;
coinex

فضاپیمای روسیه به ایستگاه بین المللی فضایی رسید

فضاپیمای روسیه به ایستگاه بین المللی فضایی رسید
فضاپیمای روسیه روز جمعه به ایستگاه بین المللی فضایی رسید. آژانس فضایی فدرال روسیه (روسکاسموس) اعلام کرد، فضاپیمای بدون سرنشین پراگرس ام ‌اس – 04 (Progress MS-04) با 2.5 تن محموله شامل اکسیژن، مواد غذایی و سوخت با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید.

فضاپیمای روسیه روز چهارشنبه از پایگاه فضایی بایکونور روسیه در قزاقستان و با موشک سایوز به فضا پرتاب شده بود. فضاپیمای قبلی در ماه دسامبر بعد از نقص فنی منفجر شده بود.

گفتنی است، فضاپیمای پراگرس ام ‌اس در تاریخ 1 دسامبر 2016، در جو منفجر شد و از رسیدن به ایستگاه بین ‌المللی فضایی بازماند و بقایای آن در منطقه کوهستانی در حدود 100 کیلومتری غرب کیزیل، تیوا سقوط کرد.

 در پی انفجار، تمامی محموله 2.5 تنی فضاپیمای روسیه شامل، سوخت، مواد غذایی و به ویژه تجهیزات آن که قرار بود آذوقه خدمه ایستگاه بین‌المللی را تامین کند، از بین رفت. به گفته کمیسیون اضطراری راسکازموس، جدایی مکانیکی مرحله سوم موشک و مرحله حامل محموله موجب این سانحه شده است.

فضاپیمای پراگرس ام ‌اس – 04، کمتر از یک روز پس از فضاپیمای شرکت خصوصی اسپیس ایکس به ایستگاه بین المللی فضایی رسید. شرکت اسپیس ایکس، چند روز قبل با موفقیت، موشک فالکون 9 خود را از مجتمع تاریخی ۳۹ پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب کرد.

شرکت اسپیس ایکس با موشک خود، فالکون 9، فضاپیمایی به نام دراگون را به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی فرستاد و مرحله اول موشک هم بدون هیچ مشکلی با موفقیت به زمین بازگشت.

دراگون با 2.26 تن محموله و تجهیزات علمی به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شد. روسیه در حال حاضر، تنها کشوری است که برنامه های پرتاب فضاپیماهای سرنشین دار را به ایستگاه بین المللی فضایی انجام می دهد.

پرتاب بعدی فضاپیمای سرنشین دار به ایستگاه بین المللی فضایی از پایگاه فضایی بایکونور، برای 20 آوریل (31 فروردین) برنامه ریزی شده است. پیش از این برنامه پرتاب، فضاپیمای سرنشین دار که برای ماه مارس در نظر گرفته شده بود، به تعویق افتاده بود.

آژانس فضایی فدرال روسیه در حالی که مشغول ساخت پایگاه فضایی خود است، طی سال های اخیر با مشکلات فنی و نقص های زیادی مواجه شده است. گفته می شود، روسکاسموس هنوز در حال اتمام مراحل احداث این پایگاه فضایی در استان آمور در شرق روسیه است.

.

منبع: spacedaily

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر