;
coinex

بررسی و مشخصات فنی هوندا سیویک Type R مدل سال 2017 میلادی

 

هوندا سیویک Type R مدل سال 2017 میلادی نمونه ای است در کلاس بدنه خودروهای اسپرت سایز کوچک که آخرین مدل از محصولات شرکت خودروسازی ژاپنی هوندا (Honda) که برای رقابت با حریفانی مانند فورد فوکاس (Ford Focus)، فولکس واگن گلف (Volkswagen Golf R) و سوبارو (Subaru) مدل WRX STI روانه بازار خودروهای آمریکا شمالی شده است.

هوندا سیویک خودرویی است بسیار محبوب با قابلیت های فنی و دینامیکی بالا، ظاهر اسپرت و کابین مجهز که از سال 1972 میلادی و در 10 نسل متفاوت روانه بازارهای جهانی شده است.

تاریخچه هوندا سیویک

نسل اول

نسل اول هوندا سیویک برای اولین بار در سال 1972 میلادی به عنوان یک خودروی کوچک شهری به مشتریان عرضه گردید. نسل اول هوندا سیویک با اقبال مشتریان و منتقدین روبرو شد و تا سال 1979 در خط تولید قرار داشت.

نسل دوم

در پی موفقیت نسل اول هوندا سیویک، این شرکت خودرو سازی در سال 1979 نسل جدیدی از این اتومبیل را روانه بازارهای جهانی نمود و تا سال 1983 میلادی به تولید آن ادامه داد.

نسل سوم

نسل سوم هوندا سیویک نیز مابین سال های 1983 میلادی تا 1987 در خط تولید این شرکت قرار داشت و توانست نوار موفقیت این خودروی محبوب را حفظ نماید.

نسل چهارم

هوندا سیویک نسل چهارم در سال 1987 میلادی به مشتریان عرضه گردید. این خودرو از پیشرانه های 4 سیلندر DOHC سود برده و تا سال 1991 به فروش رسید.

نسل پنجم

نسل پنجم هوندا سیویک با ظاهری جدید و مدرن در سال 1991 میلادی و به عنوان مدل سال 1992 به فروش رسید. این خودرو به بازار خودروی ایران نیز راه پیدا کرد و توانست در کنار محصول دیگر این شرکت، هوندا آکورد (Honda Accord) مورد توجه جوانان قرار گیرد. تولید این نسل از هوندا سیویک تا سال 1995 میلادی ادامه داشت.

نسل ششم

هوندا سیویک نسل ششم در سال 1996 میلادی به مشتریان عرضه شد و شرکت هوندا تا سال 2000 به تولید آن ادامه داد.

نسل هفتم

هفتمین نسل هوندا سیویک در سالهای 2000 تا 2005 میلادی در خط تولید شرکت هوندا قرار داشت و با تغییراتی در طراحی ظاهری و طراحی داخلی فضای مناسب را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می داد.

نسل هشتم

نسل هشتم هوندا سیویک در سال 2005 به مشتریان عرضه گردید. این خودرو از ظاهر مدرنی سود می برد و تولید آن در گونه های سدان (Sedan) و هاچ بک (Hatchback) تا سال 2011 میلادی ادامه داشت.

نسل نهم

نهمین نسل هوندا سیویک در سال 2011 به بازارهای آمریکای شمالی معرفی شد. این خودرو نیز مانند سایر نمونه ها، در دو گونه سدان و هاچ بک تولید شد و تا سال 2015 میلادی در خط تولید قرار داشت.

نسل دهم

آخرین نسل از هوندا سیویک در سال 2016 میلادی و بر اساس یک پلتفرم کاملا جدید ساخته  شد که تولید آن تا به امروز نیز ادامه داشته است.

هوندا سیویک 2017 مدل Type R

در سال 2016 میلادی و در نمایشگاه خودرو پاریس، شرکت خودروسازی هوندا نمونه ای جدید از این خودرو را با نام هوندا سیویک Type R به نمایش عمومی درآورد. این مدل بر اساس هوندا سیویک نسل دهم ساخته شده اما با ایجاد تغییراتی در بخش موتور و پیشرانه و طراحی ظاهری، نمایی اسپرت تر به خود گرفته و قابلیت های فنی آن نیز نسبت به مدل پایه دچار بهبود شده است. در ادامه به بررسی و مشخصات فنی مدل 2017 این خودرو خواهیم پرداخت.

