coinex
راهنمای خرید تکراتو

بررسی و مشخصات فوتون ساوانا ، شاسی بلندی جدید از عظیم خودرو

فوتون ساوانا (Foton Sauvana) خودرویی ایست در کلاس بدنه شاسی بلند سایز متوسط که از سال 2015 میلادی توسط شرکت چینی فوتون در خط تولید قرار دارد. این خودرو قرار است که توسط شرکت عظیم خودرو به بازار داخلی ایران نیز عرضه گردد.

خودروی ساوانا ساخت شرکت چینی فوتون (Foton) بوده که چند سالی است کامیونت‌ها و خودروهای باری آن در بازار ایران حضور دارند. این شرکت در سال 1996 تاسیس شده و عمده فعالیت آن در بخش طراحی و ساخت انواع خودروهای باری، اتوبوس، ون (Van)، وانت و ماشین‌های راه سازی متمرکز شده است.

بررسی و مشخصات فنی فوتون ساوانا

این شرکت یکی از زیر مجموعه‌های گروه خودرو سازی بایک (BAIC) چین بوده که خودروهای تحت نام آن مانند سابرینا (Sabrina) توسط شرکت دیار خودرو با قیمتی در حدود 50 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌گردد.

فوتون ساوانا

فوتون ساوانا اولین بار در سال 2014 در نمایشگاه خودروی گوانگژو به نمایش عمومی درآمد. بر اساس شرکت فوتون، ساوانا براساس و ایده طراحی تویوتا فورچونر (Toyota Fortuner) ساخته شده است. این خودرو در اوایل سال 2015 راهی بازارهای خودروی چین و برخی کشورهای رده متوسط و در حال توسعه قرار گرفت. این خودرو در دو گونه دیفرانسیل عقب (RWD) و دو دیفرانسیل (4WD) تولید می شود. فوتون ساوانا در سال جاری و در نمایشگاه خودروی مشهد سال 1396 به معرض نمایش عمومی درآمد و فروش آن بر عهده شرکت عظیم خودرو قرار گرفت.

بررسی و مشخصات فنی فوتون ساوانا

ابعاد

فوتون ساوانا طولی برابر با 4.830 میلیتر، پهنایی برابر با 1.910 میلیمتر، ارتفاعی برابر با 1.885 میلیمتر و فاصله دو محور عقبی برابر با 2.790 میلیمتر داشته و وزن آن در گونه‌های مختلف مابین 1.940 کیلوگرم تا 2.060 کیلوگرم است. برای درک بهتر می‌توان این خودرو را با هیوندای سانتافه (Hyundai Santa Fe) نسل سوم با طولی در حدود 4.900 میلیمتر و یا کیا سورنتو (KIA Sorento) نسل سوم با طولی در حدود 4.800 میلیمتر که در بازار ایران موجود است، مقایسه کرد.

  طراحی ظاهری

فوتون ساوانا در بخش جلویی از چراغ‌هایی نسبتا کوچک و جلو پنجره‌ای ساده و کم جذابیت استفاده کرده که با نصب لوگوی نسبتا بزرگ این شرکت در بخش میانی جلو پنجره، نمایی شبیه خودروهای تحت برند بایک (BAIC) مانند سابرینا را به آن بخشیده است.

خطوط موجود بر روی کاپوت با زاویه از بخش‌های انتهایی در موتور شروع شده و با زاویه نسبتا تیز تا اطراف جلو پنجره و در ادامه تا ورودی‌های هوای موجود بر روی سپر جلویی امتداد پیدا می‌کند. استفاده از جلو پنجره و چراغ‌های جلویی مجزا علاوه بر اینکه نمایی مانند خودروهای تولیدی شرکت‌های کره‌ای دهه گذشته میلادی داشته، با توجه به استفاده از چرا‌های مه شکن جلویی دایره‌ای شکل کوچک و جلو پنجره و ورودی‌های هوایی پایینی جدا از هم و منفصل نمایی نسبت زشت را برای آن فراهم کرده است.

بررسی و مشخصات فنی فوتون ساوانا

در بخش جانبی طراحی فوتون ساوانا جذاب‌تر و منطقی تر از بخش جلویی بوده و با استفاده از خط جانبی بالایی که از بخش انتهایی گلگیر جلو شروع شده و با شیبی ملایم به بخش انتهایی چراغ‌های عقبی ختم می‌شود، گلگیرهای نسبتا برجسته و خط جانبی پایینی برآمده و رکاب فلزی، نمایی قدرتمند ولی نسبتا قدیمی و از مد افتاده را برای آن رقم زده اند. رینگ‌ها و تایرهای استفاده شده نیز برای خودرویی در این ابعاد اندکی کوچک بوده و از قدرت و جذابیت ظاهری آن کم می‌کند. طراحی بخش عقبی نیز هرچند نسبت به طراحی بخش جلویی پیشرفته تر و قابل قبول تر بوده اما استفاده از چرا‌غ‌های عقبی کوتاه جذابیت آن را کمتر نموده است.

سپر عقبی بسیار کوتاه بوده و عدم وجود دیفیوزر (Defuser) و بیرون افتادن لاستیک زاپاس و خروجی اگزوز باریک ، نمایی همانند خودروهای ارزانقیمت به آن بخشیده است. اما در مجموع بهتر از سایر نقاط آن است. در مجموع غیر از نمای جلویی، سایر قسمت‌های این خودرو طراحی قابل قبولی داشته و استفاده از تزئینات و پوشش‌هایی به رنگ کروم در بخش‌هایی مانند زه‌های اطراف پنجره و باربند موجود در سقف، ظاهری متوسط را برای این خودرو فراهم نموده اند.

تجهیزات و امکانات ظاهری

از امکاناتی که در بخش بدنه فوتون ساوانا تعبیه شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی
  • تایرهای در سایز 265/65/17
  • چراغ‌های روشنایی در روز (Daytime Running Lights یا DRL)
  • چراغ‌های مه شکن در بخش جلویی
  • برف پاک کن شیشه عقب
  • سانروف
  • چراغ‌های جلویی اتوماتیک

طراحی داخلی و کابین

با توجه به فاصله نسبتا بالای 2.790 میلیمتر دو محور عقب و جلوی موجود در فوتون ساوانا ، فضای کافی برای سرنشینان در دو بخش عقبی و جلویی وجود دارد. این خودرو از معدود نمونه‌های ساخت چین بوده که قابلیت تجهیز به صندلی ردیف سوم را داشته و فضایی مناسب را برای سرنشینان به وجود می آورد.

طراحی داخلی نسبت به طراحی خارجی جذاب تر بوده و نسبت به سایر خودروهای چینی از کیفیت بالاتر و چینش مناسب‌تری برخوردار است. داشبورد در دو رنگ طراحی شده که با وجود افزایش جذابیت بصری، با توجه به روشن‌ بودن بخش پایینی، زودتر کثیف شده و به دلیل کیفیت متوسط مواد اولیه استفاده شده، امکان از رنگ و رو افتادن آن وجود دارد.

صفحه نمایش لمسی موجود در بخش میانی داشبورد برای خودرویی در این ابعاد و قیمت کوچک بوده ولی فرم طراحی ادوات کنترلی موجود در آن با توجه به قرار گرفتن بر روی یک سطح با شیب کم جالب توجه است. غربیلک فرمان سه پره نیز طراحی مناسبی داشته و دکمه‌های کنترلی سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی در آن تعبیه شده است.

