;
coinex

گسترش جهان هستی با سرعتی بیش از آنچه تصور می کردیم

 اندازه گیری های جدید تلسکوپ هابل نشان می دهد که جهان هستی، 5 تا 9 درصد سریع تر از آن چیزی که دانشمندان فکر می کردند، در حال گسترش است.

اندازه گیری های جدید تلسکوپ هابل نشان می دهد که جهان هستی ، 5 تا 9 درصد سریع تر از آن چیزی که دانشمندان فکر می کردند، در حال گسترش است.

دانشمندان ناسا و ESA، فاصله ی ما تا ستاره ها را در 19 کهکشکان دیگر اندازه گیری کرده اند؛ سپس آنها را با داده های اندازه گیری شده ی ریزموج کیهانی که توسط کاوشگر های Plank  و WMAP انجام شده، مقایسه کردند. نتایج با چیزی که انتظار داشتند، متفاوت بود. این مساله به صورت بالقوه علامت سوالی را در پایدارترین اصل علم یعنی نظریه نسبیت انیشتین قرار می دهد.

این کشف به دنبال پیشروی تیم ناسا در تکنیک های اندازه گیری به وجود آمد. به اعتقاد آنها، تکنیک های جدید، دقت بی نظیری را به اندازه گیری ها در کشفیات می بخشند. کیهان شناسان اغلب از نور برای اندازه گیری فواصل نجومی استفاده می کنند؛ این روش در اندازه گیری تغییرات طول موج طیف رنگ قرمز، رواج بیشتری دارد. اندازه گیری های جدید و پیشین، برای برآورد سرعت گسترس جهان هستی که به ثابت هابل شهرت دارد، مورد استفاده قرار گرفت. داده های ناسا و ESA منجر به کشف نرخ رشد 45.5 مایل بر ثانیه در هر مگاپارسک شد. این اندازه گیری ها، کمی بیشتر از نتایج جدید دو ماموریت های اخیر بود.

آدام ریس، مدیر ارشد مطالعات و برنده ی جایزه ی نوبل توضیح می دهد که این مطالعات از گسترش جهان هستی با سرعت بیشتر خبر می دهد؛ علاوه بر این، سرنخ هایی را درباره ی چیزهایی که برخی از بخش های جهان هستی را تشکیل می دهد، در اختیار دانشمندان قرار می دهد؛ ماده ی تاریک گریزان، انرژی تاریک و تابش تاریک از جمله ی آنها هستند.

تئوری های فعلی توضیح دهنده ی سرعت بیشتر گسترش جهان هستی، معتقدند که نقش انرژی تاریک و ماده ی تاریک در جهان هستی اشتباه برداشت شده است. این احتمال وجود دارد که ذره ی ریز اتمی دیگری وجود دارد که ما از آن بی خبریم و یا اینکه، نظریه گرانش انیشتین را ناقص تصور کنیم.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر