;
coinex

بررسی و مشخصات فنی فورد فوکوس 2018 ؛ یکی از بهترین خودروهای کوچک بازار

فورد فوکاس یا فوکوس نمونه‌ایست در کلاس بدنه خودروهای کوچک شهری که در گونه‌های مختلفی تولید می‌گردد. در ادامه به بررسی و معرفی مدل سال 2018 این خودرو خواهیم پرداخت.

کلاس بدنه خودروهای کوچک شهری یا سگمنت C به دلیل شامل شدن نمونه‌هایی کوچک، کم مصرف و معمولا ارزان‌قیمت، کلاسی بسیار شلوغ و پرازدحام بوده و تمامی شرکت‌های خودروسازی معتبر جهان حداقل یک نمونه از تولیدات خود را به آن اختصاص داده‌اند.

خودروهایی مانند کیا فورته (Forte که در ایران با نام سراتو به فروش می‌رسد)، رنو مگان (Megane)، هوندا سیویک (Honda Civic)، مزدا 3، فولکس واگن گلف و تویوتا کرولا نمونه‌هایی از این قبیل اتومبیل‌ها به حساب می‌آیند. این خودروها در انواع مختلفی مانند سدان 4 در، هاچ بک 3 در و 5 در و حتی کوپه 2 در تولید می‌شوند. علاوه بر این خودروهای هات هچ (Hothatch یا خودروهای هاچ بک اسپرت و قدرتی) نیز با حضور خود در این رده، موجب افزایش جذابیت اتومبیل‌های موجود شده‌اند.

یکی از بهترین خودروهای این کلاس که بارها در نوشته‌های پیشین به عنوان یکی از رقبای اصلی تمامی خودروهای کوچک شهری به آن اشاره شده، فورد فوکوس یا فوکاس محصول گروه معظم خودروسازی فورد آمریکا بوده که به دلیل عدم حضور در بازار ایران، در بین عامه مردم ناشناخته باقی مانده است. در این نوشته به بررسی جدیدترین مدل این خودرو، فورد فوکوس 2018 و مرور مشخصات فنی و رقبا و قیمت آن در بازارهای جهانی خواهیم پرداخت.

فورد فوکوس (یا فورد فوکاس)

فورد فوکوس (با تلفظ صحیح فوکاس) اولین بار در سال 1998 میلادی و توسط بخش اروپایی شرکت فورد طراحی گردید. این خودرو که به عنوان جایگزینی برای فورد اسکورت (Escort) ساخته شد، توسط مهندسین بریتانیایی و آلمانی در سال 1999 راهی بازارهای جهانی گردید.

فورد فوکاس برخلاف خودروهای متداول آمریکایی، در ابعادی به مراتب کوچک‌تر ساخته شد و با استفاده از پیشرانه‌های کوچک 4 سیلندر، به نمونه‌ای کم مصرف برای شهرهای شلوغ امروزی تبدیل شد. این خودرو در مدل‌ها و گونه‌های مختلفی شامل نمونه‌های بدون آلایندگی الکتریکی (فورد فوکاس EV) تا نمونه‌های هات هچ قدرتمند (فورد فوکاس RS) ساخته شده و در حال حاضر یکی از بهترین اتومبیل‌های کوچک موجود در بازار به حساب می‌آید.

فورد فوکوس 2018

این خودرو تاکنون 2 نسل موفق را پشت سر گذاشته و نمونه‌های نسل سوم آن از سال 2012 در بازارهای حهانی به فروش می‌رسد. در ادامه به معرفی، بررسی تیپ‌های مختلف، پیشرانه‌ها و مرور مشخصات فنی فورد فوکوس 2018 خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: بهترین خودروسازان سال 2018 جهان از نگاه مجله Autotrader

فورد فوکوس 2018

فورد فوکوس 2018 نیز مانند سایر نسل‌ها، در دو کلاس سدان (Sedan) و هاچ بک (Hatchback) تولید شده و یک نمونه قدرتمند اسپرت از آن نیز در رده اتومبیل‌های هات هچ با کد RS به فروش می‌رسد. تمامی تیپ‌های این خودرو از امکانات نسبتا کامل و مدرنی سود برده و پیشرانه‌های کم مصرف و قابل قبولی نیز بر روی آن‌ها نصب شده است. کیفیت و لذت رانندگی این خودرو بسیار بالا بوده و حتی در نمونه ارزان‌قیمت پایه نیز شاهد عملکرد خوب موتور و هماهنگی آن با سیستم تعلیق و فرمان هستیم.

فورد فوکوس 2018

تمامی این نکات، فوکوس 2018 را به یکی از نمونه‌های نادر موجود در بازار تبدیل نموده که هم مناسب برای مسیرهای کوتاه و پر از ترافیک شهری بوده و هم قابلیت سواری لذت‌بخش در مسیرهای خارج شهری و کوهستانی را دارد. برخی مدل‌ها تنها در کلاس هاچ بک تولید شده و برخی دیگر در گونه سدان؛ اما همگی با تکیه بر کیفیت بالای ساخت و مواد اولیه مرغوب استفاده شده در کابین، این خودرو را به یکی از نمونه‌های برتر بازارهای جهانی تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی رنو مگان 2018 ؛ سدانی کوچک با قیمت 170 میلیون تومانی در بازار ایران

تغییرات جدید برای سال 2018

فورد فوکوس 2018 در حال حاضر وارد نهمین سال تولید نسل سوم خود شده، ولی قرار است که برای سال 2019 نمونه جدیدی از آن وارد خط تولید این شرکت آمریکایی گردد. تجهیزات مدل‌های مختلف نسبت به سال گذشته ثابت مانده و بنا بر اعلام این شرکت، هات هچ فوکاس RS با تولید تنها 1.000 نمونه به طور رسمی از خط تولید خارج خواهد شد.

نقاط قوت

  • طراحی بدنه زیبا و اسپرت به خصوص در گونه هاچ بک
  • رانندگی قابل اعتماد
  • قیمت پایین
  • مصرف سوخت کم
  • لذت بالای رانندگی
  • عملکرد مناسب سیستم اطلاعاتی سرگرمی (Infotainment) شرکت فورد
  • قدرت بالای پیشرانه در مدل‌های مجهز به موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو و هاچ بک
  • عملکرد در حد خودروهای اسپرت در فورذ فوکوس RS

نقاط ضعف

  • قدرت پایین موتورهای پایه
  • عملکرد خشن سیستم انتقال قدرت اتوماتیک
  • فضای کم صندلی‌های ردیف دوم
  • کمبود امکانات و تجهیزات ایمنی مدرن به صورت استاندارد

ابعاد

فورد فوکوس 2018 یکی از کوچک‌ترین نمونه‌های موجود در این کلاس بدنه به حساب آمده و طولی در حدود 4.530 میلی‌متر، پهنایی در حدود 1.823 میلی‌متر، ارتفاعی در حدود 1.484 میلی‌متر و فاصله دو محور عقب و جلویی در حدود 2.648 میلی‌متر در گونه سدان و 4.360 میلی‌متر طول، 1.823 میلی‌متر پهنا و 1.466 میلی‌متر ارتفاع و 2.648 میلی‌متر فاصله دو محور عقبی و جلویی در گونه هاچ بک دارد.

از لحاظ ابعاد می‌توان این خودرو را با نمونه‌هایی مانند مزدا 3 با طولی در حدود 4.470 میلی‌متر، هوندا سیویک با طولی در حدود 4.520 میلی‌متر، دنا با طولی در حدود 4.559 میلی‌متر، سورن با طولی در حدود 4.534 میلی‌متر و سمند با طولی در حدود 4.502 میلی‌متر در گونه سدان مقایسه نمود.

طراحی ظاهری

هرچند زبان طراحی فوکاس 2018 اندکی قدیمی و متعلق با سال‌های اولیه دهه 2010 بوده اما هنوز هم می‌توان آن را نمونه‌ای زیبا و جذاب به حساب آورد. چراغ‌های جلویی کشیده و باریک بوده و نمایی مرموز و تهاجمی به این خودروی کوچک شهری بخشیده است. جلو پنجره نیز نسبتا بزرگ بوده و با طراحی 6 پره عمودی در کنار چراغ‌ها مه شکن و ورودی‌های هوای سه گانه، ظاهری هماهنگ با سایر بخش‌ها به خود گرفته است.

فورد فوکوس 2018

در نمای کناری نیز استفاده از خطوط جانبی مستقیم و کشیده در کنار گلگیرهای نسبتا برجسته، جلوه‌ای ساده به آن بخشیده‌اند. چراغ‌های عقبی نیز در گونه هاچ بک طراحی چند وجهی و نسبتا بزرگی داشته و به همراهی باله عقبی کوچک نصب شده در بخش انتهایی سقف، ظاهری اسپرت را برای آن رقم خواهند زد.

در بخش انتهایی گونه سدان نیز چراغ‌ها کشیده‌تر از مدل هاچ بک بوده ولی از استانداردی مشابه با سایر خودروهای موجود در این کلاس مانند هیوندای النترا، کیا سراتو و مزدا 3 پیروی می‌کند. در مجموع بخش جلویی فورد فوکاس 2018 زیباتر از سایر قسمت‌های آن بوده ولی در کل، هماهنگی در طراحی اجزا، ظاهری اسپرت به خصوص در مدل‌های هاچ بک برای آن رقم زده است.

طراحی داخلی

کابین فورد فوکوس 2018 با توجه به ابعاد کوچک در هر دو کلاس سدان و هاچ بک، فضای نسبتا محدودی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. داشبورد طراحی نسبتا تختی داشته و صفحه نمایش اصلی در بخش میانی قرار گرفته‌ است.

فورد فوکوس 2018

خروجی‌های سیستم تهویه مطبوع نیز با آرایش عمودی در بخش کناری این صفحه با جاگذاری مایل به پایین تعبیه شده و سیستم‌های کنترلی آن نیز در پایین‌ترین بخش و روبروی اهرم تعویض دنده قرار گرفته‌اند. غربیلک فرمان سه شاخه نیز مجهز به ابزارهای کنترل سیستم صوتی، کنترل سرعت و سیستم پاسخگویی به تلفن بوده و صفحه پشت آمپر نیز متشکل از دو بخش دایره‌ای اصلی برای نمایش سرعت و دور موتور است.

کیفیت مواد اولیه استفاده شده در ساخت ابزار و ادوات داخلی هرچند در بالاترین حد ممکن نبوده اما با توجه به رقم پرداختی بسیار پایین، از طراحی و مرغوبیت قابل قبولی نسبت به سایر رقبا برخوردار هستند.

فضای داخلی

فضای موجود برای صندلی‌های ردیف دوم در هر دو گونه نسبتا کم بوده و حتی سرنشینان با قد متوسط نیز در هنگام طی مسافت‌های طولانی، تجربه‌‌ی سواری همراه با آسایش کامل را نخواهند داشت. فضای موجود برای زانوی سرنشینان بسیار کوچک است و فوکاس 2018 از این لحاظ در مکانی پایین‌تر از رقبا قرار می‌گیرد.

اما با توجه به کیفیت بالای ساخت و عایق بندی مناسب، میزان ورود صداهای محیطی به داخل کابین بسیار پایین بوده که این خودرو را در مکانی بالاتر از سایر رقبا قرار می‌دهد. ولی دید در دو بخش عقبی و جلویی با وجود ارتفاع بالای صندلی‌ها، محدود بوده که از این لحاظ جایگاهی در میانه‌های جدول به فورد فوکوس 2018 اختصاص می‌یابد.

محفظه صندوق عقب نیز با در اختیار گذاشتن فضایی در حدود 373 لیتر در مدل سدان، میزان کافی و قابل قبولی را برای چمدان‌ها در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. مدل هاچ بک نیز در یک قسمت بسیار جادارتر بوده و در حالت عادی فضایی در حدود 660 لیتر و در صورت خم کردن صندلی‌های ردیف دوم محفظه‌ای به حجم 1.240 لیتر را برای حمل بار و چمدان‌ها در اختیار خواهد گذاشت.

موتور و پیشرانه

برای فورد فوکاس 2018 چهار پیشرانه بنزینی در نظر گرفته شده است. سه نمونه در مدل‌های عادی قرار گرفته و یک نمونه قدرتمند نیز مختص به مدل تولید محدود RS است. یک پیشرانه الکتریکی نیز در گونه EV برای سفارش وجود دارد که با وجود قیمت بالاتر نسبت به مدل‌های بنزینی، شاهد برچسب قیمت پایین‌تری در بین خودروهای الکتریکی و پاک موجو در بازار است. موتورهای موجود برای این خودرو عبارتند از:

  1. موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری اکوبوست (EcoBoost)
  2. موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری استاندارد
  3. موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو
  4. موتور 4 سیلندر 2.3 لیتری توربو
  5. موتور الکتریکی مدل EV

 

موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری اکوبوست (EcoBoost)

این پیشرانه، کوچک‌ترین نمونه موجود برای فورد فوکوس 2018 به حساب آمده که متشکل از یک موتور 3 سیلندر خطی DOHC با 12 سوپاپ است. این موتور با حجم دقیق 999 سی سی و استفاده از سیستم توربوشارژر (TurboCharger) و خنک کننده (Intercooler) توانایی تولید نیرویی در حدود 123 اسب بخار در دور موتور 6.000 دور در دقیقه را دارد. حداکثر گشتاور تولیدی نیز رقمی در حدود 125 پاوند بر فوت (معادل 169 نیوتون متر) بوده که در دور موتور 3.500 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

نیروی تولیدی موتور نیز توسط دو گیربکس 6 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلویی (FWD) منتقل می‌گردد. این موتور تنها در تیپ SE قابل سفارش است.

عملکرد و مصرف سوخت

با استفاده از این پیشرانه کوچک، فورد فوکاس 2018 به زمانی بیش از 9.5 ثانیه در مدل مجهز به گیربکس دستی و 10 ثانیه در مدل اتوماتیک برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز داشته و با حداکثر سرعتی در حدود 111 مایل در ساعت (معادل 178 کیلومتر) یک نمونه کند در بازارهای امروزی به حساب می آید.

اما مصرف سوخت بسیار مناسب، این نمونه را به یک خودروی شهری ایده آل تبدیل نموده است. این خودرو با استفاده از جعبه دنده 6 سرعته دستی توانایی پیمودن مسافتی به طول 30 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 40 مایل با هر گالن سوخت (معادل 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 34 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر) به صورت میانگین، یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای موجود به حساب می‌‌آید.

در صورت انتخاب گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، این ارقام کاهش پیدا کرده و مصرف سوخت به 27 مایل با هر گالن سوخت (معادل 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 38 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 31 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر) به صورت میانگین افزایش خواهد یافت.

موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری استاندارد

این پیشرانه، نمونه استاندارد و پایه تیپ‌های مختلف فورد فوکاس 2018 به حساب می‌آید. این موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری خطی DOHC با 16 سوپاپ، با حجم دقیق 1.999 سی‌ سی، توانایی تولید 160 اسب بخار در دور موتور 6.500 RPM و حداکثر گشتاوری در حدود 146 پاوند بر فوت (معادل 198 نیوتون متر) را در دور موتور 4.500 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌دهد. نیروی تولیدی نیز توسط دو جعبه دنده 5 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه (Dual Clutch) به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

عملکرد و مصرف سوخت

توانایی‌های حرکتی با استفاده از این موتور مناسب‌تر از نمونه 3 سیلندر 1.0 لیتری بوده و فورد فوکاس 2018 با این موتور به زمانی در حدود 8.5 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز داشته و توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود 121 مایل در ساعت (معادل 195 کیلومتر در ساعت) را دارد.

با استفاده از گیربکس دو کلاچه 6 سرعته، مصرف سوخت برابر با 26 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.0 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 38 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 31 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر) به صورت میانگین بوده ولی در صورت استفاده از جعبه دنده دستی، این ارقام به 25 و 34 و 31 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.4 و 6.9 و 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر) تغییر پیدا خواهد کرد.

موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو

این پیشرانه قدرتمند در فورد فوکوس ST استفاده شده و با یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری DOHC خطی 16 سوپاپه، با حجم دقیق 1.999 سی سی و سیستم توربوشارژر و توانایی تولید نیرویی در حدود 252 اسب بخار در دور موتور 5.500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور تولیدی 270 پاوند بر فوت (معادل 366 نیوتون متر)، توانایی قرار گرفتن در رده خودروهای هات هچ را دارد. نیروی تولیدی نیز تنها توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دستی به چرخ‌های جلویی منتقل شده و عملکردی اسپرت را از خود به نمایش می‌گذارد.

عملکرد و مصرف سوخت

فورد فوکوس اس تی با این پیشرانه قدرتمند 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو، در زمانی نزدیک به 6.3 ثانیه از جالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و با توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود 150 مایل در ساعت (معادل 241 کیلومتر در ساعت) یک خودروی سریع به حساب می‌آید.

فورد فوکوس 2018

مصرف سوخت با توجه به قدرت بالای تولیدی موتور قابل قبول بوده و فورد فوکوس ST توانایی پیمودن مسافتی به طول 22 مایل با هر گالن سوخت (معادل 10.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 27 مایل با هر گالن سوخت (معادل 8.0 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 25 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر) به صورت میانگین را دارد.

موتور 4 سیلندر 2.3 لیتری توربو

این پیشرانه، قدرتمندترین نمونه فورد فوکوس 2018 بوده و تنها بر روی هات هچ فوکوس RS نصب می‌گردد. این موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ DOHC خطی 2.3 لیتری با بلوک آلومینیومی و سیستم پاشش مستقیم سوخت، با حجم دقیق 2.261 سی سی، توانایی تولید نیرویی بسیار قابل توجه و برابر با 350 اسب بخار در دور موتور 6.000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور تولیدی 350 پاوند بر فوت (معادل 470 نیوتون متر) در دور موتور 3.200 دور در دقیقه را دارد.

نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دستی به عنوان تنها گزینه موجود، به هر چهار چرخ (AWD) این هاچ بک پرقدرت و اسپرت منتقل شده و با توجه به ارزیابی‌های انجام شده، عملکردی بالاتر از سوبارو WRX و فولکس واگن گلف R را از خود به نمایش می‌گذارد.

عملکرد و مصرف سوخت

فورد فوکوس RS با استفاده از پیشرانه قدرتمند خود عملکردی مشابه با خودروهای اسپرت گران‌قیمت داشته و در عرض تنها 4.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت خواهد رسید. حداکثر سرعتی در حدود 165 مایل در ساعت (معادل 265 کیلومتر در ساعت) توانایی رقابت با رقبایی مانند پورشه و شورولت را به این هات هچ کوچک خواهد بخشید.

فورد فوکوس 2018

علیرغم قدرت بسیار بالای موتور، مصرف سوخت هنوز قابل قبول بوده و فورد فوکوس RS توانایی پیمودن 19 مایل با هر گالن سوخت (معادل 12.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 25 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 22 مایل با هر گالن سوخت (معادل 10.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) به صورت میانگین را دارد که برای نمونه‌ای با این توانایی‌ها، عددی کاملا منطقی به حساب می‌آید.

برای درک میزان مصرف سوخت فورد فوکوس RS کافیست به این نکته اشاره کنیم که دنا پلاس موجود در ایران با توانایی تولید نیرویی در حدود 115 اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی 157 نیوتون متر، مصرف سوخت واقعی در حدود 9.0 لیتر در هر 100 کیلومتر به صورت میانگین را دارد!

موتور الکتریکی

فورد فوکوس الکتریکی (Focus EV) نیز یکی از نمونه‌های موجود برای این خودرو بوده که توانایی‌ها و مزایای یک خودروی الکتریکی را در کنار ظاهر آشنا و زیبای یک خودروی عادی در اختیار راننده قرار می‌دهد. این موتور الکتریکی با استفاده از باتری‌های 33 kWh یون لیتیومی، توانایی تولید نیرویی در حدود 143 اسب بخار را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 184 پاوند بر فوت (معادل 250 نیوتون متر) خواهد بود. نیروی تولیدی نیز توسط یک سیستم انتقال قدرت تک سرعته به چرخ‌های جلویی انتقال پیدا می‌کند.

با استفاده از این موتور، فورد فوکوس الکتریکی در زمانی در حدود 10 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت و در در نهایت به حداکثر سرعتی نزدیک به 85 مایل در ساعت (معادل 137 کیلومتر در ساعت) خواهد رسید. با هر بار شارژ کامل که زمانی در حدود 4 ساعت به طول می‌انجامد، این خودرو توانایی پیمودن مسافتی در حدود 115 مایل (معادل 185 کیلومتر) را داشته برای استفاده بسیاری از مشتریان شهری کاملا کافی خواهد بود.

تیپ‌های مختلف

فورد فوکوس 2018 در دو کلاس هاچ بک و سدان و در 7 تیپ مختلف به فروش می‌رسد. این تیپ‌های مختلف این خودرو عبارتند از:

  1. تیپ پایه S (سدان)
  2. تیپ SE (سدان و هاچ بک)
  3. تیپ SEL (سدان و هاچ بک)
  4. تیپ Titanium (سدان و هاچ بک)
  5. تیپ ST (هاچ بک)
  6. تیپ RS (هاچ بک)
  7. فوکوس الکتریکی (سدان)

تیپ پایه S

فورد فوکوس تیپ S مدل 2018 تنها در گونه سدان قابل سفارش بوده و قیمت پایه‌ای در حدود 19.000 دلار (معادل 86 میلیون تومان با احتساب دلار 4.500 تومانی در زمان نگارش مطلب) دارد. از تجهیزات استاندارد موجود در این تیپ پایه می‌توان از موارد زیر یاد نمود که با توجه به قیمت پایین، امکاناتی مناسب و قابل قبول به حساب می‌آیند:

  • موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری استاندارد
  • رینگ‌های 15 اینچی فولادی
  • پوشش پارچه‌ای صندلی‌ها
  • شیشه‌های الکتریکی
  • صندلی راننده با قابلیت تنظیم به صورت دستی
  • سیستم تهویه مطبوع نسل قدیم (Air Conditioning)
  • غربیلک فرمان تلسکوپی
  • چراغ‌های جلویی اتوماتیک
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سراشیبی (HSA)
  • سیستم صوتی مجهز به 4 بلندگوی جداگانه
  • یک ورودی AUX و دو ورودی USB
  • اتصال به گوشی‌های تلفن همراه از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث با پشتیبانی از فرامین صوتی
  • صفحه نمایش 4.2 اینچی رنگی

فورد فوکوس 2018

تیپ SE

این تیپ با قیمت پایه‌ای در حدود 20.000 دلار (معادل 90 میلیون تومان) و در گونه سدان و 21.000 دلار (معادل 95 میلیون تومان) در گونه هاچ بک به فروش می‌رسد. از تجهیزات اضافی موجود در این تیپ از فورد فوکوس 2018 می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رینگ‌های 16 اینچی آلیاژی
  • کامپیوتر سفری
  • کنسول میانی در بخش جلویی
  • خروجی‌های سیستم تهویه برای صندلی‌های ردیف دوم
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگوی جداگانه و پشتیبانی از رادیوهای ماهواره‌ای
  • باله عقبی (Spoiler) در گونه هاچ بک
  • موتور کم مصرف 1.0 لیتری 3 سیلندر در گونه سدان

تیپ SEL

فورد فوکوس 2018 تیپ SEL نیز در دو گونه سدان با قیمت پایه 21.500 دلار (معادل 97 میلیون تومان) و هاچ بک با قیمت پایه‌ای در حدود 22.500 دلار (معادل 102 میلیون تومان) به فروش رسیده و از امکاناتی مطابق فهرست زیر بهره می‌برد:

  • سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک (Dual Zone Climate Control)
  • نورپردازی داخل کابین
  • سانروف الکتریکی
  • صفحه پشت آمپر با گرافیک سفارشی
  • چراغ‌های روشنایی در روز مجهز به لامپ‌های LED
  • چراغ‌های مه شکن
  • سنسورهای کمکی پارک در بخش عقبی
  • ترمزهای دیسکی در عقب
  • سیستم صوتی حرفه‌ای ساخت شرکت سونی مجهز به 10 بلندگوی جداگانه
  • رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی
  • سیستم اطلاعاتی سرگرمی Sync3 با صفحه نمایش لمسی رنگی 8.0 اینچی

تیپ Titanum

این تیپ، مجهزترین نمونه عادی فورد فوکوس 2018 بوده و در دو شکل سدان با قیمت پایه‌ای در حدود 25.000 دلار (معادل 113 میلیون تومان) و 25.500 دلار (معادل 115 میلیون تومان) در شکل هاچ بک به مشتریان عرضه می‌گردد. از تجهیزات اضافی فورد فوکوس تیتانیوم نسبت به تیپ‌های قبلی می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی
  • ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
  • استارت خودرو از طریق کنترل از راه دور
  • پوشش چرمی صندلی‌ها
  • روکش چرمی غربیلک فرمان
  • صندلی‌های جلویی مجهز به گرم‌کن
  • صندلی راننده با قابلیت تنظیم در 8 جهت مختلف به صورت الکتریکی
  • آیینه‌های جانبی مجهز به گرم‌کن و چراغ‌های مخصوص روشن کردن بخش جانبی (Puddle Lamp)

فورد فوکوس ST

این تیپ از فورد فوکوس 2018 تنها در گونه هاچ بک و با قیمت پایه‌ای در حدود 26.500 دلار (معادل 119 میلیون تومان) در بازار خودروهای هات هچ ارزان‌قیمت داد و ستد می‌گردد. از تجهیزات موجود در فورد فوکوس ST می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رینگ‌های 18 اینچی آلیاژی
  • کیت بدنه اسپرت و آئرودینامیک
  • چراغ‌های مجهز به لامپ‌های LED
  • سیستم تعلیق اسپرت
  • صندلی‌های اسپرت ریکارو (Recaro)
  • پشت آمپر اسپرت
  • غربیلک فرمان اسپرت
  • موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو

فورد فوکوس 2018

فورد فوکوس RS

این مدل، قدرتمندترین تیپ فورد فوکوس 2018 بوده که با قیمت پایه‌ای در حدود 42.000 دلار (معادل 189 میلیون تومان)، یکی از بهترین هات هچ‌های موجود در بازار به حساب می‌آید. از امکانات موجود در این مدل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موتور 4 سیلندر 2.3 لیتری توربو
  • صندلی‌های اسپرت ریکارو
  • رینگ‌های 19 اینچی اسپرت آلیاژی
  • تایرهای اسپرت تابستانی به صورت استاندارد و تایرهای مسابقه‌ای ساخت شرکت میشلن (Micheline) به صورت سفارشی
  • باله عقبی بزرگ و اسپرت
  • سیستم صوتی حرفه‌ای ساخت شرکت سونی
  • مدل‌های مختلف رانندگی (Drive Mode)
  • دیفرانسیل با لغزش محدود مکانیکی

فورد فوکوس 2018

فورد فوکوس الکتریکی

این مدل از فورد فوکاس تنها در گونه هاچ بک به فروش رسیده و قیمتی در حدود 30.000 دلار (معادل 135 میلیون تومان) در بازار خودروهای پاک حضور دارد.

فورد فوکوس 2018

ایمنی

تمامی تیپ‌های فورد فوکوس 2018 مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) بوده؛ اما تنها در تیپ‌های SE, SEL, Titanium, RS, ST هر چهار چرخ مجهز به دیسک ترمز بوده و تیپ‌های پایه از سیستم کاسه‌ای در عقب استفاده می‌کنند. از سیستم‌های ایمنی استاندارد موجود در تمامی تیپ‌های این خودروی ارزان‌قیمت شهری می‌توان به مواردی مانند سیستم کنترل کشش (Traction Control)، کنترل پایداری (Stability Control) و 6 کیسه هوای ایمنی (2 عدد جلویی، 2 عدد جانبی و 2 عدد پرده‌ای جانبی) اشاره نمود.

فورد فوکوس 2018

امکانات مدرن کمکی رانندگی مانند سیستم هشدار خروج مسیر حرکت خودرو از بین خطوط جاده (Lane Departure Warning)، حفظ مسیر حرکت خودرو بین خطوط (Lane Keep Assist)، نمایش نقاط کور (Blindspot Monitoring System) و هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی (Rear Cross Traffic Alert) تنها در تیپ‌های بالایی قابل سفارش بوده و این مساله، یکی از نقاط ضعف اصلی فورد فوکوس 2018 به حساب می‌آید.

در آزمون‌های تصادفات رانندگی توسط سازمان دولتی NHTSA، این خودرو موفق به کسب 4 ستاره از 5 ستاره ممکن در تصادفات از روبرو، 5 در برخوردهای جانبی و 5 به صورت کلی شده و موفق به کسب عنوان خوب و قابل قبول از موسسه غیر دولتی IIHS شده است و در جمع خودروهای استاندارد در بازار آمریکای شمالی  و ایالات متحده آمریکا با قیمت پایین قرار می‌گیرد.

تجربه رانندگی

وجود نمونه‌هایی مانند فورد فوکوس 2018 کلاس بدنه خودروهای کوچک شهری را هنوز جذاب نگاه داشته است. طراحی داخلی بسیار زیبا بوده و استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا نسبت به رقم پرداختی، محیطی جذاب را برای راننده و سرنشینان به‌وجود می‌آورد. پیشرانه 4 سیلندر 2.0 لیتری استاندارد، حرکتی نرم و شتابی قابل قبول داشته اما عملکرد جعبه دنده اتوماتیک اندکی گیج و مبهم است و در برخی موارد با تاخیر در تعویض دنده معکوس همراه است. اما جعبه دنده 5 سرعته دستی تیپ‌های میانی، شخصیت اسپرت بیشتری را به این خودرو خواهد بخشید.

فورد فوکوس 2018

موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری هرچند یکی از بهترین مصرف سوخت را در این کلاس از خود به نمایش می‌گذارد، اما با توجه به قدرت کم، عملکردی کند را از خود به نمایش گذاشته و به طور کلی فلسفه وجودی خانواده فوکوس را زیر سوال می‌برد! اما در مجموع به‌غیر از فضای کم داخل کابین –که با توجه به ابعاد خودرو امری غیر قابل اجتناب به شمار می‌آید- فورد فوکاس 2018 در تمامی تیپ‌ها سواری لذت بخشی را برای راننده و سرنشینان فراهم کرده و کابینی زیبا و لوکس را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

فوکوس هات هچ

اما موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو موجود در فورد فوکوس ST با قدرت شتاب بالا، عملکرد بسیار جالبی را از خود به نمایش گذاشته و جعبه دنده 6 سرعته دستی نیز تکمیل کننده حس اسپرت موجود در این خودرو خواهد بود. اما استفاده از آن به عنوان یک خودروی روزمره و حرکت در ترافیک‌های سنگین و نیاز به تعویض دنده مداوم، رانندگی با آن را به یک عذاب تبدیل می‌کند.

فورد فوکوس 2018

350 اسب بخار نیرو در یک خودروی کوچک شهری، توانایی‌ها و قدرت سیستم تعلیق و شاسی فورد فوکوس RS را به نمایش گذاشته و سیستم توزیع گشتاور اتوماتیک با فراهم کردن چسبدگی کافی تایرهای پهن و 19 اینچی موجود در این مدل، کمک شایانی به حرکت با سرعت‌های بالا در پیچ‌ها می‌نماید. این هات هچ قدرتمند با شتاب اولیه کمتر از 5 ثانیه‌ای خود، هم در جاده و هم در پیست مسابقه، توانایی به چالش کشیدن بسیاری از رقبای قدرتمند خود را دارد که با تفاوت قیمتی بیش از 10.000 دلار به فروش می‌رسند.

قیمت فورد فوکوس 2018 در بازارهای جهانی

فورد فوکاس 2018 با قیمت پایه‌ای در حدود 19.000 دلار (معادل 86 میلیون تومان) در مدل سدان و 21.000 دلار (معادل 95 میلیون تومان) در مدل هاچ بک به فروش می‌رسد. این خودرو در بالاترین تیپ و سطح تجهیزات، با قیمتی در حدود 28.000 دلار (معادل 126 میلیون تومان) در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. مدل الکتریکی نیز با قیمتی در حدود 30.000 دلار (معادل 135 میلیون تومان) یکی از ارزان‌قیمت‌‌ترین خودروهای تمام الکتریکی موجود در بازار به حساب می‌آید.

فورد فوکاس ST مدل سال 2018 میلادی نیز با قیمتی مابین 26.500 دلار تا  30.000 دلار (199 تا 135 میلیون تومان) و هات هچ RS نیز با قیمتی در حدود 42.000 دلار تا 46.500 دلار (مابین 189 میلیون تومان تا 210 میلیون تومان) به رقابت با حریفان قدرتمند موجود در بازار خواهد پرداخت.

رقبا در بازارهای جهانی

رقبای فورد فوکاس 2018 را باید به دو دسته کلی تقسیم کرد: نمونه‌های شهری کوچک و هاچ بک‌های اسپرت. وجود یک نمونه تمام الکتریکی نیز بازار رقابت در بین خودروهای پاک را نیز در اختیار این خودرو قرار داده است.

از رقبای این خودرو در بین نمونه‌های کلاس شهری می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • هوندا سیویک با قیمت پایه‌ای در حدود ۲۰.۰۰۰ دلار (معادل ۹۰ میلیون تومان)
  • مزدا ۳ با قیمت پایه‌ای در حدود ۱۹.۰۰۰ دلار (معادل ۸۶ میلیون تومان)
  • شورولت کروز (Chevrolet Cruze) با قیمت پایه‌ای در حدود ۱۸.۰۰۰ دلار (معادل ۸۱ میلیون تومان)
  • هیوندای النترا با قیمت پایه‌ای در حدود ۱۸.۰۰۰ دلار (معادل ۸۱ میلیون تومان)
  • فولکس واگن جتا (Volkswagen Jetta) با قیمت پایه‌ای در حدود ۱۹.۵۰۰ دلار (معادل ۸۸ میلیون تومان)
  • سوبارو ایمپرزا (Subaru Impreza) با قیمت پایه‌ای در حدود ۱۹.۵۰۰ دلار (معادل ۸۸ میلیون تومان)
  • کیا سراتو یا فورته (Forte) با قیمت پایه‌ای در حدود ۱۷.۵۰۰ دلار (معادل ۷۹ میلیون تومان)
  • تویوتا کرولا (Toyota Corolla) با قیمت پایه‌ای در حدود 18.500 دلار (معادل 85 میلیون تومان)
  • نیسان سنترا (Nissan Sentra) با قیمت پایه‌ای در حدود ۱۸.۰۰۰ دلار (معادل ۸۱ میلیون تومان)
  • میتسوبیشی لنسر (Mitsubishi Lancer) با قیمت پایه‌ای در حدود ۱۸.۵۰۰ دلار (معادل ۸۳ میلیون تومان)

رقبا در کلاس هاچ بک‌های قدرتی

از رقبای فورد فوکوس 2018 تیپ‌های ST و RS نیز می‌توان نمونه‌هایی مانند اتومبیل‌های فهرست زیر را از حریفان اصلی قلمداد نمود:

  • هوندا سیویک Type R با قیمت پایه‌ای در حدود 35.000 دلار (معادل 158 میلیون تومان)
  • فولکس واگن گلف GTI با قیمت پایه‌ای در حدود 36.000 دلار (معادل 162 میلیون تومان)
  • سوبارو WRX با قیمت پایه‌ای در حدود 34.000 دلار (معادل 153 میلیون تومان)
  • هیوندای i30N با قیمت پایه‌ای در حدود 32.000 دلار (معادل 144 میلیون تومان)
  • مینی کوپر S با قیمت پایه‌ای در حدود 33.000 دلار (معادل 149 میلیون تومان)

رقبا در کلاس خودروهای الکتریکی

با توجه به قیمت نسبتا پایین‌تر در مقایسه با سایر خودروهای الکتریکی موجود در بازار (در حدود 30.000 دلار معادل 135 میلیون تومان)، فورد فوکوس 2018 الکتریکی رقابتی سخت و نزدیک را به نمونه‌ها فهرست زیر در بازارهای خودروهای پاک دارد:

  • شورولت بولت الکتریکی (Bolt EV) با قیمت پایه‌ای در حدود 37.500 دلار (معادل 169 میلیون تومان)
  • فولکس واگن e-Golf با قیمت پایه‌ای در حدود 31.500 (معادل 142 میلیون تومان)
  • ب ام و i3 با قیمت پایه‌ای در حدود 45.500 دلار (معادل 205 میلیون تومان)
  • نیسان لیف (Leaf) با قیمت پایه‌ای در حدود 31.000 دلار (معادل 140 میلیون تومان)
  • مرسدس بنز کلاس B الکتریکی با قیمت پایه‌ای در حدود 41.000 دلار (معادل 185 میلیون تومان)
  • کیا سول الکتریکی (Soul EV) با قیمت پایه‌ای در حدود 33.000 دلار (معادل 149 میلیون تومان)

فورد فوکوس 2019 ؛ تصاویر جاسوسی

بر اساس اخبار منتشر شده در وب‌سایت Car and Driver قرار است که مدل جدیدی از این خودرو راهی بازارهای جهانی گردد. هنوز هیچ اطلاعاتی در خصوص زمان عرضه این نمونه کم‌مصرف منتشر نشده، اما بر اساس اطلاعات درز کرده، نمونه جدید پس از چندین سال قرار است به عنوان نسل جدید در کشور چین تولید گردد.

فورد فوکوس در ایران

محصولات فورد سال‌ها پیش، وارد بازار ایران شده و با توجه به توانایی‌های حرکتی بالا، فضای کافی و ظاهر اسپرت خود و همچنین اطلاق لقب “آمریکایی” تبدیل به نمونه‌هایی بسیار جذاب شدند. در دهه 1970 میلادی نیز اتومبیلهایی مانند فورد کاپری و فورد موستانگ با توجه به قدرت بسیار بالا و شتاب اولیه مناسب، به خودروهای اسپرتی تبدیل شدند که هر راننده حرفه‌ای آرزوی رانندگی با آنها را داشت.

پس از برهم خوردن روابط سیاسی ایران با آمریکا، این ارتباط نیز قطع شد و تاکنون نیز هیچ خودروی آمریکایی به طور رسمی مجوز حضور در خیابان‌ها را ندارد؛ اما هنوز هم فورد موستانگ در کنار همتایان عضلانی خود مانند شورولت کامارو و پونتیاک ترانس ام و فایربرد، از جذاب‌ترین خودروهای کلاسیک موجود در بازار ایران به حساب می‌آیند.

فورد فوکوس 2018 در صورت حضور در ایران می‌توانست با تکیه بر قدرت، مصرف سوخت پایین و طراحی زیبا به نمونه‌ای بسیار موفق تبدیل شده و با توجه به استقبال مشتریان از خودروهای آمریکایی، گوی سبقت را از رقبای جدید شرکت‌های آسیایی برباید. فورد فوکاس در صورت ورود به ایران با قیمتی مابین 180 تا 200 میلیون تومان، به راحتی می‌تواند بازار خودروهایی مانند تویوتا کرولا، مزدا 3، کیا سراتو، رنو مگان و بسیاری از هاچ بک‌ها و سدان‌های ایرانی را به خود اختصاص دهد.

مشخصات فنی فورد فوکوس 2018 در یک نگاه

S SEL ST RS EV
کلاس بدنه سدان سدان هاچ بک هات هچ هاچ بک
حجم موتور (سی سی) 1.999 999 1.999 2.261 33 kWh
تعداد سیلندر 4 3 4 توربو 4 توربو
قدرت موتور (اسب بخار) 160 123 252 350 143
گشتاور (نیوتون. متر.) 198 169 366 470 250
تعداد سوپاپ 16 12 16 16
گیربکس 6 اتوماتیک 6 دستی 6 دستی 6 دستی تک سرعته
سیستم انتقال قدرت FWD FWD FWD AWD FWD
مصرف سوخت  (شهر) 8.7 7.8 10.7 12.4 185 کیلومتر با هر بار شارژ
مصرف سوخت (بزرگراه) 6.2 5.9 6.2 9.4
مصرف سوخت (ترکیبی) 7.6 6.9 8.0 10.7
تولید CO2 در هرکیلومتر (گرم) 0
ظرفیت باک (لیتر.) 47 47 47 47 0
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 8.5 9.5 6.3 4.6 10
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 195 178 242 265 137
طول (میلیمتر) 4.530 4.530 4.360 4.360 4.360
پهنا (میلیمتر) 1.823 1.823 1.823 1.823 1.823
ارتفاع (میلیمتر) 1.484 1.484 1.466 1.466 1.466
فاصله دو محور (میلیمتر) 2.648 2.648 2.648 2.648 2.648
ارتفاع از زمین (میلیمتر)
وزن (تن) 1.3 1.3 1.4 1.5 1.6
ابعاد تایر (جلو) 215/55/16 195/55/15 235/40/18 235/35/19 225/50/17
ابعاد تایر (عقب) 215/55/16 195/55/15 235/40/18 235/35/19 225/50/17
حجم محفظه بار (لیتر) 373 373 660 660 402
ظرفیت سرنشین (نفر) 5 5 5 5 5
قیمت پایه (میلیون تومان) 86 97 119 189 135

گالری تصاویر فورد فوکوس 2018

منبع : Ford

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    چرا چرت میگی
    تلفظی که خود خود آمریکاییها میگن فوکس هست از کجات فوکاس رو درآوردی؟؟؟

    پاسخ

    مقاله بسیار جامع بود – دست نویسنده و مترجم درد نکند.

    پاسخ

    خیلی خوب بود .ممنون .

    پاسخ