;
coinex

افزایش طول عمر خودرو با این چند توصیه مهم!

افزایش طول عمر خودرو با این چند توصیه مهم!

خودروی شما عضوی از خانواده شماست! در دنیای امروز، وسیله نقلیه نقشی انکارناپذیر در رفاه یک خانواده دارد بنابراین تلاش برای افزایش عمر خودرو یک امر مهم است. با تکراتو همراه باشید.

افراد همیشه هزینه‌های زیادی را برای خرید یک خودرو پرداخت می‌کنند و چون در ایران نیز هزینه تهیه آن زیاد است بهتر است با انجام راهکارهایی در فکر افزایش طول عمر ماشین خود باشید.

خودرو در یک خانواده نقش یک کالای ضروری را دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است. البته هزینه‌های مربوط به تعمیرات و نگهداری آن را نیز باید در نظر داشت. بنابراین شما می‌توانید با رعایت نکاتی هر چند ساده، طول عمر اتومبیل خود را افزایش دهید.

به همان اندازه که از خودرو استفاده می‌شود به همان اندازه هم نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. اگر هر چند وقت یکبار به فکر تعمیرات ماشین خود نباشید دقیقا در جایی که به آن نیاز دارید خراب می‌شود. ذکر این نکته نیز مهم است که رسیدگی به خودرو علاوه بر اینکه زمان استفاده از خودرو را افزایش می‌دهد، رانندگی را نیز لذت بخش‌تر خواهد کرد.

راه‌هایی برای افزایش عمر خودرو

یک کارشناس خودرو جهت دستیابی به این مهم، توصیه‌هایی دارد که رعایت آنها علاوه بر اینکه عمر مفید خودروی شما را زیاد می‌کند، احتمال خراب شدن ناگهانی آن را نیز کمتر می‌نماید.

1. تعویض شمع خودرو

1. تعویض شمع خودرو

با هر 20 یا 30 هزار کیلومتر رانندگی، شمع خودروی خود را عوض کنید. با زیاد کار کردن خودرو و تحمل گرمای زیاد، شمع خودرو دچار آسیب می‌شود. در داخل خودرو حرارتی از جریان الکتریسیته ایجاد می‌شود که این حرارت باعث خوردگی در نوک شمع که از جنس فلز است، می‌گردد.

وقتی در فضای سوختن ماده‌ای مانند بنزین، شمع قرار داشته باشد، ذرات حاصل از این سوختگی، یک لایه‌ی فلزی مانند سرب را بر روی شمع باقی می‌گذارد. این لایه فلز ایجاد شده بر روی شمع، به تدریج در تولید جرقه اختلال ایجاد می‌کند.

به دنبال این اختلال به وجود آمده، خام‌سوزی و ناقص کار کردن موتور را شاهد خواهیم بود. این اتفاق باعث فشار به موتور خودرو می‌گردد و مصرف سوخت نیز افزایش پیدا می‌کند. درنتیجه تعویض به‌موقع شمع خودرو می‌تواند عمر مفید اتومبیل شما را افزایش دهد.

2. تعویض صافی بنزین خودرو

کیفیت بنزین موجود در کشور پایین است، بنابراین لازم است تا صافی بنزین خودرو را در هر 5000 کیلومتر تعویض کرد. تعویض صافی بنزین بسیار مهم است زیرا جایگاه‌های سوخت، از فیلترینگ مناسبی برخوردار نیستند.

بسیاری از کامیون‌های حمل بنزین نیز مخزن تمیز و بدون املاح ندارند، زیرا آنها علاوه‌بر بنزین، گازوئیل، نفت سیاه و مانند اینها را نیز جابه‌جا می‌کنند که این مواد رسوبات فراوانی را به جایگاه‌های سوخت منتقل می‌کنند.

در هنگام تعویض صافی بنزین، باید مدل خودروی خود نیز درنظر بگیرید. به عقیده کارشناسان هرچه مدل خودرو بالاتر باشد، تعویض صافی بنزین از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا هرچند مدل خودرو بالاتر باشد تعداد دفعات بیشتری به بنزین نیاز خواهد داشت و این امر باعث می‌شود تا رسوبات باک نیز بیشتر شود. بنابراین تعویض صافی بنزین نیز می‌تواند نقش بسزایی در طول عمر ماشین شما داشته باشد.

3. تعویض تسمه تایم خودرو

تسمه تایم خودرو را نیز باید در هر ۶۰ هزار کیلومتر تعویض نمود. کارخانه تولیدکننده خودرو، برای هر مدل خودرو تسمه تایمی معرفی می‌کند، این مدل‌های معرفی شده از سوی کارخانه‌ها، بهترین تسمه تایمی هستند که بهتر است از آنها استفاده کنیم.

استفاده از این نمونه‌ها بهتر است زیرا معمولا این نمونه‌ها از مشخصات فنی تایید شده و بهتری برخوردار هستند. برخی از خودروها نیز به جای تسمه تایم زنجیر تایم دارند. از جمله این خودروها می‌توان به هیوندایی آزرا یا تویوتا کمری اشاره نمود. در این خودروها تا ۱۵۰ هزار کیلومتر، نیازی به تعویض زنجیر تایم نیست.

4. تعویض روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا

افزایش طول عمر خودرو با این توصیه ها

روش بعدی نگهداری از خودرو، تعویض روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا در هر ۵ هزار کیلومتر است. البته باید گفت که تعویض فیلتر هوا، بستگی به شرایط آب و هوایی دارد. فیلتر هوای خودرو در بعضی شهرها که گرد و غبار بیشتر است، باید زودتر از دیگر شهرها که شرایطی عادی دارند تعویض گردد.

البته از نظر کارشناسان باید در هر 5 تا 10 هزار کیلومتر، به فکر تعویض فیلتر هوا بود. همچنین به گفته آنها باید کار تعویض فیلتر هوا را به افرادی سپرد که در این کار خبره هستند و ماسک‌ و دستکش‌های ویژه‌ای نیز دارند؛ زیرا ذرات موجود در آن سرطان‌زا است و می‌تواند باعث مشکلات بسیار گردد.

5. عدم هل دادن خودروهای انژکتوری

بعضی افراد از هل دادن برای روشن کردن خودروهای انژکتوری استفاده می‌کنند که این کار اشتباه است و باید از هل دادن این خودروها جهت روشن کردن آنها خودداری نمود.

 

بیشتر بخوانید: بهترین خودروهای ایران با قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان

 

6. روشن کردن کولر خودرو به صورت ماهانه

برای اینکه بتوانیم از فاسد شدن گاز و روغن کولر جلوگیری کنیم، بهتر است ماهی یک بار کولر اتومبیل خود را به مدت چند دقیقه روشن کنیم. این کار مانع مخلوط شدن گاز کولر با روغن مخصوص آن می‌شود.

7. عدم باز کردن کابل باتری در زمان روشن بودن خودرو

نباید در زمانی که خودرو روشن است کابل باتری خودرو را باز کرد، چون زمانی که خودرو روشن است، تعدادی از مدارهای الکتریکی در حال کار هستند. قطع ناگهانی برق هنگامی که چند قطعه الکتریکی همزمان با هم در حال کار کردن هستند، باعث نوسان در برق خودرو و آسیب دیدن قطعات الکتریکی می‌گردد.

8. متوقف کردن خودرو در هنگام روشن بودن چراغ استاپ

وقتی چراغ استاپ روشن شد، باید خودرو متوقف گردد و با نمایندگی تماس گرفت. زیرا روشن شدن چراغ استاپ، به معنای اعلام خطر است و می‌تواند به معنای بیش از حد داغ شدن خودرو، به درستی کار نکردن ترموستات، کم شدن سطح روغن خودرو و… باشد. لازم به ذکر است که در زمان روشن شدن چراغ استاپ خودرو، باید از آن پیاده شد.

9. توجه به چراغ چک خودرو

اگر می‌خواهید زمان بیشتری از خودروی مورد علاقه خود استفاده کنید، توجه به چراغ چک نیز بسیار ضروری است. لازم است تا در هنگام روشن شدن این چراغ، خودرو خاموش گردد. در ادامه باید بست باتری را چند ثانیه جدا کرده و سپس متصل نمود.

اگر با انجام این کار چراغ خاموش نشد، لازم است تا به نمایندگی مراجعه شود. زمانی که سنسورهای خودرو دچار مشکل شوند، چراغ چک در خودرو روشن می‌گردد. پس اگر برای هرکدام از سنسورهای خودرو، مانند سنسور انژکتور، ABS و یا هر کدام از مدارهای خودرو، مشکلی ایجاد شود، گزارش آن به ECU رفته و این چراغ روشن می‌گردد. در این حالت لازم است به تعمیرگاه مراجعه شود و با استفاده از دستگاه دیاگ به مشکل خودرو پی برد.

10. گرم کردن خودرو در هنگام حرکت

اگر اول صبح خودروی خود را روشن کنید، لازم نیست در حالت توقف گرم شود. بهتر است حدود یک تا دو دقیقه مسافتی یک کیلومتری را با دنده یک یا دو طی کرد تا خودرو گرم شود.

11. عیب یابی خودرو

دستگاه عیب یاب خودرو فقط می‌تواند میزان مصرف سوخت بالا یا پایین را نشان دهد و هیچ دستگاه عیب یابی قادر به تنظیم میزان سوخت مصرفی خودرو نیست. رفع عیب خودرو به عهده مکانیک است. بعد از تشخیص بالا بودن مصرف سوخت یک خودرو، لازم است اصلاح آن به دست تعمیرکاران با تجربه سپرده شود.

12. توجه به زمان تعویض اولیه روغن خودرو

اولین تعویض روغن خودرو بهتر است بعد از طی کردن ۲۵۰۰ کیلومتر انجام شود. البته این میزان در خودروهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال باید گفت که خودروهای با کیفیت تا کیلومترها نیازی به تعویض اولیه روغن ندارند. اما بعضی از خودروهای بی کیفیت، بعد از هر هزار کیلومتر، نیاز به تعویض روغن دارند.

.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر