;
coinex

برای بازگشت فارغ التحصیلان خارج از کشور بودجه در نظر گرفته می‌شود

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی ‌و فناوری ریاست‌جمهوری از بازگشت فارغ التحصیلان خارج از کشور خبر داد.

به گزارش تکراتو، قرار است ۹۷۰ ایرانی فارغ‌التحصیل از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگردند. همچنین به گفته علی مرتضی بیرنگ این موضوع تاحدی دارای اهمیت است که قرار است در سال ۹۷ بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.


بیشتر بخوانید: رتبه فرار مغزها از ایران مشخص شد؛ آیا ایران سردمدار فرار مغزها در جهان است؟


بازگشت فارغ التحصیلان خارج از کشور

علی مرتضی بیرنگ به روند مهاجرت در کشورهایی چون چین، کره و هند، اشاره کرد و اعلام نمود که در حال حاضر کشور چین ۳۵۰ هزار دانشجو در آمریکا دارد، ضمن آنکه کشورهایی چون هند و کره دارای آمار بالای دانشجویان در کشورهای توسعه‌یافته مانند آمریکا هستند، ولی اکثر آنها بعد از فارغ‌التحصیلی، به کشور خود باز می‌گردند.

وی ادامه داد که آنها تاکنون مطالعات وسیعی در مورد برنامه‌های بازگشت دانشجویان این کشورها انجام داده‌اند و بر اساس تجربیات این کشورها و واقعیت‌های موجود، برنامه‌ همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور را تدوین کرده‌اند.

بیرنگ ادامه داد که برنامه‌ای که آنها در نظر گرفته‌اند می‌تواند به بازگشت فارغ التحصیلان خارج از کشور کمک کند. وی همکاری با محققان و کارآفرینان مقیم خارج را عاملی برای دلگرمی بیشتر دانشجویانی دانست که به بازگشت فکر می‌کنند.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری خاطر نشان کرد که اگر پلت‌فرمی در این زمینه نباشد، این افراد بعد از یکی دو سال معطل ماندن، از فضای تحقیقاتی خود دور می‌شوند.

 

بازگشت فارغ التحصیلان خارج از کشور

بیرنگ ادامه داد که این برنامه در اسفند سال ۸۳ اجرایی شده و تاکید کرد که در این طرح اعلام شده که فارغ‌التحصیلان ۴۰۰ دانشگاه اول دنیا می‌توانند درخواست خود را ارائه دهند و از تسهیلات آن استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: دلیل عدم بازگشت نخبگان به ایران، کپی و مشکلات تجاری سازی ایده ها


آیا تمام فارغ التحصیلان خارج از کشور می‌توانند از تسهیلات بازگشت استفاده کنند؟

به گفته بیرنگ سختگیری‌ها در این زمینه بیشتر شده و قرار است به جای ۴۰۰ دانشگاه اول دنیا تنها فارغ‌التحصیلان ۱۰۰ دانشگاه اول دنیا بتوانند از تسهیلات این طرح استفاده کنند. از سال گذشته که این تغییر اعمال شد، حدود ۳۰۰ نفر به کشور بازگشتند.

بیرنگ گفت که تاکنون ۹۷۰ نفر در قالب این برنامه در ۳ سال گذشته به کشور بازگشته‌اند. ۱۱۸ نفر از این افراد فارغ‌التحصیلان ۲۰ دانشگاه اول دنیا چون هاروارد، استنفورد، MIT، کلتک و پرینستون هستند و برای هر کدام آنها چندین میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است.

بیرنگ ادامه داد که بازگشت فارغ التحصیلان خارج از کشور می‌تواند فرصتی برای راهندازی استارتاپ نیز باشد؛ به همین دلیل پلت‌فرمی ایجاد شده تا این افراد در کشور شرکت‌های استارتاپی خود را راه‌اندازی کنند و فرآیند دانش‌بنیانی خود را بگذرانند.

وی همچنین به چالش‌های اصلی بازگرداندن فارغ التحصیلان ایرانی به کشور اشاره کرد و ادامه داد که دولت و مجلس هم از طرح بازگرداندن فارغ‌التحصیلان به کشور حمایت می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: isna

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    مگه مغز خر خورده که به جهان سیّم برگرده؟!
    کسیکه برای تحصیلات به خارجه رفته:
    یا واقعاً تشنۀ دانشه که عطشش در سرچشمۀ دانش تشفّی می‌یابد، که اینجا نیست؛
    یا علم را برای ثروت اندوزی آموخته که باز هم بازار اصلیش اینجا نیست.

    پاسخ