;
coinex

بررسی و مشخصات فنی ب ام و i3 مدل 2018 ؛ سریع، گران‌قیمت، شکست خورده!

ب ام و i3 مدل 2018

ب ام و i3 مدل 2018 یک نمونه کوچک شهری الکتریکی/هیبریدی در کلاس بدنه خودروهای هاچ بک (Hatchback) است که در ادامه به معرفی، بررسی و مرور مشخصات فنی آن خواهیم پرداخت.

ب ام و i3 اولین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال 2011 میلادی به عنوان یک نمونه مفهومی به نمایش عمومی درآمد. این خودرو، اولین طرح تولیدی بخش i این شرکت و بی ام دابلیو سری i بود که با ورود ابرخودروی الکتریکی i8 تکمیل گردید. این خودرو برای اولین بار در اواخر سال 2013 میلادی به عنوان مدل 2014 راهی بازارهای جهانی گردید.

ب ام و آی 3 مفهومی سال 2011 میلادی

برای کاهش هر چه بیشتر وزن، اولین خودروی الکتریکی ب ام و از شاسی، سیستم تعلیق، باتری‌ها و اجزای داخلی موتور ساخته شده از آلومینیوم سود می برد. در ساخت بدنه نیز از الیاف تقویت شده فیبر کربن (CFRP) بهره گرفته شده بود که مقاومتی برابر با فولاد را با وزنی به مراتب کمتر از خود به نمایش می گذاشت.

ب ام و i3 مدل 2018

ب ام و i3 مدل 2018 با وجود قابلیت‌های دینامیکی قابل توجه و شتاب بالا، یک خودروی شهری بوده و به دلیل محدودیت در میزان مسافت قابل پیمایش و ابعاد کوچک، به هیچ عنوان یک خودروی خانوادگی برای مسافرت‌های بین شهری محسوب نمی گردد.

ب ام و آی 3 مفهومی سال 2011 میلادی

اما ارتفاع بالای صندلی‌ها و همچنین سقف بلند، فضای کافی برای حضور 4 سرنشین در این خودروی کوچک الکتریکی شهری را فراهم کرده و دید بسیار مناسبی از محیط اطراف و مسیر پیش رو را در اختیار آنان قرار می دهد. سیستم تعلیق ب ام و i3 مدل 2018 در بخش عقبی نیز با توجه به قرار گرفتن سیستم انتقال قدرت به چرخ های عقبی به منظور استحکام بیشتر از فولاد ساخته شده است.

نقاط قوت

  • کابین بسیار مجهز و مدرن
  • شتاب اولیه بسیار مناسب در حد خودروهای سدان و هاچ بک اسپرت موجود در بازار
  • ارتفاع بالای سقف و فضای کافی برای سر سرنشینان جلویی

نقاط ضعف

  • طراحی خارجی متفاوت و خاص
  • قیمت بالاتر نسبت به رقبا
  • فضای کم برای سرنشینان عقبی
  • دامنه کم پیمایش با موتور الکتریکی
  • ترمزهای با قدرت کم

ابعاد

ب ام و i3 مدل 2018 یک خودروی بسیار کوچک شهری به حساب می آید. طول این خودروی الکتریکی در حدود 4.020 میلی‌متر، پهنای آن در حدود 1.775 میلی‌متر، ارتفاع آن در حدود 1.598 میلی‌متر بوده و فاصله دو محور عقبی و جلویی آن نیز در حدود 2.570 میلی‌متر است.

ب ام و آی 3 مدل سال 2018 میلادی

از لحاظ ابعاد می‌توان خودروی هاچ بک شهری الکتریکی ب ام و را با نمونه‌هایی مانند تویوتا یاریس (Toyota Yaris) با طولی در حدود 3.945 میلی‌متر، سیتروئن C3 با طولی در حدود 3.996 میلی‌متر، پژو 207 با طولی در حدود 3.900 میلی‌متر و یا هیوندای i20 نسل اول موجود در بازار ایران با طولی در حدود 3.940 میلی‌متر مقایسه کرد.

طراحی خارجی

طراحی خارجی و نمای ظاهری متفاوت ب ام و i3 مدل 2018 یکی از مشکلات این خودروی کوچک الکتریکی بوده که ممکن است مورد پسند بسیاری از مشتریان قرار نگیرد.

ب ام و i3 مدل 2018

در نمای جلویی، استفاده از در موتور برجسته، چراغ‌های جلویی کشیده و سپر با پستی و بلندی های مخلتف، نمایی عضلانی و عصبی به این خودروی کوچک الکتریکی بخشیده و جلو پنجره خاص ب ام و که به Kidney Grill مشهور است، با ساختاری متفاوت‌تر از سایر مدل‌های بنزینی این شرکت آلمانی، با ارتفاعی کم تعبیه شده است. این جلو پنجره با طراحی مدرن خود، به دلیل عدم نیاز به ورودی‌های هوا برای خنک کردن پیشرانه بنزینی، ساختاری تخت و بدون منفذ دارد.

نمای بدنه

در بخش جانبی، شاهد طراحی تخت و بدون انحنایی هستیم. ارتفاع سقف بیشتر از اکثر هاچ بک های موجود در بازا بوده و ب ام و i3 مدل 2018 را به خودرویی با قامت بلند تبدیل کرده است. طراحی پنجره های صندلی های ردیف دوم نیز متفاوت بوده و شیشه های نصب شده در این بخش، ارتفاعی بیشتر از شیشه های جلویی دارند. فاصله در حدود 140 میلیمتر از سطح زمین نیز ارتفاع خودرو را بیشتر از همتایان خود خواهد کرد.

ب ام و آی 3 مدل سال 2018 میلادی

یک پنجره کوجک نیز در بخش انتهایی ستون عقبی نصب شده که با در اختیار گذاشتن نمای بیشتر از محیط اطراف، به افزایش دید و فضای داخلی کمک خواهد کرد. رکاب جانبی نیز رنگی متفاوت از بدنه داشته ولی در مجموع نمایی قابل قبول و متناسب با بخش جلویی را ایجاد می کند. خط سقف کشیده تر از هاچ بک های متداول بوده و با توجه به ارتفاع بالاتر و شیب تندتر در بخش انتهایی، فضای بیشتری را بر سر سرنشینان عقبی فراهم می کند.

نمای عقبی ب ام و i3 مدل 2018 نیز با توجه به ماهیت خودروهای الکتریکی و زبان طراحی متداول در این گونه‌ها، از جذابیت چندانی برخودار نشده است. چراغ های عقبی تخت بوده و در داخل بدنه قرار گرفته اند. سپر عقبی نیز مانند سپر جلویی طراحی برجسته‌ای داشته که به همراه چراغ‌های مه شکن عقبی، سعی در القای حس جنگندگی را دارد.

برآیند کلی

در مجموع، ب ام و i3 مدل 2018 به هبچ وجه جذابیت و زیبایی خودروهای تولیدی این شرکت آلمانی را ندارد. آی 3 به نوعی از لحاظ طراحی ظاهری، موجب نا امیدی طرفداران این برند اسپرت، زیبا و معتبر شده است. هرچند فرم کلی طراحی هماهنگ و سیال بوده و از لحاظ بصری حس نامطلوبی را در بیننده ایجاد نمی کند.

فرم طراحی دستگیره های درهای عقبی نیز با توجه به مخفی بودن و نبود ستون میانی، نمای جالبی را برای این خودروی الکتریکی نسل جدید رقم زده اند. اما ابعاد کوچک و شعاع گردش بسیار کم، موجب شده که ب ام و i3 2018 یک خودروی بسیار قابل توجه برای مانورهای داخل شهری، خیابان‌ها مملو از ترافیک و پارک کردن در نقاط تنگ و محدود به حساب آید.

طراحی داخلی و کابین

بر خلاف طراحی ظاهری که یکی از نقاط ضعف ب ام و i3 مدل 2018 به حساب می آید، طراحی داخلی و کابین مجهز و مدرن، یکی از بزرگ ترین نکات مثبت این هاچ بک کوچک الکتریکی شهری است. مواد اولیه استفاده شده در ساخت ابزار و ادوات داخلی از کیفیت بالا و در حد نام این خودرو ساز برخوردار شده اند.

ب ام و i3 مدل 2018

داشبورد طراحی متفاوتی با نمونه‌های موجود در بازار داشته و به نوعی تداعی کننده یک میز یا سکوی کوچک است. بخش میانی داشبورد حالی جلو آمده داشته و تنظیمات و ابزار کنترل سیستم‌های صوتی و تهویه مطبوع بر روی آن قرار گرفته است. صفحه نمایش اصلی نیز با آرایشی ایستاده در بخش بالایی داشبورد نصب شده است.

غربیلک فرمان نیز دو شاخه بوده و دکمه های کنترل سیستم های صوتی، سیستم پاسخ‌گویی به تلفن و سیستم‌های کمکی رانندگی مانند کروز کنترل بر روی آن قرار گرفته اند. پشت آمپر نیز یک صفحه تخت دیجیتال رنگی کوچک بوده که با کیفیت بسیار بالا و مشابه یک تبلت به نمایش اطلاعات ضروری خودرو می پردازد. اهرم تعویض دنده اتوماتیک نیز با ساختار استوانه‌ای و قابل چرخش خود در کنار این فرمان قرار گرفته که دسترسی بسیار ساده ای دارد.