تجهیزات و امکانات کابین

از تجهیزات موجود در کابین فوتون ساوانا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صندلی‌های با پوشش چرم با کیفیت متوسط
  • صفحه نمایش 7 اینچی رنگی لمسی
  • سیستم صوتی با قابلیت پخش فایل‌های MP3 و CD و DVD (سفارشی)
  • ورودی USB ، AUX و iPod
  • اتصال به تلفن‌های همراه از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث برای پاسخگویی به تماس‌های تلفنی
  • آیینه‌های جانبی مجهز به چراغ راهنما با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
  • استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
  • سه ردیف صندلی با ظرفیت 7 سرنشین

تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی

فوتون ساوانا نسبت به خودروهای چینی موجود در بازار ایران از سطح امکانات و تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی بالاتری برخوردار شده است. از تجهیرات کمکی رانندگی و ایمنی موجود در این خودرو می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • کیسه هوای راننده و سرنشین
  • کیسه هوای پرده‌ای جانبی
  • ترمزهای ضد قفل (ABS)
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • سیستم سیستم کنترل پایداری (Stability Control)
  • سیستم کنترل کشش (Traction Control)
  • سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (HAC)
  • سنسورهای کمکی پارک در بخش عقبی
  • دوربین کمکی دنده عقب

موتور و پیشرانه

فوتون ساوانا در بازارهای جهانی با دو موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو بنزینی و 4 سیلندر 2.8 لیتری دیزل در اختیار مشتریان قرار می گیرد. در ایران نیز با توجه به مشکلاتی که برای خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2.500 سی. سی. وجود داشته و عدم استفاده از خودروهای دیزل به دلایل نامعلوم، تنها نسخه 4 سیلندر 2.0 لیتری برای عرضه در نظر گرفته شده است.

موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری بنزینی

این موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپه DOHC به حجم دقیق 1.981 سی. سی. توانایی تولید نیرویی معادل 214 اسب بخار در دور موتور 5.500 RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز رقم قابل قبول و مناسب 320 نیوتون متر است که در بازه دور موتور 1.750 RPM تا 4.500 RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این نیرو توسط دو جعبه دنده 5 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ خودرو (4WD) منتقل می‌شود. البته در صورت تجهیز به گیربکس 5 سرعته دستی، قدرت و گشتاور تولیدی موتور تغییر کرده و به ارقام 198 اسب بخار و 300 نیوتون متر کاهش می یابد.

بر اساس اعلام شرکت سازنده مصرف سوخت فوتون ساوانا در گونه مجهز به جعبه دنده 5 سرعته دستی در حدود 9.6 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر سیکل ترکیبی (شهری/بزرگراهی) بوده که در گونه مجهز به جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به 9.8 لیتر در هر 100 کیلومتر افزایش پیدا خواهد کرد. فوتون ساوانا در خصوص آلایندگی محیط زیست بنا بر ادعای شرکت سازنده موفق به کسب استاندارد یورو 5 شده است.

فوتون ساوانا برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون با استفاده از این پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو به زمانی در حدود 11 ثانیه نیاز داشته و حداکثر سرعت آن نیز در حدود 108 مایل در ساعت (معادل 174 کیلومتر در ساعت) است که با توجه به وزن 2.0 تنی و کلاس بدنه ، رقمی قابل قبول به حساب می آید.

موتور 4 سیلندر 2.8 لیتری دیزل

این موتور یک نمونه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپه توربو دیزل به حجم دقیق 2.780 سی. سی. بوده که توانایی تولید نیرویی معادل 174 اسب بخار در دور موتور 3.500 RPM و حداکثر گشتاور تولیدی 350 نیوتون متر در دور موتور 1.750 RPM را دارد.

فوتون ساوانا با استفاده از این پیشرانه عملکردی کندتر از پیشرانه 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو بنزینی داشته و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون، به زمانی در حدود 14 ثانیه نیاز داشته و حداکثر سرعت آن نیز در حدود 95 مایل در ساعت (معادل 153 کیلومتر در ساعت) است.

قابلیت‌های رانندگی

با وجود کندی و تنبلی نسبی فوتون ساوانا نسبت به خودروهای موجو در کلاس بدنه شاسی بلند مدرن امروزی، با توجه به فاصله مناسب 220 میلیمتری از سطح زمین و استفاده از تجهیزات کمکی رانندگی، این خودرو قابلیت عبور از جاده‌های خارج از شهر و خاکی را داشته و بنا بر اعلام شرکت سازنده، توانایی حرکت در مسیرهایی صعب العبور با شیب 60 درجه و زاویه مایل 40 درجه و همچنین عبور از مسیرهای آبی و رودخانه‌ای با عمق 600 میلیمتر را دارد.

قیمت در بازارهای جهانی

فوتون ساوانا قیمت پایه‌ای در حدود 126.00 یوآن چین (معادل 122 میلیون تومان با احتساب یوآن 970 تومانی در زمان نگارش) تا 170.000 یوآن (معادل 165 میلیون تومان) در بالاترین تیپ و سطح تجهیزات به فروش می‌رسد.

قیمت و زمان عرضه در بازار ایران

قیمت و زمان عرضه دقیق فوتون ساوانا هنوز به طور رسمی اعلام نشده اما بر اساس اعلام شرکت عظیم خودرو، این خودرو که در دو گونه مجهز به جعبه دنده دستی و اتوماتیک (در دو تیپ Standard و Luxury) و سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ به فروش خواهد رسید، قیمتی مابین 130 میلیون تومان تا 160 میلیون تومان (معادل 32.000 دلار تا 39.000 دلار با احتساب دلار 4.000 تومانی در زمان نگارش) خواهد داشت که رقمی نسبتا بالا به حساب می آید.

رقبا در بازار ایران

فوتون ساوانا با توجه به قیمت و کلاس بدنه رقیب خاصی در بازار ایران نداشته و از نزدیک‌ترین حریفان آن می‌توان به نمونه‌های فهرست زیر اشاره کرد که در کلاس خودروهای شاسی بلند سایز کوچک قرار می گیرند:

این خودروها هم ظاهری مدرن تر و به روز تر داشته و هم از تجهیزات مناسب تری استفاده می‌کنند. علاوه بر این قابلیت‌های دینامیکی این خودروها نیز با توجه به قرار گرفتن در یک کلاس بدنه پایین تر بسیار بالاتر از این خودرو خواهد بود. البته از خودروهایی مانند گک گونو (GAC Gonow) مدل G5 و لندمارک محصول چین نیز می‌توان به عنوان رقبایی برای فوتون ساوانا اشاره کرد که در حال حاضر نمونه‌های صفر کیلومتر آن در بازار وجود نداشته و با قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان به فروش می رسیدند.

رقبا در کلاس بدنه شاسی بلند سایز متوسط

خودروهای کلاس بدنه شاسی بلند سایز متوسط موجود در ایران بیشتر ار نمونه‌های آسیایی و به ندرت اروپایی بوده که قیمتی بسیار بالاتر از فوتون ساوانا دارند. نمونه‌هایی از خودروهای شاسی بلند سایز متوسط موجود در بازار ایران عبارتند از:

خریداران ایران با پرداخت این مبلغ توانایی خرید نمونه‌های بسیار باکیفیت و نامدار کلاس بدنه شاسی بلند سایز متوسط در بازارهای جهانی را خواهند داشت که خودروهای فهرست زیر تنها نمونه‌هایی از آنها هستند:

  • مزدا CX-9 با قیمت پایه‌ای در حدود 32.500 دلار (معادل 130 میلیون تومان)
  • لینکلن MKC با قیمت پایه‌ای در حدود 34.500 دلار (معادل 138 میلیون تومان)
  • لکسوس NX با قیمت پایه‌ای در حدود 37.000 دلار (معادل 148 میلیون تومان)
  • ب ام و X3 با قیمت پایه‌ای در حدود 41.000 دلار (معادل 164 میلیون تومان)

سخن آخر

نکته قابل توجه در فوتون ساوانا توانایی های آف رود (Off Road) آن بوده که توانایی ماجراجویی را به اشخاصی که به هر دلیل تمایلی برای پرداخت مبالغی بیش از 250 میلیون تومان را برای تهیه یک خودرو با قابلیت‌های خارج از جاده ندارند، فراهم می‌کند. هرچند طراحی خارجی این خودرو قدیمی بوده و سطح امکانات آن در برابر شاسی بلندهای صاحب نام موجود در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن ندارد، اما موتور و پیشرانه قدرتمند و قیمت پایین آن می‌تواند آن را به یک سانگ یانگ موسو (SSang ong Musso) جدید در بازار ایران تبدیل کند.

درباره شرکت پارسیان عظیم خودرو

شرکت پارسیان عظیم خودرو نماینده فروش فوتون ساوانا در بازار ایران است. بنا بر اطلاعات درج شده در وب سایت رسمی این شرکت، پارسیان عظیم خودرو در سال 1381 شمسی “در راستای تحقق و نیل به اهداف سیاست های کلان اقتصادی و مشارکت در رشد اقتصادی کشور فعالیت خود را با تفکر تغییر، تحول در ایجاد رفاه و آسایش مردم آغاز نمود.”

مشخصات فنی فوتون ساوانا در یک نگاه

2.0 DOHC 2.0 DOHC
حجم موتور (سی سی) 1.981 1.981
تعداد سیلندر 4 توربو 4 توربو
قدرت موتور (اسب بخار) 198 214
گشتاور (نیوتون. متر.) 300 320
تعداد سوپاپ 16 16
گیربکس 5 دستی 6 اتوماتیک
سیستم انتقال قدرت FWD FWD
مصرف سوخت  (شهر)
مصرف سوخت (بزرگراه)
مصرف سوخت (ترکیبی) 9.6 9.8
تولید CO2 در هرکیلومتر (گرم.)
ظرفیت باک (لیتر.) 75 75
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 11 11
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 175 175
طول ﴿میلیمتر﴾ 4.830
پهنا ﴿میلیمتر﴾ 1.910
ارتفاع ﴿میلیمتر﴾ 1.885
فاصله دو محور ﴿میلیمتر﴾ 2.060
ارتفاع از زمین ﴿میلیمتر﴾ 220
وزن ﴿کیلوگرم﴾ 1.970 1.990
حجم محفظه بار (لیتر.)
ظرفیت سرنشین (نفر.) 7
قیمت پایه (میلیون تومان) 130 160

گالری تصاویر Foton Sauvana

منبع : تکراتو

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    به نام خدا . سلام . مدل 2019 این خودرو امکانات بسیار بیشتری نسبت به نمونه مدل 2016 آن که در نمایشگاه عرضه شد دارد . به طور مثال صندلیهای ردیف جلو برقی است و دی لایت به قسمت بالا چراغ منتقل شده و چهره زیباتری پیدا کرده است . خودرو به کول باکس مجهز شده است و رکابهای کناری به صورت برقی جمع میشود که توان آفرود آن را افزایش میدهد . ساوانا دارای ایموبیلایزر است و در کاپوت دارای دو جک هیدرولیکی است .صندلیهای جلو دارای گرم کن و سرد کن میباشد و چند آپشن مفید دیگر نیز به این خودرو افزوده شده است . در کل همانند تویوتا پرادو و یا لند کروزر ؛ فوتون ساوانا یک خودروی شاسی بلند واقعی ( SUV) است که مقایسه آن با خودروهای ( CROSS OVER ) که اصطلاحا نیمه شاسی بلند محسوب میشوند (مانند سانتافه یا کولیوس و سورنتو) اشتباه است . توجه خواهند فرمود که خودروهای نیمه شاسی بلند بهیچوجه توان آفرود سنگین را ندارند و در واقع خودروهای شهری لوکس و نیمه لوکس محسوب میشوند . ساوانای مدل 2019 با مشخصات قابل توجه و قیمت مناسب هیچ مشابهی در بین خودروهای شاسی بلند موجود کشورمان ندارد .

    پاسخ