طراحی خارجی و بدنه

هوندا سی.یک نسل دهم، نمونه ای است که با توجه به تغییرات انجام گرفته بر روی بدنه و استفاده از المان‌های اسپرت، ظاهری بسیار تهاجمی دارد. هوندا سیویک Type R مدل سال 2017 نیز با اضافه کردن بخش‌هایی مانند کیت بدنه اسپرت، جلو پنجره جدید و باله عقبی (Spoiler) بر جذابیت‌های ظاهری این خودرو افزوده و ظاهر آن را همگام با قابلیت‌های فنی قابل توجه بالا برده است.

هوندا سیویک Type R مدل سال 2017 میلادی اندکی بزرگ تر از مدل پایه بوده و طولی برابر با 4.556 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.877 میلیمتر و ارتفاعی برابر با 1.435 میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن 2.700 میلیمتر است. برای درک بهتر ابعاد می‌توان این خودرو را با نمونه‌هایی مانند خودروی دنا شرکت ایران خودرو با طول ۴.۵۵۹ میلیمتر، پهنای ۱.۷۲۰ میلیمتر و ارتفاع ۱.۴۶۰ میلیمتر و یا هیوندای النترا (Hyundai Elantra) با طول ۴.۵۷۰ میلیمتر، پهنای ۱.۸۰۰ میلیمتر و ارتفاع ۱.۴۵۰ میلیمتر، مزدا 3 با طولی در حدود 4.580 میلیمتر مقایسه کرد.

وزن خالص این خودرو نیز با توجه به موتور و پیشرانه حجیم تر بالاتر از مدل استاندارد بوده و برابر با 1.411 کیلوگرم است. فضای در نظر گرفته شده برای محفظه بار این خودرو نیز در حدود 736 لیتر است.

از تغییرات ظاهری هوندا سیویک Type R مدل سال 2017 میلادی نسبت به مدل‌های عادی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در موتور آلومینیومی
  • دستگیره‌های در همرنگ با بدنه
  • باله عقبی (Spoiler)
  • کیت بدنه عریض (Wide Body Kit)
  • رینگ‌های اسپرت 20 اینچی با تایر‌های سایز 245/30/20

موتور و پیشرانه

پیشرانه استاندارد هوندا سیویک مدل سال 2017 دو نمونه 2.0 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با توان 158 اسب بخار و 2.5 لیتری چهار سیلندر مجهز به سیستم توربوشارژر با قدرت 174 اسب بخار است. اما نمونه نصب شده در هوندا سیویک Type R مدل سال 2017 توانایی‌های بسیار بالاتری را در اختیار راننده قرار می دهد.

موتور استفاده شده در هوندا سیویک Typr R مدل 2017 یک نمونه 4 سیلندر 2.0 لیتری DOHC مجهز به 16 سوپاپ و سیستم توربوشارژر بوده که با حجم دقیق 1.996 سی سی توانایی تولید نیرویی معادل 306 اسب بخار در دور موتور 6.500 RPM و حداکثر گشتاور تولیدی 295 پاوند بر فوت (معادل 400 نیوتون) در دور موتور 2.500 RPM را دارد. این نیرو توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دستی به چرخ های جلویی (FWD) منتقل می گردد.

این موتور عملکرد بسیار مناسبی داشته و هوندا سیویک Type R مدل سال 2017 میلادی را در زمانی معادل 4.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسانده و حداکثر سرعت آن نیز بر اساس اعلام شرکت سازنده 170 مایل در ساعت (معادل 274 کیلومتر در ساعت) است.

با وجود توانایی‌های بالا، پیشرانه 2.0 لیتری چهار سیلندر مصرف سوخت قابل قبولی داشته و توانایی پیمودن مسافتی برابر با 22 مایل با هر گالن سوخت (معادل 10.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 28 مایل با هر گالن سوخت (معادل 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 25 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) سیکل ترکیبی را دارد.

تجهیزات و امکانات ایمنی و کمکی رانندگی

هوندا سیویک Type R مدل سال 2017 میلادی خودرویی مدرن و به روز بوده و به ابزار و ادواتی با تکنولوژی روز جهان مجهز شده است. از تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی که به صورت استاندارد بر روی این خودرو نصب شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم کنترل پایداری الکتریکی (VSA)
  • سیستم کنترل کشش (Traction Control)
  • ترمز های ضد قفل (ABS)
  • دیسک های ترمز اسپرت 13.8 اینچی و با کیفیت بالای ساخت شرکت برمبو (Brembo)
  • سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم ترمز کمکی
  • دوربین کمکی بخش عقبی خودرو
  • سیستم نمایش میزان فشار باد تایرها (TPMS)
  • چراغ‌های روشنایی در روز (Daytime Running Light) مجهز به لامپ‌های LED
  • کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای
  • کیسه‌های هوای جلویی، جانبی و پرده‌ای
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • چراغ‌های جلویی اتوماتیک مجهز به لامپ‌های LED

 

تجهیزات و امکانات داخل کابین و سرگرمی و رفاهی

از امکانات رفاهی موجود در کابین هوندا سیویک Type R مدل سال 2017 میلادی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک نسل جدید (Dual Zone Climate Control)
  • ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
  • خروجی برق 12 ولت در بخش جلوی کابین
  • اتصال به گوشی‌های تلفن همراه هوشمند با استفاده از سیستم بدون سیم بلوتوث
  • قابلیت پخش فایل‌های صوتی گوشی‌های تلفن همراه هوشمند از طریق سیستم بدون سیم بلوتوث
  • دو پورت USB در بخش جلویی و کنسول وسط کابین
  • سیستم صوتی حرفه‌ای و قدرتمند با توان 540 وات مجزه به 12 بلندگوی جداگانه و ساب ووفر (Sub Woofer)
  • صفحه نمایش 7 اینچی لمسی رنگی با کیفیت 800×640 پیکسل
  • سیستم ارتباطی اختصاصی شرکت هوندا با نام HondaLink
  • پشتیبانی از نرم‌افزارهای Apple CarPlay و Android Auto
  • سیستم ناوبری ماهواره‌ای هوندا با پشتیبانی از اطلاعات ترافیکی ماهواره‌ای

قیمت هوندا سیویک Type R مدل سال 2017

قیمت پایه هوندای سیویک استاندارد در بازارهای جهانی در حدود 25.000 دلار (معادل 94.5 میلیون تومان با احتساب دلار 3.780 تومانی در زمان نگارش) بوده ولی هوندای سیویک Type R مدل سال 2017 با توجه به ابزار و ادوات رفاهی و کمکی مدرن و پیشرانه قوی، بالاتر از این رقم بوده و با قیمت پایه 34.000 دلار (معادل 128.5 میلیون تومان) و 36.500 دلار (معادل 138 میلیون تومان) در بالاترین سطح تجهیزات به فروش می‌رسد.

رقبای هوندای سیویک Type R مدل سال 2017 میلادی در بازارهای جهانی

هوندای سیویک Type R مدل سال 2017 میلادی یکی از بهترین نمونه‌های موجود در کلاس خودروهای اسپرت سایز کوچک است. از رقبای اصلی این خودرو در بازارهای جهانی می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره نمود:

  • فولکس واگن گلف (Volkswagen Golf R) با قیمت پایه 26.000 دلار (معادل 110 میلیون تومان)
  • فورد فوکاس آر اس (Ford Focus RS) با قیمت پایه 37.000 دلار (معادل 155 میلیون تومان)
  • مینی کوپر (Mini Cooper Convertible) با قیمت پایه 31.000 دلار (معادل 130 میلیون تومان)
  • سوبارو WRX STI با قیمت پایه 36.000 دلار (معادل 131 میلیون تومان)

 

 

درباره شرکت هوندا

شرکت هوندا در سال ۱۹۴۸ میلادی و توسط سویچیرو هوندا (Soichiro Honda) و تاکئو فوجیساوا (Takeo Fujisawa) تاسیس شد. این شرکت در ابتدا به تولید موتورسیکلت می‌پرداخت. این شرکت در حال حاضر عناوینی مانند بزرگترین تولید کننده موتور سیکلت جهان، دومین خودروساز بزرگ ژاپن بعد از شرکت تویوتا (Toyota) و هشتمین خودروسازی بزرگ جهان پس از رقبایی مانند تویوتا، فولکس واگن، هیوندای، جنرال موتوز، فورد و فیات است.

هوندا در ایران

خودروهای نسل جدید تولیدی هوندا در دهه ۱۹۹۰ میلادی به بازارهای داخلی وارد شدند که از نمونه‌های بسیار موفق آنها می‌توان به مدل‌های سیویک (Civic) و آکورد (Accord) اشاره نمود که هنوز و بعد از گذشته نزدیک به دهه، مشتریان و طرفداران خاص خود را دارند. در حال حاضر محصولات شرکت هوندا در ایران توسط شرکت گلرنگ موتور به بازار عرضه شده و شامل محصولات جدید و مدل‌هایی مانند هوندا آکورد (Honda Accord)، هوندا CR-V، هوندا سیویک (Honda Civic )، هوندا سیتی (Honda City) و اودیسه (Odyssey) می گردد.

شرکت گلرنگ موتور

شرکت گلرنگ موتور فامیلی نماینده فروش و خدمات پس از فروش خودروهای سواری با برند تجاری هوندا در ایران میباشد. این شرکت از سال 1394 بعد از 8 سال فعالیت در زمینه فروش خودروهای سبک و سنگین وارد عرصه نمایندگی رسمی واردات خودروهای سواری در ایران گردید.

شرکت گلرنگ موتور بعد از ورود دومین سری خودروهای سواری هوندا بعد از انقلاب اقدامات گسترده ای را جهت کسب مجوز واردات جدیدترین خودروهای کمپانی هوندا با تطابق کامل با استانداردهای اروپایی و تکمیل سبد محصولات خود نموده است. در این راستا خطی مشی تعریف شده گروه صنعتی گلرنگ بعنوان شرکت مادر مبنی بر توجه به تکنولوژی، محیط زیست و نسل آینده دورنمای روشنی از فعالیتهای گلرنگ موتور ترسیم نموده است. طرفداران هوندا امکان استفاده از خودروهای با تکنولوژی برتر، کم مصرف، پاک و کم استهلاک را خواهند داشت.

هوندا سیویک در ایران

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، هوندا سیویک برای اولین بار در نسل پنجم به صورت گسترده وارد بازار خودروی ایران شد و با توجه به ظاهر اسپرت و پیشرانه‌های قدرتنمد، بسیار مورد توجه مشتریان به ویژه نسل جوان قرار گرفت. در حال حاضر نسل دهم و مدل سال 2016 میلادی هوندا سیویک توسط شرکت گلرنگ موتور به بازار عرضه می گردد. این خودرو مجهز به موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر بوده که توانایی تولید نیرویی معادل 158 اسب بخار را دارد.

هوندا سیویک موجود در ایران در بازارهای جهانی با قیمتی مابین 19.500 دلار تا 27.500 دلار (مابین 82 میلیون الی 115 میلیون تومان) به فروش می رسد. اما این قیمت در بازار ایران با توجه به تعرفه های غیر منطقی و بسیار بالا افزایش چشمگیری داشته و هوندا سیویک موجود در ایران با قیمتی در حدود 190 میلیون تومان (معادل 45.000 دلار) به فروش خواهد رسید.

خریداران ایرانی با پرداخت چنین مبلغی توانایی خرید خودروهایی به مرتب لوکس تر، مجهزتر و قوی تر را در بازارهای جهانی خواهند داشت که فهرست زیر تنها نمونه هایی از آنها هستند:

  • شورولت کامارو (Chevrolet Camaro) با قیمت پایه 38.000 دلار (معادل 144 میلیون تومان)
  • آئودی TT با قیمت پایه 44.500 دلار (معادل 168 میلیون تومان)
  • ب ام و i3 با قیمت پایه 43.500 دلار (معادل 164 میلیون تومان)
  • جنسیس (Genesis) مدل G80 با قیمت پایه 42.500 دلار (معادل 161 میلیون تومان)

مشخصات فنی هوندا سیویک Type R مدل سال 2017 در یک نگاه و مقایسه با نمونه استاندارد

هوندا سیویک 2017 Type R Standard
حجم موتور (سی سی) 1.996 1.996
تعداد سیلندر 4 4
قدرت موتور (اسب بخار) 306 158
گشتاور (نیوتون متر) 400 187
مصرف بنزین (شهر) 10.7 8.7
مصرف بنزین (بزرگراه) 8.4 7.6
مصرف بنزین (ترکیبی) 9.4 8.2
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 4.9 8.5
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 274 201
قیمت پایه (میلیون تومان) 128.5 94.5
قیمت در بازار ایران (میلیون تومان) 170

بیشتر بخوانید:

ترجمه و تالیف : تکراتو

تصاویر : Netcarshow

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    منشکرم از ارائه کامل اطلاعات

    پاسخ