این طراحی کابین ب ام و i3 2018 را به یکی از مدرن ترین و آینده نگرانه ترین‌ها در صنعت اتومبیل تبدیل نموده است. بسته به تیپ انتخابی، سرنشینان از طیف گسترده‌ای از تجهیزات سود برده و اکثر قسمت‌ها از مواد قابل بازیافت ساخته شده اند. پوشش‌های مختلفی مانند چرم و پارچه نیز قابل انتخاب بوده که محیطی مجلل را در کنار تزئینات چوبی با کیفیت بالا به وجود می آورد.

میزان دید و نقاط کور و صدای ورودی به کابین

ب ام و i3 مدل 2018 از صندلی‌های با ارتفاع بالایی سود برده که قابل مقایسه با بسیاری از شاسی بلند های سایز کوچک و کراس اوورهای موجود در بازار است. ازین رو، دید راننده و سرنشینان به حیط اطراف و مسیر پیش رو بسیار عالی و بالاتر از استاندارهای یک خودروی هاچ بک کوچک شهری است.

اما با توجه به ستون‌های عریض، نقاط کور متعددی وجود داشته که به خصوص در بخش عقبی، موجب محدود شدن دید راننده می‌گردد. صدای ورودی به داخل کابین نیز با توجه به استفاده از موتور الکتریکی و عایق‌های مختلف اندک بوده ولی ضریب نفوذ صدای باد و تماس تایرها با سطح جاده، این خودرو را در مکانی پس از سایر رقبای خود مانند فولکس واگن گلف، شورولت ولت و شورولت بولت قرار می دهد.

فضای داخلی

با توجه به ابعاد کوچک، فضای داخلی محدود بوده ولی محیطی قابل قبولی را برای 4 سرنشین خود به ارمغان می آورد. به دلیل سقف نسبتا بلند، پروسه سوار و پیاده شدن برای افراد با قد نسبتا بلند نیز ساده است. اما این مساله در خصوص صندلی‌های عقبی صادق نبوده و با توجه به ابعاد بسیار کوچک، محیطی تنگ و فشرده در اختیار سرنشینان عقبی قرار خواهد گرفت.

در عقبی بسیار کوچک بوده و با وجود باز شدن در جهت عکس درهای جلویی و نبود ستون میانی، در صورتیکه راننده قدی بیشتر از 180 سانتی متر داشته باشد، فضای بسیار اندکی در اختیار سرنشینان عقبی قرار گرفته که موجب سختی بیش از حد در هنگام ورود و خروج به خودرو می گردد.

فضای صندوق عقب و محفظه بار

فضای موجود برای محفظه بار ب ام و i3 مدل 2018 در حالت عادی رقمی نزدیک به 428 لیتر بوده که در صورت خم کردن صندلی های ردیف دوم تا عدیی در حدود 1.045 لیتر قابل افزایش است. هر چند این ارقام برای یک خودروی کوچک شهری قابل قبول بوده اما باز هم این خودروی کوچک الکتریکی ب ام و را در مکانی پس از رقبای اصلی خود قرار می دهد.

در مجموع هرچند فضای داخلی ب ام و i3 2018 بسیار محدود است، اما با توجه به ارتفاع بالاتر صندلی‌ها و کیفیت بسیار بالای ساخت، حرکت با دو سرنشیان بزرگسال در جلو و دو فرد کوچک جثه یا کودک در بخش عقبی، سواری دلچسب و لذت بخشی را برای آنان رقم خواهد زد. فضای محدود محفظه بار نیز با توجه به ماهیت داخل شهری بودن، امری طبیعی و قابل قبول به حساب می آید.

 

موتور و پیشرانه

پس از سال 2017، باتری‌های موجود در ب ام و i3 تغییر نمود و نمونه‌های 22 kWh با 33 kWh تعویض گردید که از توانایی‌های بالاتری نسبت به نمونه‌های قبلی برخوردار بودند. برای ب ام و i3 مدل 2018 سه نوع پیشرانه در نظر گرفته شده است.

  1. موتور تمام الکتریکی 94 h
  2. موتور هیبریدی 94 h مدل Range Extender
  3. موتور هیبریدی مدل i3s (عادی و Rex)

موتور تمام الکتریکی 94 h

این پیشرانه، موتور پایه و استاندارد ب ام و i3 مدل سال 2018 میلادی است و از یک موتور الکتریکی با باتری‌های 33.2 kWh استفاده می‌کند. این پیشرانه توانایی تولید نیرویی در حدود 170 اسب بخار را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 184 پاوند بر فوت (معادل 250 نیوتون متر) است. این نیرو مانند تمامی خودروهای الکتریکی موجود در بازار توسط یک جعبه دنده 1 سرعته به چرخ‌های عقبی (RWD) منتقل می‌گردد.

عملکرد ب ام و i3 مدل 2018 با استفاده از پیشرانه قابل توجه بوده و این خودروی کوچک 1.3 تنی در زمانی در حدود 7.2 ثانیه و نزدیک به عملکرد هوندا سیویک Si کوپه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت نیز در حدود 93 مایل در ساعت (معادل 150 کیلومتر در ساعت) بوده که با توجه به ماهیت و فلسفه ساخت و استفاده به عنوان یک خودروی داخل شهری، کافی خواهد بود.

این مدل با هر بار شارژ که زمانی در حدود 4.8 ساعت با شارژر Level 2 و 45 دقیقه با شارژ سریع تا 80 درصد به طول می‌انجامد، توانایی پیمودن مسافتی به طول 124 مایل (معادل 200 کیلومتر) را داشته که رقم نسبتا پایینی برای یک خودروی گران‌قیمت الکتریکی به حساب می‌آید.

موتور هیبریدی 94 h مدل Range Extender

این پیشرانه، از همان موتور الکتریکی نمونه استاندارد ب ام و i3 مدل 2018 استفاده کرده اما به منظور افزایش شعاع حرکتی، از یک موتور 2 سیلندر 647 سی‌سی با قدرت 38 اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی 41 پاوند بر فوت (معادل 56 نیوتون متر) نیز بهره می‌گیرد. البته این موتور تنها به منظور افزایش مسافت قابل پیمایش بوده و خودروی هیبریدی ب ام و توانایی تولید نیرویی برابر با نمونه عادی و 170 اسب بخار و 184 پاوند بر فوت (معادل 250 نیوتون متر) گشتاور را به طور مجموع دارد.

موتور ب ام و i3 مدل 2018

نیروی تولیدی نیز توسط جعبه دنده تک سرعته به چرخ‌های عقبی منتقل می‌گردد. عملکرد نیز تقریبا مشابه با مدل استاندارد بوده اما به دلیل وزن بالاتر 1.5 تنی شتاب اولیه به رقمی در حدود 8.0 ثانیه افزایش می‌یابد. اما میزان شعاع حرکتی ب ام و i3 مدل 2018 افزایش یافته و بنا بر اطلاعات درج شده در وب‌سایت رسمی BMWUSA به عددی در حدود 205 مایل (معادل 330 کیلومتر) با هر بار شارژ خواهد رسید.

مصرف سوخت

پیشرانه هیبریدی ب ام و i3 مدل Range Extender با استفاده از موتور 2 سیلندر نیز مصرفی در حدود 36 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 33 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 35 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) به صورت میانگین خواهد داشت.

به این ترتیب این خودرو را با مصرف کلی 137 مایل با هر گالن سوخت (معادل 1.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 111 مایل با هر گالن سوخت (معادل 2.1 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری و 124 مایل با هر گالن سوخت (معادل 1.9 لیتر در هر 100 کیلومتر) نمونه‌ای بسیار کم مصرف به حساب می آید.

موتور هیبریدی مدل ب ام و i3s مدل سال 2018

این موتور، نمونه تقویت شده و بهینه سازی شده موتور استاندارد بوده که با استفاده از موتور 2 سیلندر 647 سی‌سی، توانایی تولید نیرویی معادل 184 اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی 199 پاوند بر فوت (معادل 270 نیوتون متر) را دارد. نیروی تولیدی نیز مانند سایز نمونه‌های ب ام و i3 مدل 2018 توسط جعبه دنده تک سرعته به چرخ‌های عقبی منتقل می‌گردد.

ب ام و i3 مدل 2018

با استفاده از این پیشرانه ب ام و i3s مدل 2018 در زمانی در حدود 6.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت نیز به 99 مایل در ساعت (معادل 160 کیلومتر در ساعت) محدود شده است. نجوه شتابگیری به‌ گونه‌ای است که می‌توان آن را در زمره خودروهای هات هچ (Hothatch) قرار داد.

با استفاده از پیشرانه استاندارد الکتریکی بی ام دابلیو i3 توانایی پیمودن مسیری به طول 120 مایل (معادل 193 کیلومتر) را داشته که در صورت استفاده از موتور 2 سیلندر بنزینی، این مسافت به رقمی در حدود 200 مایل (معادل 322 کیلومتر) افزایش یافته و تنها شتاب اولیه را با اندکی کاهش به 7.2 ثانیه می‌رساند.

تیپ‌های مختلف BMW i3 مدل سال 2018 میلادی

این خودروی الکتریکی آلمانی در دو مدل عادی و Range Extender به بازار عرضه می‌گردد. هر کدام از این مدل‌ها نیز خود در 4 زیر شاخه با امکانات و تجهیزات متفاوت به فروش می‌رسند. این تیپ‌ها عبارتند از:

  1. تیپ Deka World
  2. تیپ Mega World
  3. تیپ Giga World
  4. تیپ Tera World

تیپ Deka World

این تیپ مدل پایه و استاندارد بی ام دابلیو آی 3 مدل 2018 بوده که با قیمت پایه‌ای در حدود 44.500 دلار (معادل 196 میلیون تومان با احتساب دلار 4.400 تومانی در زمان نگارش مطلب) به فروش می‌رسد. در صورت استفاده از پیشرانه هیبریدی و سیستم رنج اکستندر این مبلغ تا 48.500 دلار (معادل 213 میلیون تومان) افزایش پیدا خواهد کرد.

ب ام و i3 مدل 2018

امکانات و تجهیزات استاندارد رفاهی و سرگرمی
  • پوشش پارچه‌ای صندلی‌ها
  • رینگ‌های 19 اینچی آلیاژی
  • تایرهای سایز 155/70/19 چهارفصل در جلو
  • تایرهای سایز 175/60/19 چهارفصل در عقب
  • سنسورهای کمکی پارک در بخش عقبی
  • چراغ‌های مجهز به لامپ‌های LED
  • چراغ‌های روشنایی در روز (DRL) مجهز به لامپ‌های LED
  • صندلی‌های جلویی مجهز به گرم‌کن
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک نسل جدید (Dual Zone Climate Control)
  • آیینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم و جمع شدن به صورت الکتریکی
  • قابلیت تنظیم شدت نور خودکار آیینه‌های جانبی
  • برف پاک‌کن‌های اتوماتیک حساس به بارش باران
  • غربیلک فرمان با پوشش چرمی
  • سیستم اطلاعاتی/سرگرمی (Infotainment) ب ام و با نام iDrive
  • اتصال به تلفن‌های همراه هوشمند از طرق فناوری بدون سیم بلوتوث
  • صفحه نمایشگر لمسی رنگی 6.5 اینچی
  • پورت USB و AUX
  • سیستم ناوبری ماهواره‌ای
  • سیستم کنترل سرعت

 

تیپ Mega World

این تیپ از بی ام دابلیو i3 مدل 2018 با قیمت پایه‌ای در حدود 46.000 دلار (معادل 202 میلیون تومان) در مدل عادی و 50.000 دلار (معادل 220 میلیون تومان) در مدل هیبریدی Range Extender به فروش می‌رسد. از تجهیرات موجود علاوه بر نمونه‌های موجود در تیپ پایه می‌توان به مواردی مانند نمونه‌های فهرست زیر اشاره کرد:

  • پوشش چرم مصنوعی برای صندلی‌ها
  • سیستم ناوبری ماهواره‌ای با قابلیت نمایش لحظه‌ای وضعیت ترافیک

تیپ Giga World

قیمت پایه این تیپ از ب ام و آی 3 مدل 2018 در حدود 46.500 دلار (معادل 205 میلیون تومان) است. مدل رنج اکستندر ب ام و i3 نیز با رقمی در حدود 50.500 دلار (معادل 222 میلیون تومان) به فروش خواهد رسید. از تحهیزات اضافی این تیپ می‌توان از موارد زیر یاد نمود:

  • رینگ‌های 19 اینچی با طراحی متفاوت
  • سانروف الکتریکی
  • ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
  • سیستم استاندارد باز کننده در گاراژ
  • پوشش داخلی ترکیبی چرم و پشم

تیپ Tera World

این تیپ، گران‌قیمت ترین نمونه موجود برای ب ام و i3 مدل 2018 بوده که با قیمت پایه 47.500 دلار (معادل 209 میلیون تومان) در نمونه عادی و 51.500 دلار (معادل 227 میلیون تومان) در مدل رنج اکستندر ب ام و i3 به فروش می‌رسد. این تیم به تمامی تجهیزات موجود در تیپ‌های قبلی مجهز بوده و تنها نحوه آرایش و تزئینات داخلی متفاوت و به طور کامل از چرم با کیفیت با حاشیه‌دوزی‌ است.

ب ام و i3s مدل 2018

این مدل از بی ام دبلیو آی 3 اس مدل سال 2018 میلادی با قیمت پایه‌ای در حدود 48.000 دلار (معادل 211 میلیون تومان) در مدل عادی و 51.500 دلار (معادل 227 میلیون تومان) در گونه رنج اکستندر به فروش می‌رسد و تجهیزات آن مطابق با 4 تیپ ذکر شده است.

ب ام و i3 مدل 2018

این تیپ از پیشرانه قدرتمندتری نسبت به نمونه عادی سود برده که موجب افزایش شتاب اولیه و سرعت این خودروی کوچک در حد نمونه‌های سدان و هاچ بک اسپرت شده است. رینگ‌های استفاده شده نیز نمونه‌های 20 اینچی مجهز به تایرهای 175/55/20 در جلو و 195/50/20 در عقب بوده که هندلینگ ب ام و i3s را افزایش می‌دهد.

تجهیزات و امکانات سفارشی

از امکانات سفارشی (آپشن) موجود برای این باواریایی الکتریکی که در تمامی مدل‌ها قابل نصب است می‌توان به مواردی مانند نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • بسته Technology+Driving با قابلیت اضافه کردن سیستم‌های کمکی رانندگی مانند نمایش لحظه‌ای ترافیک، سیستم کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control)، سیستم مکان یابی ConnectedDrive
  • سیستم صوتی فوق حرفه‌ای ساخت شرکت Harman Kardon مجهز به 16 بلندگوی مجزا
  • پشتیبانی از نرم افزار Apple CarPlay
  • سنسورهای کمکی پارک در دو بخش عقبی و جلویی
  • سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning)
  • ترمز خودکار اتوماتیک
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • سیستم کمکی پارک خودکار
  • رینگ‌های اسپرت 20 اینچی

 

ایمنی و تجهیزات کمکی رانندگی

ب ام و آی 3 مدل 2018 به طور استاندارد از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی هوشمند (DSC)، سیستم کنترل کشش هوشمند (Dynamic Traction Control)، ترمزهای دیسکی ضد قفل (ABS) برای هر چهار چرخ، سیستم کنترل ترمز در پیچ‌ها (CBC)، سیستم کنترل هوشمند ترمز (DBC)، 6 کیسه هوای ایمنی (ایربگ) و اتصالات LATCH برای صندلی مخصوص کودک سود می‌برد.

سیستم‌های کمکی رانندگی مانند کنترل سرعت تطبیقی، هشدار برخورد از جلو با ترمز اتوماتیک، سنسورهای کمکی پارک در عقب و جلو، دوربین کمکی دنده عقب و سیستم کمکی پارک خودکار، کمک حال راننده برای سواری ایمن و ساده خواهند بود.

ب ام و i3 مدل 2018 هنوز توسط موسسات و سازمان‌های دولتی آمریکا مورد ارزیابی قرار نگرفته اما استفاده از سیستم‌های مدرن کمکی رانندگی و شاسی تقویت شده فیبر کربنی و همچنین کسب امتیاز 4 از 5 توسط موسسه ایمنی اتحادیه اروپا در مدل سال‌های گذشته، قطعا” نمرات بالایی را برای آن رقم خواهد زد.

موسسه خصوصی IIHS نیز در تمامی بخش‌ها به این خودرو عنوان Good را اعطا کرده و تنها در بخش تصادفات رانندگی در بخش عقبی موفق به کسب امتیاز متوسط Acceptable شده است.

تجربه رانندگی

کابین ب ام و آی 3 مدل 2018 بسیار مدرن و پیشرفته بوده و با استفاده از دو صفحه نمایش با کیفیت فوق العاده رنگی که یکی در بخش میانی داشبورد و یکی در بخش پشتی غربیلک فرمان قرار گرفته، به نمایش اطلاعات ضروری خودرو می‌پردازد. تزئینات داخلی از مواد اولیه با کیفیت بالا و طراحی‌های ترکیبی ساخته شده که اگرچه در حدو و اندازه‌های خودروهای لوکس این شرکت نبوده، اما به هیچ عنوان خسته کننده نخواهد بود.

ب ام و i3 مدل 2018

نمایشگرها و کنترلرهای مختلف کاربری بسیار ساده ای داشته و به خوبی در دسترس راننده و سرنشین قرار می‌گیرند. سیستم iDrive نیز مشابه با نمونه‌های موجود در سری‌های 6 و 7 این خودروساز بوده و به بهترین شکل و با استفاده از مدرن‌ترین تکنولوژی‌های روز عمل می‌کنند. فضای موجود برای سرنشینان جلویی برای یک خودروی کوچک قابل قبول بوده اما سرنشینان صندلی‌های عقبی با قد بلند، اندکی دچار مشکل خواهند شد.

از نظر شتاب و سرعت و با توجه به در دسترس بودن گشتاور در تمامی لحظات، ب ام و آی 3 مدل 2018 حس اسپرتی فراوانی داشته و به راحتی توان پشت سر گذاشتن بیشتر خودروهای موجود در خیابان‌های شهری را دارد. استفاده از فسلفه رانندگی با یک پدال (ترمزگیری با برداشتن پا از روی پدال گاز) نیز موجب شده که رانندگی با این خودروی کوچک در مسیرهای پرازدحام شهری ساده‌تر شود.

ب ام و i3 مدل 2018

تظنیم وزن دقیق 50-50 نیز موجب شده که هندلینگ مناسبی برای این خودروی کوچک فراهم شود، هرچند استفاده از تایرهای پهن‌تر می‌توانست کمک بسیار بیشتری به حفظ تعادل نماید. اما در مجموع فضای کم بزرگ‌ترین نقطه ضعف موجود در تچربه رانندگی و سواری این خودرو به حساب می آید.

قیمت ب ام و i3 مدل 2018 در بازارهای جهانی

ب ام و i3 2018 با قیمت پایه‌ای در حدود 44.500 دلار (معادل 196 میلیون تومان) به فروش می‌رسد. در صورت انتخاب پیشرانه‌ قدرتمند مدل i3s و انتخاب سیستم REX و تجهیز به تمامی امکانات ممکن، این قیمت تا رقمی در حدود 61.000 دلار (معادل 268 میلیون تومان) افزایش پیدا خواهد کرد.

در مجموع تنها استفاده از برند ب ام و موجب شده که این خودروی کوچک الکتریکی حتی در بین نمونه‌های موجود نیز یک خودروی گرانقیمت به حساب آید و از لحاظ توانایی‌های حرکتی، شعاع قابل پیمایش، طراحی ظاهری و میزان فضای کابین، آی 3 مدل سال 2018 را پایین‌تر رقبای آمریکایی خود قرار می دهد.

رقبا در بازارهای جهانی

از رقبای اصلی ب ام و آی 3 مدل 2018 در بین خودروهای الکتریکی و پاک می‌توان از نمونه‌های فهرست زیر نام برد:

  • شورولت بولت ای‌وی (Bolt EV) با قیمت پایه‌ای در حدود 37.500 دلار (معادل 165 میلیون تومان)
  • فولکس واگن ای‌گلف (e-Golf) با قیمت پایه‌ای در حدود 31.500 دلار (معادل 139 میلیون تومان)
  • نیسان لیف (Leaf) با قیمت پایه‌ای در حدود 31.000 دلار (معادل 136 میلیون تومان)
  • مرسدس بنز کلاس B الکتریکی با قیمت پایه‌ای در حدود 41.000 دلار (معادل 180 میلیون تومان)
  • فورد فوکاس الکتریکی با قیمت پایه‌ای در حدود 30.000 دلار (معادل 132 میلیون تومان)
  • کیا سول ای‌وی (Soul EV) با قیمت پایه‌ای در حدود 33.500 دلار (معادل 147 میلیون تومان)
  • تویوتا میرای (Mirai) هیدروژنی با قیمت پایه‌ای در حدود 58.500 دلار (معادل 257 میلیون تومان)
  • فیات 500 الکتریکی با قیمت پایه‌ای در حدود 34.000 دلار (معادل 150 میلیون تومان)

ب ام و i3 در ایران

با وجود ورود نمونه الکتریکی و ابرخودروی ب ام و i8 به بازار ایران و فروش با قیمت نجومی بالای 1.4 میلیارد تومان (معادل 320.000 دلار برای یک خودروی 130.000 دلاری)، با توجه به ظاهر نامتعارف، هنوز ب ام و i3 موفق به حضور در بازار ایران نشده و با توجه به برچسب قیمت نزدیک به 600 میلیون تومان برای این خودروی کوچک، احتمال موفقیت بسیار اندکی را خواهد داشت.

سخن آخر

ب ام و i3 به عنوان اولین تجربه این شرکت خودروساز بسیار مطرح، با وجود عملکرد اسپرت و شتاب اولیه بسیار بالا و کابین زیبا و مجهز، به دلیل ظاهر نامناسب، برد کم پیشرانه الکتریکی و فضای کم و همچنین قیمت بسیار بالا، نتوانست جایگاهی قابل قبول را در بازارهای جهانی به خود اختصاص دهد.

ب ام و i3 مدل 2018

زمان شارژ نیز بسیار بالاتر از سایر رقبا بوده و فضای داخلی کابین و محفظه بار نیز تناسبی با رقم پرداختی برای آن ندارد. هرچند ب ام و آی 3 نمونه‌ای متفاوت در خیابان خواهد بود، اما انتخاب نمونه‌هایی مانند شورولت بولک با قیمت پایین‌تر و ظاهر زیباتر، انتخاب بسیاری از مشتریان بوده و از این لحاظ می‌توان ب ام و i3 مدل 2018 را در جمع معدود شکست خوردگان تاریخ این کمپانی دانست.

مشخصات ب ام و i3 2018 در یک نگاه

I3 I3 Rex I3s I3s Rex
کلاس بدنه هاچ بک هاچ بک هاچ بک هاچ بک
حجم موتور (لیتر) 0.6 0.6
تعداد سیلندر 2 2
تعداد سوپاپ 8 8
باتری 33 kWh 33 kWh 33 kWh 33 kWh
قدرت موتور بنزینی (اسب بخار) 38 38
قدرت موتور الکتریکی (اسب بخار) 170 170 184 184
گشتاور موتور بنزینی (نیوتون‌ متر) 56 56
گشتاور موتور الکتریکی (نیوتون متر) 250 250 270 270
قدرت کلی موتور (اسب بخار) 170 170 184 184
گشتاور کلی (نیوتون متر) 250 250 270 270
گیربکس 1 سرعته 1 سرعته 1 سرعته 1 سرعته
سیستم انتقال قدرت چرخ‌های عقبی چرخ‌های عقبی چرخ‌های عقبی چرخ‌های عقبی
مصرف سوخت  (شهر) 1.7 1.7
مصرف سوخت (بزرگراه) 2.1 2.1
مصرف سوخت (ترکیبی) 1.9 1.9
تولید CO2 در هرکیلومتر (گرم.)
ظرفیت باک (لیتر.) 10.5 10.5
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 7.2 8.0 6.8 7.6
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 150 150 160 160
زمان شارژ کامل 4.8 4.8 4.8 4.8
شارژ سریع (دقیقه/درصد) 45/80 درصد 45/80 درصد 45/80 درصد 45/80 درصد
طول ﴿میلیمتر﴾ 4.020 4.020 4.020 4.020
پهنا ﴿میلیمتر﴾ 1.775 1.775 1.775 1.775
ارتفاع ﴿میلیمتر﴾ 1.598 1.598 1.598 1.598
فاصله دو محور ﴿میلیمتر﴾ 2.570 2.570 2.570 2.570
ارتفاع از زمین ﴿میلیمتر﴾ 140 140 132 132
وزن (تن) 1.34 1.46 1.36 1.48
ابعاد تایر (جلو) 155/70/19 155/70/19 175/55/20 175/55/20
ابعاد تایر (عقب) 175/60/19 175/60/19 195/50/20 195/50/20
حجم محفظه بار (لیتر) 428 428 428 428
ظرفیت سرنشین (نفر) 4 4 4 4
قیمت پایه (میلیون تومان) 196 213 211 227

 

گالری تصاویر ب ام و آی 3 مدل 2018

منبع : BMW

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    تعریف از خود نباشه ولی من تا حدودی به خوردو و بازار اون اشنایی دارم و تا به حال شاهد بازار خودروهای گرون و جمع جوری از این تیپ بودیم در کشور مثل مدل هاچ بک فیات که قیمتی نزدیک به ۲۰۰ ملیون داره پس گران بودن دلیلی بر نخریدن مردم نیست برخی علاقه دارند و برای علاقه شان هم هزینه میکنند مورد بعدی اینکه هنوز هم من نمیدونم علت اینکه مدل پیشرفته اون یعنی ای ۸ وارد میشه اما این کوچولوی دوست داشتنی نه

    پاسخ

    خودروهای EV به دلیل ظاهر نامتعارف، معمولا مشتریان خاص خود را دارند. ب ام و i3 نیز با وجود تکنولوژی برتر، امکانات مدرن و قابلیت‌های دینامیکی در حد نمونه‌های هات هچ به همین دلیل مورد توجه طیف خاصی از خریداران قرار می‌گیرد. اما ب ام و i8 که شما به آن اشاره کردید، به دلیل ظاهر فوق مدرن و تهاجمی وعملکرد خارق العاده پیشرانه 3 سیلندر هیبریدی توانسته نام خود را به عنوان رقیبی برای ابرخودروهایی مانند فراری، پورشه، آستون مارتین و حتی لامبورگینی و مک لارن مطرح کند.
    ب ام و i3 در صورت ورود به بازار ایران و با توجه به قیمت احتمالی 600 میلیون تومانی، احتمالا توانایی جلب نظر خریداران خاص که با اهدافی مانند شو آف و یا به رخ کشیدن صفرهای حساب بانکی خود دست به خرید این نمونه ها می زنند، نداشته و شاید به همین دلیل وارد بازار ایران نشد.
    اما در مجموع ب ام و i3 با وجود قابلیت ها و ویژگی های خود، در تمامی بازارهای جهانی نتوانست جایگاهی در خور این برند آلمانی را کسب کند و به همین دلیل لقب شکست خورده زیبا را به خود اختصاص داده و خریداران تمایل بیشتری به تهیه نمونه هایی مانند سری 3 و 4 در بین خودروهای بنزینی و یا فورد و فیات هیبریدی از خود نشان دادند.

    پاسخ

    kheyli khob bod matlab.

    پاسخ