;
coinex

دانشمندان موفق شدند لحظه ی انفجار یک کوتوله ی سفید را ثبت کنند

ستاره شناسان روند انفجار یک کوتوله ی سفید و تبدیل آن به یک نو اختر را مشاهده کردند.

زمانیکه یک ستاره منفجر می شود، دانشمندان تلاش می کنند تا تلسکوپ های خود را در آن مسیر تنظیم کنند تا شاید زاویه ای از انفجار را شاهد باشند. این یکی از روش های مناسب برای یادگیری درباره ی نتایج نو اختر یا ابر نو اختران است. با اینحال، به عنوان روشی که به مرگ ستاره ها منجر می شود نیز شناخته می شود. اما بنابر گزارشی که اخیرا توسط Nature منتشر شده، زمانیکه یک کوتوله ی سفید در سال 2009 در سیستم ستاره ای دوتایی V1213 Cen منفجر شد، برای اولین بار فرصتی را برای ستاره شناسان به وجود آورد تا شاهد روند آغاز تا پایان یک نو اختر کلاسیک باشند.

یک نو اختر کلاسیک (یا نوا کلاسیک) در سیستم های دوتایی و در شرایطی به وجود می آید که جاذبه ی متراکم پیرامون یک کوتوله ی سفید ، هیدروژن محیط اطراف ستاره های نزدیک را جذب کرده و در نهایت با نور سفید و تلالو حرارتی هسته ای منفجر شود. دانشمندان، سیستم دوتایی V1213 Cen را به مدت 6 سال مورد بررسی و نظارت قرار داده و منتظر تلالو آن با انفجار های کوچک هیدروژنی بودند. نویسنده ی ارشد این مقاله به خبرنگار The Verge گفته است که این تلالو ها بیانگر هیدروژن هایی بودند که با نرخ متغیر و آهسته ای از ستاره های اطراف جذب شده اند که در نهایت به انفجار سال 2009 منجر شده است. برخلاف ابرنواختر های قدرتمند، این دو ستاره در نوا کلاسیک سالم باقی ماندند اما موج ارتعاشات آنها باعث شد که ستاره های اطراف درخشان تر و بزر گتر شوند.

زمانیکه تعادل میان سیستم دوتایی برقرار شد، کوتوله ی سفید روند کشیدن هیدروژن از ستاره های محیط را با نرخ سریع تری آغاز کرد. پس از آن دانشمندان به این نظریه رسیدند که این انفجار در چرخه ی زمستان خوابی و نواختر کلاسیک تکرار خواهد شد. البته پیشنهاد می کنیم که منتظر نباشید؛ دانشمندان برآورد کرده اند که این اتفاق تا یک میلیون سال دیگر رخ خواهد داد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر