;
coinex

کشف قدیمی ترین فسیل قارچی با قدمتی 2.4 میلیارد ساله در آفریقای جنوبی

کشف قدیمی ترین فسیل قارچی با قدمتی 2.4 میلیارد ساله در آفریقای جنوبی
محققان تصادفا موفق به کشف فسیل هایی در آفریقای جنوبی شده اند که تصور می شود، کهن ترین ترین بقایای قارچی جهان باشند. این فسیل های قارچی حدود 2.4 میلیارد سال قدمت گذاری شده اند.

تا به حال، اولین بقایای فسیلی یوکاریوت ها –  رده گسترده ای که شامل گیاهان، حیوانات و قارچ ها می شود- تنها متعلق به 1.9 میلیارد سال قبل بوده اند. بیرگر راسموسن، محققی در دانشکده معدن دانشگاه استرالیای غربی این فسیل های قارچی را در استان کیپ شمالی، آفریقای جنوبی یافته است. او در واقع به دنبال مواد معدنی بوده تا گدازه های باستانی جمع آوری شده از سنگ بستر را قدمت گذاری کند، اما در کمال تعجب موفق به کشف این فسیل های قارچی مانند شده است.

راسموسن می گوید: “من با یافتن شبکه ای متراکم از میکروب های فسیل شده مبهوت شدم.”

حباب های گاز در گدازه های زیردریایی می تواند، زیستگاه مناسبی برای میکروارگانیسم ها فراهم کند و با دانستن این موضوع، استیون بنگتسون، محققی از بخش دیرین زیست شناسی موزه سوئد، می گوید: “ما فعالانه به دنبال فسیل های موجود در زیست کره باستانی بوده ایم.”

بنگتسون، نویسنده اصلی مقاله ای است که روز گذشته در نشریه ” Nature Ecology & Evolution”منتشر شده و در آن کشف جدید تشریح شده است، او می گوید: “به گفته راسموسن، او به دنبال ساختارهای قارچی نبوده است، اما به درستی آنها را به عنوان فسیل تشخیص داده است، از این جهت؛ این (کشف) اتفاقی نبوده است.”

این فسیل های قارچی حدود 2.4 میلیارد سال قدمت گذاری شده اند. تا به حال، اولین بقایای فسیلی یوکاریوت ها تنها متعلق به 1.9 میلیارد سال قبل بوده اند
این فسیل های قارچی حدود 2.4 میلیارد سال قدمت گذاری شده اند. تا به حال، اولین بقایای فسیلی یوکاریوت ها تنها متعلق به 1.9 میلیارد سال قبل بوده اند

بنگتسون می گوید، گدازه های اطراف فسیل در حدود 2.4 میلیارد سال قدمت گذاری شده اند. ساختارهایی که در حباب های کوچک و حفره درون گدازه ها پیدا شده اند، طی 10 میلیون سال تشکیل با دیگر مواد معدنی پر شده اند. این بدین معناست که فسیل های قارچی کشف شده، باید قدمتی هم اندازه خود سنگ داشته باشند.

به گفته بنگتسون، این امکان وجود دارد که ارگانیسم دیگری به جز قارچ ها موجب ایجاد این ساختارها شده باشد. او توضیح می دهد: “به همین جهت است که این فسیل را به جای فسیل قارچی، فسیل شبیه قارچی می نامیم.”

اگر این قدمت گذاری به اثبات برسد، می تواند کهن ترین نمونه شناخته شده زندگی باشد، شاخه ای که انسان هم به آن تعلق دارد. بنگتسون می گوید، هیچ معادل شناخته شده غیر قارچی از چیزی که کشف شده، وجود ندارد.

او می گوید: “فسیل ها به نسبت نمونه های بسیار جوان تر قارچی به لحاظ ساختار و زیستگاه قارچ ها غیر قابل تشخیص هستند. از این جهت، بسیار هیجان زده ایم؛ چرا که نشان می دهد، این فسیل ها قارچ مانند هستند.”

اندرو اچ نول فیشر استاد تاریخ طبیعی در دانشگاه هاروارد، می گوید: “اگر (بررسی های علمی) این کشف را به اثبات برسانند، دیدگاه ما نسبت به جدول زمانی تاریخ تکاملی به کلی دگرگون خواهد شد.”

با این حال، دانشمندان در این مورد کاملا محتاط باقی مانده اند. فیشر در مورد جدول زمانی تردید دارد. قارچ یک یوکاریوت محسوب می شود، ارگانیسمی با ساختار سلولی پیچیده ای که به اکسیژن نیاز دارد. یک یوکاریوت قارچی مانند 2.4 میلیارد ساله می توانسته از اکسیژن، درست در همان زمانی که دانشمندان تصور می کنند، اکسیژن برای اولین بار در این سیاره پدید آمده، بهره برده باشد.

این بقایای فسیل گیاهی در سنگ‌ های رسوبی غنی از فسفات موجود در چیتراکوت در مرکز هند کشف شده است، حاوی شواهدی از قدیمی ‌ترین (با قدمتی 1.9 میلیارد ساله) نوع موجودات چند سلولی شناخته ‌شده است که در رده گسترده‌ ای به نام یوکاریوت قرار می‌ گیرند
این بقایای فسیل گیاهی در سنگ‌ های رسوبی غنی از فسفات موجود در چیتراکوت در مرکز هند کشف شده است، حاوی شواهدی از قدیمی ‌ترین (با قدمتی 1.9 میلیارد ساله) نوع موجودات چند سلولی شناخته ‌شده است که در رده گسترده‌ ای به نام یوکاریوت قرار می‌ گیرند

بنا بر فرضیات کنونی، زمین حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش شکل گرفت. شواهد موجود نشان می‌ دهد، حیات نخستین بار در قالب باکتری ‌های دریایی حدود ۳.۷ تا ۴.۲ میلیارد سال قبل شکل ‌گرفته است. بعدها هم نخستین گونه‌ های گیاهی و پس ‌از آن جانوری در دریاهای اولیه ظاهر شده ‌اند. گیاهان نقش کلیدی در حیات زمین داشته ‌اند، چرا که گیاهان دارای فتوسنتز هستند و اکسیژن یکی از فرآورده های جانبی فتوسنتز محسوب می‌شود. فتوسنتز فرایندی است که طی آن نور خورشید به انرژی شیمیایی تبدیل می‌شود. به ‌این ‌ترتیب، ظهور گیاهان به شکل گرفتن اکسیژن جو کمک کرده است.

فیشر می گوید، او فکر می کند، احتمالا اولین قارچ حدود 1.5 میلیارد سال بعد از ارگانیسم هایی که این گروه (تحقیقاتی) سوئدی پیدا کرده اند، پدید آمده است. داگ اروین، مدیر بخش بی مهرگان پالئوزوئیک موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیتسونین، می گوید، نسبت به این مطالعه تردید دارد.

او می گوید: “این کشف اگر دقیق باشد، شگفت آور خواهد بود، چرا که به طور قابل توجهی زمان بندی شواهد فسیلی و آنالیزهای ساعت مولکولی منشاء یوکاریوت ها و تا حد کمتری منشاء قارچ را به جلو خواهد برد.”

در عرض دو ماه گذشته، این دومین خبر بزرگ در زمینه تحقیقات تکاملی باستانی است که از سوی بنگتسون و همکارانش در موزه تاریخ طبیعی سوئد، اعلام می شود. در ماه مارس، گروه تحقیقاتی دیگری که او سرپرستی آن را بر عهده داشت، اعلام کرد، فسیل های گیاهان چند سلولی که در هند کشف شده اند، 400 میلیون سال از هر نمونه مشابه دیگری قدیمی ترند.

.

منبع: livescience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر