;
coinex

ترسیم نقشه ی سه بعدی از 1.2 میلیون کهکشان

دانشمندان پس از یک دهه مطالعه و اندازه گیری ستاره ها، یک نقشه ی سه بعدی از 1.2 میلیون کهکشان را تهیه کردند.

دانشمندان پس از یک دهه مطالعه و اندازه گیری ستاره ها، یک نقشه ی سه بعدی از 1.2 میلیون کهکشان را تهیه کردند.

این نقشه ی سه بعدی، گسترش هستی را به مرور زمان محاسبه می کند؛ البته با در نظر داشتن نظریه ای که در آن، انرژی تاریک در افزایش اندازه ی هستی نقش دارد.

صدها دانشمند از پروژه ی BOSS، برای تشکیل این نقشه همکاری کرده اند.  Baryon Oscillation Spectroscopic Survey یا به اختصار BOSS، بخشی از برنامه ی اسلون دیجیتال پیمایش آسمان 3 است که گسترش هستی به مرور زمان را اندازه گیری می کند. نقشه ی کامل، به اندازه ی 650 مکعب میلیارد سال نوری گسترش یافته که تقریبا، یک چهارم آسمان را تشکیل می دهد.

تصویری که در بالا مشاهده می کنید، تنها بخشی از آن را نشان می دهد؛ این تصویر تنها 1 بیستم آسمان، معادل 6 میلیارد سال نوری را پوشش می دهد. رنگ ها در واقع بیانگر فاصله ی کهکشان ها از زمین هستند؛ نقطه های زرد رنگ نشانگر نزدیک ترین کهکشان ها و رنگ بنفش، دورترین کهکشان ها را نشان می دهد. نقاط خاکستری مناطقی را نشان می دهند که نقشه برداری نشده اند. این تصویر، 48741 کهکشان، یعنی تقریبا 3 درصد از کل داده را نشان می دهد، این بدان معناست که آنها در مجموع 1624700 کهکشان را مشاهده کرده اند.

دانشمندان در پروژه ی BOSS به کمک ردیابی فشار امواجی که از انفجار بزرگ سرچشمه گرفته و طی 400000 سال بعد، به شکل ماده ی امروزی منجمد شده، موفق به اندازه گیری افزایش اندازه ی هستی شدند. این دانشمندان، حرکات کیهانی از 7 میلیارد تا 2 میلیارد سال قبل را ردیابی کرده اند. در این اندازه گیری ها، نقش انرژی تاریک و ماده ی تاریک در رشد اندازه ی هستی در نظر گرفته شده است. اندازه گیری میزان گسترش کهکشان ها در گذر زمان، از رقابت این دو عامل در افزایش گسترش هستی در طول این مدت خبر می دهد.

فلوریان بویتلر از دانشگاه Portsmouth در این باره می گوید: “در صورتیکه انرژی تاریک در طول این مدت باعث گسترش هستی شده باشد، نقشه ی ما نشان می دهد که نقش بسیار آرامی داشته است؛ این تغییرات در طول 7 میلیارد سال، 20 درصد بوده است.”

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر