;
coinex

​اطلاعیه سازمان فضایی درباره احتمال سقوط تیانگونگ 1 در ایران ؛ سیزده بدری پر استرس!

ایستگاه فضایی چین در حال سقوط است، اما احتمال سقوط تیانگونگ 1 در ایران چقدر است؟ آیا سقوط این مدارگرد چینی می‌تواند برای مردم خطر آفرین باشد؟ با تکراتو همراه باشید تا جواب این سوالات را بیابیم.

تیانگونگ ۱ نخستین ایستگاه فضایی چینی‌ها بود که تا سال ۲۰۱۶ بدون اشکال به فعالیت خود ادامه داد و اکنون در آستانه سقوط بر سطح زمین است. مطابق گمانه‌زنی‌های اخیر، سقوط تیانگونگ 1 از مدار خارج شده به زمین، در بازه زمانی ۱۱ شب دوازدهم فروردین تا ۱۲ ظهر سیزدهم فروردین (سیزده بدر) خواهد بود.

احتمال سقوط تیانگونگ 1 در ایران چقدر است

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم. ساختار تشکیل دهنده تیان گونگ شبیه به پوست پیاز، لایه لایه است؛ هنگام که از اتمسفر زمین عبور کند لایه بیرونی آن می‌تواند با چنان درخششی بسوزد که از فاصله چند صد کیلومتری نیز دیده شود. در همین حال بخش‌های درونی نیز ممکن است سالم بمانند. سالم ماندن بخش‌های درونی می‌توان باعث شود تا قطعات به جا مانده از آن به سطح زمین برسند.

اما سوال اینجاست که آیا در سقوط تیان گونگ 1 خطری متوجه مردم ایران است؟ مطابق برآورد‌های انجام شده، احتمال سقوط تیانگونگ 1 در ایران تقریبا ناچیز است. در واقع تنها 0.5 درصد احتمال دارد تا این ایستگاه فضایی چینی در محدوده جغرافیایی ایران فرود بیاید.

سقوط تیانگونگ
ایستگاه فضایی تیانگونگ به صورت یک خط سفید در بخش مرکز راست این تصویر در حال گذر از آسمان منطقه Hautes-Alpes در شمال شرقی فرانسه قابل مشاهد است. (اعتبار : A. Figer)

پهنه جغرافیایی ۴۳ درجه شمالی تا ۴۳ درجه جنوبی مساحتی بیش از ۲۰۰ برابر وسعت ایران دارد؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد که خطری متوجه مردم ایران باشد. علاوه بر این، احتمال سقوط تیانگونگ از کنترل خارج شده با خشکی‌های کره زمین چندان زیاد نیست و به احتمال بسیار زیاد، جایی در اقیانوس فرود خواهد آمد.


بیشتر بخوانید : سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ ۱ ؛ پیش بینی زمان برخورد با سطح زمین


همان طور که گفته شد، سقوط این ایستگاه فضایی چینی در بازه جغرافیایی ۴۳ درجه شمالی تا ۴۳ درجه جنوبی خواهد بود و از آنجایی که ایران نیز در این پهنه جغرافیایی قرار دارد، سازمان فضایی ایران، امروز (۱۲ فروردین)، نخستین اطلاعیه خود را در خصوص سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ و نگرانی‌های پیرامون سقوط آن در درون مرز‌های جغرافیایی کشور منتشر کرد.

اطلاعیه سازمان فضای ایران درباره سقوط تیان گونگ 1

اطلاعیه مربوط به سقوط تیانگونگ که در سایت سازمان فضایی ایران منتشر شده است، به قرار زیر است :

در خصوص اخبار مربوط به سقوط مدارگرد چینی تیانگونگ-۱ موارد زیر به اطلاع هموطنان عزیز می‌رسد تا نگرانی ها برطرف شود:

1. این مدارگرد، نخستین ایستگاه فضایی متعلق به کشور چین است که به منظور انجام آزمایش‌های فضایی در سال ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شده و دارای قابلیت الحاق پرتاب‌گرهای حامل انسان در فضا است که تا سال ۲۰۱۶ به ماموریت خود ادامه داد. در این سال، سازمان ملی فضایی چین اعلام کرد که کنترل مداری این مدارگرد را از دست داده است.

۲. سازمان فضایی ایران با استفاده از دو رصدخانه خود و در تعامل با سازمان همکاری های فضایی آسیا-اقیانوسیه (اپسکو) از حدود ۲ ماه پیش و با نزدیک شدن به زمان ورود مجدد مدارگرد به جو زمین، وضعیت تیانگونگ-1 را مورد پایش قرار داده است.

۳. زمان و مکان دقیق سقوط تیانگونگ به دلیل پیچیدگی های فنی هنوز مشخص نیست، با این حال احتمال سقوط از ساعت 23 شب 12 فروردین ماه تا ۱۲ ظهر روز ۱۳ فروردین 1397 و در پهنه جغرافیایی ۴۳ درجه شمالی تا ۴۳ درجه جنوبی که مساحتی بیش از ۲۰۰ برابر کل مساحت ایران را دارد، بیشتر است.

۴. مدارگرد با ورود به جو زمین، در اثر اصطکاک سوخته و متلاشی خواهد شد، اما امکان دارد که قطعاتی از آن با زمین برخورد نماید. همچنین لازم به ذکر است سقوط مدارگرد فوق هیچ تهدیدی برای مردم ایجاد نمی کند، کما اینکه به طور متوسط هر ساله هزاران قطعه پسماند فضایی و یا اجسام نزدیک به زمین در جو سقوط می کنند، پیش تر نیز شاهد سقوط و ورود مجدد مدارگرد هایی با ابعاد مشابه به جو زمین بوده ایم. سخت‌ترین بقایای مدارگرد پس از عبور از جو در محدوده‌ای بسیار وسیع پراکنده خواهد شد که با توجه به وسعت خشکی و دریاهای زمین در عرض‌های جغرافیایی مشخص‌شده و تراکم جمعیت، احتمال برخورد این قطعات با مناطق مسکونی زمین بسیار کم است لذا این موضوع خطری را متوجه ساکنین کره زمین نخواهد کرد.

۵. قطعات احتمالی که به زمین می‌رسند، ممکن است حاوی برخی ترکیبات شیمیایی سمی باشد که توصیه می شود از تماس با آن پرهیز گردد.

۶. سازمان فضایی ایران، ضمن رصد مداوم این ایستگاه از طریق رصدخانه‌های خود، اطلاعات تکمیلی در این خصوص را منتشر خواهد کرد.

از هموطنان عزیز تقاضا می شود اخبار صحیح را فقط از طریق مراجع رسمی دنبال نمایند و به شایعات و اخباری که بر اساس حدس و گمان منتشر می‌شوند، توجه نکنند.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : سازمان فضایی ایران

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر