;
coinex

پس از موفقیت اسپیس ایکس، روسیه هم به دنبال موشک های قابل استفاده مجدد است

پس از موفقیت اسپیس ایکس، روسیه هم به دنبال موشک های قابل استفاده مجدد است
آژانس فضایی روسیه، روسکاسموس، پس از موفقیت اسپیس ایکس، علاقه اش به موشک های قابل استفاده مجدد را اعلام کرد.

به نظر می رسد، موفقیت تاریخی اسپیس ایکس صنعت فضایی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس، اواخر ماه گذشته (10 فروردین) موفق شد، یک موشک فالکون 9 را (که پیش از این هم در ماموریتی دیگر از آن استفاده کرده بود) به مدار زمین پرتاب کند و دوباره سالم در سکوی شناور خود در سواحل فلوریدا فرود بیاورد.

بهره بردن از قابلیت استفاده مجدد به طور قابل توجهی هزینه پروازهای فضایی را کاهش می دهد، چنانچه ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس این موفقیت را انقلابی در پروازهای فضایی خوانده است.

روسکاسموس که بودجه اش سال گذشته 30 درصد کاهش یافت، در همان زمان اعلام کرده بود، امکان سنجی اقتصادی قابلیت های قابل استفاده مجدد نامشخص است.

اما اکنون پس از پرتاب موفقیت آمیز موشک فالکون 9، به نظر می رسد، نظر مقامات روسی به کلی تغییر کرده است. ایگور کوماروف رئیس روسکاسموس به اینترفاکس، گفت:”نوآوری های اسپیس ایکس ما را وادار به کاهش هزینه های تمام شده و بالا بردن کیفیت سیستم های خود می کند. ما اکنون در حال انجام پروژه های آزمایشی در زمینه قطعات قابل استفاده مجدد هستیم. ما اکنون موتورهایی داریم که تا چندین بار قابلیت استفاده مجدد را دارند، به عنوان مثال؛ موتور 191 و موتور موشک آنگارا. ما همچنین می خواهیم از دیگر قطعات بازیافتی موشک بهره ببریم.”

خانواده آنگارا، آخرین سری موشک های روسیه هستند که در سال 2014 رونمایی شدند. این سری موشک ها امکان حضور در رقابت های تجاری فضایی بین المللی را هم یافته اند. روسکاسموس سال گذشته، اولین قرارداد تجاری آنگارا را با دولت کشور کره جنوبی به امضا رساند.

قابلیت استفاده مجدد موشک ها، حداقل از دهه 1960 مطرح شده، یعنی زمانی که رابرت تراکس،  نوشته بود؛ برای صرفه جویی اقتصادی سفر فضایی، قابلیت استفاده مجدد باید یکی از نکات اساسی باشد. البته فقط اسپیس ایکس و یا روسکاسموس نیستند که برنامه های عمده ای برای قابلیت استفاده مجدد دارند، بلکه؛ شرکت ها و کشورهای دیگر از جف بزوس با بلو شپرد تا چین؛ همه برنامه های گسترده ای برای تحقیق و توسعه در این عرصه دارند.

.

منبع: popularmechanics

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر