن سیاره آگاه شوند. کشف اخیر سیاره ای قدیمی تر به نام 51 Eridani b تحت سرپرستی پروفسور مکینتاش بوده است. ” سیاره ی 51 Eri bبا سن 20 میلیون سال یک سیاره ی بالغ محسوب می شود که به رشد کامل رسیده و در حال آزاد کردن انرژی های زمان شکل گیری خود می باشد. اما سیاره ی کیت مانند یک کودک هنوز در حال رشد و گرم شدن است.
این تیم همچنان به مشاهده LKCa 15 b ادامه می دهد تا درک درستی از پروسه ی شکل گیری سیاره و تاثیر آن بر صفحه ی مدور انتقالی داشته باشد. اگر این سیاره باعث به وجود آمدن فاصله و شکاف مرکزی در صفحه ی مدور باشد ، نشان دهنده ی این است که شکاف های مشابه در صفحات دیگر در اثر شکل گیری سیارات دیگر به وجود آمده اند.
فولیت می گوید :” این گونه از تحقیقات در نهایت منجر به درک آسان از روش شکل گیری سیارات می شود. و تمام اینها برخواسته از میل ما برای دانستن این امر است که آیا منظومه ی شمسی ما از طریق یک مکانیسم منحصر به فرد و استثنایی به وجود آمده یا اینکه روند معمولی هستی را طی می کند.”
“یکی از سوالات اساسی بشر این است که آیا ما تنها نمونه ی موجود هستیم یا خیر. جالب است که به سیارات مشابه مشتری مانندLKCa 15 b نگاه کنیم،ولی در نهایت تلاش ما بر این است که تکنولوژی را به سمتی سوق دهیم که بتوانیم سیارات مشابه زمین را کشف کنیم.”
“تصویر “نقطه ی آبی کم رنگ”(که توسط کاوشگر Voyager”“ تهیه شده)همیشه برای من الهام بخش است . ما واقعا علاقه مندیم که بتوانیم این کار را در سیاره ای دیگر و در یک منظومه ی دیگر انجام دهیم ، و این روشها ما را به آن مقصد هدایت می کنند.”

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: futurity


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر