;
coinex

مشاهده ردپای باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک در هوای آلوده شهرها

باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک در هوای آلوده

مطالعه ای جدید نشان می دهد، هوای آلوده شهرها، حتی از چیزی که پیش از این تصور می کردیم هم از لحاظ بهداشتی خطرناکتر هستند. محققان، ردپای باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک در هوای آلوده شهرها را مشاهده کرده اند که با آنتی بیوتیک های متداول قابل درمان نیستند.

محققان دانشگاه گوتنبرگ، سوئد، 864 نمونه DNA گرفته شده از انسان، حیوانات و محیط های مختلف سراسر جهان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. نتایج این تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد، نمونه هایی که از پکن، پایتخت کشور چین گرفته شده اند، دارای سطح بالایی از ژن های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها هستند.

میزان آلودگی هوا در پکن، پایتخت چین، اغلب به بیش از سه برابر حد غیرمجاز می رسد و از مرز خطر برای تنفس شهروندان می گذرد.
میزان آلودگی هوا در پکن، پایتخت چین، اغلب به بیش از سه برابر حد غیرمجاز می رسد و از مرز خطر برای تنفس شهروندان می گذرد.

جواکیم لارسون محقق ارشد این مطالعه، گفت: “ما فقط تعداد کمی از نمونه های هوا را مورد مطالعه قرار داده ایم، لازم است، هوای مکان های بیشتری را مورد بررسی قرار دهیم؛ اما نمونه های هوایی که مورد تجزیه و تحلیل قرار داده ایم، دارای ترکیب گسترده ای از ژن های مقاوم (به آنتی بیوتیک) هستند.”

این محققان نشان نداده اند، آیا این باکتری های موجود در مه دود پکن زنده اند، چیزی که می تواند تهدید این باکتری ها را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد؛ اما لارسون می گوید: “منطقی است، بر اساس تجربه مطالعات دیگر در زمینه هوا، باور داشته باشیم، ترکیبی از باکتری های زنده و مرده در هوای آلوده وجود دارد.”

نگرانی محققان زمانی افزایش یافت که، در این نمونه ها، ژن های مقاوم به کارباپنم ها را یافتند، کارباپنم ها گروهی از آنتی بیوتیک ها هستند که معمولا آخرین راه حل برای درمان عفونت های باکتریایی محسوب می شوند.

شاید در هوای آلوده این روزهای تهران هم ژن های مقاوم به آنتی بیوتیکی وجود داشته باشد!
شاید در هوای آلوده این روزهای تهران هم ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک وجود داشته باشد!

در حالی که هنوز از جدی بودن این تهدید اطلاعی نداریم، این محققان در مطالعه خود نوشته اند، ممکن است، طیف گسترده ای از ژن های ناشناخته مقاوم به آنتی بیوتیک در محیط های آلوده وجود داشته باشد.

همانطوری که ما بیمارها را با آنتی بیوتیک درمان می کنیم، باکتری ها و ویروس هم با تغییر خود به میکروارگانیسم های جدیدی به نام فوق ویروس ها تبدیل می شوند که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند.

اگر ما دیگر قادر به استفاده از آنتی بیوتیک ها برای درمان نباشیم، می تواند به این معنا باشد که عفونت های عادی هم می توانند خطرناک و کشنده شوند. بنابراین دانشمندان، به سختی به دنبال، راه حل های جایگزینی برای مبارزه با این فوق ویروس ها هستند.

یافته های این محققان در نشریه ” Microbiome” منتشر شده است.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر