;
coinex

آیا تلگرام یک سرویس عقب افتاده است؟

تلگرام یک سرویس عقب افتاده است! این جمله‌ای است که مهندس ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، آن را بیان کرد؛ اما آیا واقعا این چنین است؟

البته فیروزآبادی در صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرده است که این پیام رسان از نظر مهندسی و تکنیکی در سطح شماره یک قرار دارد. دلیل وی نیز این بوده که وقتی شبکه‌ای بتواند همه شهروندان یک کشور را به یکدیگر مرتبط کند بدون آن که هیچ بستر تکنولوژیکی چه از نظر سخت افزار و چه نرم افزار در داخل آن کشور در اختیار داشته باشد، مسلما کار بزرگی کرده است؛ اما او از سویی دیگر به این نکته اشاره می‌کند که تلگرام یک سرویس عقب افتاده است!

تلگرام یک پیام رسان عقب افتاده

دبیر شورای عالی فضای مجازی معتقد است که کانال تلگرامی به دلیل یک طرفه بودن و فقدان هویت، عقب افتاده ترین سرویس است که حتی نمی‌توان در آن لایک و یا دیس لایک کرد!

فیروزآبادی می‌گوید که کانال‌های تلگرام در واقع به نوعی "لمپنیسم" را ترویج می‌دهند

فیروزآبادی می‌گوید که کانال‌های تلگرام در واقع به نوعی “لمپنیسم” را ترویج می‌دهند، البته دبیر شورای عالی فضای مجازی در بخشی از سخنان خود به ارز رمزنگار “گرم” نیز اشاره می‌کند و می‌گوید:

باید پرسید که تلگرام به چه دلیل پول دیجیتالی عرضه می‌کند، در حالی که می‌داند فقط در ایران می‌تواند مشتری جدی داشته باشد. چرا این پول فقط توسط تلگرام استخراج شده و مردم هیچ نقشی در تولید آن ندارند. به همین دلیل با صراحت می‌گویم که ادامه فعالیت تلگرام با وضعیت فعلی به صلاح نیست، البته مشکل ما این است که برای آن آلترناتیو نداریم و باید برای آن جایگزینی ایجاد کنیم.

فیروزآبادی در ادامه می‌گوید:

من هم در استفاده از تلگرام از بقیه مردم جدا نیستم و به دلیل آن که می‌خواهم با مردم در ارتباط باشم از رسانه هایی که در این فضا وجود دارد، استفاده می‌کنم.

این مطلب را به عنوان یک خبر در نظر داشته باشد؛ اما تکراتو به دلیل آنکه یک رسانه در بخش فناوری است، اجازه دهید تا کمی موشکافانه تر موضوع را بررسی کنیم.

در صحبت های آقای فیروزآبادی نکاتی وجود دارد که نمی‌توان از کنار آن به راحتی گذشت؛ چرا که از زبان دبیر شورای عالی فضای مجازی گفته می شود.

حرف‌های مهندس فیروزآبادی جای تامل دارد. مطمئنا باید به محصولات و تولیدات داخلی اهمیت داد و مسلما باید از آنها حمایت کرد، اما چرا باید برای جا انداختن یک موضوع و حمایت از یک محصول داخلی، یک سرویس بین المللی کارآمد را به زیر سوال برد. این مساله‌ای است که می‌تواند فرهنگ بدی را ترویج دهد؛ وقتی به کسی زورت نرسید، شخصیت او را لگدمال کن!

یک طرفه بودن کانال های تلگرامی دلیلی بر عقب افتادگی نخواهد بود که اگر چنین باشد، بسیاری از پلتفرم های دنیا می‌توانند عقب افتاده باشند. رسانه ملی خودمان به نوعی یک کانال یکطرفه است؛ پس عقب افتاده است؟ وب‌سایت‌ها‌، مجلات و روزنامه‌ها همگی کانال‌هایی یکطرفه هستند؛ پس عقب افتاده‌اند؟

اصولا تلگرام یک پیام رسان است و ماهیت پیام رسان انتقال پیام است (واضح الوضوحات) و ساخت کانال یکی از ویژگی های منحصر به فردی است که این پیام رسان آن را ارائه می‌کند.

حرف های آقای فیروزآبادی مبهم است و دلیلی برای بد بودن تلگرام در آن دیده نمی شود، دبیر شورای عالی فضای مجازی از یکسو می‌گوید که تلگرام عقب افتاده است و از سویی دیگر به گفته خودش، از آن استفاده می‌کند؛ در این بین تناقض آشکاری وجود دارد!

مقبولیت یک محصول را کاربران آن محصول تعیین می‌کنند، اگر سرویسی از محبوبیت برخوردار می‌شود به دلیل ویژگی‌های جذابی است که ارائه می‌کند و این محبوبیت را تک تک کاربران آن محصول تعیین می‌کنند.

واژه‌ها، بار معنایی دارند و باید درست استفاده شود. یک پیام رسان کارش رساندن پیام است، حال چه پیام خوب و خواه چه پیام بد. این موضوع به مانند یک تیغ تیز است که استفاده از آن دو لبه دارد؛ در دستان جراح باعث شفای یک بیمار می‌شود و در دستان یک شرور باعث مرگ؛ آیا چاقو مقصر اصلی است!

برای راه اندازی یک محصول داخلی نمی‌توان رقبای خارجی آن را از میدان به در کرد، حداقل نه با فرافکنی. آیا این توهین به شعور مخاطب نیست؟ در استفاده از واژه لمپنیسم نیز برای این پیام رسان توجیحی وجود ندارد.

اصولا لمپن به گروهی اطلاق می‌شود که به هرج و مرج و اغتشاشات دامن می‌زنند، اما هیچ خاستگاه و یا ایدئولوژی مشخصی ندارند. در تعاریف جامعه‌شناسی سیاسی، لمپن‌ها در هر شهر بزرگی وجود دارند. اینان گروه‌های متمایزی از سایر مردم را تشکیل می‌دهند که کانون انواع دزدان و جنایتکاران است (ویکی پدیا). در فرهنگ معین و دهخدا، معنی این واژه از این هم بدتر است؛ لات، پست­‌ترین فرد جامعه از قبیل چاقوکش، باج­گیر و خبرچین!

اگر منظور آقای فیروزآبادی اغتشاشات دی‌ماه است که هیچ ربطی به تلگرام ندارد. بخشی زیادی از جامعه ایران درگیر مشکلات اقتصادی فراوانی هستند و این موضوع باعث شد تا حرف‌های مشترک زیادی برای گفتن داشته باشند، این حرف‌ها و خواسته‌ها باید از جایی گفته شود، مردم باید با هم در ارتباط باشند!

این موضوع برای حفظ و بقا یک ایدئولوژی، یک حکومت و در نهایت یک جامعه سالم کاملا ضروری است و به دلیل فراگیر بودن تلگرام، این سرویس بیشتر از دیگر پیام رسان‌ها در آن برهه زمانی مورد استفاده قرار گرفت. این موضوع چه ارتباطی به تلگرام دارد؟ بله، پیگیری برای مسدود کردن کانال‌هایی که ترویج خشونت می‌کنند، لازم است؛ اما اگر قتل‌هایی توسط خودروی ملی­‌مان، سمند، انجام شود، آیا کارخانه ایران خودرو را تعطیل می­‌کنند؟

ارز رمزپایه نیز این روزها به یک ترند جهانی تبدیل شده است. هر سازمان‌ و یا شرکتی که قدرت و یا محبوبیت زیادی برای جلب نظر مردم داشته باشد، این امکان را دارد تا برای خود یک ارز رمزپایه جدید به وجود آورده و مردم را تشویق به استفاده از آن کند. مردم نیز حق انتخاب دارند که از آن استفاده کرده و درنتیجه به آن ارزش دهند و یا از آن استفاده نکنند و در نتیجه آن ارز رمزپایه، هیچ ارزشی پیدا نکند. به همین سادگی!

این گونه ارزهای دیجیتالی‌، به تعداد زیاد در جهان وجود دارد. شاید نگاه کردن به لیست ارزهای رمزپایه خالی از لطف نباشد.

هیچ چیز عجیبی در این بین وجود ندارد، فقط تصمیم گیرندگان باید به این موضوع توجه کنند که حذف صورت مساله، اتفاق خاصی را رقم نخواهد زد. “تجربه را تجربه کردن خطاست.” ویدیو، ماهواره، شبکه های اجتماعی و در یک کلام تکنولوژی، راه خود را برای نفوذ بین مردم پیدا خواهد کرد. این گونه نمی‌توان با پیشرفت فناوری برخورد کرد.

کشور، هزینه‌های سنگینی را برای اجرایی شدن طرح‌های بدون بررسی پرداخت می‌کند و این معضل، سالهاست که گریبان همه ما را گرفته است؛ مروگر ملی، سیستم عامل ملی و در نهایت بحث های چند سال اخیر درباره موتور جستجوی ملی. تمامی این موارد به جز هزینه­‌های میلیاردی، چه نتیجه­ای در بر داشته‌­اند؟

آیا نسل جدید “ملی شدن­‌ها” و هزینه­‌های سرسام آور آن، این بار باید در پروژه­‌های مربوط به “پیام رسان ملی” خرج شود و یا شاید این هزینه­‌ها به جیب نهادهای خاصی سرازیر خواهد شد، همان­‌طور که پیش­‌تر نیز حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یکی از علل فیلترینگ تلگرام را نیز همین موضوع اعلام کرد. می­‌توانید برای اطلاع از جزئیات بیشتر به مقاله “فیلترینگ تلگرام در سال ۹۷ ؛ آیا فیلتر شدن تلگرام در ایران حتمی است؟” مراجعه کنید.

هزینه‌های مربوط به فیلترینگ تلگرام کم نخواهد بود. ضرر مالی تلگرام برای کسانی که از این پیام رسان استفاده می‌کنند بسیار زیاد است، پس مجبور خواهند بود که به هر نحوی تلاش کنند که ارتباط تلگرامی از دست نرود؛ بنابراین به فیلترشکن های مختلف روی می‌آورند و طبیعتا نوجوانان را با پدیده ای آشنا می‌کند که عواقب خوشایندی برای جامعه نخواهد داشت.


ضرر مالی فیلترینگ تلگرام برای کشور ؛ حداقل روزانه ۱.۵ میلیارد تومان!


می‌توان شفاف‌تر و راحت تر از این حرف‌ها با مردم سخن گفت. می‌توان سرویس‌های داخلی را با ویژگی‌های جذاب‌تری به مردم معرفی کرد. می‌توان به مردم یاد داد و گفت که از تولیدات داخلی حمایت کنند، می‌توان فرهنگ سازی کرد، اما نمی‌توان با دلایل غیر منطقی چیزی را عوض کرد.

با یک نگاه ساده ریاضی، واژه ها معانی دیگری از خود نشان می‌دهند. تلگرام یک سرویس عقب افتاده است و حداقل 40 میلیون ایرانی که بسیاری از مسولین مملکتی را نیز شامل می‌شود در تلگرام عضو هستند! با این نگاه اوضاع بهم خواهد ریخت. ما مردمان باهوشی هستیم، باهوش ترین مردم جهان نیستیم؛ اما سطح هوش متوسطی داریم. بهتر نیست اجازه دهیم تا همین مردم، سرویس مورد نظر خود را بر اساس ویژگی‌ها و کارایی‌هایش انتخاب کنند. بهتر نیست که این سبک از رقابت را در جامعه ترویج ندهیم؟


بیشتر بخوانید: آیا ایرانیان باهوش‌ترین مردم جهان هستند ؛ مطالعات چه می‌گویند؟


فرزندان ما در آینده باید یاد بگیرند که رقیب را با رفتارهایی جوانمردانه از گود خارج کنند، با این سیستم تربیتی که فقط حذف کردن را به جامعه یاد می‌دهد، کمی اوضاع برای آینده کشورمان نگران کننده می‌شود. لطفا در هنگام فیلترینگ تلگرام به این موارد توجه کنید.

نه تلگرام عقب افتاده است و نه مردمان ایران زمین! شما غیر از این فکر می‌کنید؟

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر