;
coinex

استارتاپ‌های ایرانی نوآوری ندارند و کپی‌کارند

استارتاپ‌های ایرانی شرکت‌هایی هستند که طرح‌های خارجی در زمینه فناوری را کپی می‌کنند. این انتقاد رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی است.

کارگروه “چرخه نوآوری الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت” در راستای تبیین مضامین این حوزه و تاکید بر حضور دانشگاه‌ها و طرح‌های آنها در حوزه فناوری، از سال 96 آغاز به کار کارده است. بهزاد سلطانی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست سالانه این کارگروه در روز 28 تیرماه، سطح نوآوری در سه بخش توسعه محصول، تکنولوژی تولید و بازار را در ایران چندان امیدوارکننده تشریح نکرد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، سلطانی با بیان این که انتظارات بر این است تا سطح نوآوری در شرکت‌ها دانش‌بنیان و استارتاپ‌های ایرانی بالاتر باشد گفت:

پرسش اصلی ما از این شرکت‌ها نیز این است که نوآوری شما چیست!؟ این در حالی است که استارت‌آپ‌ها از طریق کپی‌کاری طرح‌های خارجی در زمینه فناوری جلوتر از شرکت‌ها هستند، اما این نوآوری‌ها در بخش بازار اتفاق می‌افتد.

سلطانی معتقد است دلیل عدم وجود نوآوری در استارتاپ‌های ایرانی این “است که طرح‌های موجود وصل به دانشگاه‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی نیستند.”


بیشتر بخوانید : دستگاه تشخیص آلودگی آب توسط یک استارتاپ ایرانی ساخته شد!


در این نشست در مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت برگزار شد، سلطانی در باب نوآوری در بخش توسعه محصول گفت:

در این مورد به ۱۰۵۶ شرکت وام قرض‌الحسنه با سود چهار درصد داده‌ایم، تعداد محصولات خاتمه یافته موفق این شرکت‌ها ۵۶۱ محصول بوده و ۲۰ مورد نیز در این امر ناموفق بوده‌اند. البته فعالیت سایر این شرکت‌ها در توسعه محصول همچنان ادامه دارد.بخش دیگر کمک‌های بلاعوض ما در بخش استانداردهاست. در این بخش ۷۰ درصد هزینه‌های تدوین استاندارد ۷۱۳ شرکت را تأمین کرده‌ایم.


بیستر بخوانید : سوسک رباتی رولز رویس ؛ نوآوری در تعمیر موتور هواپیما با سوسک‌های تعمیرکار


اوضاع نوآوری در استارتاپ‌های ایرانی چگونه است؟

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به آمار یک سومی نوآوری در بخش تولید محصول شرکت‌های دانش‌بنیان گفت:

بر طبق این آمار یک سوم شرکت‌های دانش بنیان در توسعه محصول، نوآوری داشته و یک چهارم آن‌ها نیز در حوزه استانداردسازی خدمات دریافت کرده‌اند.در بخش پیش از تولید ۱۹۲ شرکت، ۱۳۷ میلیارد تومان و در بخش تولید نیز ۱۷۴ شرکت، ۴۸۰ میلیارد تومان حمایت دریافت کرده‌اند.

این در حالی است که تعداد خط تولید راه‌اندازی شده ۷۴ شرکت بوده و در تجهیز کالای قبل از تولید صنعتی تعداد ۷۰ شرکت مشمول دریافت خدمات شده‌اند.

استارتاپ‌های ایرانی
با وجود آنکه در سال‌های اخیر تعداد بی‌شماری همایش، سخنرانی و کارگاه در حوزه استارتاپ‌ها برگزار می‌شود، از زبان مسئولین متولی این امر می‌شنویم که هیچگونه نوآوری در این عرصه وجود ندارد. پرسش مهم این است که آیا سخنرانان و برگزارکنندگان این همایش‌ها خود تجربه کافی را دارند؟ (اعتبار : تکراتو)

سلطانی می‌گوید “در تولید محصول، نوآوری چندان پررنگ نبوده و نوعا خریدار هستیم”. او اضافه می‌کند :

از میان ۳۶۶ شرکتی که در تکنولوژی تولید مورد حمایت صندوق قرار گرفته‌اند تولید ۱۴۴ شرکت خاتمه یافته و ۲۲۲ شرکت نیز در حال تولید هستند. در تولید محصول، نوآوری چندان پررنگ نبوده و نوعا خریدار هستیم. همچنین شرکت‌های فنی و مهندسی ما در نصب و راه‌اندازی نیز ضعف‌های زیادی دارند.

آقای سلطانی در بخش بازار به استفاده ۲۵۵ شرکت از صندوق نوآوری و شکوفایی  در “مرحله ورود به قرارداد” و اخذ ضمانت تا سقف ۳۴ میلیارد تومان و نیز لیزینگ ۴۱۳ محصول به ارزش ۱۳۰ میلیارد تومان خبر داد و از نبود هرگونه صادراتی در این محصولات گفت.

سلطانی بیش از نیمی از طرح‌های در حال اجرا در استارتاپ‌های ایرانی را بدون خاتمه موفق توصیف کرد. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه نوآوری، شرکت‌های دانش بنیان را در بخش بازار ضعیف دانست و گفت :‌ “از ۲۶۳۰ طرح در حال اجرا با مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان، ۱۱۱۸ طرح خاتمه موفق داشته است.”

وی محیط بیرونی از جمله فضای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را عامل تاثیرگذاری می‌داند. سلطانی در پایان گفت :

هنر سیاست‌گذاران در اکوسیستم نوآوری و فناوری این است که تعارض‌های بین خود را برطرف کرده و توسعه فضای نوآوری را در فضای کنونی جامعه، که فضایی مأیوس است، رقم بزنند.

بیشتر بخوانید :

منبع : isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر