;
coinex

کشف سیاره ی کوتوله جدید توسط تلسکوپ هاوایی

دانشمندان با استفاده از تصاویر تلسکوپ هاوایی توانستند، یک سیاره ی کوتوله جدید را در اطراف نپتون مکان یابی کنند.

دانشمندان با استفاده از تصاویر تلسکوپ هاوایی توانستند، یک سیاره ی کوتوله جدید را در اطراف نپتون مکان یابی کنند.

حلقه ای از یک جهان کوچک و یخی، دقیقا کمی فراتر از نپتون قرار گرفته که می تواند اطلاعاتی را درباره ی پیدایش منظومه ی شمسی در اختیار دانشمندان قرار دهد؛ آنها با استفاده از تلسکوپ کانادایی/ فرانسوی هاوایی که در موناکی جزایر هاوایی واقع شده، توانستند یک سیاره ی کوتوله جدید را در ناحیه ای نزدیک به محل قرار گیری پلوتو و اریس، کشف کنند.

این سیاره ی کوتوله جدید با نام RR245 نامیده می شود و در این مورد خاص، اندازه ی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بسیاری از جهان هایی که در دور دست ترین نقاط خارج از منظومه ی شمسی قرار دارند، بسیار کوچک و شاید بی اهمیت هستند. اما اساسا، اگر موضوع راجع به سیاره های کوتوله ای باشد که در ورای نپتون قرار دارند، بزرگ تر بودن و درخشان تر بودن آنها، با اهمیت تر می شود.

میشل بنیستر، فوق دکترا در تیم بررسی ناحیه ی خارج از منظومه ی شمسی (گروهی که موفق به کشف سیاره ی کوتوله جدید شده است)، در این باره توضیح داد: “جهان یخی که فراتر از نپتون قرار گرفته نشان می دهد که چگونه سیارات بزرگ شکل گرفته و در نهایت از خورشید دور شده اند. آنها به ما اجازه می دهند که قطعات پازل شکل گیری منظومه ی شمسی را به هم وصل کنیم. اما متاسفانه، بسیاری از جهان های یخی، کوچک و بی اثرند. کشف گونه ای که به اندازه ی کافی بزرگ و درخشان باشد، به شکلی که ارزش ادامه ی مطالعات را داشته باشد، بسیار هیجان انگیز خواهد بود.”

مدار چرخش سیاره ی کوتوله جدید به شکل قابل توجهی بزرگ است. فاصله ی این سیاره با خورشید، تقریبا دو برابر فاصله ی نپتون با خورشید است؛ این فاصله، 120 برابر دورتر از مدار چرخش سیاره ی زمین است. سیاره ی کوتوله RR245 نسبت به سایر اجرامی که در ورای نپتون قرار دارند، واضح تر است اما هنوز از اندازه ی دقیق آن اطلاعاتی در دست نیست. به گفته ی دانشمندان، سیاره ی کوتوله جدید احتمالا بزرگ و بی اثر و یا کوچک و درخشان خواهد بود.

مسیر دقیق آن به دور خورشید، هنوز در آسمان دیده می شود؛ تقریبا 700 سال زمان لازم است تا سیاره ی RR245 چرخش خود را کامل کند و ما تنها یک سال را صرف نظارت آن کرده ایم. دانشمندان در سال های آینده نگاه دقیق تری به این سیاره ی کوتوله جدید خواهند داشت و حرکات آن را نقشه برداری خواهند کرد؛ احتمالا تا آن زمان می توانند نام مناسبی برای آن انتخاب کنند.

مسیر دقیق آن به دور خورشید، هنوز در آسمان دیده می شود؛ تقریبا 700 سال زمان لازم است تا سیاره ی RR245 چرخش خود را کامل کند و ما تنها یک سال را صرف نظارت آن کرده ایم.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر