;
coinex

تلویزیون اینستاگرام جایگزینی برای یوتیوب ؛ افزایش سهم اینستاگرام از بازار تبلیغات دیجیتال

آیا واقعا تلویزیون اینستاگرام می تواند جایگزینی برای یوتیوب باشد؟ به نظر شما یوتیوب محبوبیت بیشتری دارد یا سرویس جدید ویدیویی اینستاگرام؟

فیسبوک که شرکت مادر ایسنتاگرام است به تازگی سرویس جدیدی را در این شبکه اجتماعی معرفی کرده است و آن تلویزیون اینستاگرام است. این قابلیت در واقع یک سرویس ویدیویی عمودی است که توانسته عصر تازه ای در دنیای سرگرمی و محتوا در شبکه های اجتماعی ایجاد کند.


بیشتر بخوانید: نسخه کم حجم اینستاگرام (Instagram Lite) منتشر شد


به نظر می رسد که فیسبوک قصد دارد تلویزیون اینستاگرام را به عنوان جایگزینی برای یوتیوب معرفی کند. اقدامات آنها نشان می دهد که فیسبوک قصد دارد به قلمرو یوتیوب حمله کند و از این پس سهم بیشتری از بازار تبلیغات دیجیتال را به خود اختصاص دهد.

آنگونه که اطلاعات موجود نشان می دهد، اینستاگرام در ابتدا به فکر رقابت با اسنپ چت بوده و سپس یوتیوب و سایر پلتفرم های مشابه را در نظر گرفته است. به نظر می رسد که فیسبوک می خواهد رقبای خود را بترساند، آن هم با ارائه قابلیت های جدید و اعلام خبر افزایش کاربران این شبکه اجتماعی آن هم تا یک میلیارد کاربر. شاید همزمان بودن معرفی این قابلیت و اعلام آمار یک میلیاردی کاربران این شبکه بی دلیل نباشد.

تلویزیون ایسنتاگرام جایگزینی برای یوتیوب

فعلا تلویزیون اینستاگرام بدون تبلیغ باقی می ماند تا بتواند در ابتدا تجربه ویدیویی با کیفیت و بدون تبلیغ را در اختیار سازندگان و کاربران قرار دهد و در این مدت هزینه های آن توسط فیسبوک تامین می شود. اما هدف اصلی آنها از این قابلیت این است که در ادامه بتوانند تولید کنندگان حرفه ای و مخاطبین پر و پا قرص را جذب کنند و سرویس پولی را کنار خدمات رایگان ارائه دهند.


بیشتر بخوانید: مکالمه تصویری در اینستاگرام ؛ ۴ نفره مکالمه کنید آن هم تصویری


تلویزیون اینستاگرام جایگزینی برای یوتیوب

اگر واقعا اینستاگرام قصد داشته باشد که جایگزینی برای یوتیوب باشد پس لازم بود به این سمت حرکت کند؛ یعنی حرکت به سمت محتوای طولانی تر. لازم به ذکر است که معرفی قابلیت استوری در این اپلیکیشن در میانه سال 2016 باعث شد تا هم کاربران این شبکه اجتماعی و هم زمان استفاده از این برنامه افزایش یابد.

براساس آمارهای موجود، کاربران فعال روزانه این پلتفرم در اکتبر 2016 فقط 20 درصد از کل کاربران ماهانه آن را تشکیل می دادند، اما این رقم در سپتامبر 2017 به بیش از 60 درصد رسید. اینستاگرام اکنون بیش از 1 میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد، رقمی که در سپتامبر 2017، آوریل 2017 و دسامبر 2016 به ترتیب 800، 700 و 600 میلیون نفر اعلام شده بود.


بیشتر بخوانید: بررسی ارزش اینستاگرام ؛ آیا اینستاگرام ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد؟


نباید فراموش کرد که آمار کاربران فعال، مستقیماً با درآمدزایی ارتباط دارد. آنگونه که کارشناسان پیش بینی کرده اند، اینستاگرام در سال جاری میلادی 5.5 میلیارد دلار در آمریکا از طریق تبلیغات، درآمد به دست خواهد آورد. این میزان درآمد 70 درصد بیشتر از سال گذشته است.

ایسنتاگرام همچنین در سال 2018 نزدیک به 30 درصد از درآمدزایی خالص تبلیغات موبایلی فیسبوک را بر عهده دارد، و به نظر می رسد که این رقم تا سال 2020 به 40 درصد افزایش پیدا کند.


بیشتر بخوانید: امکان پخش ویدیوهای طولانی در اینستاگرام با IGTV


وجه تمایز و برتری اینستاگرام بر سایر شبکه های مشابه

تلویزیون ایسنتاگرام جایگزینی برای یوتیوب

اینستاگرام برای اینکه بتواند جایگزینی برای یوتیوب باشد باید بر یوتیوب و همچنین سایر شبکه های اجتماعی مشابه نیز برتری هایی داشته باشد. باید گفت که وجه تمایز اینستاگرام با فیسبوک، اسنپ چت و یوتیوب این است که کاربران معمولاً از آن برای برقراری ارتباط با آشنایان و اینفلوئنسرها استفاده می کنند اما از اسنپ چت برای ارتباط با دوستان و آشنایان استفاده می شود. و یوتوب هم معمولاً در اختیار اینفلوئنسرها و کانال های تولید محتوا قرار دارد.

بسیاری از کاربران عقیده دارند که حضور در اینستاگرام، آنها را با منظره ای بیش از حد زیبا و خوشایند از دنیا روبرو می کند. همچنین می توانند در استوری های افراد مختلف صحنه هایی (نسبتاً) واقعی و بدون فیلتر از زندگی آشنایان یا افراد معروف را ببینند.


بیشتر بخوانید: درآمدزایی تولیدکنندگان محتوا از تلویزیون اینستاگرام راهی برای موفقیت آن خواهد بود


بررسی تلویزیون اینستاگرام به عنوان جایگزینی برای یوتیوب

تلویزیون ایسنتاگرام جایگزینی برای یوتیوب

این حوزه‌ی جدید در اینستاگرام، بیشتر بر روی اینفلوئنسرها تمرکز دارد و در سال های اخیر نیز به آرامی از یوتیوب به اینستاگرام منتقل شده و افراد فعال در آن نیز به جای جذب مخاطب در یوتیوب به دنبال افزایش فالوورهای اینستاگرامی بوده اند.

اما ناگفته نماند که بسیاری نیز برای ارائه بخش زیادی از محتوا به یوتیوب متکی هستند. اما اکنون تلویزیون اینستاگرام امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد. اکنون کاربران از طریق اینستاگرام به یک پلتفرم یکپارچه دسترسی دارند و می توانند با تمام مخاطبین خود در ارتباط باشند.

شاید بتوان از طریق یک مثال این موضوع را کامل تر توضیح داد. شاید شما یک قنادی معروف را در اینستاگرام دنبال کنید و از استوری های 15 ثانیه ای و ویدیوهای کوتاهش هم لذت ببرید. اما ممکن است بخواهید با نحوه پختن کیک ها هم آشنا شوید. در این شرایط با استفاده از تلویزیون اینستاگرام اگر این قنادی ویدیوهای بلند هم از نحوه پخت کیک قرار دهد شما باز هم از آنها دیدن خواهید کرد.


بیشتر بخوانید: تبدیل اینستاگرام به پلتفرم ویدیوهای بلند در روز ۳۰ خرداد


بنابراین تلویزیون اینستاگرام همان ابزار قدرتمند و مؤثریست که می تواند به اینفلوئنسرها کمک کند تا فالوورها را بیشتر درگیر کنند.

آیا یوتیوب یک شبکه اجتماعی است یا مخزنی از ویدیوهای آنلاین؟

تلویزیون ایسنتاگرام جایگزینی برای یوتیوب

عده ای یوتیوب را شبکه اجتماعی نمی دانند بلکه آن را مخزنی از ویدیویی آنلاین عظیم می دانند؛ علت این امر این  است که ویدیوهای یوتیوب توسط کارکنان این شرکت تولید نمی شوند بنابراین نمی تواند یک شبکه اجتماعی باشد!

گفته شده که یوتیوب پلتفرمی برای تولیدکنندگان محتواست و در این زمینه هم توانسته موفق باشد؛ کاربران در یوتیوب از حال دوستانشان باخبر نمی شوند، بلکه دقایقی را به مرور ویدیوهای اخیر چند اینفلوئنسر، کانال های خبری، تماشای موسیقی و مواردی از این دست می پردازند.

یوتیوب رویکردی خاص به عام دارد ولی سایر شبکه های اجتماعی واقعی مانند اینستاگرام و فیسبوک رویکردی عام به عام دارند. به همین دلیل است که تلویزیون اینستاگرام می تواند جایگزینی برای یوتیوب باشد.


بیشتر بخوانید: کاهش اعتیاد به اینستاگرام با قابلیتی تازه ؛ اندازه گیری مدت زمان استفاده


تماشای روزی یک میلیارد ساعت ویدیو توسط کاربران یوتیوب

انگیزه فیسبوک از راه اندازی تلویزیون اینستاگرام کاملاً مشخص است؛ آنها قصد به دست آوردن درآمدی عظیم از طریق معرفی تلویزیون اینستاگرام به عنوان جایگزینی برای یوتیوب را دارند. یوتیوب بیش از 1.8 میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد که هر روز بالغ بر یک میلیارد ساعت ویدیو تماشا می کنند. اگر اینستاگرام هم بتواند به چنین شرایطی برسد، حتی با درصدی کمتر و بازار تبلیغات آنلاین در اختیار پلتفرم IGTV قرار بگیرد، موفقیت عظیمی برای آنها رقم خواهد خورد.

البته یوتیوب و گوگل هم به خوبی از این وضعیت آگاهند و به همین دلیل اخیراً سرویس یوتیوب رد پریمیوم را به دو بخش یوتیوب موزیک و یوتیوب پریمیوم تقسیم کرده اند. اولی در واقع رقیب اسپاتیفای محسوب می شود و دومی هم قصد دارد با نتفلیکس رقابت کند. محتوای دست اول و متمایز در یوتیوب پریمیوم می تواند تا حدودی اثر منفی کوچ تولید کنندگان ویدیویی و کاربران به تلویزیون اینستاگرام را خنثی کند.

اینستاگرام برخلاف برخی سرویس های رقیب، در تلاش است تا با ارائه قابلیت های بیشتری نظیر ویدیوهای طولانی، کاربران را درون پلتفرم خودش حفظ کند. کارشناسان این وضعیت را نشانه سلامت و رشد مناسب یک پلتفرم می دانند که قدرت جذب مخاطب بیشتر را باور دارد.


بیشتر بخوانید: اینستاگرام اسکرین شات را گزارش نمی دهد؛ سیاست اینستاگرام تغییر کرد


مسیر تلویزیون اینستاگرام برای جایگزین یوتیوب بودن هموار نیست

دلیل به وجود آمدن تلویزیون اینستاگرام مشخص است، اما این تصمیم ریسک هایی هم به همراه دارد. اینستاگرام در قالب قبلی یعنی عکس و ویدیوهای کوتاه، توجه محدود و مقطعی را از کاربر طلب می کرد. تحقیقات اخیر نشان می دهند ویدیوهای حداکثر 30 ثانیه ای در اینستاگرام بیشترین بازخورد مثبت را دریافت می کنند. این رقم برای یوتیوب به چهار برابر (2 دقیقه) افزایش می یابد. در تحقیق دیگری هم مشخص شد که میزان توجه کاربران یوتیوب برای ویدیوهای 4 الی 10 دقیقه تفاوتی نمی کند. بنابراین می توان گفت که در پلتفرم ویدیویی گوگل، کاربران صبر بیشتری دارند.

حرف آخر …

علایق و سلایق کاربران مختلف با هم متفاوت است و این موضوع حرکت به سمت ویدیوهای طولانی را دچار ریسک می کند؛ زیرا اکثر کاربران به قطعات کوتاه محتوا علاقه دارند و نمی خواهند خودشان را بیش از حد درگیر کنند. اما اکنون اینستاگرام می خواهد مثل فیسبوک همه چیز را در خود جای دهد. نباید فراموش کرد که تلاش برای راضی نگه داشتن همه می تواند به عدم رضایت همه و از دست دادن بخش قابل توجهی از مخاطبین بیانجامد.

تلویزیون ایسنتاگرام جایگزینی برای یوتیوب

در واقع همه ما اینستاگرام را به عنوان پلتفرم عکس محور و استوری های کوتاه می شناسیم که در این حوزه کاملاً سرآمد است. بنابراین شاید تلاش برای ارائه ویدیوهای طولانی، نقاط قوت قبلی آن را کمرنگ کند.

شاید این موضوع برای اینستاگرام گران تمام شود و نه تنها نتواند جایگزینی برای یوتیوب باشد بلکه به سرنوشت فیسبوک هم دچار شود؛ رسانه ای نامعتبر که هدف آن فقط کسب درآمد از تبلیغات است!

نظر شما در مورد این قابلیت جدید اینستاگرام چیست؟ آیا ارائه قابلیت های چند پلتفرم در یک پلتفرم جالب است یا می تواند باعث کاهش محبوبیت شود؟

.

منبع: Forbes

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر