;
coinex

بزرگترین منظومه ی شمسی کشف شد

بزرگترین منظومه ی شمسی کشف شد

بزرگترین منظومه ی شمسی در کهکشان راه شیری کشف شد.

دانشمندان در گذشته سیاره ای غول آسا به نام 2MASSJ2126-8140 را کشف کرده بودند؛ این سیاره ی بی هدف در کهکشان، بدون داشتن ستاره ی مشخصی که به دور آن بگردد، در حال گردش بود. اما اکتشافات اخیر نشان می دهند که این سیاره بی خانمان نبوده است، بلکه ستاره ای که این سیاره به دور آن می گردد بسیار بسیار دور است. ستاره شناسان این مسافت را یک تریلیون کیلومتر یا 621,000,000,000 مایل در نظر گرفته اند. برای درک بهتر این مسافت باید گفت که فاصله ی این سیاره از ستاره ی منظومه ی خودش 6900 برابر فاصله ی زمین از خورشید است. مدار گردش این سیاره، 140 برابر پهن تر از مدار گرش پلوتو به دور خورشید است.
در این فاصله، این ستاره ی کوتوله ی کم نور قرمز رنگ تنها یک ستاره ی معمولی درخشان در آسمان در نظر گرفته می شود.
سیمون مورفی ستاره شناس از دانشگاه ملی استرالیا و همکاران او به ارتباط مرموز بین این سیاره و ستاره ی آن که بزرگترین منظومه ی شمسی را تشکیل می دهند، پی بردند. مشخص شد که ستاره و سیاره ی آن هر دو در فاصله ی 100 سال نوری از زمین قرار دارند، تحقیقات بیشتر در این زمینه نشان داد که آنها با هم حرکت می کنند.
ستاره شناسان معتقدند که اندازه ی این سیاره ی گازی عظیم الجثه 12 تا 15 برابر اندازه ی سیاره ی مشتری بوده و تقریبا یک میلیون سال زمینی طول می کشد تا یک بار به دور ستاره ی خود بگردد.
دانشمندان هنوز در باره ی شکل گیری این منظومه ی شمسی پیچیده به نتیجه ای نرسیده اند. سیمون مورفی در یک بیانیه ی مطبوعاتی گفت: “به طور قطع می توان گفت که نحوه ی شکل گیری این منظومه اصلا شباهتی با ساختار دیسک بزرگی از خاک و گاز در منظومه ی شمسی ما ندارد.”
تیم محققان به فرضیه ای مشکوکند که تولد تازه ی این ستاره و سیاره را مطرح می کند. منظور از تولد تازه 10 تا 45 میلیون سال قبل بوده که در مقایسه با منظومه ی شمسی ما که 4.5 میلیارد سال پیش تشکیل شده، تازه متولد شده محسوب می شود. مورفی اضافه کرد: “این دو از رشته ای از گازها که در یک مسیر مشابه تحت فشار بودند، تشکیل شده اند. به نظر نمی رسد که در محیطی با چگالی بالا به وجود خود ادامه داده باشند. ارتباط این سیاره و ستاره ی آن بسیار رقیق و لطیف است، تا حدی که هر ستاره ی نزدیکی می تواند الگوی گردش آنها را مختل کند.”

این مقاله برای اولین بار در Popular Science منتشر شد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر