;
coinex

خطر گسترش یک ژن مقاومت به آنتی بیوتیک در سطح جهانی

یک ژن مقاومت به آنتی بیوتیک به نام mcr-1 که به باکتری ها امکان مقاومت در برابر آنتی بیوتیک کولستین (Colistin) را می‌دهد، به طور گسترده‌ای در بیمارستان‌های سراسر جهان رو به افزایش است.

کولستین یکی از معدود داروهای آنتی بیوتیکی باقی‌مانده است که هنوز کار می‌کند. بر اساس مطالعه‌ای که جدیدا انجام شده است، این ژن مقاومت به آنتی بیوتیک از یکی از مزرعه‌‌های پرورش خوک در چین منشاء می‌گیرد.

تا پیش از محققان به دلیل استفاده بسیار زیاد از کولستین بر روی خوک‌ها در مزارع چینی، تنها گمان می‌کردند که منشا ژن مقاومت به آنتی بیوتیک mcr-1 آنجا باشد؛ اما تازه‌ترین مطالعات، شواهد بیشتری ارائه می‌کند. این مقاله شروع گسترش این ژن را در سال ۲۰۰۵ می‌داند.

اگرچه در این یافته‌ها که در مجله Nature Communications به چاپ رسیده‌اند، به طور کلی نکته خوبی در خصوص افزایش ژن mcr-1 و مقاوت آنتی بیوتیکی وجود ندارد، اما تکنیک‌های تجزیه و تحلیل ژنتیکی به کار رفته در این تحقیق به دانشمندان در فهم بهتر چگونگی گسترش این ژن در آینده کمک می کند.

فرانیوس بالکس (Francois Balloux)، از کالج دانشگاهی لندن (UCL) در بریتانیا و محقق اصلی این مقاله، می‌گوید:

سرعت گسترش ژن mcr-1 در سطح جهان شوکه کننده است.

با سکانس کردن ژنوم ۱۱۰ سویه باکتریایی و مقایسه آنها با داده‌های ژنتیکی موجود، تیم تحقیقاتی یک مجموعه داده بزرگ از ۴۵۷ توالی ژنی مثبت، در انسان‌ها و حیوانات پرورشی در سراسر ۵ قاره شناسایی کرد. این موضوع به آنها کمک کرد تا دریابند که ژن مقاومت به آنتی بیوتیک mcr-1 از کجا نشات گرفته و چگونه در سطح جهان گسترش یافته است. این ژن، با قرار گرفتن بر روی عناصر مختلف متحرک ژنتیکی، به پاتوژن‌های باکتریایی متنوعی متصل می‌شود.

یک ژن مقاومت به آنتی بیوتیک
نقشه پراکندگی ژن مقاوت به آنتی بیوتیک mcr-1 در سراسر جهان در گونه‌های مختلف باکتریایی اهم از : اشریشیا ، سالمونلا ،کلبسیلا ، کلویورا ، سیتروباکتر و کرونو باکتر. (اعتبار : دانشگاه UCL)

لوسی ون دراپ (Lucy van Dorp) یکی از محققان این مقاله از کالج دانشگاهی لندن، می‌گوید:

ما دریافتیم که با رمزگشایی از کد ژنتیکی این باکتری، نه تنها امکان پیش‌بینی چگونگی و مکان گسترش ژن mcr-1 مهیاست، بلکه می‌توان زمان شروع گسترش آن را نیز تعیین کرد. حضور این ژن مقاومت به آنتی بیوتیک در بسیاری از گونه‌های باکتریایی سراسر جهان، تها در طول یک دهه اتفاق افتاده است، بر همین اساس نکته حائز اهمیت اینجاست که سایر ژن‌های مقاومت باکتریایی نیز می‌توانند با همین سرعت و سهولت گسترش پیدا کنند.

اکنون که توانستیم شیوع ژن mcr-1 را ردیابی کنیم، ممکن است بتوانیم خودمان را در برابر گسترش ژن مقاوت آنتی‌میکروبیال (AMG) بعدی بهتر آماده کنیم. این اتفاق به یک تلاش گسترده در سطح جهانی و همکاری‌های بسیاری میان کشور‌ها متکی است.

به دلیل عوارض جانبی بالقوه و شدید آنتی بیوتیک کولستین، از آن تنها برای مرحله آخر درمان عفونت‌هایی مانند آنچه باکتری اشریشیا کولای ایجاد می‌کند، استفاده می‌شود. اما گسترش ژن mcr-1 ، از تاثیر آن می‌کاهد.

به این دلیل که این باکتری توانایی نفوذ در میان گونه‌های مختلف باکتریایی را دارد، متوقف کردن آن امر بسیار دشواری است.

همزمان که بیمارستان‌ها علیه افزایش این ژن مقاومت به آنتی بیوتیک مبارزه می‌کنند و متخصصان نیز هشدار می‌دهند که این وضعیت به طور تدریجی در حال بدتر شدن است، دانشمندان در تلاش هستند تا راه‌های جدیدی برای بروزرسانی دارو‌ها برای مقابله با این چالش، بیابند. توالی یابی DNA تنها یکی از راه‌های موثر است.

بالکس می‌گوید:

با توجه به کمبود آنتی بیوتیک‌های در دست تولید، بهترین امید ما برای مقابله با بحران‌های سلامتی عمومی حال حاضر، بهبود نظارت بر دارو‌های موجود است. این کار با استفاده از پتانسیل‌های توالی‌یابی ژنوم باکتریایی در راستای بهتر کردن ابزار‌های تشخیصی و نظارت ممکن خواهد بود.

بیشتر بخوایند :

.

منبع : ScienceAlert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر