;
coinex

بهبود کیفیت ویدیوهای VR موجود در سایت یوتیوب

ویدئوهای VR در یوتیوب که به صورت آنلاین پخش می‌شوند بهبود خواهند یافت

زمانی که شما یک ویدئوی آنلاینی را که برای VR (واقعیت مجازی) ایجاد شده است پخش می‌کنید، در اکثر مواقع مجبور هستید که از کیفیت بصری این ویدئو صرفه نظر کنید. در ویدئوهای VR قاعدتا داده‌های زیادی وجود دارد؛ طوری که برای پخش این نوع ویدئو، مقداری از آن داده‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. که البته این ضعف فقط محدود به تماشای ویدئوهای VR نمی‌شود و ما در بازی‌هایی که برای VR طراحی شده‌اند هم نقاط ضعفی را در ارتباط با رندرینگ گرافیکی آنها می‌بینیم.

به هر حال این محدودیت جلوی راه یوتیوب (YouTube) و دی دریم (Daydream) را به منظور بهبود ویدئوهایشان نمی‌گیرد. آنها در حال کار بر روی یک تکنیک جدیدی هستند که equi-angular cubemap یا EAC نام دارد. این تکنیک (EAC) متضمن آن است که کیفیت فیلم­های 360 درجه‌ای VR بهبود یابد.

Daydream دستگاهی است که برای پخش واقعیت مجازی یا VR بکار می‌رود و متعلق به شرکت گوگل است. این دستگاه پخش کننده‌ی VR، از طریق گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمندی که بر روی آنها سیستم عامل اندورید وجود دارد، کار می‌کند. این در حالی است که روش­ها سنتی و قدیمی تصاویری را ایجاد می‌کنند که فقط در برخی زوایا و قسمت­های آن روان است؛ ولی تکنیک EAC بدین شکل است که وقتی این ویدئوها را در همه‌ی زوایا بررسی می‌کنید، متوجه می‌شوید که به طور اثربخشی در همه‌ی قسمت­ها روان بوده و نقطه ضعف خاصی وجود ندارد.

روش کار این تکنیک بدین صورت است که تعداد یکسانی از پیکسل­ را در تمامی زوایای ویدئو پخش می‌کند که در نتیجه کاربر هنگام تماشای ویدئوهای VR هیچ گونه ضعفی را مشاهده نمی‌کند؛ که البته ممکن است به آن روان بودنی که گفته می‌شود نباشد، اما هیچ مشکل خاصی نیز در آن وجود ندارد.

گوگل به دنبال آن است که به طرح‌های بهبود دیگر نهادها و شرکت‌ها که مربوط به ویدئوهای VR است کمک کند، بدین منظور یک طرح مستقلی را پیشنهاد نموده است که اگر بخواهیم به صورت خلاصه در مورد این طرح توضیح بدهیم، باید بگوییم که این طرح در نهایت به حالتی درخواهد آمد که وقتی شما در اینترنت بخواهید ویدئوی خاصی را پخش کنید، پخش کننده‌ی­ ویدئو دستور می‌گیرد که به چه صورتی یک فایل خام از VR را پخش کند. این فرایند، مقدار بسیار کمی از حجم اینترنت شما را اشغال و استفاده می‌کند که چیزی در حدود 4 کیلو بایت است و خبر خوش این است که شما به پهنای باند خاصی نیاز ندارید و از همان اینترنتی که قبلا با آن، ویدئوها را مشاهده می‌کردید می‌توانید استفاده کنید.

در حاح حاضر، شما می‌توانید برای مشاهده‌ی ویدئوها، از تکنیک EAC استفاده کنید ولی نیاز به یک دستگاهی دارید که بر روی آن سیستم عامل اندروید وجود داشته باشد. برای نسخه‌های کامپیوتر شخصی و سیستم عامل iOS نیز این تکنیک بزودی ایجاد خواهد شد.

در حال حاضر یوتیوب برای پخش ویدئوهای VR از همان فرمت‌های سابق استفاده می‌کند ولی در ارتباط با طرح‌هایی مثل EAC و موارد دیگری که برخی شرکت‌ها در حال توسعه آن هستند، باید گفت که افق برنامه ریزی این طرح‌ها بلند مدت است و برنامه‌های بهبود زیادی را به منظور پخش بهتر ویدئوهای VR در نظر گرفته اند که شاید تا چند سال بعد هم با بازار عرضه نگردند.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر