;
coinex

قانون 5 ساعته چیست ؛ با این روش زندگی‌تان را متحول کنید!

قانون 5 ساعته روشی است که می‌تواند شیوه تفکر و نگاه شما را به زندگی متحول کرده و دنیای جدیدی در پیش چشمان شما بگشاید، اما قانون 5 ساعته چیست و چه چیزی به شما می‌آموزد؟ 

پس از یک روز کاری خسته کننده به خانه می‌آیید. گرسنه‌ و خسته‌اید و تنها کاری که می‌خواهید انجام دهید کمی استراحت است. چیزی برای خوردن پیدا می‌کنید و سپس جلوی تلویزیون ولو می‌شوید. بعد از آن می‌بینید، تنها کاری که انجام داده‌اید، فقط تماشای تلویزیون بوده است.

این اتفاق هر از گاهی خوب است. همه ما به روش‌هایی نیاز داریم تا فشارها و خستگی‌های روزمره را رفع کنیم، اما این عادت اصلا سالم نیست. به همین دلیل است که اکثر افراد موفق جهان، وقت آزادشان را صرف یادگیری می‌کنند.

توماس کورلی، در پنج سال مطالعه بر روی بیش از 200 میلیونر خودساخته، به این نتیجه رسید که آن‌ها تلویزیون تماشا نمی‌کنند. در عوض، 86 درصدشان که رقم چشمگیری است، اظهار داشته‌اند که به مطالعه می‌پردازند و آن‌هم نه فقط برای سرگرمی. همچنین 63 درصدشان گفتند که در حین فعالیت‌های صبحگاهی‌شان به کتاب‌های صوتی گوش داده‌اند.


بیشتر بخوانید: افراد موفق چگونه روز خود را شروع می‌کنند؟


کارشناس بهره‌وری، شونسه مدوس می‌نویسد:

اینکه افراد موفق مطالعه می‌کنند یک راز نیست. گفته شده که میلیونرها به طور متوسط، ماهانه دو یا تعداد بیشتری کتاب می‌خوانند.

به همین ترتیب، او به همه پیشنهاد می‌دهد که “در اوقات فراغت به مطالعه بلاگ‌ها، سایت‌های خبری، داستان و متون غیر داستانی بپردازند تا دانش بیشتری کسب کنند.” اگر مرتبا در رفت و آمدید، به کتاب‌های صوتی یا پادکست‌ها گوش دهید.

احتمالا الان به این فکر می‌کنید که چه کسی وقت این را دارد تا بنشیند و واقعا مطالعه کند؟ وقتی مشغول کار یا پیش خانواده هستید، پیدا کردن وقت آزاد تقریبا غیر ممکن است. به عنوان یک کارآفرین و یک پدر، می‌توانم این موضوع را تا حدودی درک کنم، اما جدا از آن، اگر باراک اوباما می‌توانست در کاخ سفید وقتش را برای مطالعه مدیریت کند، شما دیگر چه بهانه‌ای دارید؟ جالب است بدانید، این کتاب‌ها بودند که ریاست جمهوری او را نجات دادند.

اوباما تنها رهبری نیست که موفقیت‌هایش را مدیون مطالعه مداوم است. بیل گیتس، وارن بافت، اپرا وینفری، ایلان ماسک، مارک کوبان و جک ما، همگی کتابخوان، بلکه بهتر است بگوییم کتاب خور هستند. همانطور که گیتس در گفتگو با نیویورک تایمز گفته است:

مطالعه یکی از مهم‌ترین روش‌های او برای یادگیری است و از کودکی همینطور بوده است.

با این وجود، این افراد چطور برای مطالعه روزانه وقت پیدا می‌کنند؟ پاسخ این سوال ساده است! آن‌ها از قانون پنج ساعته پیروی می‌کنند.

مطالعه - قانون 5 ساعته

قانون 5 ساعته چیست

قانون 5 ساعته توسط مایکل سیمونز، موسس Empact اختراع شد. روش این قانون به طرز شگفت انگیزی ساده است:

مهم نیست افراد موفق تا چه اندازه مشغول و پرکار هستند. آن‌ها همیشه حداقل یک ساعت در روز (یا پنج ساعت در هفته) را به فعالیت‌هایی اختصاص می‌دهند که می‌توان آن را «فعالیت‌های عمدی» (deliberate practice) یا «یادگیری» نامید. (منظور از فعالیت‌های عمدی، کارهایی است به قصد مشخصی انجام می‌دهید، نه اینکه بر سر راه شما قرار گیرد.)

سیمونز این پدیده را از بن فرانکلین ریشه یابی کرده و می‌گوید:

بن فرانکلین در طول دوران بزرگسالی زندگی‌اش، تقریبا یک ساعت را در روز به یادگیری عمدی اختصاص می‌داد. من آن را قانون 5 ساعته فرانکلین نامگذاری می‌کنم. یک ساعت در هر روز کاری در هفته


بیشتر بخوانید: 15 عادت میلیونرهای خودساخته


زمانی را که فرانکلین به یادگیری اختصاص می‌داد، شامل زود بیدار شدن، و سپس خواندن و نوشتن بود. او اهداف شخصی را پایه گذاری و نتیجه‌اش را پیگیری می‌کرد. او باشگاه کتابی را برای صنعتگران و متخصصان همفکری ساخت که در حالیکه جامعه‌شان را بهتر می‌کنند، می‌خواهند خود را نیز ارتقا دهند. او همچنین با اطلاعات جدیدی که بدست آورد، آزمایش‌هایی را انجام داد و هر روز سوالاتی از خود می‌پرسید.

بنجامین فرانکلین؛ مخترع قانون پنج ساعتی
بنجامین فرانکلین؛ مخترع قانون 5 ساعته مطالعه، تفکر و آزمایش

سه فاکتور قانون پنج ساعته

رهبران موفق امروزی با تجزیه این قانون به سه بخش، از آن به خوبی استفاده می‌کنند.

بخوانید

میلیونرهای خودساخته مانند مارک کوبان و دن گیلبرت، صاحبان شرکت کلیولند کاوالیرز (Cleveland Cavaliers)، روزانه بین یک تا سه ساعت مطالعه می‌کنند. ایلان ماسک با مطالعه توانست ساخت موشک را یاد بگیرد و در نهایت اسپیس ایکس (SpaceX) را تاسیس کرد. جک ما، هم‌بنیانگذار علی بابا (Alibaba)، می‌گوید:

مطالعه می‌تواند شروعی قدرتمند را برای شما به ارمغان آورد. این همان چیزی است که هم سن و سالان و رقیبان شما نمی‌توانند بدست آورند. در مقایسه با دیگران، افراد کتابخوان بیشتر به استراتژی‌ها و تاکتیک‌های سایر صنایع آگاه هستند.

حتی اگر نمی‌توانید روزانه یک ساعت یا بیشتر را به مطالعه اختصاص دهید، می‌توانید با روزانه 20 تا 30 دقیقه شروع کنید. من همیشه یک کتاب همراه خودم دارم که هر وقت منتظر شروع جلسه یا در صف انتظار دکتر هستم، می‌توانم به جای تلف کردن وقت با گوشی هوشمند، مطالعه کنم. همچنین می‌توانید در حین تمرین یا فعالیت‌های روزانه، از کتاب‌های صوتی استفاده کنید.

فکر کنید

دیگر مولفه قانون 5 ساعته فکر کردن است. این امر ممکن است تنها شامل خیره شدن به دیوار یا یادداشت برداری از اندیشه‌هایتان باشد. جک دورسی و مدیرعامل لینکدین، جف وینر، متفکران شناخته شده‌ای هستند. در همین حال، سارا بلیکلی از یادداشت برداران شناخته شده‌ای به حساب می‌آید.

تمرکز بر روی گذشته این شانس را به شما می‌دهد تا از اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید، درس بگیرید و کارهای درستتان را ارزیابی کنید. در نتیجه بهتر به اهدافتان می‌رسید و زندگی‌تان را بهبود می‌بخشید. همچنین برخی از محققان دانشگاه تگزاس در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که استراحت ذهنی و تفکر، به یادگیری بهتر کمک می‌کند.

برای شروع به کمک نیاز دارید؟ وقتی را برای فکر کردن برنامه ریزی کنید. اختصاص دادن 15 تا 20 دقیقه بعد از ناهار برای این کار ایده آل است، چون در این زمان از خستگی بعد از ناهار رها می‌شوید. نکته دیگر، شروع آهسته است. پنج تا 10 دقیقه در روز را به این کار اختصاص دهید و سپس آن را بیشتر کنید.

همچنین نسبت به سوالاتی که می‌خواهید بپرسید، از پیش آگاه باشید. دو یا سه سوال را که مربوط به روزی مشخص است، در نظر بگیرید. مثلا اگر در یک کنفرانس حضور داشتید، از خود بپرسید، “نکته کلیدی چه چیزی بود؟” یا “چگونه می‌توانم آن را در کسب و کارم به کار گیرم؟”

آزمایش کنید

مولفه سوم و آخرین، آزمایش سریع است. بن فرانکلین و توماس ادیسون به خاطر آزمایش‌هایشان به مخترعان و متفکرانی بزرگ تبدیل شدند. Gmail به این دلیل ساخته شد که گوگل به کارکنانش این اجازه را داد تا با ایده‌های جدید را آزمایش و تجربه کنند.

دلیل اثربخش بودن آزمایش، این است که با حقایق آشنا می‌شوید و صرفا به مفروضات بسنده نخواهید کرد. آزمایش‌ها می‌توانند چیزی را که درست کار می‌کند، نشان دهند. می‌توانید از اشتباهاتتان درس بگیرید و از دیگران بازخورد دریافت کنید. از همه بهتر، آزمایش آنقدرها وقت‌گیر نیست. بیشتر اوقات مشغول تجربه چیزی مشابه هستید که بدون تست انجامش می‌دهید.

جک ما حتی توصیه می‌کند دانشی را که یاد گرفتید، در سناریو زندگی واقعی به کار گیرید. برای مثال، بعد از خواندن یک کتاب درباره همکاری و کار گروهی، می‌توانید کاری داوطلبانه را تجربه کنید تا چیزی را که یاد گرفته‌اید به کار بگیرید.

وقتی یادگیری را به یک عادت تبدیل کنید، در زندگی‌تان موفق‌تر و بهره ورتر خواهید شد. با سرمایه گذاری در عادت مطالعه، می‌توانید پبیشرفت خود و کارتان را هر روز تضمین کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: entrepreneur

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام خوبی شمـا
    منظورتون از تفکر همان مدیتیشن است!؟

    پاسخ